Navneændring og pas
Fra : Kenneth Birch

Dato : 04-05-06 15:25

Hej,

Med den nye navnelov kan jeg langt om længe få opflydt et ønske om at fjerne
mit efternavn og lade mit mellemnavn blive efternavn. Men da mit pas er
gyldigt i tre år endnu vil jeg gerne spare de 600 kr. indtil videre.

Hvis jeg ændrer navn, vil der så være noget problem med at rejse på mit pas
med det gamle navn, hvis jeg blot får billetten udstedt til det gamle navn?
Nogen erfaringer?

mvh Kenneth

FUT: dk.fritid.rejse

Fra : E.S.

Dato : 04-05-06 16:32

Jeg har selv benyttet mig af den nye navnelov, der er ingen LOV der kræver
at du fornyer dit pas, så du kan sagtens vente til det udløber. Det gør jeg
selv.

Dog ville jeg tænke over hvor jeg evt. skulle rejse hend, med et pas der
ikke viser det samme som din billet. Tror ikke du får problemer i Europa.

mvh. Ebbe

Fra : Gunnar007

Dato : 04-05-06 17:39

"E.S." <lupo@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har selv benyttet mig af den nye navnelov, der er ingen LOV der kræver
> at du fornyer dit pas, så du kan sagtens vente til det udløber. Det gør
> jeg selv.

Den gik ikke da vi skulle tjekke ind på turen til gran canaria i nevember.

Der måtte de ændre navnet på billetten, så navnet passede overens med
passet.

Så der er helt sikkert regler på det område.

Hilsen G

Fra : Kenneth Birch

Dato : 05-05-06 13:40

> [...]
> passet.
>
> Så der er helt sikkert regler på det område.

Men er løsningen så ikke bare at få udstedt billetten til det navn, der står
i passet? Flyselskabet tjekker vel ikke ved salg i cpr, om jeg faktisk
hedder det, jeg påstår? Og hvis blot passet og billetten stemmer overens,
burde det vel være i orden.

Kenneth

Fra : K.T.

Dato : 04-05-06 18:31

Jeg har set problemer så tæt på som Kastrup - Arlanda. En kollega havde
forskelligt navn i pas og billet (vist nok pga. af skilsmisse) - hun var
træls at være på forretningsrejse med, da check in altid tog en helvedes tid
medforklaringer etc.

Knud

Fra : K.T.

Dato : 04-05-06 16:56

Det kan kun anbefales at få passet skiftet, hvis du har behov for at rejse.
Det andet vil kun give problemer rundt omkring i lufthavne og lignende
steder, hvor man kan risikre at skulle legitimere sig. F.eks. papirløse
flybilletter, hvor navn i pas så ikke vil stemme med billetnavn.

Knud

Fra : OZ7PUS

Dato : 04-05-06 20:19

> [...]
>
> Hvis jeg ændrer navn, vil der så være noget problem med at rejse på mit
> pas med det gamle navn, hvis jeg blot får billetten udstedt til det gamle

Du skal bare have din dåbs attest med
Ihvertfald hvad min søster fik afvide da hun skiftede efternavn

OZ3BTO

Fra : K.T.

Dato : 04-05-06 20:56

Dåbsattesten er da også rigtig nem for personalet at læse, hvis man står i
Timbukti eller et andet eksotisk sted.

Knud

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 09-05-06 19:33

"K.T." <k.t.slet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Dåbsattesten er da også rigtig nem for personalet at læse, hvis man står i
> Timbukti eller et andet eksotisk sted.
>
> Knud

Kirkeministeriet udsteder gerne engelsk oversættelse, så det er ikke noget
problem!

Mens hvis jeg tog så langt væk ville jeg nu også betale for et nyt pas.

Henrik

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 05-05-06 17:33

Kenneth Birch <pub_removethis_@elefantpost.dk> skrev:
> [...]

Når du er så opsat på at skifte navn, hvorfor skal du så ikke
gøre det 100%?
Hvis du mangler penge, så bliv i Danmark.
I`m A Survivor

Fra : Lars C. E.

Dato : 05-05-06 22:02

Kenneth Birch wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg ændrer navn, vil der så være noget problem med at rejse på
> mit pas med det gamle navn, hvis jeg blot får billetten udstedt til

Hej Kenneth

navn(fulde navn) på billet og pas SKAL stemme overens - ellers bliver du som
regel afvist...

Mvh

Lars

Fra : -= JF =- priv

Dato : 05-05-06 22:59

Kenneth Birch (pub_removethis_@elefantpost.dk) kradsede følgende besked
i <445a0dc6$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk>

> Hvis jeg ændrer navn, vil der så være noget problem med at rejse på
> mit pas med det gamle navn, hvis jeg blot får billetten udstedt til
> det gamle navn? Nogen erfaringer?

For det første er det jo ikke sikkert at du kan bruge dit gamle navn på
rejsepapirerne... Du hedder det jo ikke længere!

Men jeg kan da fortælle at vi var på Tenerife for en måned eller to siden.
Paret foran os i indchekningskøen på hjemrejsen var et midaldrende par som
var blevet gift for nyligt, og han havde taget hendes efternavn.
Alle papirer var således udstedt i hans nye navn, mens passet var i hans
gamle navn.

Det tog en lille halv times tid at checke ind. Det kom ikke mindre end tre
spanske officials og to skandinaviske rejseledere og det krævede et hav af
telefonsamtaler - og der blev snakket højt og længe.

I dit sted tror jeg at jeg ville ofre de 600,- og få mig et nyt pas.

--
Mvh. John

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 09-05-06 19:38

> [...]
pas
> med det gamle navn, hvis jeg blot får billetten udstedt til det gamle

Jeg har personligt valgt den praktiske løsning.

Min navneændring gik igennem i sidste uge. Jeg rejser meget, især i Europa.
Jeg har sagt til min sekretær, at hun bare skal fortsætte med at bestille
flybilletter i det gamle navn (selvom jeg hader det, men nu har jeg jo kunne
leve med det indtil nu, så det går sikkert for nogle måneder). Når det
biometriske pas bliver tilgængeligt til efteråret (august mener jeg) vil jeg
så udskifte mit pas.

Henrik

Fra : Kenneth Birch

Dato : 09-05-06 22:17

> [...]
> leve med det indtil nu, så det går sikkert for nogle måneder). Når det
> biometriske pas bliver tilgængeligt til efteråret (august mener jeg) vil

Tak, det var også noget a là den løsning jeg fiskede efter. Og det har altså
ikke været til gene for andre end din sekretær, at du ville have billetter
udstedt i et navn der ikke var dit længere? Det giver da også fint mening,
for andre lande er vel ligeglade med, hvad der står i det danske CPR, bare

Fra : K.T.

Dato : 04-05-06 18:28

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 11-05-06 10:15

> [...]
> steder, hvor man kan risikre at skulle legitimere sig. F.eks. papirløse
> flybilletter, hvor navn i pas så ikke vil stemme med billetnavn.

På politistationen i Frederikssund blev min kone oplyst om at hun ikke
behøvede at få ændret sit pas, blot fordi at hun havde skiftet til mit
efternavn. Hun skulle blot sørge for at bestille flybilletten i det navn,
som stod i passet.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm

Fra : K.T.

Dato : 11-05-06 20:47

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> behøvede at få ændret sit pas, blot fordi at hun havde skiftet til mit
> efternavn. Hun skulle blot sørge for at bestille flybilletten i det navn,

Hvad der måtte være lovligt er ikke nødvendigvis praktisk.

I øvrigt vil jeg kalde det omgåelse af reglerne om identifikation, hvis man
i en flybillet anvender andet navn end det man hedder.

Knud

Fra : JensenDenmark

Dato : 12-05-06 07:33

> [...]
>
> I øvrigt vil jeg kalde det omgåelse af reglerne om identifikation, hvis
> man i en flybillet anvender andet navn end det man hedder.

Hvad skal man gøre så, når det er de pågældende myndigheder, der har
ansvaret for området, som foreslår en sådan fremgangsmåde?

Lave sin egen fortolkning?

Med venlig hilsen
Jensen

Fra : K.T.

Dato : 12-05-06 08:24

"JensenDenmark" <jensen@center-validering.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal man gøre så, når det er de pågældende myndigheder, der har
> ansvaret for området, som foreslår en sådan fremgangsmåde?
>
> Lave sin egen fortolkning?

Bruge sin sunde fornuft - skifter man navn, så vær konsekvent - alt andet er
muligvis lovligt, men i hvertfald til besvær.
Jeg har deltaget på en del forretningsture med en kollega, som absolut
skulle hedde noget andet end det som stod i passet. Hun kom med - men hver
gang efter en længere palaver til stor gene for andre passagerer i køen.

Knud