Lissabon 4 dage
Fra : Henrik Wind-Jensen

Dato : 01-05-06 20:38

Hej.
Hvad skal opleves i Lissabon når vi kun har 4 dage og det er sidst i maj.
Hvordan kommer man nemmest og billigst omkring i byen.
Vi er 2 voksne.
Mvh Henrik Wind-Jensen

Fra : Marianne

Dato : 01-05-06 21:55

> Hvad skal opleves i Lissabon når vi kun har 4 dage og det er sidst i maj.
> Hvordan kommer man nemmest og billigst omkring i byen.
> Vi er 2 voksne.
> Mvh Henrik Wind-Jensen

Hvad interesserer I jer for?

Busser og 'trams' kører fint (=ofte og rigeligt).

mvh
marianne

Fra : schlafen

Dato : 02-05-06 05:54

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Var der selv i fire dage i december - glæd dig - dejlig by - dejlige
mennesker.

Vi nåede Castelo de S. Jorge, Belem/sintra, og ellers de forskellige bydele
Alfarma og Bairro Alto hvor mange timer kan bruges. Prøv også en af de vist
nok 4 elevatorer. En tur med tramp 28. Ellers nyd livet på en af de mange
pladser...

vi var 3 afsted og brugte meget taxa da det var næsten samme pris som
bus/tramp inden for byen.

go' tur

Fra : Niels H

Dato : 02-05-06 07:58

"Henrik Wind-Jensen" <hwindj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad skal opleves i Lissabon når vi kun har 4 dage og det er sidst i maj.
> Hvordan kommer man nemmest og billigst omkring i byen.
Hej Henrik.
Metroen fungerer også rigtig fint og nemt.
Enig i, at I skal op og gå i Barrio Alto, den gamle bydel som ligger oppe
"på bjerget" lige op ad centrum.
Man kan køre derop i de "skæve" sporvogne der er bygget til stigningen, men
man kan også gå derop.Lørdag aften er der gang i den på de små cafeer, og I
kommer nemt i kontakt med lokalbefolkningen dér.
En gåtur op til Castelo de S. Jorge er også interessant, og lidt
anstrengende p.g.a. stigningen, men tag bussen eller en taxa ned igen, så
går det.
En rundtur i de Cocacola-bemalede sporvogne er nok det mest turistede I kan
opleve.Det er dyrt, og imø unødvendigt.Gå rundt, så ser I mere.
Om aftenen er der meget lokalbefolknings-aktivitet i sidegaderne ved
centrums torve.Lidt mere interessant end turistrestauranterne.Jo senere, des
bedre.
I bør desuden tage en tur op i udkigstårnet, der er klemt ned imellem de
høje bygninger ved gågaderne.Lidt á la Zoo-tårnet i Kbh., blot i metal.
Rigtig god tur
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-05-06 19:25

Niels H skrev i 445702d3$0$38724$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:

> Man kan køre derop i de "skæve" sporvogne der er bygget til
> stigningen,

http://jan.boegh.net/Album/Verden/Lissabon/Bairra%20Alto/slides/_dsc0118.html

Denne går fra Praca dos Restauradores - en af de 2 store pladser i det
centrale Lissabon.

> men man kan også gå derop.Lørdag aften er der gang i den
> på de små cafeer, og I kommer nemt i kontakt med lokalbefolkningen
> dér.

Der er en del Fado-barer.

> I bør desuden tage en tur op i udkigstårnet, der er klemt ned imellem
> de høje bygninger ved gågaderne.Lidt á la Zoo-tårnet i Kbh., blot i
> metal.

Det er ikke et udkikstårn - det er en elevator

vh
jan
http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-05-06 18:53

Henrik Wind-Jensen skrev i Hst5g.17648$El1.16942@news.get2net.dk dette:
> Hej.
> Hvad skal opleves i Lissabon når vi kun har 4 dage og det er sidst i
> maj.

Lissabon!
Byen emmer af atmosfære og virker på en måde lidt 'gammeldags' - sådan lidt
70'eragtig.
De tre centrale bydele Bairra Alto, Baixa og Alfama er meget spændende at
bevæge sig rundt i.
Jeg ville nok gå efter:

Bytur i Alfama: Sporvogn (linie 28), Borgen, Katedralen og frem for alt
gyderne

Gåtur i Baixa hvor man nyder de store pladser Praca dos Restauradores og
Rossio. Især den sidste summer af liv. Lige øst for de to pladser er der en
gade, Rua das Portas de Santo Antao, hvor der er et væld af restauranter,
der byder på især fremragende alt godt fra havet.

Gåtur i Bairra Alto, der ligesom Alfama er fyldt med snævre gyder og små
pladser. Der hersker en udbredt 'pariser-stemning'. Slå dig ned på en af
fortovscafeerne og nyd folkelivet.

Har man en smule tilbøjelighed til musæer og udstillinger er bydelen Belem
et must. Klostret Mosteiro dos Jeronimos er fantastisk, og naboen er et
enormt marinemusæum, hvor man kan se skibshistorien i form af modeller og
effekter fra de rigtige skibe fra Portugals imponerende historie som
søfartsnation.

Og til sidst: I SKAL i byen og opleve Fado. Det har tidligere været
diskuteret i gruppen:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.rejse/browse_thread/thread/71332f8046bc679b/f9a59746ce3a3cc9?lnk=st&q=fado+group%3Adk.fritid.rejse&rnum=1&hl=da#f9a59746ce3a3cc9

> Hvordan kommer man nemmest og billigst omkring i byen.
> Vi er 2 voksne.

Køb et kort (svjh. 3 dage og 1 dag) til busser, undergrund og sporvogne. Det
kan købes i et lille skur i den sydlige ende af Los Restauradores. Drop
deres turistkort - vi var ikke i stand til at spare udgiften hjem. man kan
ikke overkomme at se mere en et eller 2 musæer om dagen, og transport koster
alligevel ingenting.

Jeg har en lille billedfortælling her:
http://jan.boegh.net/Album/Verden/Lissabon/index.html

God fornøjelse - vi forelskede os prompte i Lissabon.

vh

http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 03-05-06 19:41

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

>Jeg har en lille billedfortælling her:
>http://jan.boegh.net/Album/Verden/Lissabon/index.html
>
>God fornøjelse - vi forelskede os prompte i Lissabon.

Billeder som Padrão dos Descobrimentes og Castello de São Jorge vækker godt nok
et eller andet i mig.

Jeg er mest til den lidt mere aktive ferie med lidt vandreture osv. Men på vej
hjem fra såden en ferie, havde en enkelt dag i Lissabon for snart 11 år siden,
og det er nok den eneste storby at jeg kunne finde på at bruge en uges tid på.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-05-06 21:18

"Henrik Wind-Jensen" <hwindj@get2net.dk> wrote in news:Hst5g.17648
$El1.16942@news.get2net.dk:

> Hvad skal opleves i Lissabon når vi kun har 4 dage og det er sidst i maj.

Hvis i skulle få lyst til at opleve Atlanterhavet, så vil jeg foreslå en
tur til Costa Caparica på den anden side af Tejo floden.

Det er ret nemt at komme dertil. Tag færgen fra Cais do Sodre til Cais do
"Calhais"(frit efter hukommelsen). På den anden side tager man bus 135, som
kører til Costa Caparica. Byen er en gammel fiskerby der nu er præget af
turisme, men ikke helt uden charme.

Nede på stranden til venstre kører der et lille åbent tog, der fragter en
op ad kysten til en 17-18 forskellige badestrande, hvis man ikke lige er
til stranden i Costa Caparica, der tit er fyldt.

Når i nu er der, så spis aftensmad i en af restauranterne på stranden. Er
man til fisk, så bestil f.eks. grillet sværdfisk (Espada) der er en
gudespise når den er helt frisk (og det er den på stranden i Caparica).

Fra : Henrik Wind-Jensen

Dato : 09-05-06 19:19

Hej Alle.

Tak for de mange tips.