Jeg beklager, hvis mit indlæg opfattes som reklame fra en
rejsearrangør. Det er vi ikke - lad mig forklare : Vi er en mindre
virksomhed som har lavet løsninger til rejsebureauer og til større
virksomheder med megen rejseaktivitet.
Luftfart har været reguleret, hvilket betyder at priserne har været
fastsatte efter aftalte principper, ligeledes har distributionen været
meget reguleret - de nationale luftfartselskaber skal udbyde deres
rejser til igennem de store distributions selskaber (Global
Distribution Systems (dem er der 4 store af)), og de skal udbyde en
given rejse til samme pris i de 4 store GDS'er - således har det
været i mange år, og således har rejsebureauer haft adgang til alle
priser på markedet.
Alle rejsaebureauer benytter et eller flere af GDS'erne til at søge
priser. Og alle online bureauer (flybillet, supersaver, expedia osv) er
ligeledes bygget oven på et af GDS'erne.
Med privatisering af luftfarten følger deregulering, og med den
første deregulering fremkom lavpris-selskaberne (Low Cost Carriers -
LCC). Disse selskaber har en aggresiv prisstrategi (nærliggende når
man skal angribe et monopol-lignende marked). Med dette følger at man
naturligt må fokusere på omkostninger - og lavprisselskaberne er
således ikke interesseret i sælge deres produkter igennem GDS'erne
(som i gennemsnit tager 12 dollar per reservation).
Der er ca. 200 lavprisselskaber i Europa.
Dette medfører at rejsebureauer og online arrangører ikke har adgang
til alle priser mere - og især ikke de billigste.
Vi blev for nogle år siden forespurgt om vi ville udvikle et system
til rejsebureauerne som kunne scanne internettet for priser, således
at rejsebureauer og de større virksomheder i løbet af få sekunder
kunne danne sig et komplet billede af priserne.
Dette produkt sælger vi - og har rettighederne til - det er der vi
tjener vores penge.
Vi tænkte at det kunne være et godt værktøj for alle (faktisk synes
at det er et super værktøj) - og derfor har vi lavet momondo - Vi
laver ikke reklame for systemet og folk må opdage det og bruge det -
kvit og frit - vi synes at det er spændende - og kunne godt tænke os
at lave en site der på sigt kan samle interessant information om det
at rejse - det er det der driver os mht momondo.
Årsagen til reklame til højre er meget enkel : vi ville gerne have at
sitet skulle ligne det det er : en søgemaskine - og ikke en rejsesite.
Derfor har vi google adsense til højre - jeg tror vi har brugt et 1
år (on and off) på sitet - og vi har indtil nu noget i retning af 2
dollar på vores adsense konto - det er sgu ikke det vi skal leve af.
Faktisk tror jeg at jeg vil fjerne den (når jeg vender tilbage fra
påskeferie) - eftersom at den kan give anledning til en mistro.
Jeg læste i fundatsen at formålet med gruppen er diskussion af rejse
relaterede emner, herunder bedste tidspunkt at rejse.
Vi har modtaget et forslag om at vise priser 60 dage ud i fremtiden -
hvis man er fleksibel med hensyn til ud/hjem rejsedato, så skal man
kunne se laveste pris fordelt på dagene. Dette arbejder vi på - når
tid er. Og jeg kan stærkt anbefale at man søger at rejse på en
tirsdag eller en onsdag, hvor priserne er markant lavere - se en
udemærket site som
www.flybilligst.com som viser priserne fra 6
lavprisselskaber til og fra oslo - det synes jeg er et super godt
forbruger-værktøj.
Jeg beklager som sagt at mit indlæg har givet anledning mishag og
fjerner gerne tråden (hvis dette er muligt?)
mvh
Momondo