Danmark "gældfri"
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-04-06 07:23

I dagens aviser kan man læse, at Danmark er "gældfri".

Fra dagens Ekstra Bladet kan jeg citere dette Ritzau-telegram med
overskriften:
NU ER DANMARK GÆLDFRI

"For første gang siden Anden Verdenskrig har Danmark ikke længere gæld til
udlandet."

Dette modsiges(!) dog af følgende passus, som de har fået rigtigtg fat på:

"Ved udgangen af 2005 var de danske aktiver i udlandet på 3.021 milliarder
kroner, mens passiverne overfor udlandet var på 2.985 milliarder kroner -
altså en dansk nettoformue på 36 milliarder kroner."

Artiklen afsluttes så helt katastrofalt med:
"For første gang siden Anden Verdenskrig kan den danske stat bryste sig af
at være gældfri. Danmarks Nationalbank fortæller, at gælden til udlandet nu
er betalt."
Er journalister virkelig så uvidende om nationaløkonomi?

Der er flere store faktuelle fejl i gengivelsen:

For det første er det ikke _statens gæld_, der er opgjort her, men derimod
nationens gæld.

For det andet er der tale om en opgørelse over nettogælden, hvilket også
fremgår af tallene. Danmark har stadig en udlandsgæld på 2,985 mia. kr.

For det tredje er det selvfølgelig forkert, at staten er gældfri, hvis den
afvikler sin udlandsgæld. Der er jo stadig den indenlandske gæld.

For det fjerde - og som det aller værste - er jeg oprigtigt skuffet over, at
journalisterne ikke evner at fortælle, hvorfor dette overhovedet er
interessant! Og det er så her, jeg selv vil forsøge at levere et bidrag
selv.

Det er ikke sådan, at udlandsgæld pr. definition er negativt.

Der kan jo være gode grunde til, at danske virksomheder optager udenlandske
lån. Det kan foe eksempel skyldes, at de bruger lånene til at investere i
fremtidenmaskiner og bygninger, hvilket alt andet lige vil give et afkast på
længere sigt. Der kan også være tale om, at eksisterende, højtforrentede,
indenlandske lån omlægges til lavtforrentede, udenlandske lån.

Men på trods af det er der gode grunde til at interessere sig for såvel
udlandsgælden som betalingsbalancen.

For det er naturligt nok på grund af en positiv betalingsbalance gennem de
senere år, at udlandsgælden er blevet nedbragt. Positiv betalingsbalancen
opnår man, når man eksporterer mere, end man importerer. På den måde
strømmer der nemlig flere kroner ind end ud af landet (heraf navnet
betalingsbalance).

Når det tal traditionelt har været interessant for Danmark, skyldes det
bl.a. vores fastkurspolitik over for eurozonen. De internationale
finansmarkeder ser betalingsbalancen som et udtryk for økonomiens sundhed,
og et voksende betalingsbalanceuncerskud kan således skabe pres på kronen.

Et andet aspekt af dette fænomen er, at hvis betalingsbalancen går i
negativ, så skyldes det alt andet lige, at vores nettoimport stiger. Det er
typisk et udtryk for, at økonomien er på vej mod overophedning og dermed
højere inflation. Inflation er igen med til at presse kronekursen.

For at undgå inflation eller pres på kronen, vil Nationalbanken typisk være
nødt til at hæve renten, hvilket påvirker den økonomiske aktivitet i
samfundet i negativ retning med bl.a. ledighed til følge.

Så derfor må man helt overordnet sige, at den positive gældsbalance i
forhold til udlandet er positivt, fordi det øger vores frihedsgrader i den
økonomiske politik, fordi det vil være med til at holde den danske rente
nede.

Nationalbankens egen artikel kan læses her:

<http://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/DDA0DD7D7C1792C4C1257142
0030F5C6/$file/Dug20060331Nyt.pdf>

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 07:52

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> For det fjerde - og som det aller værste - er jeg oprigtigt skuffet over, at
> journalisterne ikke evner at fortælle, hvorfor dette overhovedet er
> interessant!

Jeg lagde også mærke til tv-journalisternes fejlagtige opfattelser i
går.

Landets [ikke statens] samlede tilgodehavender og gældsposter til
udlandet svarer /ikke/ til en familie der har egen bolig med
realkreditlån, og hvor det at de netto har en formue skulle svare til
det vi nu har set.

Nej, snarere svarer det til en virksomhed der har en ubelånt fabrik, som
køber råvarer og sælger færdigprodukter.

En sådan virksomhed vil ikke betale råvarerne kontant, men vil føre
betalingerne på en kreditor-konto. Og aftagerne vil heller ikke betale
kontant, og vores virksomhed vil altså være nødt til at føre
tilgodehavenderne på en debitor-konto.

Og nu overstiger danskernes samlede debitor-konti altså de samlede
kreditor-konti. Det ville naturligvis være absurd i en »going concern«
at arbejde for at kreditor-kontiene skulle gå i nul.

Men landet som sådan ejer altså en bunke kapital, bundet i
produktionsapparatet, som ikke indgår i det balancebillede, som her er
tegnet. Og selv om produktionsapparatet måtte være belånt, vil det jo i
høj grad være gennem realkredit, hvilket i høj grad vil sige sige
indenlandsk [selv om også udlændinge naturligvis kan købe danske
obligationer].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 01-04-06 12:15

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> Det er ikke sådan, at udlandsgæld pr. definition er negativt.

Hvis du brækker benet, så din søn for smag for handicaphjælp og får
nobelpris i det, så var det ikke negativt at du brækkede benet?

Jo, gæld viser klart, at den forgældede er et foragteligt
untermensch, der ikke evner at udlåne og investere og skabe job, men
er møllesten om halsen på trivslen.

Selvfølgelig kan gæld skyldes investering dermed en vis, ret stor,
sandsynlighed tjener sig ind, men gæld i sig selv er ubetinget
negativt.

Japan har afskaffet sult i østasien ved at kunne investere og ved at
være gældfri og vi er små foragtelige lorte at vi trods extrem
USA-forkælelse har mere gæld end aktiver, og påståede aktiver er
løgneaktiver, nemlig penge ulande skylder os, og aldrig betaler renter
eller afdrag på , fordi autonome demonstrerer for asocial
gældseftergivelse, som vore hjulpne ulande kalkulerer med.

Spies satte sig aldrig i gæld. Han sku ha Nobelpris og Oscarpris

Fra : Kim2000

Dato : 02-04-06 00:12

> [...]
>
> Der er flere store faktuelle fejl i gengivelsen:
>
> For det første er det ikke _statens gæld_, der er opgjort her, men derimod

Jeg sad også og undrede mig. For det første så er gæld væk lyder det så
flot. Fint nok, lige efter fortælles det at udlandsgælden er på 196
milliarder.

Okay.....

Da jeg var barn var udlandsgælden på 350 milliarder. Siden kom Nyrup til,
der var konstant overskud, siden kom Fogh til, der har været konstant
overskud, sidste år var det 50 milliarder. Hvad fanden sker der med de
penge. De sidste ti år har der været mellem 10-50 milliarder i overskud
hvert eneste år, alligevel har man altså fortsat ikke betalt lortet tilbage.
Istedet laver man et lille regnestykke og vupti så er gælden væk. Udfra den
betragtning skylder min kone og jeg heller ikke penge væk. Godt nok betaler
vi hver måned renter, men da vi har et hus der er mere værd end gælden så er
vi gældsfri eller hvad??

Det må da vist være den hemmelige minister der har regnet det ud (Thor som
ingen har set siden sidste valg blev udskrevet)

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-06 01:04

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> Jeg sad også og undrede mig. For det første så er gæld væk lyder det så
> flot. Fint nok, lige efter fortælles det at udlandsgælden er på 196
> milliarder.

Jeg tror altså at du roder forskellige ting sammen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-04-06 12:28

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message
> [...]
> penge. De sidste ti år har der været mellem 10-50 milliarder i overskud
> hvert eneste år, alligevel har man altså fortsat ikke betalt lortet

Øh jo, man har da netop afdraget massive på udlandsgælden. Det er jo derfor,
den nu er nedbragt til et niveau, hvor udlånet for første gang i mange år er
lidt større end indlånet.

> [...]
betaler
> vi hver måned renter, men da vi har et hus der er mere værd end gælden så

Ja, _netto_ - ikke brutto. Men netto-tallet er jo også temmelig interessant
for dig som husejer, fordi det betyder, at du er i stand til at indfri din
gæld ved at sælge dit hus. Du er det, man kalder solvent.

Mange husejere prøvede i 80'erne at være insolvente, hvilket er en
ubehagelig situation, fordi det betyder, at man slæber rundt på en gæld,
selvom man sælger sit hus.

For husejeren vil det betyde, at man har en gæld, man skal afdrage på i
mange år fremover, selvom man altså sælger huset.

For samfundet som helhed er det faktisk langt hen ad vejen den samme
situation, for også her er problemet jo, at når man er insolvent, så
påvirker det ens fremtidige forbrugsmuligheder i negativ retning.

Fra : Egon Stich

Dato : 03-04-06 09:52

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det må da vist være den hemmelige minister der har regnet det ud (Thor som
> ingen har set siden sidste valg blev udskrevet)

Hele begrebet "udlandsgæld" er jo ikke andet end noget forbandet vås, som
DJØFere har opfundet, for at kunne legitimere alskens mishandling af
befolkningen, til fordel for kapitalisterne.

Enhver idiot med et regneark, kan jo manipulere sig frem til hvilket tal der
fra politisk hold måtte ønskes udskreget som "udlandsgæld.

Og den slags er der nogen, der vil kalde "videnskab"?

MVH
Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-04-06 11:50

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hele begrebet "udlandsgæld" er jo ikke andet end noget forbandet vås, som
> DJØFere har opfundet, for at kunne legitimere alskens mishandling af
> befolkningen, til fordel for kapitalisterne.

Det er skægt. Her gik jeg og troede, at udlandsgæld er Danmarks gæld til
udlandet, og så viser det sig, at det hele tiden bare har været noget vås,
som DJØF har opfundet. Der kan man bare se!

> Enhver idiot med et regneark, kan jo manipulere sig frem til hvilket tal
der
> fra politisk hold måtte ønskes udskreget som "udlandsgæld.

Nårh ja.

Fra : Egon Stich

Dato : 03-04-06 14:30

> [...]
> udlandet, og så viser det sig, at det hele tiden bare har været noget vås,
> som DJØF har opfundet. Der kan man bare se!

Jamen jeg har da ret.
Hvor mange forskellige beregningsmetoder præsenteres en uskyldig befolkning
ikke for, i politikeres bestræbelser for at berettige deres indgreb?

Man tager det ene med, udelader det andet, giver det en ikke helt rigtig
betegnelse, og vupti, har man en rigtig DJØFers expertudtalelse.
Som journalister og andet kryb kritikløst kolporterer.

Fælles for hele svineriet er ønsket om yderligere muligheder for de rigeste
til at score kassen.

Ideologi under dække af villige akademikeres rænkespil.

MVH
Egon