Forskel
Fra : LH

Dato : 30-03-06 13:45

Et dybt hjertesuk!!

Jeg er et af de mennesker som er lille og spinkel og svært ved at tage på.
Jeg er ikke undervægtig, men har en vægt, der passer til min bygning og
højde. Men hvorfor skal man høre på alle de dumme kommentarer om ens
udseende hele tiden. Ikke mange siger noget til mennesker der er for tykke,
men os som er for tynde høre det bare hele tiden. Folk kan ikke forstå man
ikke bare propper sig med mad "for jeg kan jo tåle det". Køber man slik,
chokolade eller andet usundt, så er der næsten altid en kommentar med at det
trænger man vist også til. Spiser jeg hos nogen eller sammen med nogen, så
bliver maden flere gange sendt hen til mig fordi "jeg trænger jo til det".
Og folk er ikke bange for at sige "Ih, hvor er du dog tynd, er du syg?"
o.s.v o.s.v det er faktisk rigtig træls at høre på og jeg er godt træt af
det. Jeg kan jo ikke gøre for jeg er skabt som jeg er. Jeg går da ikke og
stikker til andres udseende eller om de er for tynde eller tykke. Hvorfor er
det sådan? Hvorfor har så mange danskere ondt i røven over hvordan vi ser
ud?

LH

Fra : Nicole

Dato : 30-03-06 14:03

LH wrote:
> [...]
> det sådan? Hvorfor har så mange danskere ondt i røven over hvordan vi ser

Puha, det var en svær en. Kan ikke svare dig på, hvorfor folk går så
meget op i andres udseende. Måske fordi de er utilfredse med sig selv?

Min kæreste er tynd, men kan KAN bare IKKE tage på, uanset hvad han gør.
Han har prøvet at spise usundt, spise sundt, dyrke motion og hvad ved
jeg. Nu hviler han i sig selv, og er ligeglad med andre. Og bør han ikke
være det. Det kan da rage ham en papand, og folk synes han er for tynd.
Han har jo nok sin egen mening om det, enten er han tilfreds, eller også
er han ikke. Men det hjælper ham jo ikke at nævne det hele tiden.

Jeg har også selv altid været slank. Tog jeg et kilo eller to på, jamen
så spiste jeg bare sundt nogle dage, og så var der rettet op på det. Så
blev jeg inlagt, og pga medicin tog jeg 24 kilo på, på syv måneder!!!
HVER ENESTE GANG jeg spiste efter jeg var blevet udskrevet, skævede folk
til mig, bare jeg puttede en kartoffel i munden.

Det er ikke min skyld jeg er blevet "fed", det er ikke min kærestes
skyld at han er "tynd". Kan folk ikke bare være ligeglade og blande sig
udenom?

De folk som siger til min kæreste, at han da endelig skal tage en
portion til, siger det af bekymring for, at han er så tynd. Men hver
gang det bliver nævnt, bliver han ked af det.

Jeg har intet svar, men tror at folk grundet utilfredshed over deres
egen krop, opnår en tilfredsstillelse, ved at fremhæve andres fejl tyk
som slank.

Fra : HC

Dato : 30-03-06 14:18

> [...]
> jo nok sin egen mening om det, enten er han tilfreds, eller også er han
> ikke. Men det hjælper ham jo ikke at nævne det hele tiden.

Naturligvis kan han da tage på, det kommer bare an på hvad man gør. Hvis han
køber protein-tilskud og begynder styrketræning intensivt (3-4 gange om
ugen), og får alm. kost ved siden af, så sker der løjer... Men det er jo
ikke nødvendigt når man er tilfreds med hvordan man ser ud.

Men jeg mener ikke der lever mennesker der 'ikke kan' tage på.. Så
forskellige er vi jo heller ikke indrettet

> [...]

> at han er "tynd". Kan folk ikke bare være ligeglade og blande sig udenom?

Amen... Medmindre det naturligvis sker meget hurtigt, og der kunne være
nogle der var bekymrede for guttens helbred.. men jo, amen.

> De folk som siger til min kæreste, at han da endelig skal tage en portion
> til, siger det af bekymring for, at han er så tynd. Men hver gang det
> bliver nævnt, bliver han ked af det.

Så må han jo brokke sig lidt...

> Jeg har intet svar, men tror at folk grundet utilfredshed over deres egen
> krop, opnår en tilfredsstillelse, ved at fremhæve andres fejl tyk som
> slank.

Ja, eller fordi de så mener de fremstår som 'åh så rare og venlige' fordi de
'bekymrer' sig om et andet menneske... samvittigheden er en sjov størrelse,
som har mærkelige effekter på vor opførsel nogle gange.

HC

Fra : preben nielsen

Dato : 30-03-06 16:56

"HC" <hc@fuckspam.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg mener ikke der lever mennesker der 'ikke kan' tage på..
> Så forskellige er vi jo heller ikke indrettet

Pladder med dig :) Min svoger har en mild form for cystisk fibrose
(først opdaget da han blev 30). Han vejer ca. 52-55 kg og tager
ikke på om han så drikker piskefløde.

Det er sandt at normale mennesker både kan tage på og tabe sig,
men der er altså undtagelser.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Jimmy

Dato : 30-03-06 14:36

> [...]
> det sådan? Hvorfor har så mange danskere ondt i røven over hvordan vi ser

Ja jeg har selv samme "problem". Og jeg er helt enig i at det er lidt
ironisk at når man er tynd så har folk ingen skrupler for at kommenterer
det, men når det er overvægtige mennesker man kommenterer, så er det
uforskammet.
Det har jo nok noget at gøre med at det ikke er slemt at være tynd, i
forhold til hvis man var overvægtig, jeg er i hvert fald ligeglad når
folk kommenterer mig. Men i realiteten er det jo egentlig ikke mig, som
spiser normalt men bare ikke tager på, og ikke har nogle faretruende
konsekvenser i vente ved at være tynd, som har brug for en peptalk, men
derimod dem som er overvægtige, da det ikke er særlig godt at være
overvægtig.

Fra : LH

Dato : 30-03-06 14:49

Jeg tager mig egentlig heller ikke af det og det rokker da ikke ved min
selvtillid. Foran spejlet er jeg normal, blot lille og en af dem der bare
vejer det samme som da jeg var 16 (er nu 45). jeg kan spise lige hvad jeg
vil - og gør det - uden at det sætte sig. Motioner så også. Så det er så
ikke det som i sig selv er problemet, men det er alligevel irriterende at
høre påd et hele tiden. Som en anden en skriver her som har et
overvægtproblem, så skuler folk til dem der spiser noget usundt hvis de er
overvægtige, og er man tynd så får man det omvendte med på vejen.
Bare synd at folk ikke har andet at gå op i end at kommentere andres
udseende. Måske en grund til at mange har spiseforstyrrelser og mange har
depressioner og lign, fordi "vi" alle skal være så perfekte. Hvis man hele
tiden høre og ser folk nedladende kommentarer om man er overvægtig eller
tynd eller andet, ja så skal man nok have en god portion selvtillid for at
kunne sige sig helt fri for at være totalt ligeglad.

LH

Fra : Nicole

Dato : 30-03-06 15:06

LH wrote:
> [...]
> tynd eller andet, ja så skal man nok have en god portion selvtillid for at
> kunne sige sig helt fri for at være totalt ligeglad.

Godt skrevet...

Jeg tror aldrig man kan være HELT ligeglad, når folk kommenterer ens
spisevaner / udseende...

Men, jeg og min kæreste PRØVER at være ligeglade, dem som kommenterer
når min kæreste "ikke spiser nok", eller "hvor ser du dog tynd ud", de
er jo heller ikke så perfekte.
Og dem som kommenterer når jeg spiser, ja, jeg er jo fed... Ja, de har
måske også fem eller ti kilo for meget selv, men de er jo helt slanke i
forhold til mig. Og så er det jo værrer, når jeg spiser lidt for meget,
end når de gør det...

Jeg er 172 cm høj, og almindelig af bygning. Jeg har ALTID vejet 65 - 67
kilo. Så blev jeg indlagt og da jeg kom ud, vejede jeg 92 kilo... Det er
altså ligeså meget som min "store far"
Gik på kur, og nu vejer jeg 82 kilo, men har ikke længere lysten til at
tabe mig. Jeg er sku ligeglad, er godt tilfreds. Ved jeg kan tabe mig,
når JEG har lyst. Bare ikke lige nu
Jeg er glad, min kæreste er glad. Han er for tynd, jeg er for tyk
Sikke et par

Fra : preben nielsen

Dato : 30-03-06 17:00

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Et dybt hjertesuk!!
>
> Jeg er et af de mennesker som er lille og spinkel og svært ved
> at tage på. Jeg er ikke undervægtig, men har en vægt, der passer
> til min bygning og højde.

Det skal vi nok vurde når du giver os tallene

At folk er optaget af at du er tynd skal du ikke nødvendigvis tage
som et tegn på at de er hverken misundelige eller onde - de kunne
være bekymrede ! At være for tynd er ikke sundt og er også en
følge ved mange alvorlige sygdomme.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : LH

Dato : 30-03-06 17:14

jeg måler 160 og vejer 52 kg, Men jeg er meget spinkelt bygget med "små"
knogler. Har snakket med lægen om det flere gange og han siger at jeg vejer
det jeg skal og er IKKE undervægtig. Man kan jo ikke bare sige at andre skal
bedømme mig ud fra nogle tal, når "man" ikke har set mig.

Fra : Workingmom

Dato : 30-03-06 20:00

LH skrev:
> [...]
> det jeg skal og er IKKE undervægtig. Man kan jo ikke bare sige at andre skal
> bedømme mig ud fra nogle tal, når "man" ikke har set mig.

Det lyder da meget passende.

Jeg er 155 og vejer 48 uden at være hverken tynd eller tyk.

Tingene fordeler sig jo også lidt anderledes på os i fyrrene

Tine

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-03-06 21:17

LH wrote:

> Spiser jeg hos nogen eller sammen med nogen, så bliver
> maden flere gange sendt hen til mig fordi "jeg trænger jo til det".

Sådan har jeg det med en af min venner, hvis ikke han får spist nok falder
han om på gaden og bliver indlagt.

Nogle mennesker er simpelt hen belvet for gode til at ignorere deres krops

Så jeg minder ham om at han skal spise, og langsomet er det gået op for ham
at han faktisk får det bedre af at spise nogle små måltider indimellem.

Mvh. Uffe Ravn