Tågesyn, Sukkersyge...
Fra : HC

Dato : 28-03-06 19:57

Halløjsa...

Hvad mener i om følgende scenarie?

Jeg er begyndt at lægge mærke til nærsynethed, som er blevet mere og mere
mærkbar i løbet af det sidste ca. ½ år, eller deromkring.

Jeg har ydermere nogle mærkelige stikkende hovedpiner - som er meget
lokale... Derfor bliver jeg - måske unødvendigt - bange for svulster i
knolden.

Jeg er ydermere bange for evt. at skulle ha' sukkersyge pga. synet...

Jeg går til læge og spørger om sukkersyge, etc. Han spørger om jeg ikke kan
se bygningerne på den anden side af gaden. Det kan jeg godt, selvom jeg ikke
kan se detaljer og kanter - altså ikke skarpt. "Det kan være du skal ha'
briller" siger han så. "Jubii" tænker jeg, "ikke andet? Hurra!".

Jeg bliver sendt til laboratoriet for at få tjekket blodet for hvad de nu
søger efter, når de kigger det efter for sukkersyge "symptomer". Jeg fik at
vide af min læge, at vi skulle snakke sammen en to-tre arbejdsdages tid
efter prøverne blev taget, så han ville ha' resultaterne. Jeg gik udfra han
ville ringe til mig - sådan forstod jeg ham ihvertfald.

Jeg fik ydermere en henvisning til en øjenlæge under mit besøg.

Der går en uge efter mine blodprøver...

Jeg ringer til min læge, og får hans sure lægesekretær i røret. Jeg spørger
til mine prøver. "Et øjeblik" siger hun, og lægger hånden på røret og fører
en lille dialog med min læge. Jeg fangede nogle brudstykker ala "så har vi
jo ham til at ringe hver anden dag?!"... Ikke tegn på en arbejdsom sekretær,
efter min mening. At brokke sig til sin chef over at patienterne ringer til
ham?! Hvad sker der for hende??

Nå, men det lyder til at hun får nogle papirer af lægen, eller bliver bedt
om at kigge efter i en skuffe.. Hun finder under alle omstændigheder,
tilsyneladende, mine blodprøve resultater frem, og jeg får at vide at 'det
er normalt det hele', hvorfor jeg naturligvis bliver lettet.

Så tænker jeg ikke mere over det... Men mit syn generer mig endnu, og det er
ved at gå op for mig at min læge og\eller hans sekretær er uduelig. Har selv
fundet en logisk forklaring på mine problemer...

Jeg er nærsynet, og ser f.eks ikke undertekster på TV klart... De er meget
'tågede', ligesom de er dækket af vat. Der er 'spøgelser' af dem rundt om
dem, som giver dem en 'glød'... Dette er også meget generende, når jeg går
på gaden og ser billygter og gadelamper, etc.

Har så fundet ud af at det sandsynligvis er tågesyn, og dermed grå stær...
Ringer i morgen tidlig efter en aftale hos min øjenlæge, som jeg endnu ikke
har fået besøgt.

Grå stær er tæt associeret med sukkersyge... så, når jeg får at vide at 'alt
er normalt' ifølge mine blodprøver hos min læge bliver jeg harm... Nuvel,
det er ikke 100% sikkert det har med sukkersyge at gøre - det ved jeg jo
først reelt efter flere undersøgelser, men det er mig noget sandsynligt.

Ergo er min læge og\eller hans sekretær tumper uden lige.

Eller brokker jeg mig for meget, måske? Jeg kan ikke leve uden mine øjen da
jeg er grafiker og arbejder med visuelle medier - og lever for disse ting...
Ved simpelthen ikke hvad jeg ville gøre uden mit syn. Puh, nej, den tanke
kan jeg slet ikke klare !!!

Nogen der har haft lignende oplevelser, eller noget der minder om, med andre
læger?? Man har jo ingen mulighed for at finde nogen man kan stole på -- har
ikke haft andet end lortelæger, for at være helt ærlig.

HC

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-03-06 22:07

HC wrote:

>Men mit syn generer mig endnu, og
> det er ved at gå op for mig at min læge og\eller hans sekretær er
> uduelig.

Så overvej et lægeskift.

> [...]
> generende, når jeg går på gaden og ser billygter og gadelamper, etc.
>
> Har så fundet ud af at det sandsynligvis er tågesyn, og dermed grå

Jeps det du beskriver, ligner helt klart grå stær. Har du også svært ved at
se ansigter i modlys?

> Ringer i morgen tidlig efter en aftale hos min øjenlæge, som
> jeg endnu ikke har fået besøgt.

Godt..

> Grå stær er tæt associeret med sukkersyge... så, når jeg får at vide
> at 'alt er normalt' ifølge mine blodprøver hos min læge bliver jeg
> harm...

En del sundhedspersonale er ikke så gode til at kommunikere, og "at alt er
ok" betyder faktisk kun at resultatet af de prøver der er taget er inden for
normalområdet.
Der kan sagtens være ting galt, som der ikke er undersøgt for.

> Nuvel, det er ikke 100% sikkert det har med sukkersyge at
> gøre - det ved jeg jo først reelt efter flere undersøgelser, men det
> er mig noget sandsynligt.

Grå stær kan også være aldersbetinget eller medicininduceret mm.

Men nu har du jo hverken fortalt noget om medicinforbrug, alder,
ernæringstilstand eller træning..

Men hvis det viser sig at du har grå stær, vil en ansvarlig læge undersøge
dig lidt nærmere for sukkersyge.

Urinprøver for sukkerindhold, måling af fasteblodsukker, og evt en
glykosebelastning vil kunne komme på tale.

> Ergo er min læge og\eller hans sekretær tumper uden lige.

Jeg har set væsentlig større dumheder begået af læger end det du nævner der,
så det er jeg ikke helt enig med dig i.

> Eller brokker jeg mig for meget, måske?

Set med en læges øjne, ja!
Set med en patients øjne, nej

> [...]
> for disse ting... Ved simpelthen ikke hvad jeg ville gøre uden mit
> syn. Puh, nej, den tanke kan jeg slet ikke klare !!!

Næh den er heller ikke rar.

> [...]
> med andre læger?? Man har jo ingen mulighed for at finde nogen man
> kan stole på -- har ikke haft andet end lortelæger, for at være helt

Jo dårlige lægererfarineger har jeg samlet mange af, til gengælde har jeg
holdet godt fast på de gode læger jeg har mødt, og jeg har faktisk også
fortalt dem hvad jeg mener om dem.
Nogle bliver meget overraskede over at få ros. Andre andre kan ikke tage
kritk.

Hvad angår den grå stær, så kan den faktisk opereres med godt resultat.

Jeg sidder idag foran computeren uden briller, takket være mine gråstærs
operationer.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-03-06 22:44

Den 28-03-06 20.57 skrev HC følgende:

> Hvad mener i om følgende scenarie?

At du er alt for nervøs af dig.

> Jeg er begyndt at lægge mærke til nærsynethed, som er blevet mere og mere
> mærkbar i løbet af det sidste ca. ½ år, eller deromkring.

Så er det man bestiller tid hos optikeren.

> Jeg har ydermere nogle mærkelige stikkende hovedpiner - som er meget
> lokale... Derfor bliver jeg - måske unødvendigt - bange for svulster i
> knolden.

Man kan få hovedpine, hvis man har brug for briller men ikke bruger dem.

> Jeg er ydermere bange for evt. at skulle ha' sukkersyge pga. synet...

Så stor er sammenhængen ikke, og du vil normalt mærke sukkersygen, længe
før du mærker øjenproblemer på grund af sukkersyge.

> Jeg går til læge og spørger om sukkersyge, etc.

Fint nok, det kan selvfølgelig ikke skade at være for forsigtig.

> Der går en uge efter mine blodprøver...

Lægen burde nok have taget en øreprøve, så havde du kunnet få et første
svar efter 30 sekunder. Hvis blodsukkeret er for højt, tager man endnu
en prøve dagen efter. Og hvis den også er for høj, er det tid til
hospitalsprøver.

> tilsyneladende, mine blodprøve resultater frem, og jeg får at vide at 'det
> er normalt det hele', hvorfor jeg naturligvis bliver lettet.

Dejligt, sukkersyge er ikke en rar ting.

> Så tænker jeg ikke mere over det... Men mit syn generer mig endnu, og det er
> ved at gå op for mig at min læge og\eller hans sekretær er uduelig.

Fordi du ikke har sukkersyge?

> [...]
> på gaden og ser billygter og gadelamper, etc.
>
> Har så fundet ud af at det sandsynligvis er tågesyn, og dermed grå stær...

Det kan måske være lidt svært at skelne symptomerne fra hinanden, hvis
man ikke har prøvet nogen af dem før. Nærsynethed kan betyde at
tv-tekster er som du beskriver. Man kan godt være nærsynet uden at have
grå stær. Omvendt kan din beskrivelse vist også passe på grå stær - uden
du samtidig behøver at være nærsynet. Det er altså langt fra givet, at
du har begge dele, faktisk vil jeg blive meget overrasket, hvis du har
begge dele. Hvis du er ung er nærsynethed nok mest sandsynlig, hvis du
er gammel er grå stær nok mere sandsynlig.

> Ringer i morgen tidlig efter en aftale hos min øjenlæge, som jeg endnu ikke
> har fået besøgt.

God ide.

> [...]
> det er ikke 100% sikkert det har med sukkersyge at gøre - det ved jeg jo
> først reelt efter flere undersøgelser, men det er mig noget sandsynligt.

Nej, det er ikke så tæt igen. Og fordi man har det ene, er det ikke
ensbetydende med at man har det andet. Du burde nok nærmere blive harm
på dig selv over, at du så absolut vil tro, at du har sukkersyge, også
selvom lægen har fortalt dig at prøven var normal.

> Ergo er min læge og\eller hans sekretær tumper uden lige.

Der er en tredje mulighed

Held og lykke med øjenlægen. Skulle det være nærsynethed eller grå stær,
kan du glæde dig over, at begge dele kan behandles.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : HC

Dato : 29-03-06 06:55

> At du er alt for nervøs af dig.

Godt, det regnede jeg næsten også med.

Jeg har aldrig været hypokonderisk anlagt, og er ikke typen der render min
læge på dørene... Men lige dér må jeg s'gu indrømme at der blev jeg nervøs.

Tak for svaret.

HC

Fra : Ole Nielsby

Dato : 28-03-06 23:59

HC skrev:

> Halløjsa...
>
> Hvad mener i om følgende scenarie?
>
> Jeg er begyndt at lægge mærke til nærsynethed, som er
> blevet mere og mere mærkbar i løbet af det sidste ca. ½
> år, eller deromkring.

Få dig et par briller - i stedet for at plage din læge med
at forlange unødvendige undersøgelser. Hvis brillerne
ikke hjælper, eller´hvis øjenlægen konstaterer skader i
linsen eller nethinden, kan det da godt være at det er
relevant at blive tjekket for sukkersyge.

> Jeg har ydermere nogle mærkelige stikkende hovedpiner
> - som er meget lokale... Derfor bliver jeg - måske
> unødvendigt - bange for svulster i knolden.

Det er fuldstændig normalt at man får lokale, stikkende
hovedpiner når man anstrenger øjnene. Selv får jeg
migræne hvis jeg anstrenger mine øjne for meget, f.eks.
ved at læse uden briller eller i dårligt lys.

Migrænen føles omtrent som hvis du forestiller dig
at der sad en rusten knappenål, sikkerhedsnål eller
- når den er allerværst - et dørhængsel boltet til
indersiden af kraniet, og er ledsaget af opkastninger;
heldigvis går der mange år mellem at det er så slemt,
og det sker kun i forbindelse med at jeg har anstrengt
øjnene voldsomt.

Kuren er enkel - jeg går med briller alle andre steder
end i svømmehallen og under dynen, og sørger for
at styrken er den rigtige, dvs. en lille smule svagere
end synstesten indikerer. Desuden sørger jeg for at
hvile øjnene hvis jeg mærker det mindste tegn til at
migrænen er på vej. Den starter typisk som en
kvalmende fornemmelse, der kan være svær at skelne
fra brækfornemmelser som følge af at have spist noget
dårligt - men det lærer man med tiden.

Trods forsikringer fra optikere og læger om at det
var umuligt, trappede jeg min nærsynethed ned da
jeg var i slutningen af tyverne, ved konsekvent at
få brillerne lavet en smule svagere end synstesten
sagde. Når jeg så gik til optikere efter et par år,
passede brillerne til synstesten, og jeg fik lavet
dem lidt svagere.

Men da jeg nåede lidt op i 30'erne, holdt det op
med at virke, og siden har mit syn været nogenlunde
konstant, indtil jeg i 49 års alderen fik blæner i den
ene nethinde (lægerne kalder det våd AMD), men
det er en helt anden historie...

> Jeg er ydermere bange for evt. at skulle ha'
> sukkersyge pga. synet...

Har du andre symptomer der tyder på sukkersyge?
Er der noget som helst i dit synsbesvær der ikke
kan forklares med nærsynethed? Hvis dit syn er
skarpt når du har tingene tæt på, er der ingen grund
til at tro at der er andet i vejen.

> [...] det er ved at gå op for mig at min læge og\eller
> hans sekretær er uduelig.

Eller også er de bare trætte af pylrehoveder der udlægger
banaliteter som nærsynethed og tyndskid som tegn på
store, vilde og farlige sygdomme.

> [...]
> dem en 'glød'... Dette er også meget generende, når jeg
> går på gaden og ser billygter og gadelamper, etc.

Sådan ser verden ud når man er nærsynet og ikke har
briller på. Bare vent til du får forstyrrelser i nethinden,
så bliver det først rigtig sjovt. Du behøver ikke investere
i science-fiction-film for at opleve buschauffører med
5-6 øjne, eller drikke dig stangstiv for at opleve at konen
pludselig har kvindelige former igen.

> Har så fundet ud af at det sandsynligvis er tågesyn, og
> dermed grå stær... Ringer i morgen tidlig efter en aftale
> hos min øjenlæge, som jeg endnu ikke har fået besøgt.

Hvis du kan læse mails uden besvær, er det nok ikke
stær. Men det er da meget fornuftigt at få en tid hos
øjenlægen - selvom det sandsynligvis viser sig at være
en "lorte-øjenlæge" der påstår at du ikke fejler noget
ud over at være nærsynet.

> Grå stær er tæt associeret med sukkersyge... så, når jeg
> får at vide at 'alt er normalt' ifølge mine blodprøver hos
> min læge bliver jeg harm...

Du vil helst tro at du fejler noget slemt, og bliver harm
når lægen ikke kan se det.

> Ergo er min læge og\eller hans sekretær tumper uden
> lige.

Eller irriterede over at bruge tid på indbildte sygdomme.

> har ikke haft andet end lortelæger, for at være helt
> ærlig.

Altså, ingen af de læger du har haft, har kunnet se
dine sygdomme. Ergå må det være lortelæger. For
det kan umuligt være dig der ikke fejler noget.

Nu aner jeg ikke hvor gammel du er, men det her
lugter lidt af at du måske ikke er vild med at erkende
at du ligesom os andre lige så stille bliver ældre med
deraf følgende små og store skavanker, som der ikke
altid kan gøres noget ved.

Da jeg var på øjenafdelingen for at blive undersøgt
for mine nethindeblæner, fik jeg en forsmag på hvad
der venter os engang.

En gammel dame med stær blev kørt ind til
venteområdet i sin rullestol af en sygehjælper.
Undervejs var sygehjælperen nødt til at dreje
uden om en stol der stod i vejen, hvilket fik
den gamle til at græde fordi hun blev svimmel,
selvom det foregik stille og roligt. Lidt efter blev
hun tørstig, men da sygehjælperen ville hente
et glas vand, blev den gamle bange og græd over
at skulle være alene med os andre som hun ikke
kendte og ikke kunne se, og hun måtte beroliges
længe før sygehjælperen kunne hente vand.

Om 30 år er det mig der sidder i den stol, om 40
eller 50 år er det dig. Konen havde god grund til
at klynke, og man kunne næppe forvente andet.
Men pokker skulle da tage klynkeriet på forskud.
Den tid vi bruger på jammer, er grundlæggende
spildt. Det bringer os bare nærmere til endestationen
uden at få noget ud af livet i mellemtiden.

Mvh/den krøløjede

Fra : HC

Dato : 29-03-06 06:59

> [...]
> linsen eller nethinden, kan det da godt være at det er
> relevant at blive tjekket for sukkersyge.

Nu plagede jeg ikke min læge ved at forlange nogle undersøgelser. Jeg
stillede ham nogle spørgsmål, og så sendte han mig ind på laboratoriet, men
jeg er glad for at i synes jeg er en hypokonder i denne sag, må jeg
indrømme.

Ydermere har jeg faktisk ikke brugt min læge i en del år, da der ingen årsag
har været til at besøge ham - jeg 'er' vitterligt ikke en der render min
læge på dørene..

> Altså, ingen af de læger du har haft, har kunnet se
> dine sygdomme. Ergå må det være lortelæger. For
> det kan umuligt være dig der ikke fejler noget.

Njah, dengang min mor lå for døden fik vi at vide at 'vi skulle fatte os i
korthed', da lægen vi ringede til havde fri om fem minutter..
Det har ikke nødvendigvis været noget med 'mig' der var galt, fordi jeg
siger jeg har dårlige erfaringer med lægerne i danmark.

Men super at jeg ligner en hypokonder - det kan jeg da kun tage positivt :D

HC

Fra : Tina

Dato : 29-03-06 12:35

"HC" <hc@fuckspam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre læger?? Man har jo ingen mulighed for at finde nogen man kan stole
> på -- har ikke haft andet end lortelæger, for at være helt ærlig.

Min erfaring med læger generelt, find dig nogle tudse gamle læger, de har
den nødvendige erfaring, størrer ro og har mere "tid" til at lytte. De yngre
læger som jeg har haft har bestemt ikke været særligt imponerende.

Gruer for den dag min super duper gode gamle læge går på pension.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-03-06 12:57

"HC" <hc@fuckspam.dk> skrev i en meddelelse
> Halløjsa...
>
> Hvad mener i om følgende scenarie?

Jeg mener, at du umiddelbart tager en del ting for givet.... F.eks at alt
hvad der bliver sagt i baggrunden, drejer sig om dig... Der kunne jo løbe en
dialog, før dit opkald, som så fortsættes, medens hun leder efter dine
papirer. Jeg har da ofte været udsat for, at sekretæren hos min læge, har
adskillige dialoger løbende. Ofte med 2 læger, samt måske en patient i
baglokalet som er i et eller andet forløb, og sommetider også en patient
eller to i venteværelset, ved siden af den, hun nu har i telefonen.
Sommetider er der endda to sekretærer, som så også kommunikerer
indbyrdes.... Så måske, skulle du lære, kun at tage det til dig, som du ved
med sikkerhed, netop er sagt til dig. Så slipper du for, at gå og bekymre
dig om noget, som ikke omhandler dig. Og din læge & sekretær slipper for
grundløse beskyldninger. Jeg går ud fra, at hvis din læge syntes, at du er
en plage for hans konsultation, så er du sikkert selv årsagen, og er vel
også selv, den der bedst ved hvorfor.

M.V.H....Benny..

Fra : HC

Dato : 30-03-06 14:13

Jeg går ud fra, at hvis din læge syntes, at du er
> en plage for hans konsultation, så er du sikkert selv årsagen, og er vel
> også selv, den der bedst ved hvorfor.

Jeg går ikke udfra min læge mener jeg er til plage for hans forretning - jeg
har, som jeg har skrevet i et andet indlæg også, ikke brugt ham i flere
år... Så, når lægesekretæren er en gnaven gammel mokke, der brokker sig over
muligheden for at man kunne komme til at ringe flere gange indenfor en uge
(hvilket jeg jo ikke gjorde), så har det altså intet med mig at gøre :)

HC

Fra : Marianne

Dato : 29-03-06 13:44

Hej

Jeg har ikke nogen mening om sukkersyge og øjenproblemer, men hvorfor i
alverden gider du trækkes med en la-la læge og en sur lægesekretær?

Find dog en god - du bliver jo heller ikke yngre og kan dermed risikere at
skulle bruge lægen mere i fremtiden.

Det lyder i øvrigt fornuftigt at konsultere en øjenlæge eller en optiker. Du
behøver så vidt jeg ved ikke henvisning til en øjenlæge, så hvis ham/hende,
du nu besøger, så find også en anden her.

mvh
marianne

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 16:00

> [...]
> efter prøverne blev taget, så han ville ha' resultaterne. Jeg gik udfra
> han ville ringe til mig - sådan forstod jeg ham ihvertfald.

Må tilstå, jeg har _aldrig_ hørt om privatpraktiserende læger der har brugt
tid på at ringe til patienterne med svar på div. prøver. Og jeg har,
desværre, fået taget en del forskellige prøver efterhånden.
Det "vildeste" er når jeg ahr fået skriftlig svar på en undersøgelse fra min
læge på medicinsk afdeling, men der er det heller ikke til at ringe ind og
få fat i en læge..

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 29-03-06 21:38

"HC" <hc@fuckspam.dk> skrev i en meddelelse
> Halløjsa...

<snip en lang historie om tillidsforhold til sin læge...>

Kære HC

Jeg kan tydeligt forstå din frustration med din læge. I min verden (den
medicinske...) er tillidsforholdet mellem patient og den praktiserende læge
altafgørende. Hvis du vurderer efter denne situation at tillidsforholdet er
brudt, og du i fremtiden vil betvivle informationerne du får, så er det
fornuftigt for begge parter at du skifter læge.

Med hensyn til din bekymring om sukkersyge, så er det MEGET usansynligt at
din læge ikke har bedt laboratoriet om et blodsukker (rigtig mange læger
ønsker ikke at analysere det selv). Dette er rigeligt til at afkræfte
sukkersygediagnosen.

Som Uffe siger, så lyder dine symptomer som om du skal finde en øjenlæge og
få tjekket for grå stær. Når du har snakket med øjenlægen, så tag
situationen derfra med 1 ting af gangen - det lyder som om du meget hurtigt
har malet fanden på væggen.

Og en sidste ting.
Nu ved jeg ikke hvor du har dine informationer fra om hvilke sygdomme dine
symptomer kan være associeret med, men pas på med at læse for meget på
netdoktor og lignende sider. Man kan hurtigt få sig indbildt en masse
sygdomme ud fra de tekster.......

Held og lykke med synet

Christian Jacobsen

Fra : HC

Dato : 30-03-06 14:12

> [...]
> få tjekket for grå stær. Når du har snakket med øjenlægen, så tag
> situationen derfra med 1 ting af gangen - det lyder som om du meget

Det har jeg helt sikkert.

> [...]
> symptomer kan være associeret med, men pas på med at læse for meget på
> netdoktor og lignende sider. Man kan hurtigt få sig indbildt en masse

Det er jo dét =)

HC