E-Mail
webnoob 5265
Pocomail og charset
Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-03-06 14:58

Hejsa,

Jeg bruger Pocomail og er egenligt glad for det, men den har til tider lidt
problemer med at vise æ ø og å korrekt. Den står til charset iso-8859-1 er
det forkert og er der andre forslag. Jeg ved ikke rigtig hvad det betyder
men har på fornemmelsen at det er der problemet kan ligge.

Jesper Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-06 15:28

Jesper Hansen skrev:

> Jeg bruger Pocomail og er egenligt glad for det, men den har til tider lidt
> problemer med at vise æ ø og å korrekt.

Giv os message-id på et indlæg hvor det går galt.

> Den står til charset iso-8859-1 er det forkert

Nej, det er okay, og det fremgår af dit indlæg at den erklærer
sit tegnsæt korrekt. Det er imidlertid ikke alle der gør det, og
desuden er en del (rimeligt nok) begyndt at benytte UTF-8 som er
den kommende standard, så det er to forhold der kan få et indlæg
til at se forkert ud.

Men jeg kender ikke programmet så jeg kan ikke udelukke at det
har en fejl.

> og er der andre forslag.

ISO-8859-1 vil være brugbart et godt stykke tid endnu, men som
sagt er det ved at være på tide med UTF-8.

> Jeg ved ikke rigtig hvad det betyder

Det er et spørgsmål om at vi skal være enige om hvad f.eks. kode
#065 betyder. Hvis en tolker det som A og en anden som &, så
opstår der et problem. ISO-8859-1 er blot en tabel over hvilke
bogstaver der skal have hvilken kode. Der er mange forskellige
tabeller, og hvis de ikke erklæres rigtigt i headerne, kan selv
det bedste læseprogram ikke vide hvilken der skal bruges.

> men har på fornemmelsen at det er der problemet kan ligge.

Sikkert.

--
Bertel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-03-06 17:20

Bertel Lund Hansen skrev:

>Giv os message-id på et indlæg hvor det går galt.

Det blivernok svært, Pocomail er »kun« en e-mail klient.

Som det fremgår af headeren i Jespers indlæg bruger han
40tude_Dialog/2.0.15.1 til news.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-03-06 17:57

On a server far far away, Tue, 28 Mar 2006 16:27:46 +0200, Bertel Lund
Hansen wrote:

> Giv os message-id på et indlæg hvor det går galt.

Det er kun en mail klient, så det kan jeg ikke. Burde måske havde skrevet
det.

> ISO-8859-1 vil være brugbart et godt stykke tid endnu, men som
> sagt er det ved at være på tide med UTF-8.

Jeg prøvede og skifte til UTF-8 og det ser ud til det kører med mine
problem mails.

Jesper Hansen