Brug af gasflaske i liggende stilling
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-03-06 13:02

Er det tilrådeligt at lægge en glasfiberflaske ned under brug? Det skulle
give gassen en større overflade på gassen, så nedkølingen på flasken
mindskes (det er et problem ved brug af butangas)?

--
Per, Esbjerg

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-03-06 14:25

> Er det tilrådeligt at lægge en glasfiberflaske ned under brug? Det skulle
> give gassen en større overflade på gassen, så nedkølingen på flasken
> mindskes (det er et problem ved brug af butangas)?

Hvis den er fuld vil der da komme flydende gas ud, vil der ikke?

Steen.

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-03-06 16:37

> Er det tilrådeligt at lægge en glasfiberflaske ned under brug? Det skulle
> give gassen en større overflade på gassen, så nedkølingen på flasken
> mindskes (det er et problem ved brug af butangas)?

Hej Per.

NEJ det må du for guds skyld ikke gøre, så kommer der flydende gas igennen
regulatoren og når det fordamper bliver trykket ekstremt stort (eksplosion)

Det er derfor at flasker også transporteres oprejst.

En gaffeltruck bruger dem liggende ned da det skal være flydende til brug i
motoren.

Hilsen Jørgen

Fra : sæbelaursen

Dato : 28-03-06 17:21

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er derfor at flasker også transporteres oprejst.
>
> En gaffeltruck bruger dem liggende ned da det skal være flydende til brug

en truck har også et helt andet tryk-reguleringssystem.

og LANGT STØRRE tryk end det vi campister bruger.

Der er meget stor forskel på regulatorerne der kan fåes - og til hvilken
opgave de skal bruges- tagdækkere kan f.eks. ikke bruge vores "hobby"
regulatorer - så vær forsigtig med hvad du skal bruge hvor og hvornår -
venlig hilsen
Carsten Laursen

Fra : Sten Bo

Dato : 28-03-06 21:30

> [...]
>
> Det er derfor at flasker også transporteres oprejst.
>
> En gaffeltruck bruger dem liggende ned da det skal være flydende til brug

Hej sa Jørgen

Lige en krølle på den.

Ingen tvivl om at flasker der er tilsluttet og i brug skal stå oprejst - men
det samme er ikke altid tilfældet med _utilsluttede_ flasker under
transport.

Jeg har kikket dels på BP side
http://www.bp.com/genericarticle.do?categoryId=3000024&contentId=7009484

Transport af F-gasflasker er at betragte som stykgods.
.. Under transport skal flaskerne være fastspændt eller stå på en sådan måde,
at de ikke vælter eller triller rundt.

Hvilket ikke er helt utvetydigt, kommer an på sprogvaner - men man kan vel
med god vilje tolke, forudsætte, triller, til at det der skal forhindres, er
at en rund genstand kommer i bevægelse, og derfor at flasken transporteres
liggende.

Og så er der en gasartikkel på campingstuff
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=73

Hvor der i et svar fra beredskabsstyrelsen om transport af Fgas, farligt
gods svares; Gasflasker kan transporteres både liggende og stående, hvis de
er forsvarligt kilet eller surret fast. I forbindelse med opbevaring og brug
i et standard campinganlæg skal gasflasker dog altid stå oprejst.

Og så har jeg en Svensk side http://www.gasol.nu/sakerhet.html#Anchor-28935
der mener følgende
Hantering av gasolflaskor
Gasol förvaras alltid i vätskeform i gasolflaskan. Det är viktigt att
flaskan hanteras stående - såväl vid transport, förvaring som vid
användning. Om flaskan ligger ner kan, om flaskventilen är öppen,
gasolvätska tränga ut i ledningen (slangen) och fram till brännaren, där
gasolen kan orsaka stötvis uppflammande lågor.

Her tænkes i sidste argument tydeligvis på på situationen med regulatoren
påsat og at der ikke er lukket på regulatoren. Det foregående er måske så
bare lidt gode vaner til folket?

Men altså, i DK må du gerne lægge transportere en utilsluttet flaske ned,
bare den er fastgjort i bagage rummet f.eks.

(Jeg havde lige fortalt folk at de gerne måtte lægge den, og blev helt
forskrækket over dit udsagn. Skulle lige tjekke hvor f..... var det jeg så
det?) Tak til C.Stage

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-03-06 22:14

> Men altså, i DK må du gerne lægge transportere en utilsluttet flaske ned,
> bare den er fastgjort i bagage rummet f.eks.

OK så blev jeg klogere, jeg havde det fra en af de gasmænd som jeg møder ind
i mellem i forbindelse med arbejdet.

Hilsen Jørgen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-03-06 09:30

> [...]

> NEJ det må du for guds skyld ikke gøre, så kommer der flydende gas igennen
> regulatoren og når det fordamper bliver trykket ekstremt stort

Det undrer mig så bare at DCU i det sidste nummer af Camping og Fritid
anbefaler at lægge flasken ned når det er koldt... (side 130).

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 29-03-06 10:22

> [...]
>
> Det undrer mig så bare at DCU i det sidste nummer af Camping og Fritid
> anbefaler at lægge flasken ned når det er koldt... (side 130).

Ha - Det gør de vel ikke? - det er forhåbentlig med lukket afkoblet
regulator. :)

Det er nok bedre at ta flasken ind et par timer.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 29-03-06 12:13

Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> skrev:

KLIP

>Det undrer mig så bare at DCU i det
> [...]

Jeg tror DCU selv har fundet ud af det. (Eller også har de læst her i
NG) Men igen har
DCU skrevet før de har tænkt. Se bare her:
http://www.dcu.dk/indhold/visnyhed.asp?
newsguid=19125erg

Ole

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-03-06 13:30

> [...]
> NG) Men igen har
> DCU skrevet før de har tænkt. Se bare her:

Ja man kan godt undrer sig over de amatør agtige fejl de laver, jeg gæter på
at det var Mette våbengård der havde lavet den oprindelige artikkel ?

Hilsen Jørgen
www.LMC-klub.dk

Fra : Ole Sørensen

Dato : 30-03-06 10:32

Klip

--

Jeg ved ikke hvem der har skrevet det oprindeligt, jeg kan ikke
umiddelbart finde artiklen. Men det er rigtigt at Mette Våbengaard har

DCU ikke været heldige med! Det virker fuldstændig som om hun slet
ikke
selv er campist, men blot en tilfældig freelance journalist der har
fundet en givtig niche! Det er egentlig utroligt, at der ikke bliver
læst
kritisk korrektur på artiklerne, det må jo også være gået op for DCU
at
_langt_ over halvdelen af de forkerte oplysninger kommer fra hendes
pen.

Med venlig hilsen

Ole

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 30-03-06 15:55

"Ole Sørensen (slet QEEQ7)" <ole123@QEEQ7soerensen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:11437113590.102507738517982@dtext.news.tele.dk...
> Jeg ved ikke hvem der har skrevet det oprindeligt, jeg kan ikke
> umiddelbart finde artiklen.

Ja, det er HELT ude hampen.Og det hjælper da ikke at berigtige på
hjemmesiden !
Brevkasse-svaret finder du på side 130 i det nyeste blad.

ivan, århus

Fra : Ole Sørensen

Dato : 30-03-06 17:28

--
Og for det ikke ska' være løgn bringer de ikke engang berigtigelsen så
man bliver

Ole

Fra : Ole Sørensen

Dato : 30-03-06 17:43

Jeg har netop været inde på DCU hjemmeside og det skal
retfærdigvis siges, at der nu er kommet gang i en tråd der
hedder "Farligt råd i Camping-Fritid April nr" hvor det også
loves, at der vil komme en rettelse i næste nr. af Camping og
Fritid og meget bedre kan det vel ikke gøres her og nu. Måske
bortset fra udsendelse af en pressemeddelelse eller et
nyhedsbrev.

Ole

Fra : Steen Larsen

Dato : 30-03-06 18:36

In news:442bf13d$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
Sparvath [8210] <ivan.sparvath@DAMNSPAMstofanet.dk> typed:
> [...]
> hjemmesiden !
> Brevkasse-svaret finder du på side 130 i det nyeste blad.

Jeg fandt lige spørsmål og svaret på nettet så det kommer her til
oringtering:

Hvilken type gasflaske og hvilken
type gas er bedst egnet til vintercamping
og til camping i sommerhalvåret?
Med venlig hilsen
Henriette Sørensen
Campinggas består af en blanding af butangas
med relativt højt kogepunkt, som ikke tillader
gassen at fordampe, når temperaturen
er under ca. 0° C, og propangas, der til gengæld
har et lavt kogepunkt, så gassen
kan fordampe helt ned til ca.
÷40° C.
Skal gasanlægget bruges i vinterhalvåret,
er det således vigtigt at
sikre sig, at gasblandingen hovedsagelig består
af propangas.
Til orientering har leverandørerne af følgende
to gasmærker oplyst følgende blandingsforhold:
Prima gas (CGI) 90% butan og 10% propan
altså »sommergas«, og BP 10% butan og
90% propan, velegnet hele året rundt og i
alle flaskestørrelser.
I vintersæsonen er det mest optimalt at
bruge gasflasker af metal, som ikke afkøles
lige så hurtigt som glasfiberflaskerne. Har du
kun en glasfiberflaske, kan den i brugssituationer
om vinteren lægges ned, så overfladen
på gassen bliver større, og nedkølingen
af flasken mindskes.
Med venlig hilsen
DCU
? !
Campinggas

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Ole Sørensen

Dato : 31-03-06 08:32

Klip

--
Tja, så lykkedes det for DCU at svare forkert igen!!

Jeg undrede mig lidt over obvenstående svar vedrørende
blandingsforholdet for Primagas og under punktet FAQ stod ganske
rigtigt, at Primagas indeholder 10% butan og 90% propan, altså
ganske det samme som BP leverer.
En opringning bekræftede dette og medarbejderen fortalte
iøvrigt, at DCU havde lovet en berigtigelse på deres hjemmeside,
så lad os nu se hvad de gør ved det!

Desuden fik jeg bekræftet, at "man" altid kan få byttet en BP
letvægtsflaske til en Primadonna hos alle forhandlere.

Med venlig hilsen

Ole

Fra : Ole Sørensen

Dato : 31-03-06 08:38

Klip

--
Der skulle selvfølgelig have stået at det var punktet FAQ på
Primagas danske hjemmeside, beklager, at jeg heller ikke fik

Ole

Fra : Sten Bo

Dato : 31-03-06 09:12

"Sparvath [8210]" <ivan.sparvath@DAMNSPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjemmesiden !
> Brevkasse-svaret finder du på side 130 i det nyeste blad.

Nej men hvad skal de gøre - bladet er sendt ud og ligge alle vegne. Udsende
små rettelsesblade til indlæg?

Men værre, altså fordi det er noget de KAN gøre noget rigtigt ved - er at
meddelelsen på siden IKKE har karakter af en berigtigelse, men bare indgår
som en nyhed.

Og hvis man så allerede har læst det forkerte, gider man måske ikke klikke
ind på mere gas - og misser (DEN MANGLENDE) advarsel om at gøre som
anbefalet andet sted.

Klart at der er mindre pinligt på denne måde. Men er det godt nok?

Jeg syntes at der blev nævnt noget om en berigtigelse, Der er regler for
dem, og hvor er den henne?

Fra : Sten Bo

Dato : 31-03-06 09:24

,
> [...]
>
> Klart at der er mindre pinligt på denne måde. Men er det godt nok?
>
> Jeg syntes at der blev nævnt noget om en berigtigelse, Der er regler for

,

Ja altså det er jo fint at det debatteres i mellem campister. - Og fint at
dcu eventuelt deltager under den udmærkede overskrift - men det glider
hurtigt ud af syne.

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 31-03-06 10:30

[klip]
> Nej men hvad skal de gøre - bladet er sendt ud og ligge alle vegne.
> Udsende
> små rettelsesblade til indlæg?

Næh, de må have det med i næste blad.
Så må vi andre skrive om det i alle de 'brokkasser' (citat) som vi nu kommer
forbi !
Heldigvis er vintersæsonen ved at være ovre, så en berigtigelse i det
kommende blad redder nok fadæsen.

ivan, århus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-03-06 19:12

Per Henneberg Kristensen skrev i
442925b2$0$47081$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:
> Er det tilrådeligt at lægge en glasfiberflaske ned under brug? Det
> skulle give gassen en større overflade på gassen, så nedkølingen på
> flasken mindskes (det er et problem ved brug af butangas)?

Nedkølingen afhænger ikke af overfladen men alene af hvor meget, der
fordamper. Ganske uanset overfladen.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Sten Bo

Dato : 31-03-06 07:01

> [...]
> 442925b2$0$47081$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:
>
> Nedkølingen afhænger ikke af overfladen men alene af hvor meget, der

Ja og den mængde varme over tid der kan trænge gennem flasken - Det er det
der styrer mængden hvis fordampningen ikke kan følge med.

Man sku prøve at sætte en blæser på flasken i stedet Der er jo, alt over de
minus 44 kogepunktet, varmeoverskud i luften omkring og det burde da prøves.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-04-06 22:22

> Er det tilrådeligt at lægge en glasfiberflaske ned under brug? Det skulle
> give gassen en større overflade på gassen, så nedkølingen på flasken
> mindskes (det er et problem ved brug af butangas)?

Indlæg i DCU´s forum for "campister" er blevet lukket. Rådet var åbenbart så
farligt at det var nødvendigt :)

--
Per, Esbjerg