Camping og Fritid ankommet i dag
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-03-06 12:36

Købeloven er en mærkelig en, er landsformand for DCU, Bjarne Jensen´s mening
om købeloven. Dømt ud fra det han skriver kender han tilsyneladende ikke den
dybere mening bag den. Meningen bag den er kort og kort - er tingene
beregnet til at holde 2 år, så er der "garanti" på tingen. Er den ikke
beregnet til det - det kan være dæk på en bil, bremser m.m. - så er der ikke
"garanti" på tingen.

Når jeg skriver "garanti", mener jeg at forhandleren skal reagere positivt
på den reklamation en køber laver.

Bjarne Jensen skriver bl.a.:

"En mere anarkistisk fremgangsmåde er set hos en nordsjællandsk campist, der
er så vred over kvalititen af sin vogn - i øvrigt blandt de mest solgte - at
han kører rundt med den med et skilt, der advarer mod at købe denne
"lortevogn". Som forbrugerorganisation er DCU naturligvis principielt på
forbrugernes side. Men det skal da ikke sjules, at vi også støder på så
åbenlyse urimelig krav fra et medlem, at vi i retfærdighedens navn må afvise
et krav, eller ligefrem give producenten/forhandleren ret."

Til Hr. Bjarne Jensen´s oplysning kan jeg fortælle, at Hobby måske er den
mest solgte - men der er også mange tilfælde hvor "lortevognen" blev
returneret til forhandleren _og_ hvor ombytningen skete prompte. Jeg alene
kender en der har haft 2 af slagsen (og som stadig kører Hobby, hvor
mærkeligt det end lyder).

Nu oplyser Hr. Bjarne Jensen ikke noget om disse åbenlyse urimelige krav der
er blevet stillet ... det forventer vi heller ikke at få at vide. Som
sædvanlig blæser DCU med mel i munden.

Hr. Bjarne Jensen beklager sig over at DCU nogle gange hænes ud på de
internetsider der hører under katagorien "brokkasser". Men med lidt
rimelighed kan de fleste mennesker inden for pædagogisk rækkevidde til
syvende og sidst godt indse, at det er meget få forhandlere, der er onde
bare for at være onde, og at det er meget få campister, der gider køre hele
vejen igennem systemet blot for brokkens skyld."

Jeg har ikke svært ved at se hvilken side Hr. Bjarne Jensen er på.

Kan vi få en anden landsformand!

Eksempler er gennemgået senere i bladet - det kunne være interessant at se
gennemgangen af www.hobby-caravan.dk

--
Per, Esbjerg

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-03-06 17:11

> [...]
> ikke beregnet til det - det kan være dæk på en bil, bremser m.m. - så er

Nej der har du desvære ikke ret, det første ½ år har du reklamationsret hvor
bevis byrden ligger på forhandlerens side, det er meget lig den agmle
garanti, der havde du bare 1 år, så det er en forringelse.
efter det ½ år har du 1½ år yderligerere reklamationsret, men der her DU
bevisbyrden, og den kan være svær at løfte hvis det er grænsetilfælde
(slitage for dårlig mekanik eller lign.)

> Når jeg skriver "garanti", mener jeg at forhandleren skal reagere positivt
> på den reklamation en køber laver.

Ja men gør de nu også det ?

> [...]
> navn må afvise et krav, eller ligefrem give producenten/forhandleren ret."

I den sag er det klart jeg mener at Frederiksværk har lavet en bøf, om det
er rimmeligt eller ej, det koster dem megen dårlig omtale det der er sket,
at så ikke alt hvad han vil have der er rimmeligt er så en anden side.

> [...]
> returneret til forhandleren _og_ hvor ombytningen skete prompte. Jeg alene
> kender en der har haft 2 af slagsen (og som stadig kører Hobby, hvor

Ja det kan også undre mig.

> Nu oplyser Hr. Bjarne Jensen ikke noget om disse åbenlyse urimelige krav
> der er blevet stillet ... det forventer vi heller ikke at få at vide. Som
> sædvanlig blæser DCU med mel i munden.

Det er jo heller ikke kommet frem på camping ferie, og jeg er sikker på at
der i kampens hede er kommet/blevet sagt ting på begge sider som er svære at
trække tilbage, jeg nægter at tro på at campisten ikke også har lavet fejl.

> [...]
> bare for at være onde, og at det er meget få campister, der gider køre
> hele vejen igennem systemet blot for brokkens skyld."

Ja det er jeg enig i, det er ligesom de brok hoveder her inde og andre
steder som ikke vil stille op til bestyrelserne og gøre noget ved, dem gider
jeg heller ikke høre på.

> Jeg har ikke svært ved at se hvilken side Hr. Bjarne Jensen er på.
> Kan vi få en anden landsformand!

så stil OP, nu har du 2 år til at beslutte dig.

> Eksempler er gennemgået senere i bladet - det kunne være interessant at se
> gennemgangen af www.hobby-caravan.dk

Efter min mening mangler der en eller 2 lægmand i det nævn.

Hilsen Jørgen

Fra : Tue

Dato : 31-03-06 12:04

Uden ellers at vide ret meget andet om sagen med "lortevognen" end det som
fremgår af hjemmesiden og frra andre debat fora hvor sagen er blevet
diskutteret vil jeg sige at køber har en meget dårlig sag. Han ønsker at
ophæve handlen men det kan man jo ikke bare! Forhandleren vil reperare
vognen således den fremstår fejlfri. Hvad mere kan man ønske sig? Jeg
forstår simpelthen ikke problematiken.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-03-06 21:34

"Tue" <tue@simpletractors.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ophæve handlen men det kan man jo ikke bare! Forhandleren vil reperare
> vognen således den fremstår fejlfri. Hvad mere kan man ønske sig? Jeg

En campingvogn er en forholdsvis simpel ting - det er en computer også,
ifølge forbrugerstyrelsen. Kan campingforhandleren ikke finde ud af at lave
tingene rigtigt på 2-3 forsøg, så er køber berettiget til at hæve handlen.
Fuld kompensation - altså alle penge tilbage.

Prøv at gå på på f.eks. forbrugerstyrelsens side og læs afgørelser lavet
der.

Simpel as that!

I mine øjne har forhandleren en dårlig sag - men DCU og campingbranchen
holder hånden over ham :(
--
Per, Esbjerg

Fra : Tue

Dato : 31-03-06 23:09

Jeg forstår at du mener han har en dårlig sag, men fakta er at han ikke har
givet forhandleren en chance for at reperare skaderne. Han vil i stedet have
handlen ophævet. At jeg som forhandler nok havde givet ham en anden vogn
blot for at få ro er så en anden sag.

Tue

Fra : Jørgen L.

Dato : 01-04-06 20:40

> I mine øjne har forhandleren en dårlig sag - men DCU og campingbranchen
> holder hånden over ham :(

Hej Per.

Dvs. at den ene mand som DCU har i rådet skulle holde hånden over
forhandleren, dvs at så den ene man som FDM har der inde også holder hånden
over forhandleren ?

Du ved da ikke hvem der har sagt havd og hvorledes i det råd.

Hilsen Jørgen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-04-06 21:55

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hånden over forhandleren ?
>
> Du ved da ikke hvem der har sagt havd og hvorledes i det råd.

Forhandleren sidder der - efter hvad der er blevet oplyst - også selv. Mon
ikke han holder hånden over sig selv?

2 imod FDM´s ene ....

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen L.

Dato : 01-04-06 22:13

> Forhandleren sidder der - efter hvad der er blevet oplyst - også selv. Mon
> ikke han holder hånden over sig selv?
>
> 2 imod FDM´s ene ....

Såvidt jeg ved, så sider forhandleren ikke med ved bordet, men der er
forhandlere tilstede ligesom DCU og FDM.

Men find ud af hvordan det hænger sammen før du skyder på systemet, det er
ret nemt bare at skyde.
Ikke at det de har besluttet er noget som jeg umidelbart er enig i, men da
jeg ikke kender alle fakt, har jeg ikke nogen mening om dette.

Hilsen Jørgen