stenbidderrogn
Fra : mig28

Dato : 27-03-06 20:31

Jeg står og mangler inspiration til en forret i weekenden. Hørte noget i
radioen forleden om en "salat" med stenbidderogn, creme fraiche, rødløg
og cognac - det blev serveret til et stykke ristet brød.
Jeg har aldrig forsøgt mig med stenbidderrogn før...får man det i
urenset udgave - hvordan får man den gjort klar til evt at indgå i en
ret. Der blev nævnt i radioen, at rognen blev mindre spisbar, når vejret
blev varmere. Er det mon så for sent nu ? Og til sidst; er der nogen,
der fik fat i, om der skuklle andre ingredienser i denne ret..eller
måske har andre gode ideer til en sådan sag ?
VH LK

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-03-06 20:54

mig28 <mig28@sol.dk> writes:

> Jeg har aldrig forsøgt mig med stenbidderrogn før...får man det i
> urenset udgave - hvordan får man den gjort klar til evt at indgå i en
> ret.

Hvis det ikke er renset, er det meget nemt at gøre det. Du tager bare
et piskeris og pisker rognen stille og roligt. Så vil du kunne fjerne
hinderne fra piskeriset.

> Og til sidst; er der nogen, der fik fat i, om der skuklle andre
> ingredienser i denne ret..eller måske har andre gode ideer til en
> sådan sag ?

Hos os er stenbiderrogn altid blevet serveret med finthakket rødløg og
herbes de provence.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 28-03-06 21:19

> mig28 <mig28@sol.dk> writes:
>

> Hvis det ikke er renset, er det meget nemt at gøre det. Du tager bare
> et piskeris og pisker rognen stille og roligt. Så vil du kunne fjerne
> hinderne fra piskeriset.

Stenbiderrogn er en herlig spise. Desværre kan den være vanskelig at få fat
på til overkommelig pris. Det bedste er, hvis man kan få fat i en pæn stor
"so", som man forsigtigt skærer den op og tager rognen ud. Som Trine
skriver, skal den piskes godt efter opslemning i flere hold rent vand. Jeg
plejer at gøre det med håndrøremaskinen på lav hastighed. Piskerisene skal
gøres fri af de mange lag hinder, der efterhånden sætter sig på piskeriset.
Efter endt rensning er rognen fin og lækker, og opbevaret overdækket med
folie i køleskab holder den sig flere dage. Vi plejer at tilsætte nogle
dråber citronsaft - eller, hvis det skal være fint, et lille glas Cognac!
Velbekomme!
Aksel

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 28-03-06 21:50

Aksel Pedersen wrote:

> Stenbiderrogn er en herlig spise. Desværre kan den være vanskelig at få fat
> på til overkommelig pris.

Stenbidderrogn kan fryses, så tricket er at købe stort ind når de nu
bliver billige her sidst på foråret

/Anders