Nokia 6230 - MMC eller RS-MMC?
Fra : Sopper

Dato : 27-03-06 08:40

Nu er jeg forvirret! Har prøvet at finde ud af hvilket mmc-kort jeg
skal købe til min Nokia 6230, men der kommer forskellige svar. Nogen
siger at jeg skal købe MMC, andre siger RS-MMC. Hvis jeg går ind på
Sandisk' hjemmeside og benytter deres produktfinder, så anbefaler den
at jeg skal købe et RS-MMC 512MB!

Hvad er bedst?

Hilsen
Torben Heikel Vinther

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 27-03-06 09:03

Det er i princippet ligemeget hvilke type kort du smider i din telefon.

Når man køber et RS-MMC (Reduced Size) følger der et adaptor stykke med, så
kortet ligner et alm. MMC kort.

Ved ikke lige hvad der skulle være bedst, vil nok kigge lidt på prisen
(forsk.).

/A

Fra : Frank R.

Dato : 27-03-06 16:23

On 26 Mar 2006 23:40:03 -0800, "Sopper" <torben@sopper.dk> wrote:

>Hvad er bedst?

Jeg har lige sat sådan en fætter i min 6230i'er

http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/da_DK/-/DKK/ViewProductDetail-Start?ProductUUID=5V4KamdgED8AAAEIcH%2eC7bSl&CatalogCategoryID=&JumpTo=BrowseStandardCatalog&dogtag=tdc_p_shop_comp_ram&CategoryName=tdc_p_shop_comp_ram&CategoryDomainName=TDC-PrivatCatalog

Fordelen ved dual volt er at jeg også kan bruge kortet i min 6630'er.
Ellers kan du uden probs tage det uden dual volt kort hvis det kun er
til din 6230i'er det skal bruges i.

Der følger adapter med så den passer i 6230i'eren.

--
Hilsen
Frank

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 27-03-06 17:09

Det er kun en 6230 der snakkes om
- men forskellen er ikke så stor !

/A

Fra : Sopper

Dato : 27-03-06 19:08

Det er fint at du har sådan en fætter, men kan du ikke forklare mig,
hvorfor det skulle være smart at købe et RS-MCC til sin 6230, når
den nu er beregnet på et alm. MMC-kort? Det må da alt andet lige
være smartere at kunne sætte kortet i UDEN en adaptor!?

Men hvis der er en smart forklaring på det, som f.eks. at det er
hurtigere eller bedre, så er der jo godt grund til at hoppe på
RS-MMS.

Iøvrigt: er der en speciel grund til at du har købt kortet i dyre
domme hos TDC, når man kan få det til under ½ pris andre steder på
nettet?

Hilsen
Torben Heikel Vinther

Fra : Frank R.

Dato : 27-03-06 20:41

On 27 Mar 2006 10:08:29 -0800, "Sopper" <tohevi@gmail.com> wrote:

>Men hvis der er en smart forklaring på det, som f.eks. at det er
>hurtigere eller bedre, så er der jo godt grund til at hoppe på
>RS-MMS.

Jeg havde købt dette kort for at jeg også kunne bruge det i min Nokia
6630 som bruger RS-MMC dual volt kort. Men ellers har du ret og man
kan nøjes med det almindelige MMC kort.

>Iøvrigt: er der en speciel grund til at du har købt kortet i dyre
>domme hos TDC, når man kan få det til under ½ pris andre steder på
>nettet?

Nu har jeg ikke set netop det kort til halv pris nogen steder. Har set
det til 348 kr men det var nu et andet mærke.

--
Hilsen
Frank

Fra : Sopper

Dato : 28-03-06 09:09

>Nu har jeg ikke set netop det kort til halv pris nogen steder. Har set
>det til 348 kr men det var nu et andet mærke.
Er det ikke det samme Sandisk-kort som det her du har købt:
I så fald kan det købes til ca. 200 kr.

Men jeg har stadig ikke fået en forklaring på, hvorfor både Nokia og
Sandisk anbefaler RS-MMC-kort til Nokia 6230, når den størrelse der
passer er MMC-kort! En adaptor må alt andet lige blot være endnu et
fejl-led. Er jeg helt gal på den?

Hilsen
Torben

Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 28-03-06 10:03

> passer er MMC-kort! En adaptor må alt andet lige blot være endnu et
> fejl-led. Er jeg helt gal på den?

Ja, jeg ved ikke om du ved hvordan den adapter virker, men det er egentlig
kun et plastikkort på halv størrelse af et alm MMC kort, som du "hægter" på
den nye MMC RC. Der er altså ingen elektronik i adapteren og derfor mener
jeg ikke man kan snakke om endnu et fejlled.

-Lasse

Fra : Frank R.

Dato : 28-03-06 13:47

On 28 Mar 2006 00:08:54 -0800, "Sopper" <tohevi@gmail.com> wrote:

>Er det ikke det samme Sandisk-kort som det her du har købt:
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=114277
>I så fald kan det købes til ca. 200 kr.

Det er kun 256MB det kort du linker til og det er heller ikke dual.

Har dog fuldt med i tråden og det er godt at du har bestemt dig for et
kort.

Og til Lasse kan jeg sige at adapteren klikker man på kortet så
kort+adapter får samme størrelse som et normalt MMC kort.

--
Hilsen
Frank

Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 28-03-06 19:04

> Og til Lasse kan jeg sige at adapteren klikker man på kortet så
> kort+adapter får samme størrelse som et normalt MMC kort.

Det var også det jeg skrev. Eller ihvertfald mente
Har selv lige købt sådan et kort, så ved nogenlunde hvad jeg snakkede om...

-Lasse

Fra : Sopper

Dato : 28-03-06 13:05

> [...]
> den nye MMC RC. Der er altså ingen elektronik i adapteren og derfor mener
> jeg ikke man kan snakke om endnu et fejlled.

Ok, det var jeg ikke helt klar over, men så har du ret i at der ikke
burde være tael om endnu et fejlled. Tak for det

I mellemtiden har jeg været inde på Kingstons hjemmeside, som er
anderledes informativ. Kingston opererer med to forskellige MMC-kort -
MMCplus og MMCmobile, hvor sidstnævne har samme størrelse som
RS-MCC-kort men er bare en nyere udgave.

Udover størrelsen er forskellen på de to kort, at MMCplus kører med
3.3 volt og har en læsehastighed op til 11MB/sec og en skrivehastighed
op til 7MB/sec. MMCmobile kører med dualvolt dvs. enten 1.8V elle
3.3V. Til gengæld har den en læsehastighed op til 8MB/sec og en
skrivehastighed op til 7MB/sec. Fulsize-koret læser altså lidt
hurtigere end de mindre kort!

Summasummarum: Jeg tror jeg køber mig et Kingston MMCplus-kort på
512MB (kunne godt køre med 1GB men det har jeg ikke brug for).

Venlig hilsen
Torben

Fra : Anders Pedersen

Dato : 28-03-06 13:51

6230 kan højst bruge 512mb
hvor at 6230i højst kan bruge 1gb.

såvidt jeg kan læse er det til 6230.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 28-03-06 14:24

Anders Pedersen wrote:
> 6230 kan højst bruge 512mb
> hvor at 6230i højst kan bruge 1gb.

Og det er så ikke helt rigtigt alligevel....

Søren

Fra : Sopper

Dato : 28-03-06 14:47

> Og det er så ikke helt rigtigt alligevel....

Hvad skal det betyde? Ifølge Nokias hjemmeside, så kan 6230 klare op
til og med 1GB-kort:
http://www.nokia.dk/phones/6230/enhancements.php?cat=655557

/Torben