boghandel ønskes!
Fra : Mette Frederksen

Dato : 14-06-01 21:05

Hejsa!!!

Jeg ønsker at købe min egen boghandel... men jeg har ingen penge! Og tro mig
det er et problem!

Jeg er udlært i en boghandel og er meget interessret i bøger... jeg kunn
bruge alt min tid i en boghandel hvis jeg havde muligheden....

Er der måske nogen af jer der ved om man kan søge legater eller noget der
kan hjælpe mig påvej til mit mål???
Jeg er lige nu 22 og har en drøm om at nå målet inden jeg bliver 25...
altså 2½ år at løbe på endnu!!!!

Så lige nu spekulerer jeg som en gal!!! for bøger er mit liv og boghandlen
er min drøm! *S*

Mvh Mette

Fra : Frithiof Jensen

Dato : 15-06-01 08:30

Mette Frederksen wrote:

> Hejsa!!!
>
> Jeg ønsker at købe min egen boghandel... men jeg har ingen penge! Og tro mig
> det er et problem!

Spar op -

Et par tusind i måneden gør underværker når man investerer regelmæssigt
i et par almindelige, lamme, investeringsforeninger. F.eks. 40%
udenlandske obligationer, 40% globale aktier og 20% fjernøst/øst eller
lignende risikabelt.

Som hovedregel *skal* man spare mindst 10% af lønnen efter skat op, hvis
man vil noget andet end være fattig - hvis man ikke kan det, får man
problemer.

Du når det nok ikke til du er 25 - men så undgår du osse den nedtur, der
vil skylle over landet de næste par år!

Fra : Mette Frederksen

Dato : 15-06-01 10:55

Ja i øjeblikket sparer jeg ikke op fordi jeg har travlt med at betale af på
et lån! hmm... så går der jo bare endnu længere tid før kjeg når mit mål!
*S*

Jeg må indrømme at jeg ikke har det fjerneste forstand på obligationer og
lign. Kan man hente hjælp til det i banken???

Boghandlen får ikke en nedtur!!! Som om jeg tror på at superbrugsen eller
bilka gider skaffe bøger hjem til kunder!!! Nej de satser udelukkende på
bestsellers og desuden har jeg et eksempel på et stort supermarked som har
haft et svind på 12.000 kroner på blot 5 måneder inden for den varegruppe
der hedder bøger!!! *G* det sker ikke i de små butikker!!!
Jo vi mister lidt.. men kun lidt.

Nå ja jeg tror på at en boghandel er lykken og der skal meget til at
overbevise mig om det modsatte.. så jeg forsvarer mig med arme og klør! *S*

Men tak for tippet!

Mvh Mette

Fra : Peter Konner

Dato : 17-06-01 21:12

Jeg tror nu ikke, at F.Jensen hentyder alene til det faktum, at FDB, Statoil
og andre også begynder at sælge Top10-bøger til under indkøbspris.
Boghandelen er jo en del af detailhandelen, og denne vil som helhed opleve
en nedtur ifm. den igangværende økonomiske krise (okay, stort ord !). Folk
får simpelthen færre penge mellem hænderne til at ville købe "ting og sager"
(læs: privatforbruget falder).

På den anden side, så er de bedste forretninger nok dem, der er startet i
modgangstider, og hvor ejeren har kæmpet for opretholdelsen af (+) på
bundlinien. Kan man klare dette - kan man klare ALT.

Gå på med krum hals Mette, lav en forretningsplan, fjern gamle lån (det er
du jo godt igang med), så får du også en super basis for en god forretning.

Se f.eks. http://www.connectdk.dk/Forretningsplan.htm

Mvh
Peter

Mette Frederksen <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gclti$1qb$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Mette Frederksen

Dato : 17-06-01 22:00

Mange tak for opbakningen!!! Det varmer!!!

Jeg ønsker mig mere end alt andet en boghandel! og det betyder ikke noget at
folk får færre penge mellem hænderne! Så må man jo bare disponere lidt
mindre!

En mail som den du sendt er en der motiverer og lige er jeg bare parat til
at erobre verden! *S*

tak for linket! Jeg køber lige en ny blækpatron (der er jo mange sider) og
gemmer så udskriftet. det er helt sikkert noget jeg kan få brug for!

Mvh Mette

--
http://www.valo.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-06-01 14:01

Mette Frederksen wrote:

> Jeg ønsker at købe min egen boghandel... men jeg har ingen penge! Og tro mig
> det er et problem!

1. Arbejd i døgndrift og spar op.

2. Find en boghandler, der ønsker at afhænde sin butik inden for et par år.
Bliv ansat og få lov til at overtage butikken efter et par år.

Mange vil gerne se deres livsværk ført videre, så det er muligt, du kan få lov
til at betale en procentdel af overskuddet i en årrække efter overtagelsen i
stedet for at købe kontant.
Ud over bøger ved du så noget om regnskab, økonomi, jura o.s.v.? Ellers bør du
nok tage nogle (aften)kurser inden for disse områder mens du sparer op.

> Jeg er udlært i en boghandel og er meget interessret i bøger... jeg kunn
> bruge alt min tid i en boghandel hvis jeg havde muligheden....

Der er nok et godt udgangspunkt for at have sin egen butik. Held og lykke med
det!

M.v.h.

Jonathan

--
jsp-hotel.dk tilbyder profesionelle webhoteller med bl.a. Resin JSP,
PHP, MySQL, SSH/Telnet adgang, rå log-filer, grafisk statistik og

Fra : Morten Clausen

Dato : 17-06-01 12:13

> Ud over bøger ved du så noget om regnskab, økonomi, jura o.s.v.? Ellers
bør du
> nok tage nogle (aften)kurser inden for disse områder mens du sparer op.

Kan du anbefale nogle kurser?

Morten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-06-01 15:32

Morten Clausen wrote:

> Kan du anbefale nogle kurser?

Jeg har selv taget en del kurser på DTU i forbindelse med min uddannelse
(ingeniør), men jeg har set, at aftenskolerne er begyndt at udbyde kurser inden
for området (virksomhedsstart og økonomi/regnskab). Ellers har handelsskolerne
også kurser, der ligger om aftenen.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Kristina og Carsten

Dato : 21-06-01 22:01

Der er jo ingen der siger at du skal kunne betale kontant, det tvivler jeg
på at der er nogen der gør. Det vigtige for banken, som sikkert skal give
lån + kassekredit, er at de kan se du har arbejdet målrettet på at nå dit
mål. Derfor skal du spare systematisk op hver måned. Start med det du har
råd til, eller afdrag evt. dit lån hurtigere, og når du så er færdigt med
dit lån så fortsætter du selvfølgeligt med at føre ydelsen over på en
opsparing i stedet. Når du så om 3-4 år har en pæn slat, så bruger du nogle
af pengene på at lave forretningsplan, snakker med revisorer osv. Dette
viser banken at du ikke er bange for at skyde dine egne penge i projektet,
og de skal således ikke bære hele risikoen.
Du skal selvfølgelig sørge for at have en basal grundviden indenfor regnskab
og måske lidt markedsføring, men hvis du er en læsehest, så er det lige før
at du kan læse det op selv, det er jo ikke noget banken tjekker dig i, de
kan mærke på dig med det samme om du bare har lidt føling med tingene.
Du har meget arbejde foran dig, og jeg tror også at du skal passe på med din
attitude når du møder op i banken den første dag for at bede om lånet. Den
der med at "bøger er fremtiden" og "det kan umuligt gå galt" køber de ikke,
men hvis du derimod har en lille SWOT analyse inde i hovedet og kort kan
fortælle om de problemer og muligheder der venter forude, så er de sikkert
mere tilbøjelige til at tage dig seriøst (jeg ved det, for jeg har selv
arbejdet i en bank).

Håber at det kan bruges

Mvh.
Carsten