Ny vogn ny Ledning 230 Volt
Fra : sæbelaursen

Dato : 26-03-06 20:10

Hej Gruppe
Hjælp mig lige med en konkret oplysning

Jeg har tidligere kørt med et støvsugerledning i mange år og klaret med OK.
Men nu har jeg købt ny vogn, med vinter installationer - og det trækker
noget strøm
Hvad skal jeg vælge af ledning.

En kabel tromle med 30 meter i 3 x 2,5 kvadrat vejer jo et halv tons.
og mindre kvardrat bliver måske for lille ??
så findes der noget godt ledning der dur til Camping.

Jeg syntes der er mange meninger og mange svar -
Jeg vil gerne ofre i kroner det der er nødvendigt - men der er mange
kvaliteter og mange priser.

HJÆLP MIG
på for hånd tak

--
SÆBELAURSEN

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-03-06 20:24

"sæbelaursen" <testcabola@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg syntes der er mange meninger og mange svar -
> Jeg vil gerne ofre i kroner det der er nødvendigt - men der er mange

- men der er kun et krav fra lovens side: 3 x 2,5 kvadrat / 25 meters længde
!
Længdemålet er dog vistnok ikke så firkantet som de 2,5 kvadrat.
Der har været rygter fremme om at campingfatter skal ud og se efter - og kan
bortvise campister, der bruger ikke godkendte ledninger.Under alle
omstændigheder vil du nok stå ret dårligt, hvis der sker noget som kan føres
tilbage til underdimensionerede ledninger/ikke godkendte stik!

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder

Fra : OM

Dato : 27-03-06 12:27

Så gå en tur i Harald Nybrog og køb en rulle H07RN-F samt 2 IEC 60309-2
stik.
Rullen er på 50 meter, så del med en anden, stik koster 20 kr stk. For 2
ledninger ialt 430.- Vægt 5,0 kilo pr stk.
Få den lokale elektrikker til at sætte stik på medens i drikker 2 øl.
Ledning er set i Camping forretning til 750.- men ok så ligger den også i en
pæn plastikpose.

Hilsen Ole

Fra : Steen Larsen

Dato : 27-03-06 12:58

In news:4427cc14$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
OM <om@mastrup.nu> typed:
> [...]
> Få den lokale elektrikker til at sætte stik på medens i drikker 2 øl.
> Ledning er set i Camping forretning til 750.- men ok så ligger den

Hej Jesper

Det holder ikke stik:

Kabel koster 498,- kr.
Hanstik 17,95 kr.
Hunstik 19,95 kr.

Det gir en pris pr. kabel på 286,90 kr.

Kan købes færdig for 418,-kr.
http://butik.hks-camping.dk/product_info.php?cPath=46_49_50_185&products_id=173
så er det jo spørsmålet om det kan betales at skal have en elektrikker til
at montere og bruge tid på at finde en køber til kabel nr. 2.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-03-06 20:12

"Steen Larsen" <steen-h@l(fjerndette)arsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så er det jo spørsmålet om det kan betales at skal have en elektrikker til
> at montere og bruge tid på at finde en køber til kabel nr. 2.

Hej Steen

Nu var det ikke mig, der skrev noget om priser. For jeg var heldig/hurtig da
Fakta forrige sommer solgte ud af deres rester af campingudstyr; 2 stk
kabler i neoprengummi, 3x2,5 kvadrat und alles - for 50,- (fem-nul,nul-nul)
kr/stk !!

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder

Fra : Steen Larsen

Dato : 26-03-06 20:21

In news:4426e6ab$0$47028$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
sæbelaursen <testcabola@post7.tele.dk> typed:
> [...]
>
> Jeg syntes der er mange meninger og mange svar -
> Jeg vil gerne ofre i kroner det der er nødvendigt - men der er mange

Hej

Beklager det skal være tungt sådan herstår der i stækstrømsbekendgørelsen:

708.4 Særlige bestemmelser for tilslutningsmateriel (se fig. 708A).
Tilslutningsledningen mellem standpladsstikkontakten og fritidskøretøjet
skal bestå af:
· En stikprop med jordkontakt, efter IEC 60309-2.
· En bøjelig ledning, type H07RN-F eller tilsvarende. Den skal indeholde
beskyttelsesleder og have følgende karakteristika:
· længde 25 meter
· Minimum ledertværsnit: 2,5 mm2.
· Farvekode:
Beskyttelseslederen skal være grøn/gul
Nullederen skal være lyseblå.
· En apparatkontakt med jordkontakt, efter IEC 60309.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : sæbelaursen

Dato : 28-03-06 17:15

> [...]
> Beskyttelseslederen skal være grøn/gul
> Nullederen skal være lyseblå.
> · En apparatkontakt med jordkontakt, efter IEC 60309.

Hej Sten og I andre
TAK for Jeres venlige svar.

SKAL det være 3 x 2,5 mm2 ?

Jeg har fra en elektriker fået fortalt at 3 x 1,5 mm2 er nok da der
alligevel ikke kan "trækkes" mere strøm ud af stikdåsen på campingpladsen.

3 x 1,5 mm2 skulle dække indtil 15 Ampere - hvis det er rigtig - hvorfor
så 2,5 mm2 ??'

forstand på strøm - mig ?? - nej overhovedet ikke spor - men gulvsæbe - Ja
bare spørg.

Carsten

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-03-06 17:26

> Hej Sten og I andre
> TAK for Jeres venlige svar.
>
> SKAL det være 3 x 2,5 mm2 ?

Ja det skal iht. loven være 3 x 2,5 mm2 det du skal tænke på er at der i
nogen standere er 16 A som de blå Cee stik er beregnet til.

> forstand på strøm - mig ?? - nej overhovedet ikke spor - men gulvsæbe - Ja
> bare spørg.

Så er det jo godt at du spørger

Hilsen Jørgen

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-03-06 17:41

In news:442960ca$0$47074$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
> [...]
> hvorfor så 2,5 mm2 ??'
>
> forstand på strøm - mig ?? - nej overhovedet ikke spor - men gulvsæbe

Hej Carsten

Problemet er at der ikke er ret mange pladser der opfylder deres
forplektigelse her følger krav til dem:

708.3.3.2 Stikkontakter.

708.3.3.2.1 Til forsyning af fritidskøretøjer m.v. skal der anvendes
industristikkontakter efter IEC 60309-2. De skal anbringes i kapslinger af
materiale, som opfylder IEC 60695-2-1, medmindre andre værdier er angivet i
den gældende IEC produkt standard.

708.3.3.2.2 Stikkontakterne skal anbringes med underkant mellem 0,80 m og
1,50 m over jord.

708.3.3.2.3 Stikkontakternes mærkestrøm skal svare til det største behov og
være mindst 16A.

708.3.3.2.4 Der skal mindst være en stikkontakt for tilslutning af hvert
fritidskøretøj.

708.3.3.2.5 Hver stikkontakt skal forsynes gennem særskilt
overstrømsbeskyttelse.

708.3.3.2.6 Stikkontakter skal være omfattet af beskyttelse med
HPFI-afbryder. Hver HPFI-afbryder må højst beskytte tre stikkontakter.

Note Det anbefales, at der ved standpladsforsyningen anbringes en advarsel
om, at en fejl i en kreds kan afbryde forsyningen til de andre
stikkontakter.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe