b/e kort
Fra : steen olsen

Dato : 26-03-06 18:30

      Hej

Da vi har købt ny cv med for stor totalvægt
i forhold til mit B kort, bilen må gerne
trække den, men mit kort må ikke, så jeg skal
have et trailerkort, det kan jeg ikke nå til vi
skal ud næste gang, må man gerne køre med den, hvis
den ikke lastes med mere end det mit kort tillader.
bilens egenvægt er 1000kg +50 total må den trække
1200 kg.
cv egenvægt er 875 kg, total 1200

M.V.H Steen Olsen

Fra : Jens

Dato : 26-03-06 18:53

"steen olsen" <steen10@olsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den ikke lastes med mere end det mit kort tillader.
> bilens egenvægt er 1000kg +50 total må den trække

Nej, det må du ikke.

Hvis du vejer CV's totalvægt ned til 1050 kg, så må du (men så er ideen med
senere at tage BE-kort væk) Se http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80

Mvh

Jens

Fra : steen olsen

Dato : 26-03-06 19:18

Æv det tænkte jeg nok, så må jeg jo ud på lånemarket
for at låne en anden bil, tak for svaret

steen

Fra : SB

Dato : 27-03-06 16:27

> Æv det tænkte jeg nok, så må jeg jo ud på lånemarket
> for at låne en anden bil, tak for svaret
>
> steen

Pjat

Hvis din bile vejer 1000 kg må du kører med 1050 bagefter uden BE kort, at
det du så har bagefter må totalt veje 1500 kg. er sådan set ret underordnet,
det er den faktiske vægt de går efter, ellers spørg politiet, det gjorde jeg
da jeg skulle kører en tom autotrailer til Aalborg, dens max vægt var 2000
kg. og lige i overkanten til min Passat diesel, men tom vejer den ikke noget
nævneværdig, så selvfølgelig måtte jeg da kører med den bagefter
Dog skal du være opmærksom på - at den tomvægt der er opgivet din CV vejer,
det er langtfra sikkert den er 100% rigtig

Søren

Fra : Jens

Dato : 27-03-06 20:12

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dog skal du være opmærksom på - at den tomvægt der er opgivet din CV
> vejer, det er langtfra sikkert den er 100% rigtig

Nej han må ikke! Det må han kun i det tilfælde at hans bil på reg. attest.
"kun" må trække "bilens egenvægt" + max 50 kg, men i mandens tilfælde er max
anhængervægt 200 kg mere end egenvægten - beklager, men selv politiet ved at
det er sådan

/jens

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-03-06 20:16

> [...]
> Dog skal du være opmærksom på - at den tomvægt der er opgivet din CV
> vejer, det er langtfra sikkert den er 100% rigtig

Hej Søren

Så har du spurgt forkert eller politiet har ikke hørt efter det er rigtigt
at din bil godt må køre med større totalvægt end den er godkendt til - bare
du ikke læsser anhængeren til mere end bilen må trække. Forskellen er at du
ikke må køre det vogntog med et almindeligt kategori B-kørekort ! Der må du
kun køre med bilens egenvægt + 50 kg ! Alt derover kræver B/E
kørekort.....pas på - der er 2 regeler i denne her fælde!

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 27-03-06 21:20

SB wrote:
> [...]
> opmærksom på - at den tomvægt der er opgivet din CV
> vejer, det er langtfra sikkert den er 100% rigtig

Hej Søren
Det er forkert det du skriver.
Det er for øvrigt mærkeligt at "vægtspørgsmålene" kan blive ved med at komme
op her.
Der er to forskellige spørgsmål: Hvad må bilen trække og hvilket kørekort
skal skal der til. De to spørgsmål har for så vidt intet med hinanden at
gøre, men blandes ofte sammen.

Hvad må bilen "trække"?
På bilens registreringsattest at angivet største påhængsvægt med og uden
bremser. Det er den vægt du rent faktisk må "hænge" efter bilen, her er det
underordnet hvad traileren/campingvognen vejer, bare den faktiske vægt ikke
overskrider det der står på registreringsattesten.

Hvilket kørekort kræves der:?
Her er det vægten der står på registreringsattesten der gælder, uanset den
faktiske vægt på det trukne.
Der skal B/E kort til i følgende tilfælde:
1. Hvis summen af vægten fra registreringsattesterne er over 3500 kg.
2. Hvis vægten fra det truknes registreringsattest overskrider bilens
egenvægt med mere end 50 kg.
Ebbe

Fra : Per

Dato : 27-03-06 22:08

Hej Ebbe.
Så glemte du bare en ting ... 750 kgs grænsen for CV'ens totalvægt !
Jeg må godt køre med en bil på 3500 kg totalvægt og med min CV som vejer 750
kg total uden BE kørekort !
...................... Så det er jo ikke så mærkeligt at spørgsmålet kommer
op hele tiden. Der er op til flere ting at sammenholde !

Hilsen Per.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-03-06 14:56

On Mon, 27 Mar 2006 23:08:09 +0200, "Per" <per-a@tdcadsl.dk> wrote:

ja, men når vi snakker B/E kort så er det jo også over 750 kg .......
Ebbe er inde på noget af det rigtige nu!!

Fra : Per

Dato : 28-03-06 17:20

Det er rigtigt Michael ......... men vi snakker om grænsen mellem B/E
kørekort eller B...... og der kommer 750 kg's reglen også ind i billedet
hvis, man en bil der vejer meget!

Hilsen Per.

Fra : Jens

Dato : 27-03-06 22:20

> [...]
> 1. Hvis summen af vægten fra registreringsattesterne er over 3500 kg.
> 2. Hvis vægten fra det truknes registreringsattest overskrider bilens
Hvis det sidste skulle være korrekt ville det sige at hvis anhængerens
totalvægt anført på reg. attest overstiger bilens egenvægt+50 kg skal der
B+E kort til.

Eksempel fra reg. attesterne:

Bil:
Totalvægt = 1400 kg
Egenvægt = 1000 kg
Max anhænger vægt = 1050 kg

Anhænger:
Egenvægt = 900 kg
Tilladt total vægt = 1300 kg

Denne kombination må føres med alm. B-kort hvis man kun læsser max 150 kg i
anhængeren.

Men hvis der i mod bilens max anhængervægt er mere end 1050 kg, må man IKKE
uanset om man ikke læsser mere end de 150 kg i.

Se http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80

/Jens

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 27-03-06 23:33

Jens wrote:
> [...]
>
> Men hvis der i mod bilens max anhængervægt er mere end 1050 kg, må
> man IKKE uanset om man ikke læsser mere end de 150 kg i.

Hej Jens
Du har ikke ret og siden er forkert.
Ebbe

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-03-06 03:14

> Hej Jens
> Du har ikke ret og siden er forkert.
> --
> Med venlig hilsen
> Ebbe

Hej Ebbe, det er dig der er forkert på den.

Hilsen Jørgen

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-03-06 07:19

In news:44289be0$0$15791$14726298@news.sunsite.dk,
Jørgen L. <Noemail@noemail.dk> typed:

> Hej Ebbe, det er dig der er forkert på den.
>
> Hilsen Jørgen

Nej, Ebbe skrev det klart og tydeligt, eneste han glemte var reglen om at du
altid må føre 750 kg også hvis det overstiger 3500 kg.

Sådan står der i Bekendtgørelse om kørekort BEK nr 801 af 22/09/2003
(Gældende):

"Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må
ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke
overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Ved fastsættelsen af
vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte
totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets registrerede
totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens
registreringsgrundlag."

Kan læses her http://iwww.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20030080105-regl

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-03-06 16:44

> Nej, Ebbe skrev det klart og tydeligt, eneste han glemte var reglen om at
> du altid må føre 750 kg også hvis det overstiger 3500 kg.

Hvor skrev han det ? ikke i det indlæg jeg svarede på og i så fald må han
lære at formulere sig eller medtage det hele så det bliver forståeligt.

Jeg citerere Ebbe
Hej Jens
Du har ikke ret og siden er forkert.
Citat slut.

men jeg er enig i 750 kg. men det var der intet om i det svar svar til Jens
som jeg svarede på.

Hilsen Jørgen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 28-03-06 20:31

Jørgen L. wrote:

> Hej Ebbe, det er dig der er forkert på den.
>
> Hilsen Jørgen

Hej Jørgen

Hvor er det jeg er forkert på den, ja jeg spørger bare?
Ebbe

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-03-06 21:10

> Hej Jørgen
>
> Hvor er det jeg er forkert på den, ja jeg spørger bare?
> --
> Med venlig hilsen
> Ebbe

Ved at sige det som Jens havde skrevet var forkert, det er det ikke, men
mangler som jeg senere er blevet gjort opmærskom på delen om de 750 kg.

Da du ikke havde nævnt noget om de 750 kg i dit svar.

Hilsen Jørgen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 28-03-06 23:11

Jørgen L. wrote:

> [...]
> 750 kg.
> Da du ikke havde nævnt noget om de 750 kg i dit svar.

Hej Jørgen
Jo det er forkert, det er påhængsvægten fra registreringsattesten der
bestemmer om der skal bruges B/E kørekort, ikke den faktiske vægt.
Hvis du ellers læser hvad jeg skriver og ikke vrøvler så meget burde det
også stå klart for dig.
Ebbe

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-03-06 00:06

> [...]
> bestemmer om der skal bruges B/E kørekort, ikke den faktiske vægt.
> Hvis du ellers læser hvad jeg skriver og ikke vrøvler så meget burde det

Hej Ebbe prøv lige at læse hvad Jens skrev, det er faktisk korrekt det han
skriver
citat Jens
[...]

Citat slut

Det gør det lovligt i forhold til kørekortsbestemelserne er at bilen
bestemmer anhængers max vægt, som i dette tilfælde er egenvægt + 50 kg, dvs
i dette tilfælde må cv altså have en max vægt på 1050 og ikke det der står
på papiret, kommer du op på en højere vægt en dette er det overvægt og du
straffes på dette grundlag.

Men vi er enige om at man skal se det i 2 sammenhænge.
1. hvad bilen må
2. hvad du må iht kørekortet.

Hilsen Jørgen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 29-03-06 14:45

Jørgen L. wrote:

> [...]
> er det overvægt og du straffes på dette grundlag.
>
> Men vi er enige om at man skal se det i 2 sammenhænge.

Hej Jørgen
Nu er det sidste gang jeg svarer, plejer ikke at debattere kendsgerninger.
Det oprindelige spørgsmål gik på om et B-kort var nok. Det er det ikke, da
kørekortreglerne går ud fra tilladt totalvægt på registreringsattesten. Så
er det for så vidt underordnet om du kører med tom anhænger. I ovenstående
tilfælde gælder B-kortet kun til en tilladt totalvægt på traileren på 1050
kg. Hvis den tilladte totalvægt er større, skal der B/E-kort til. Sådan er
reglerne og det kan du ikke lave om på ved at påstå noget andet. For at du
skal kunne se fejlen har jeg sat **** før og efter den sætning hvor
påstanden er forkert.
Og så er det meget lettere at forstå, hvis man ikke blander kørekortregler
og hvor meget en bil må trække sammen.
Ebbe

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-03-06 14:57

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87ups@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det sidste gang jeg svarer, plejer ikke at debattere kendsgerninger.

Så vil jeg da lige tilføje et forsigtigt men højt "du har ikke ret".

> [...]
> reglerne og det kan du ikke lave om på ved at påstå noget andet. For at du

Det er dig der er forkert på den. Ring og spørg en kørelærer før du skriver
mere :)

> Og så er det meget lettere at forstå, hvis man ikke blander kørekortregler
> og hvor meget en bil må trække sammen.

Det er meget lettere at forstå hvis man forstår det ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 29-03-06 17:07

> [...]
> skriver mere :)

> Det er meget lettere at forstå hvis man forstår det ;)

Og jeg stadig ikke forstå en S.

Kan i ikke ta det en gang til, hvor hver især kommer med et færdigt sæt
regler - og så stemmer vi om hvis der er bedst?

Den debat slutter 1 april kl. 24.00. 2006

Hvordan skal de regler se ud og hvad skal læres? Altså ikke af jer, men
alle de grønne der ikke aner en dyt!
Hvad ville i fortælle de nye, hvis...

Her er nuværende pensum http://kortlink.dk/politi/2kf6 for dem der skal
i gang med kortet inden det blir for sent, for svært/dyrt, tvunget - eller I
blir for gamle og senile. Jeg tror, at den udbredte modstand og mistro mest
bunder i frygt for at miste det kort man har i forvejen.

Er der ikke noget med at behovet for BE og campisters almindelige
gennemsnitsalder og tilstand konflikter en smule.

Og, at det er den egentlige årsag til at kørelærerne hellere vil ha jer nu.
Der tales vist om at indføre et årligt stigende alderstillæg begyndende ved
55 år

MTFBWY (May The Force Be With You)

Fra : Jens

Dato : 29-03-06 21:25

> [...]
> påstanden er forkert.
> Og så er det meget lettere at forstå, hvis man ikke blander kørekortregler

Jeg giver op!!

/jens

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-03-06 15:19

> Nu er det sidste gang jeg svarer, plejer ikke at debattere kendsgerninger.

Det var da dejligt, da du åbentbart ikke ved hvordan reglerne er.

Hilsen Jørgen

Fra : Jens

Dato : 28-03-06 19:11

> Hej Jens
> Du har ikke ret og siden er forkert.
> --
> Med venlig hilsen
> Ebbe

Det oprindelige spørgsmål gik ikke på om man må overstige de 3500 kg med en
anhænger på max 750 kr, men på om manden måtte trække en CV med for stor
TOTAL Vægt hvis han bare ikke læssede den mere end til det bile måtte
trække. Og det må han ikke med den reg. attest. hans bil er udstyret med.
Jeg ved ikke hvad den omtalte web-side fejler - hvis ikke "rådet for større
færdselssikkerhed" skulle kende reglerne, så ved jeg ikke hvem der skulle!
Prøv at ringe til Politiet - de kender nok også reglerne!

Mvh

Jens

Fra : Per

Dato : 26-03-06 20:05

Hej Steen !

Hvis det din bil må trække svarede til 1000 (+50) kg , og det også stod på
din reg. attest var der ingen problemer. Så kunne du bare lade være med at
læsse CV'en med mere end bilens egenvægt + 50 kg.
På min reg. attest står der også et par 100 kg mere end min bils egenvægt,
så jeg må heller ikke trække en CV der total vejer mere end bilen +50 kg
uden BE kørekort............
Det er nu heller ikke noget problem for mig da min CV's totalvægt er 750 kg.
Men hvis jeg havde en CV som din, og KUNNE NØJES med at læsse den op til
bilens egenvægt (+50 kg.) ville jeg nok bare få ændret bilens reg. attest
til at kun må trække bilens egenvægt (+50 kg.)... så ville BE kørekort ikke
være nødvendigt.
Men en CV vejer som regel mere end man tror, inden man læsser den med "det
løse". Så du har KUN 175 kg at gøre godt med !

Hilsen Per A.

Fra : steen olsen

Dato : 26-03-06 21:01

Per skrev:
> [...]
> Men en CV vejer som regel mere end man tror, inden man læsser den med "det
> løse". Så du har KUN 175 kg at gøre godt med !

Hej per
jeg ved godt at 175 kg ikke er ret meget
men på mit arbejde er vi i besiddelse af
en lastvognsvægt så jeg ville have kontrolvejet
den inden at vi kørte, men det hjælper mig jo så
ikke en disse når jeg alligevel ikke må trække den.
jeg er ikke intresseret i at veje den ned, da
175 kg ikke er ret meget at måtte læsse den med,
så en lånebil til at starte med og så må jeg jo igang
med at erhverve mig et trailerkort, det er vist billigere
end at fare ud at købe ny bil, den gamle skal holde 2 år
endnu, men så står den også på en dieselbil.

steen

Fra : Jørgen

Dato : 26-03-06 22:14

Hej Steen
Nu da du skriver at den står på dieselbil - så vil jeg da anføre at jeg lige
har solgt en Grand Vitara 2,0 diesel.
Jeg oplevede store problemer når jeg skulle starte med CV op ad bakke - der
var ikke meget trækkraft før turboladeren kom med ved ca. 1800 rpm - og
noget udstødningsgas til at trække turboladeren - og den kunne jeg jo kun få
ved at bbrænde det af i koblingen - det er en hæslig tanke.
Jeg har kørt meget med CV og benzinbiler uden problemer - og har netop købt
en benzinbil igen.

Med venlig hilsen
Jørgen

Fra : HSLK

Dato : 26-03-06 20:59

Hejsa

ved ikke om det her link kan hjælpe dig http://www.fstyr.dk/sw23181.asp
jeg er ikke helt sikker.

knus Henriette.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-03-06 06:25

Hvis begge totalvægte IKKE giver over 3500 kg (hvad de tilsyneladende
ikke gør), cv's egenvægt er 875 kg
og bilens egenvægt er 1000 kg + 50 og du må kører med 1200 kg på
krogen så må du godt kører med den MEN du må kun læsse cv til 1050
kg!!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-03-06 06:49

On Mon, 27 Mar 2006 07:24:52 +0200, Michael Rasmussen
<michaael@hotmail.com> wrote:

> [...]
>og bilens egenvægt er 1000 kg + 50 og du må kører med 1200 kg på
>krogen så må du godt kører med den MEN du må kun læsse cv til 1050
Næee, det må du åbenbart ikke!! shit, jeg har kørt ulovligt med min cv
i 2 år ???????????????????

SORRY!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-03-06 08:47

"Michael Rasmussen" <michaael@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Næee, det må du åbenbart ikke!!

Korrekt!

shit, jeg har kørt ulovligt med min cv
> i 2 år ???????????????????

Kan du køre ned på stationen og melde dig selv :)

Det er jo ikke en almindelig 500 kr.´s overtrædelse man får for
overtrædelser af den slags, men i den solide ende af skalaen ... 3.000 er
nok et godt bud.

--
Per, Esbjerg
der synes at reglerne omkring B/E-kørekort og erhvervelse af samme

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-03-06 18:58

Okay, men måske er jeg ikke halt galt på den afligeveller ........
))
Jeg mener nemmerlig også at man må for bilen må jo godt trække de kg
)

naee, det var faktisk kun 1½ år ....... jeg fik B/E her i efteråret
pga. ny bil ;o/

Fra : Kaj Larsen

Dato : 28-03-06 01:27

Hej

Er det de samme regler hvis man har et C kørekort?

Mvh. Kaj

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-03-06 03:15

> Hej
>
> Er det de samme regler hvis man har et C kørekort?
>
> Mvh. Kaj

Ja, du skal stadig have BE, har du CE er det igen ok.

--
Hilsen Jørgen
Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis i svarer under

Fra : steen olsen

Dato : 29-03-06 16:51

hej igen
det er da godt nok til at blive forvirret af,
jeg må hellere få det B-kort så hurtigt det
kan lade sig gøre, og for at være på den sikre
side vil jeg her i påsken låne en bil der må
trække den, for ud det skal vi, vi har kun prøvet
at overnatte en enkelt nat i den, så vi glæder os
rigtig meget til at få den afprøvet ordentligt.
Tusind taf for de mange svar, selv om det stadig
er lidt svært at finde ud af om man må eller ikke
steen :))

Fra : Jens

Dato : 29-03-06 21:23

> [...]
> rigtig meget til at få den afprøvet ordentligt.
> Tusind taf for de mange svar, selv om det stadig
> er lidt svært at finde ud af om man må eller ikke

Ja, B-kørekort vil nok være et godt sted at starte - så kan du bagefter
overveje om du ikke også skal have en "E" føjet til

Uden B-kort er jeg ret sikker på at selv Ebbe vil give mig ret i at "det må
du ikke"

(Sorry, jeg kunne ikke lade være)

Mvh
Jens

Fra : steen olsen

Dato : 30-03-06 08:14

Hej Jens
Jeg så først at jeg havde skrevet forkert, da jeg
havde sendt det, regnede med at jeg nok skulle få
at vide at det var forkert har selvfølgelig
B- kort. En anden, ting nogle der kender urhøj
campingplads, det bliver måske der vi skal prøve
nye vogn

steen

Fra : Martin

Dato : 30-03-06 08:17

"Jens" <mugarbeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overveje om du ikke også skal have en "E" føjet til
>
> Uden B-kort er jeg ret sikker på at selv Ebbe vil give mig ret i at "det

For at stoppe denne snak om hvad man må og ikke må så sæt dine tal ind her
så forteller denne hjemmeside om du må kører med di campingvogn eller ej

LINK :
http://www.faerdselssikkerhed.dk/object.php?obj=164b3e80&SearchLogID=14593

MVH

Martin

Fra : Bjarne

Dato : 30-03-06 09:24

In article <442a8f4a$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
   "Ebbe Rasmussen" <ebbe87ups@stofanet.dk> writes:

> [...]
> kørekortreglerne går ud fra tilladt totalvægt på registreringsattesten. Så

Du har fuldstændig ret i at det drejer sig om de anførte vægte i
registreringsattesten. Når vi taler kørekortregler er der ingen der interesserer
sig for faktiske vægte. Så langt er alle vist enige.

Spørgsmålet går så på om man må køre ovennævnte kombination uden E-kort.

> [...]
> reglerne og det kan du ikke lave om på ved at påstå noget andet. For at du

Du mangler lige at læse HELE lovteksten. Det er derfor du tager fejl. Det relevante
afsnit kommer lige her :

BEK nr 801 af 22/09/2003 (Gældende)
§ 7. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
[...]

Der du glemmer er, HVILKET tal der skal bruges for at fastlægge tilladt totalvægt
på påhængskøretøjet. Jævnfør ovennævnte lovtekst (det er nemlig den der gælder),
kan man VÆLGE om påhængskøretøjets tilladte totalvægt skal tages fra påhængskøretøjets
registreringsattest ELLER fra BILENS registreringsattest. Fik du den ?

I det refererede eksempel er påhængskøretøjets tilladte totalvægt ifølge
påhængskøretøjets egen registreringsattest = 1300 kg. Ud fra dette har du ret,
denne kombination må IKKE føres uden E-kort.

MEN :

Ifølge BILENS registreringsattest, er max tilladt totalvægt på påhængskøretøjet
1050 kg !

Eftersom man ifølge lovteksten kan VÆLGE hvilket tal der skal bruges, VÆLGER vi
altså i dette tilfælde at bruge det mindste tal på 1050 kg som beregningsgrundlag
for, om man må føre ovennævnte kombination.

Nu er det altså TILLADT at føre kombinationen med et B-kort.

> Og så er det meget lettere at forstå, hvis man ikke blander kørekortregler
> og hvor meget en bil må trække sammen.

Og således fuldstændig afklaret omkring, at det er fuldt ud lovligt at køre med
denne kombination på et B-kørekort, kan vi nu koncentrere os om, hvor mange
kilo vi må hænge bag bilen. Det står minsandten på registreringsattesten for
bilen, nemlig 1050 kg.
Det vil altså sige, at vi max må lægge (1050kg - 900kg) 150 kg i påhængskøretøjet.

Når vi nu har laft 150 kg oven i anhængeren på 900 kg, trækker bilen 1050 kg,
hvilket er maximum tilladt ifølge bilens registreringsattest. På magisk vis,
modsvarer dette bilens egenvægt på 1000 kg + 50 kg og er dermed fuldt ud tilladt
ifølge Kørekortbekendtgørelsen BEK nr 801 af 22/09/2003

Og dette er så årsagen til at nogle er nødt til at nedveje sin bil.

mvh,
Bjarne

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-03-06 16:47

"Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

[ .. Langt svar cuttet ..]

Udmærket svar bortset fra at du glemte at skrive at så var den ged barberet
:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 30-03-06 17:34

> Udmærket svar bortset fra at du glemte at skrive at så var den ged
> barberet

Kræver det et B/E kort ?

ivan,århus

Fra : Per Henneberg Kriste~