Søforklaring !
Fra : Carina &Tonny

Dato : 26-03-06 14:56

Hej i gruppen

Jeg går på navigationsskole og har i faget søret- og administration fået
følgende spørgsmål:

Er der tilfælde hvor søforklaring SKAL afholdes? (Begrund svaret)

I det kompendium jeg har fået udleveret kan jeg ikke finde nogle områder
hvor der står at der skal afholdes søforklaring, men udelukkende at der kan
afholdes søforklaring.

Håber på lidt hurtig hjælp

På forhånd tak

Tonny Hansen

Fra : alexbo

Dato : 26-03-06 15:46

"Carina &Tonny" skrev

> Er der tilfælde hvor søforklaring SKAL afholdes? (Begrund svaret)

Det ser ikke sådan ud, ifølge §475 stk2 i søloven er det retten der afgør om
det er nødvendigt.
Man kan jo så sige at den SKAL afholdes når retten har bestemt dette, men
sådan skal spørgsmåles vel næppe forstås.

§èr fra Søloven indsat nederst.

mvh
Alex Christensen

§ 472. Formålet med søforklaring er snarest muligt at tilvejebringe
oplysninger om de faktiske omstændigheder ved ulykke, dødsfald eller
personskade, herunder oplysninger om forhold, som er af betydning for
bedømmelsen af offentlige forhold eller civile ansvarsforhold, af skibets
sødygtighed eller for sikkerheden til søs.

§ 473. Søforklaring kan afholdes, når en ulykke har fundet sted til søs,
eller når skibsføreren eller et medlem af besætningen uden for dansk havn er
afgået ved døden eller har lidt betydelig personskade om bord.

§ 474. Den, som har en væsentlig retlig interesse deri, kan begære, at
søforklaring afholdes for et dansk skib.

Stk. 2 Søforklaring kan afholdes her i riget for et udenlandsk skib, når

1) begæring herom fremsættes af skibsføreren eller rederen for det
udenlandske skib eller af myndighederne i det land, hvor skibet er
registreret,

2) der i dansk søterritorium eller i den eksklusive økonomiske er sket
betydelig skade på person eller miljø eller

3) der uden for de i nr. 2 nævnte områder er sket en ulykke til søs med
væsentlig tilknytning til Danmark og betydelig personskade til følge,
såfremt begæring herom fremsættes af Søfartsstyrelsen og skibet på
tidspunktet for begæringen befinder sig i dansk havn.

Stk. 3. Den, der begærer søforklaring for et udenlandsk skib efter stk. 2,
skal have en væsentlig retlig interesse deri.

§ 475. Begæring om søforklaring i Danmark indgives til en af de i § 476,
stk. 1, nævnte retter. Retten kan efter begæring fra skibets reder eller
skibsføreren henvise en begæring om afholdelse af søforklaring til en anden
af de i § 476, stk. 1, nævnte retter, medmindre formålet med søforklaringen
dermed forspildes.

Stk. 2. Retten afgør, hvorvidt afholdelse af søforklaring er nødvendig af
hensyn til det i § 472 nævnte formål.

Fra : Carina &Tonny

Dato : 26-03-06 17:40

> [...]
> Man kan jo så sige at den SKAL afholdes når retten har bestemt dette, men
> sådan skal spørgsmåles vel næppe forstås.

Tusind tak for den hurtige hjælp

Venligst
Tonny Hansen

Fra : Martin Bak

Dato : 26-03-06 17:37

> [...]
> er
> afgået ved døden eller har lidt betydelig personskade om bord.

Hvorfor er der ikke nævnt noget om passagerer? Gælder Søloven ikke for
passagerskibe, eller er passagerernes sikkerhed dækket af anden lovgivning?

Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-03-06 15:21

Carina &Tonny wrote:
> Hej i gruppen
>
> Jeg går på navigationsskole og har i faget søret- og administration fået
> følgende spørgsmål:
>
> Er der tilfælde hvor søforklaring SKAL afholdes? (Begrund svaret)

Der er kun pligt til at afgive søforklaring, hvis Opklaringsenheden,
skibsføreren, rederen eller andre med en særlig væsentlig, individuel
interesse ønsker dette. Retten skal give tilladelse til, at der bliver
afholdt søforklaring.

http://www.domstol.dk/page10501.aspx
http://da.wikipedia.org/wiki/Søforklaring

Best regards / Med venlig hilsen