Hjælp med fyreseddel
Fra : Ukendt

Dato : 25-03-06 13:00

Hej

Jeg har fået en fyreseddel den 25 marts hvor der står at jeg
i henhold til ansættelseskontraktens bestemmelser om 120 dages sygdom er
fyret pr den
29 april 2006 jeg fik en blodprop den 26 november og har gået sygmeldt siden
den
28 november da jeg har været igennem en 4 sidet bypass operation.
Jeg var så inde og se lidt om reglerne og på det link jeg har sendt med
skulle jeg have haft fyresedlen i umiddelbart tilknytning til 120 dages
sygdom som så ville have været
den 28 marts altså er den givet for tidligt eller hvordan ser i på reglen?

http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Sygdom_og_arbejdsskader/120_dages_reglen/Kategorioversigt_print_layout_1_11015_11015.html

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-03-06 14:02

Preben Christensen wrote:
> [...]
> sygdom som så ville have været
> den 28 marts altså er den givet for tidligt eller hvordan ser i på reglen?

På samme måde som dig. Du skal protestere. Det står klart nederst i dit
link (U98/...). Derefter er det op til ham at "bekræfte opsigelsen"
umiddelbart efter udløbet af 120-dages fristen som der står. Hvis ikke
han gør det, har du krav på løn indtil det tidspunkt du ville være
opsagt til med normalt (og ikke forkortet = 1 md) varsel. Det kan betyde
flere måneders løn for dig... Du ved vel hvad dit normale
opsigelsesvarsel er - det afhænger bl.a. af hvor længe du har været
ansat og et par andre ting jeg ikke lige kan huske i hovedet?

Ellers vil jeg godt finde ud af det for dig...

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-06 14:31

Hej

Tak for svarene

Martin
Jeg ved at jeg er funktionæransat med 3 mdr. opsigelse fra arbejdsgiver side
jeg
har været ansat siden 1-6 2004, det ville da være dejligt med lidt hjælp

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-03-06 20:05

Preben Christensen wrote:
> [...]
> jeg
> har været ansat siden 1-6 2004, det ville da være dejligt med lidt hjælp

1.juni 2004, til i dag det giver knapt 2 år. Så har du ret i de 3 mdr.
Når man har været ansat i en længere årrække kommer der ekstra "bonuser"
ovenpå, ligeså ifb. med urimelig afskedigelse osv. Men det er der ikke
tale om her.

Du er omfattet af funktionærlovens §5, stk.2 som også klart og tydeligt
støtter dig i det du lagde ud med at skrive. Derfor har du altså en god
sag. Du kan slå loven op på retsinfo.dk eller google efter den. Der er
ikke tale om urimelig afskedigelse her, så derfor mener jeg helt konkret
at du bør skrive et brev (og beholde en kopi selv til fremtidig
dokumentation) og forklare arbejdsgiver at da 120-dages perioden endnu
ikke er udløbet, ser du bort fra hans fyreseddel dateret 25 marts (kan
sikkert omformuleres - jeg ved ikke helt hvordan du skal "protestere").

Mere korrekt ville dog være at skrive: Han kan ikke fyre dig med
forkortet varsel da 120-dages perioden ikke er udløbet. Men så husker
han nok at sende en ny fyreseddel umiddelbart efter 28. marts, så igen:
Jeg ved ikke hvordan du vil formulere dig....

I sidste ende skal du, hvis ikke han husker at fyre dig "igen", kontakte
en advokat. Så vinder du sandsynligvis sagen med en kopi af din
"protest" som bevis og får fuld løn i 2 ekstra måneder... Så let er det.

Ingen grund til at foretage dig yderligere på dette tidspunkt...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-03-06 21:30

Martin Jørgensen wrote:

> Du er omfattet af funktionærlovens §5, stk.2 som også klart og
> tydeligt støtter dig i det du lagde ud med at skrive. Derfor har du
> altså en god sag.

Forudsat at der ikke ligger anden sygdom indenfor en 12 mdrs periode
Der kan sagtens ligge et par dage og gemme sig fra tidligere i perioden

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-03-06 15:10

Peter Lykkegaard wrote:

> Forudsat at der ikke ligger anden sygdom indenfor en 12 mdrs periode
> Der kan sagtens ligge et par dage og gemme sig fra tidligere i perioden
>
> - Peter

Jeg stoler på at det manden skriver er rigtigt, fordi det er det eneste
fornuftige. Hvis ikke, går det kun ud over ham selv og så må han jo selv
rode med det.

Fra : .@.

Dato : 25-03-06 13:39

Preben Christensen skrev den 25-03-2006 13:00:
> [...]
> sygdom som så ville have været
> den 28 marts altså er den givet for tidligt eller hvordan ser i på reglen?

At du skal kontakte din fagforening ØJEBLIKKELIG!

mvh

Carsten

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 25-03-06 15:20

On Sat, 25 Mar 2006 13:00:09 +0100, "Preben Christensen"
<dundersnabelapc.dk> wrote:

>den 28 marts altså er den givet for tidligt eller hvordan ser i på reglen?

Som jeg læser reglen så behover det ikke være 120 sammenhængende dage,
men skal blot ligge indenfor en periode på 12 måneder.
Dvs. har du været sygemeldt i andre perioder, så tæller disse med.

/Jesper

Fra : Henning

Dato : 25-03-06 17:10

>skulle jeg have haft fyresedlen i umiddelbart tilknytning til 120 dages
>sygdom som så ville have været

Er 120-dages reglen ikke fjernet i funktionærloven?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-03-06 19:37

Henning wrote:

> Er 120-dages reglen ikke fjernet i funktionærloven?

Jo, men en held del har det tilføjet i deres ansættelseskontrakt

<quote>
Funktionærloven indeholder en bestemmelse om forkortet varsel - en måned - i
tilfælde af længerevarende sygdom, den såkaldte 120 dages regel. Hvis I har
indgået en skriftlig aftale om at lade 120-dages reglen gælde, kan du opsige
funktionæren med 1 måneds varsel til udløbet af en måned, hvis funktionæren
har modtaget løn under sygdom i 120 dage i alt indenfor de seneste 12
måneder. Du skal da afgive opsigelsen i umiddelbar tilknytning til udløbet
af de 120 dage, og mens funktionæren stadig er syg.
</quote>
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.2004050513003042400046950.html

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henning

Dato : 26-03-06 13:52

On Sat, 25 Mar 2006 19:37:18 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Jo, men en held del har det tilføjet i deres ansættelseskontrakt

Korrekt, men er den ikke tilføjet, gælder den ikke længere. Dvs. som
udgangspunkt er der ingen grund til at råbe "FAGFORENING" før Preben
har checket sin kontrakt