Bygningsreglement, Småhuse.
Fra : N I E L S

Dato : 24-03-06 21:15

Hej

Har jeg forstået det rigtigt, når jeg i et sommerhusområde, under ingen
omstændigheder, jfr 'Bygningsreglement for småhuse', må opføre et gæstehus
på under 10m2, under 2,5m fra skel eller sti?
Se evt her:
http://byggesagsguiden.netborger.dk/produkt/reglement.htm#smaa_12.3

Det virker jo umiddelbart utvetydigt, men jeg synes bare jeg har hørt at man
netop godt må opføre bygningen inden for 2,5m fra skel, når reglerne for
højde i 12.2.2 overholdes.

N I E L S

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 21:27

"N I E L S" <underlig@msn.comFJERN> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det virker jo umiddelbart utvetydigt, men jeg synes bare jeg har hørt at
> man netop godt må opføre bygningen inden for 2,5m fra skel, når reglerne

Du må ikke opføre småbygninger nærmere skel end 2.5 meter i
sommerhusområder - reglerne i sommerhusområder er mere restriktive end i
parcelhusområder.

/bo
Landinspektør

Fra : Ole C

Dato : 25-03-06 00:07

bme skrev blandt andet:

> Du må ikke opføre småbygninger nærmere skel end 2.5 meter i
> sommerhusområder - reglerne i sommerhusområder er mere restriktive
> [...]

Øh, - jeg vil nødigt gå i rette med en landinspektør, men er småbygninger
ikke også garager, carporte og udhuse?
I det område hvor mit sommerhus ligger, må der ganske vist ikke bygges
gæstehuse på de relativt små grunde, men ikke desto mindre har jeg se mange
udhuse der i praksis fungerer som sådan - og reglen ifølge lokalplanen er:

"Garager, carporte, udhuse og drivhuse på tilsammen højst 35 m2 må opføres
1,OO m. fra skel mod nabo eller sti, når den samlede længde ikke overstiger
12,OO m. og højden af den del af bygningen, der ligger nærmere skel end 5,OO
m. ikke overstiger 2,50 m."

Så det tyder da på at der kan være forskel fra sted til sted.

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-06 10:26

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skel end 5,OO m. ikke overstiger 2,50 m."
>
> Så det tyder da på at der kan være forskel fra sted til sted.

Vi har begge ret - bygningsreglementet er generelle bestemmelser, som
fastsætter regler for områder der ikke er lokalplanlagte eller hvor der ikke
er taget stilling til højde/afstande i lokalplanen. En lokalplan kan sagtens
fremsætte bestemmelser der er mere eller mindre restriktive end
bygningsreglementet, hvilket er tilfældet hos dig. Det vil så være
lokalplanens bestemmelser der går forud for bygningsreglementets.

/bo

Fra : Ole C

Dato : 25-03-06 12:40

bme skrev blandt andet:

> [...]
> restriktive end bygningsreglementet, hvilket er tilfældet hos dig.
> Det vil så være lokalplanens bestemmelser der går forud for

Så rådet til Niels må være at undersøge om der er en lokalplan der giver ham
mulighed for at få opfyldt sine ønsker.

--
vh
Ole C

Fra : N I E L S

Dato : 25-03-06 20:19

Ole C wrote:
> Så rådet til Niels må være at undersøge om der er en lokalplan der
> giver ham mulighed for at få opfyldt sine ønsker.

Det vil jeg så gøre hos Gørlev Kommune.
Tak for hjælpen!
N I E L S