Hvilken øltype
Fra : Jan A.

Dato : 24-03-06 14:45

Vi skal have nogle venner på besøg, ikke for de store gastronomiske
udskejelser, men bare noget ok mad i hyggeligt selskab.
Men jeg vil gerne servere noget ordentligt øl i den forbindelse, og er
en smule i tvivl om hvilke øltyper der kan blive tale om.

Vi skal have en karry variation af koteletter i fed, dvs. en god del
karry, ikke overstærkt, men så man tydeligt kan smage det, en del
peberfrugt i, lidt andet krydderi og så svine-koteletter.
Selv tænker jeg at det skal være en pilsner/lager type?
Eller måske en Ale?

Til dessert skal vi bare have en chokolade mousse, ved ikke lige om den
bliver hjemmelavet eller en pulverting
Her hører der vel en stout eller porter til?
Kunne virkeligt godt tænke mig at smage Ølbryggeriets Kaffestout, men
den er vel næsten alt for kraftig?

Jan

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 24-03-06 08:20

Jan A. wrote:
> [...]
> Men jeg vil gerne servere noget ordentligt øl i den forbindelse, og er
> en smule i tvivl om hvilke øltyper der kan blive tale om.

Jeg tror at en Semper Ardens "Winter Rye" vil smage rigtigt godt til
koteletterne.

/anders

Fra : Peter Westh

Dato : 24-03-06 08:33

"Anders Truelsen [8240]" <anders.truelsen@BLAH-BLAHtretommervej.dk> skrev i
en meddelelse news:44239db8$0$47071$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg tror at en Semper Ardens "Winter Rye" vil smage rigtigt godt til
> koteletterne.

Det var også hvad jeg tænkte! Pilsner vil være for tyndbenet. En Carls lager
kunne nok også gå.

Med hensyn til dessert, så kan jeg ikke umiddelbart se charmen ved at drikke
øl til chokolademousse. Øl passer efter min smag bedre til lidt mere
sammensatte desserter med syrlige indslag fra frugt, fedt fra fløde eller
chokolade, bittert fra kaffe eller øl osv. Men hvis det bare er chokomousse
ville det bedste måske være Kriek, altså kirsebærøl? (men ødelæg for guds
skyld ikke en god øl ved at servere den til pulvermousse. Det tager 10 min
at lave den ægte vare).

/P

Fra : padre

Dato : 24-03-06 22:08

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message

> ville det bedste måske være Kriek, altså kirsebærøl? (men ødelæg for guds
> skyld ikke en god øl ved at servere den til pulvermousse. Det tager 10 min
> at lave den ægte vare).

Nu ikke mere religionssnak.

Her er Julia Childs opskrift, den giver et fantastisk resultat.

CHOKOLADEMOUSSE
225 gram mørk chokolade
85 gram usaltet smør
3 æggeblommer
2½ dl piskefløde
3 æggehvider
½ dl stødt melis

Smelt smør og chokolade sammen
Pisk fløden til skum, helst over is
Pisk æggehviderne stive mens sukkeret drysses i. Vend chokoladen i hviderne;
før det er helt blandet op kommes flødeskummet i.

Á propos religion - det SKAL være usaltet smør

--
padre

Fra : Peter Westh

Dato : 24-03-06 22:10

"padre" <spirito_santo@yahoo.spamsux.com> skrev i en meddelelse
> Nu ikke mere religionssnak.

Amen!

/P

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 25-03-06 09:21

padre <spirito_santo@yahoo.spamsux.com> skrev:
> [...]

Og hvad forbinder du med god chocolade?
Usaltet smør skal det være fra et bestemt land?
Kan man ikke bruge andet en piskefløde?
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-03-06 14:43

Jan A. wrote:

> Vi skal have en karry variation af koteletter i fed, dvs. en god del
> karry, ikke overstærkt, men så man tydeligt kan smage det, en del
> peberfrugt i, lidt andet krydderi og så svine-koteletter.

En IPA for nu at bevare det indiske islæt? Eller man kunne holde sig
til mørkt øl og vælge en Limfjordsporter.

> Til dessert skal vi bare have en chokolade mousse, ved ikke lige om den
> bliver hjemmelavet eller en pulverting
> Her hører der vel en stout eller porter til?

Kjærstrups Chokoladestout fra Svaneke Bryghus hvis du kan skaffe den.
Den duer ikke til ret meget andet end desserter men her holder den til
gengæld.

Ebbe

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-03-06 18:27

Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> skrev:

>En IPA for nu at bevare det indiske
> [...]

Nu ved jeg ikke hvad der skulle være galt med pulvermousse, men
lad det ligge.
Kjaerstrup chokoladestout er fantastisk, det vil jeg give ret i.
Nu ved jeg ikke hvor i landet Ebbe befinder sig, men oplysning
om øllet findes på www.onepint.dk skriv evnt. til dem, men
desværre, forvent ikke svar. Ellers er det, i Jylland, special
handelen, og enkelte super best.
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Lapzig

Dato : 24-03-06 20:03

"Thomas Peter Bitsch (slet SDD1Q)" <vitsbreaks@SDD1Qsol.dk> wrote in message
> Nu ved jeg ikke hvad der skulle være galt med pulvermousse, men
> lad det ligge.

Der er vel ikke andet galt, end at en hjemmelavet mousse kan smage bedre.

Fra : Peter Westh

Dato : 24-03-06 21:24

"Thomas Peter Bitsch (slet SDD1Q)" <vitsbreaks@SDD1Qsol.dk> skrev i en
meddelelse news:11432214480.878015492900403@dtext.news.tele.dk...

> Nu ved jeg ikke hvad der skulle være galt med pulvermousse, men
> lad det ligge.

Alt, stort set.

/P

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 25-03-06 09:19

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev:
>"Thomas Peter Bitsch (slet SDD1Q)"
><vitsbreaks@SDD1Qsol.dk> skrev i en
>meddelelse
>ext.news.tele.dk...

>Alt, stort set.
>
>/P

Hvorfor bliver der så solgt så meget, man kan da sagtens rive
lidt god chocolade over og pynte pænt.
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Max

Dato : 25-03-06 09:33

Hej

> Hvorfor bliver der så solgt så meget, man kan da sagtens rive
> lidt god chocolade over og pynte pænt.

Jeg kammer nu også steder hvor jeg ville ønske de købte
den færdiglavede pulverløsning :)

Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 25-03-06 15:32

"Thomas Peter Bitsch (slet PL13U)" <vitsbreaks@PL13Usol.dk> skrev i en
meddelelse news:11432749940.439158686573446@dtext.news.tele.dk...
> Hvorfor bliver der så solgt så meget, man kan da sagtens rive
> lidt god chocolade over og pynte pænt.

Hvorfor skidtet sælger kan jeg heller ikke forstå, for det tager da ikke
mange minutter at lave chokomousse selv, specielt ikke hvis man har en
microovn og en køkkenmaskine.

Men det var nu ikke så meget for at være hovskisnovski. En dessert der skal
drikkes øl til skal have en vis smagsintensitet og tyngde. De
pulverdesserter jeg har smagt har været alt for søde og kontrastløse til
det.

/P

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-03-06 17:32

"Thomas Peter Bitsch (slet PL13U)" <vitsbreaks@PL13Usol.dk> skrev i en
meddelelse news:11432749940.439158686573446@dtext.news.tele.dk

> Hvorfor bliver der så solgt så meget,

Der bliver angiveligt også solgt slankemayonaise, creme fine,
pulverbearnaise, stegemargarine, discountøl til kr. 1,10 og hvad ved jeg -
alt sammen i store mængder. Det er ikke ensbetydende med, det er værd at
sætte til livs.

> man kan da sagtens rive
> lidt god chocolade over og pynte pænt.

Ja, man kan pynte og pynte og pynte. Det er stadig noget skidt, man byder
sine smagsløg og fordøjelsessystem.

--
-Jens B.
I øvrigt mener jeg, Henrik Vestergaard Blunck er det levende bevis

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 26-03-06 11:37

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
> [...]
>slankemayonaise, creme fine,
>pulverbearnaise, stegemargarine,
>discountøl til kr. 1,10 og hvad ved jeg -

Sidste uge kårede Jyllands Posten`s smagspanel Knorr
pulverbearnaise som den suverænt bedste, og creme fine er vel
ikke værre end Arla`s madlavningsfløde med mel. Igen må vi
konstatere, at hvis man arbejder på fuld tid, så er der altså
ikke tid til at stå flere timer i køkkenet, men ok-hjemmelavet
vil altid være det bedste, sådan er det også med børn.
Men fortæl lige hvor man kan købe øl til 1.10 kr. så skal jeg
lige ned at købe, det er jo alligevel de første tre der er de
værste.
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Peter Westh

Dato : 26-03-06 13:28

"Thomas Peter Bitsch (slet PXA96)" <vitsbreaks@PXA96sol.dk> skrev i en
meddelelse news:11433696690.233771058845409@dtext.news.tele.dk...
> Sidste uge kårede Jyllands Posten`s smagspanel Knorr
> pulverbearnaise som den suverænt bedste,

Det har vel så været i konkurrence med andre pulver- og dåsebearnaiser, ikke
med en ægte bearnaise? (Ikke at jeg vil foreslå at familien Danmark begynder
at lave ægte bearnaise til lørdagsbøffen, men der er hundrede andre måder at
få en god sovs på)

> og creme fine er vel
> ikke værre end Arla`s madlavningsfløde med mel.

Det mener jeg bestemt at den er.

> Igen må vi
> konstatere, at hvis man arbejder på fuld tid, så er der altså
> ikke tid til at stå flere timer i køkkenet

Nej, men det paradoksale er jo at det er de færreste af de færdigmix' af
forskellig art der reelt sparer nogen tid. Ingen skal fortælle mig at det er
hurtigere at ælte en maizena tærtedej sammen end at køre sin egen i
foodprocesooren (men hvorfor man absolut skulle bage tærte hvis man har
travlt forstår jeg ikke). Eller at det er nemmere at røre dipmix ud i creme
fraice end at presse et fed hvidløg derned.

Men måske er det ikke tid færdigløsningerne skal kompensere for, men
opmærksomhed og mangel på viden.

> , men ok-hjemmelavet
> vil altid være det bedste, sådan er det også med børn.

Der er masser af gode halv- og helfabrikata at få, i hvert fald hvis man bor
i en af de større byer.

> Men fortæl lige hvor man kan købe øl til 1.10 kr. så skal jeg
> lige ned at købe, det er jo alligevel de første tre der er de
> værste.

Det kan du få i Aldi - og den smager hverken værre eller bedre end en grønt
tuborg.

/P

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 26-03-06 15:29

> [...]
>opmærksomhed og mangel på viden.

>Der er masser af gode halv- og
>helfabrikata at få, i hvert fald hvis man bor

Er alle de ting du nævner ikke en form for halvfabrikata?
Netop modtaget en flok unger på besøg, kiggede i køleskabet,
halvtomt, men heldigvis havde jeg nogle "flasker" vaffelmel
shake it, og de gjorde da stor lykke.
Længe leve de frelste, men ingen er forpligtiget ud over deres
evner.
PS. godt jeg lige havde en pakke lasagne, så slipper jeg selv
for at lave pastaplader, men 1.10 kr. for en pilsner øl i Aldi?
Er på vej.
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 26-03-06 21:34

Ebbe Kristensen wrote:

> En IPA for nu at bevare det indiske islæt?

He-he

/Anders

Fra : rglarsen

Dato : 25-03-06 17:28

Jan A. wrote:
> [...]
> Her hører der vel en stout eller porter til?
> Kunne virkeligt godt tænke mig at smage Ølbryggeriets Kaffestout, men

Jeg ville vælge en IPA eller en anden kraftig humlet øl. Til dessert
kunne man vælge noget der er anderledes evt en Krige, som er en belgisk
øl med kirsebær.

Mvh
Rene

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-03-06 17:34

"Jan A." <akkerdk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Selv tænker jeg at det skal være en pilsner/lager type?
> Eller måske en Ale?

Tjekkisk pilsner, hvis du spørger mig. Gerne Urquell.

> Til dessert skal vi bare have en chokolade mousse, ved ikke lige om
> den bliver hjemmelavet eller en pulverting
> Her hører der vel en stout eller porter til?

Prøv med en Carlsberg Semper Ardens Criollo Stout.

Fra : Jan A.

Dato : 26-03-06 15:51

Nu vil jeg gerne sige mange tak for de indlæg og forslag der har været i
tråden
En særlig tak går til 'padre', for opskriften på en særdeles lækker
chokolademousse

Til midddagen faldt valget på Semper Ardens "Winter Rye".
Et godt glas øl synes jeg og en af gæsterne, mens min kæreste synes det
var ok og den anden gæst sagde at han altså var til de mere mørke og
tunge øl. Passede efter min mening ganske godt til maden.

Til desserten var jeg længe i tvivl om hvad jeg skulle vælge - Skulle
jeg gå efter en Kriek, muligvis, hvis jeg kunne finde den, en "Høst Bryg
Kirsebær" fra Herslev Bryghus, eller skulle gå efter en chokolade stout,
f.eks. "Kjaerstrup Chocolate Stout" fra Svaneke Bryghus eller "Criollo
Stout" fra Semper Ardens.
Men da jeg selv var i tvivl om, hvorvidt det ville blive for meget med
en chokolade stout til en chokolademousse, og at de der hvor jeg købte
øl mente at det ville det, så endte jeg med at købe en "Skands Porter"
på deres anbefaling - Ikke et glas øl der sagde nogen af os noget
særligt, og om den passede til chokolademoussen var vi alle i tvivl om.
Skulle nok alligevel været gået med en chokolade stout.

Da jeg havde en "Rød Ale" fra Aarhus Bryghus stående, tænkte jeg at den
ville være fin som en lille appeterif når gæsterne kom - Py føj da, har
aldrig nogensinde smagt noget så surt som der kaldte sig for øl. Den
"øl" kommer aldrig nogensinde ind i mit hus igen.

Men igen, mange tak for de forskellige input.

Jan

Fra : padre

Dato : 26-03-06 09:48

"Jan A." <akkerdk@gmail.com> wrote in message
> En særlig tak går til 'padre', for opskriften på en særdeles lækker
> chokolademousse

Æren tilfalder helt og aldeles Julia Child - jeg kan på det varmeste
anbefale hendes "Det gode køkken", Rosinante, 1991. Det er en letlæst
kogebog, som kombinerer kolossalt gode opskrifter med en sjælden grad af
pædagogisk forklaringsmetode (for os tumpede amatører). Jeg har lært meget
af den, og når jeg er i tvivl om noget, er den en af de først, jeg rækker ud
efter for at finde ud af, om det kan passe, at det skal "se sådan ud".

--
padre

Fra : padre

Dato : 26-03-06 09:49

"Jan A." <akkerdk@gmail.com> wrote in message

> chokolademousse

Glemte at spørge - lavede du den med saltet eller usaltet smør ?

--
padre

Fra : Jan A.

Dato : 26-03-06 18:55

padre wrote:

> Glemte at spørge - lavede du den med saltet eller usaltet smør ?

Altså, hvis der står der skal bruges usaltet smør, så bruger jeg usaltet
smør - Religion eller ej

Jan

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 26-03-06 21:15

> [...]

>aldrig nogensinde smagt noget så surt som der kaldte sig for øl. Den
>"øl" kommer aldrig nogensinde ind i mit hus igen.

Hvis den var rigtig eddike-sur har flasken nok været inficeret med
mælkesyrebakterier eller forurenet på anden måde. Det er vist noget
som flere af mikrobryggerierne har haft problemer med nu og da.
Jeg har selv oplevet det med en flaske fra Bröckhouse, som jeg så fik
byttet.

--
Kåre