Gasvarme i forteltet
Fra : Jens

Dato : 23-03-06 11:31

Hej alle,

Jeg søger råd om, hvorvidt en af de gasvarmerer man typisk ser i
byggemarkeder etc. som er billigere end dem man køber hos
campingforhandleren er ligeså gode som campingforhandleren.

Jeg tænker specielt på afgivelse af fugt, der vist nok kan udgøre et problem
ved opvarmning af fortelt.

Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer omkring hvilken temperatur man kan
forvente i forteltet med varmer hvis det er 5-10 grader udenfor om aftenen
og om varmen er koncentreret lige rundt om ovnen eller om den kan forventes
fordelt rimeligt i teltet.

Slutteligt gerne erfaringer med hvor stort et gasforbrug i har erfaring med
sådan en ovn bruger.

Tak for jeres hjælp.

J Lindberg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-03-06 14:41

Jens skrev i 442278e2$0$38697$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:

> Jeg tænker specielt på afgivelse af fugt, der vist nok kan udgøre et
> problem ved opvarmning af fortelt.

Så længe der ikke er tale om at afgasningen føres uden for, vil mængden af
vand der dannes alene afhænge af mængden af gas, der brændes af. Så alt
andet lige, burde der ikke være nogen forskel.

> [...]
> den kan forventes fordelt rimeligt i teltet.
>
> Slutteligt gerne erfaringer med hvor stort et gasforbrug i har

Jeg fyrede det meste af en 11 kgs. af på en weekend sidste forår. Men hvor
koldt, der præcist var - og hvor meget det blæste, hvilket jeg anser for at
være af større betydning - ved jeg ikke. Siden har jeg anskaffet en ganske
billig petroleumsovn, som jeg synes bedre om. Og der kommer jeg langt for en
80kr til 5 l Zibrobrændstof.

vh

Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Jens

Dato : 23-03-06 16:27

Tak for dit svar, Jan.

Du skriver, du har god erfaring med en billig petroleums ovn. Er der ligeså
stor effekt i sådan en svend som der er i en gasovn ?

Vil du oplyse hvad du gav for den, og hvilket fabrikat/model der er tale om,
jeg synes nemlig generelt jeg har observeret, at petroleums ovne er ret
kostbare i anskaffelse. Men hvis brændstof udgiften er lavere, tjener det
sig selvfølgelig ret hurtigt hjem.

Jeg glæder mig til at modtage dit eventuelle svar.

Venlig hilsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-03-06 16:45

Jens skrev i 4422be43$0$38693$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:
> Tak for dit svar, Jan.
>
> Du skriver, du har god erfaring med en billig petroleums ovn. Er der
> ligeså stor effekt i sådan en svend som der er i en gasovn ?

Jeg er altid lidt forbeholden overfor at komme med for klare udmeldinger om
noget, jeg ikke er sikker på. Så om olieovnen yder lige så meget som
gasovnen ved jeg ikke - i virkeligheden tvivler jeg lidt. Men olieovnens
strålevarme virker altså fint for os.

Det er denne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8536&Grp=77&n=30100

mvh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : HSLK

Dato : 23-03-06 17:52

Hejsa

Vi havde i de første år vi camperede en gas ovn i forteltet og vi blev
aldrig rigtig glad for det da vi ikke syntes den varmede nok , det var en
til 6 kg flakser, og der nærmest drev vand ned af telt dugen indvendigt.

vi købte istedet en Zibro petroliums ovn (Harald-nyborg har en tilsvarende
model bare billiger) og nu har vi absolut ikke problmer med at holde varmen
og vi mærker heller ikke noget til fugt så jeg vil gætte på den den afgiver
mindre vand en gas men om det passer kan jeg ikke sige dig.
Jeg syntes også den er billiger i brug end gasse.

Vi valgte at købe en af dem med blæser og termostat det er bare dejligt.

det enste negative er at det lugter en smule når man tænder og slukker den
men det kan vi snildt leve med når bare vi har varme

Knus Henriette.

Fra : sæbelaursen

Dato : 23-03-06 20:30

Hel Gruppe

Lige et besyv med af samme skuffe.

"HSLK" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Vi havde i de første år vi camperede en gas ovn i forteltet og vi blev
> aldrig rigtig glad for det da vi ikke syntes den varmede nok ,

Det samme gjorde vi - men en stor til 11 kg og 3 brændere og mulighed for at
veksle mellem en - to - eller tre varme-brændere.

Sikke noget bras. Med en - eller to tændte "firkanter" fik vi ikke varme
nok
og med fuldt blus - gid der for 169 kroner gas på en fredag / Lørdag /
Søndags weekend.

> [...]
> afgiver mindre vand en gas men om det passer kan jeg ikke sige dig.
> Jeg syntes også den er billiger i brug end gasse.

Vi købte en ZIBRO efterligning i BYGMA / Grønborg i Kolding
Pris ca. 700,- 800,- Kroner

den er vi rigtig glade for - men kunne ønske at vi havde ofret de sidste
penge på den model med blæser. (Men det går fint uden)

20 liter petro - holder vel cirka til 6 - 8 lange weekender - i for-sæsonnen
(fastliggere) men UDEN trægulve eller anden isolering.
blot et plastic underlag og et campinggulvtæppe.

> Vi valgte at købe en af dem med blæser og termostat det er bare dejligt.

Ja det skulle vi også have gjort

> det enste negative er at det lugter en smule når man tænder og slukker den
> men det kan vi snildt leve med når bare vi har varme

Helt enig i denne betragtning

Lugten er til at holde ud - og det er jo ikke en lugt der bliver "hængende"
i teltet / Teltdugen.

så mit råd må være - lad være med at gøre samme fejl som os.

spar lidt penge sammen og køb petroleumsbrænder med ventilator - der er
sagen.

venlig hilsen
Carsten

Fra : Jens Ole Sørensen

Dato : 23-03-06 20:24

Som jeg ser af alle jeres venlige svar, så peger det jo i
retning af en petroleums ovn. Den ser "pæn" ud den fra Harald
Nyborg.

Jeg glæder mig til 2 ting:
- At foråret slår igennem
- At se om andre har erfaringer med varme i forteltet

Jan, jeg var lige forbi din hjemmeside, og jeg må sige, at dine
fotografiske evner ikke fejler noget. Navnligt dine
naturbilleder men også "det skæve tårn i ?". Jeg er selv
interesseret i videooptagelse og redigering og bruger en del
fritid på dette, hvilket desværre ikke altid bliver til så meget.

Tak for jeres hurtige og gode svar.

J Lindberg

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 22:41

> Som jeg ser af alle jeres venlige svar, så peger det jo i
> retning af en petroleums ovn. Den ser "pæn" ud den fra Harald
> Nyborg.

Jeg kan kun tilslutte mig det samme.
Vi fandt en zibro på tilbud i Silvan (den var nu dyr nok alligevel, men når
nu det skulle være)
Det er en Laser-model (det er noget med at den ikke har væge og er
selvrensende) og der er også blæser og timer. Sidstnævnte er rigtig lækkert
om morgenen, man kan sætte den til at starte kl. et eller andet, alt efter
hvornår man forventer at vågne, og så er der varmt i forteltet når man står
op.
Vi havde premiere på den i efterårsferien. Der var det rigtig flot vejr om
dagen og frost nok om aftenen til at der var is på bilen. Vi havde 21 grader
i forteltet og det var rigtig lækkert.
På en uge brugte vi ca. 10 liter zibro-olie som kostede ca. 160,- kr. Lidt
dyrt men alle pengene værd !
PS. Vi har også en gasvarmer uden blæser. Vi havde den med til Sverige
sidste forår. Der var meget varmt ved ovnen men den kunne ikke fordele det
rundt, så der var koldt alle andre steder i forteltet. Iøvrigt fylder den
meget mere og kræver en ekstra gasflaske som jo også vejer en del.

Mvh. Per Olsen.

Fra : Chr. Larsen

Dato : 24-03-06 06:28

Jeg skal have en CV her til sommer og har et
nok meget dumt begynder spørgsmål.
Hvorfor bruger man ikke El varme?
Er det ikke billigere, såfremt pladsen/stedet
kan levere den nødvendige El?

--
Mvh. Christian

Fra : Jens

Dato : 24-03-06 09:30

Det kan man også godt, men mange pladser tilbyder max. 6A strøm og det giver
dig en effekt på max. 1380W (i 230V). Så har du brugt alle dine 6A og har
ikke noget til overs til lys, kaffemaskine, TV mv. Selv de små gas- eller
petroleums ovne leverer 2500W eller mere. Så du får det altså varmere ved at
bruge gas eller petroleum.

Venlig hilsen

J Lindberg

Fra : Chr. Larsen

Dato : 24-03-06 13:17

Men hvis man nu kunne få 12A på pladserne, ville det så
være billigere? og så er man vel oppe på de 2500W.

I mange havne har man samme begrænsninger med 1200W.
Det løser nogle ved at trække 2 kabler a 1200w = 2400w
fra el. standere til bådens stikforbindelse. Kan man
ikke også blot gøre det?
Jeg er godt klar over at pladsens ejer ikke er glad for en
sådan løsning, men han kan vel blot få dobbelt betaling
for el?

Lader man så 2 el-varmeapparaterne a 1200 W køre
hele natten, så skal der da ikke opvarmes fra o grader
--
Mvh. Christian

Fra : Jens

Dato : 24-03-06 14:12

På de fleste af pladserne er det sådan, at der er indrettet 1 strømudtag pr.
plads. Du ville i så tilfælde være nødt til at stjæle fra naboens stik.

Det varierer noget, om man betaler et engangsbeløb pr. døgn for brug af
strøm (typisk 20-25 kr.) eller om man betaler for reelt forbrug. Hvis det er
sådan, at man skal af med 2 x 25 kr. (som eksempel) er man 50 kr. fattigere,
jeg tror, petroleum kan konkurere med dette. Men er man heldig med stik og
afregningsmetode, kan det da godt tænkes at el er billigere.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 16:58

> [...]
> jeg tror, petroleum kan konkurere med dette. Men er man heldig med stik og
> afregningsmetode, kan det da godt tænkes at el er billigere.

Overfakturering af strøm er også en god indtægtskilde for campingpladsejeren
og hvis folk nu begyndte at bruge strømmen, så ville det jo ikke være en god
forretning.
Nogle steder er el-nettet heller ikke kraftigt nok til at trække det
kraftige forbrug og det kan jo give helt andre problemer.

Mvh. Per Olsen.

Fra : sæbelaursen

Dato : 25-03-06 15:08

Den med strøm
og afregning er til at overse.

Jeg er IKKE elektrikker, men gennem 30 år som campist i DK og Udlandet - kan
jeg fortælle at strøm er en underlig størrelse.

Der afregnes som regel efter forbrug på de nyere pladser.
Men selv om man så ville og kunne betale for strømmen, er der sjældent
trukket nok strøm rundt på pladsen.

I udlandet (ferien) jeg ved det sjældent kræver varmeblæsere - men
alligevel) -
I Italien f.eeks. syntes jeg der er mange "sigøjner" pladser.
Strømmen er væk eller falder ud - eller er med klumper og på
højbelastningstidspunkterne er der ALDRIG strøm nok.

og selv her i DK kan det gå galt. - På Povl Eegs Camping i industriferien
2004 - var der så koldt at alle ville lige varme sig lidt.
så hovedmasten ind til campingpladsen sprang. -

så forlad dig på at være selvforsynende m.h.t. varmekilde.

venlig hilsen
sæbe-laursen

Fra : OM

Dato : 31-03-06 07:57

Tja, jeg var på en camping plads på Tåsinge i 14 dage, da jeg skulle forlade
pladsen mente deres computer at jeg havde haft et strømforbug på 450 kWatt.
Min egen el måler viste 40 kWatt, stor diskution, men pladsen fastholdt at
deres computer viste rigtigt. Jeg skulle have brugt 25 kWatt i døgnet i en
campingvogn sidst i juni måned, det eneste der kørte var et køleskab, +
kaffemaskine 2 gange i døgnet
Efter følgende har gjort sådanne pladser opmærksom på at jeg bruger
plomberet strømmåler og ikke godkender fejl der overskrider 5%.

Hilsen Ole
..