Tegn på urinsten?
Fra : Andrea

Dato : 22-03-06 23:12

Vores 1½ år gamle kastrede hunkat har de sidste par dage sat sig forskellige
steder udenfor bakken, som om hun skulle tisse. Hun har aldrig været urenlig
og der er ikke sket ændringer i hjemmet. Den ene gang hun gjorde det, kom
der kun nogle få dråber (klar) urin og hun havde lige siddet i bakken. Hun
klager sig ikke når hun skal tisse og hun virker ikke øm når man trykker
hende på blæren.
Det skal lige siges at jeg har snakket med dyrlægen, men jeg vil gerne høre
hvordan i har oplevet jeres kattes adfærd når de har fået urinsten (el.
nyresten).
Jeg vil også gerne høre om I har andre bud på hvad hendes adfærdsændring kan
skyldes...
Mvh Kristina

Fra : Denise

Dato : 22-03-06 23:37

Andrea wrote:
> [...]
> urinsten (el. nyresten).
> Jeg vil også gerne høre om I har andre bud på hvad hendes

Hej
Der kan være mange grunde til urenlighed, men du er nok inde på en af de
mest almindelige. Jeg har ikke haft katte med urinsten, så der kan jeg ikke
hjælpe, så andre må gerne komme på banen .

Så check for måske blærebetændelse, krystaller, eller hvad de eller checker
for i den forbindelse, ville nok være mit første bud. Af andre muligheder
ved urenlighed kan du læse lidt om her http://www.katteinfo.dk/uren.htm
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=46&cat=1

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 23-03-06 08:50

> [...]
> nyresten).
> Jeg vil også gerne høre om I har andre bud på hvad hendes adfærdsændring kan

Jeg synes nu, at det du beskriver er "lige efter bogen" for
urinvejssten/blærestop. Der skal faktisk utroligt meget til for, at en
kat højlydt giver udtryk for smerte, og når den først gør det, er det
ofte for sent. - Katten kan også have blærebetændelse, så jeg ville
under alle omstændigheder en tur rundt om dyrlægen.

PS: En bekendt af mig mistede sin kat på grund af sprængt blære. Den
klagede sig ikke på noget tidspunkt.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kathrine Jørgensen

Dato : 23-03-06 20:01

> [...]
> nyresten).
> Jeg vil også gerne høre om I har andre bud på hvad hendes adfærdsændring kan

Hej.

Jeg har haft en kastreret hankat der havde blæresten 2 gange der krævede
indlægggelse begge gange.
Det viste sig ved, at han rendte rundt og forsøgte at tisse her og der -
uden at kunne. Han var meget urolig. Begge gange var der helt stop, så
han var godt fyldt op med urin. Han kunne eftersigende have været død af
det. UF!!

Med venlig hilsen
Kathrine

Fra : Kate

Dato : 26-03-06 13:51

Hej Kristina

Hvordan har katten det?

Jeg har en kat som har haft både blærebetændelse og urinvejssten.
Faktisk var hans adfærd ikke meget forskellig fra hinanden. Da han
havde blærebetændelse gik han på bakken mange gange, men der kom intet
eller meget lidt ud hver gang. De gange han har haft urinvejssten har
han også været på bakken mange gange uden resultat, men her har han
faktisk både klaget sig og vasket sig helt vildt hvem gang han har
været på bakken. Det med at prøve andre steder end på bakken er meget
almindeligt da katten forbinder bakken med sit ubehag og ikke sig selv.
Jaja, de er lidt dumme

Den umiddelbare forskel at mærke på katten er at ved urinvejssten
bliver blæren fyldt fordi katten ikke kan tisse, ved blærebetændelse er
blære ikke fyldt for den kan godt tisse, faktisk går den på bakken hele
tiden fordi det føles som om den skal tisse.
Da min havde blærebetændelse sagde dyrlægen at kattens blære var
fortykket, men ikke fyldt. Katten fik medicin og har ikke siden haft
blærebetændelse. Desværre har han så haft urinvejssten 4 gange indenfor
det seneste par år

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : charlotte andersen

Dato : 14-04-06 18:41

> [...]
> fortykket, men ikke fyldt. Katten fik medicin og har ikke siden haft
> blærebetændelse. Desværre har han så haft urinvejssten 4 gange indenfor

Jeg håber du har haft din kat til dyrlæge nu, hvis du stadig har din kat
er her et godt råd imod flere anfald af nyresten gå i
matas/helsekostbutik og køb en flaske Resium og en pipette så giver du
forebyggende 2 pipetter fulde resium hver dag i vandskålen, det har
virket på mine katte siden jeg begyndte på det har de ikke haft flere
tilfælde af nyresten, jeg oplevede første gang nyresten på min ene
hankat (han var en ud af 3 brødre) han skjulte det så godt at det var
forsent da det blev opdaget derefter har begge hans brødre haft nyresten
(selvom jeg gav det foder dyrlægen anbefalede) men er blevet reddet af
dyrlægens medicin hver gang (4 gange ialt), men siden jeg begyndte på
resium har ingen af dem haft problemer.

Med venlig hilsen
charlotte andersen
- Tøm kattebakken ved privat svar