Enlig mor - krav på hjælp til indskud til ~
Fra : Martin Nielsen

Dato : 22-03-06 11:37

Kender en mor på tjahhh hun er vel 40 som har en søn på omkring 10 år tror
jeg. Hun påstår at kommunen ikke vil hjælpe hende med indskud til en
lejlighed da hun skylder for 3 tidligere lejligheder?

Kan det passe? Man kan vel ikke fra det offentliges side i dagens Danmark
henvise en enlig mor til det lokale vandrerhjem til 300 kr i døgnet når man
er på kontanthjælp? - og i øvrigt dybt forgældet? Ungen må da et eller andet
sted have et krav på et nogenlunde sted at kunne bo i forhold til sin
skolegang osv.

I øjeblikket lever de nemlig henvist til div familie som har taget dem
"indenfor" i den anden ende af landet og dermed kan sønnen ikke passe sin
skole ordenligt (for han vil under ingen omstændigheder i skole i Ålborg når
alle hans venner er på Sjælland hvilket vel er forståeligt nok et eller
andet sted.

Så kan det offentlige på nogen måde nægte hende til et indskud på en
lejlighed - selvfølgeligt med krav om tilbagebetaling? - som heller ikke
sker da hun jo ikke har en krone?

Fra : P.L.

Dato : 22-03-06 15:06

On Wed, 22 Mar 2006 11:37:15 +0100, "Martin Nielsen"
<jadahva@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Så kan det offentlige på nogen måde nægte hende til et indskud på en
>lejlighed - selvfølgeligt med krav om tilbagebetaling? - som heller ikke

Som jeg ser det, kan de jo altid tilbyde at fjerne drengen, da moderen
jo tilsyneladende ikke kan få tingene til at hænge sammen, hun er som
du skriver jo skredet fra 3 andre lejemål/indskud, samt dybt
forgældet, er hun overhovedet istand til at have/forsørge et barn på
forsvarlig vis uanset hvor meget komunen hjælper hende, vil endnu et
indskud fra komunen ikke bare flytte det uungåelige et par mdr.
længere frem.

Fra : none

Dato : 22-03-06 16:32

"Martin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så kan det offentlige på nogen måde nægte hende til et indskud på en
> lejlighed - selvfølgeligt med krav om tilbagebetaling? - som heller ikke
> sker da hun jo ikke har en krone?

Jeg kender ikke helt lovparagrafferne , så. Men umiddelbart vil hensynet til
barnets tarv tale for at man fjerner barnet midlertidigt, da moderen jo ikke
er i stand til at fastholde en fast bopæl.

Har hun spurgt kommunen om de kan anbringe hendes barn et sted til hun selv
finder en bolig og viser sig i stand til styre sin økonomi ?

Fra : Jesnes

Dato : 22-03-06 16:37

"none" <n@n.fkuc> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har hun spurgt kommunen om de kan anbringe hendes barn et sted til hun
> selv finder en bolig og viser sig i stand til styre sin økonomi ?

Ja, den situation hun bringer barnet i er ikke holdbar. Og vi kan ikke blive
ved med at sætte skatten op fordi nogle voksne mennesker ikke kan tage
ansvar for deres eget liv.

Mvh Jesner

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-03-06 12:12

Jesnes wrote:

> Og vi kan ikke blive ved med at sætte skatten op fordi nogle voksne
> mennesker ikke kan tage ansvar for deres eget liv.

Du tror, det er billigere at tvangsfjerne et barn end at betale moderens
husleje?

- Ellers forstår jeg ikke din kommentar...

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-06 16:12

Jonathan Stein skrev:

> Du tror, det er billigere at tvangsfjerne et barn end at betale moderens
> husleje?

Sådan kan man ikke stille det op, men det bliver lidt løs snak
uden konkret viden om moderen. En mor der bruger huslejepengene
på uvedkommende sager, har nok en tendens til at opdrage et barn
der kommer til at koste samfundet millioner senere hen.

--
Bertel

Fra : Jesnes

Dato : 23-03-06 16:16

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> husleje?
>
> - Ellers forstår jeg ikke din kommentar...

Jeg tror det bedre og billigere at betale for en tvangsfjerning end at give
penge igen og igen til en kvinde der blot bruger løs af vores andres penge
uden at styre sig. Jeg kan kun forestille mig hvordan kvinden opdrager sit
barn når hun i forvejen ikke kan sørge for tryghed og stabilitet i hans
tilværelse.
Er det ikke bedre drengen kommer et sted hen hvor han lærer ansvar for sine
handlinger.
Det bliver endnu dyrere at lade ham blive så han ender med at skulle
mandsopdækkes af to pædagoer når han bliver ældre.

fut dk.familie.barn

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-03-06 19:36

Jonathan Stein wrote:

> Du tror, det er billigere at tvangsfjerne et barn end at betale
moderens
> husleje?

Det var ikke min mening at gå ind i en længere diskussion om økonomien i
tvangsfjernelser eller sammenhængen mellem økonomiske og pædagogiske evner.

Jeg opfattede det blot som om "Jesner" mente, at den direkte udgift til
huslejen oversteg udgifterne til en tvangsfjernelse. Beklager, hvis
dette ikke var tilfældet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ann

Dato : 22-03-06 18:42

Hej

Din bekendte har krav om på et skriftligt afslag fra kommunen med
klagevejledning..

Man har ikke pr. automatik ret til indskud i en lejlighed fordi man har
"glemt" at betale lejen i den/de forrige boliger.

Det kan jo være, at kommunen, har vurderet, at din bekendte har haft
muilghed for at spare op til indskud i ny bolig, da hun jo angiveligt
ikke har betalt leje i nuværende bolig og tidligere boliger (det
kaldes i daglige tale uforsvarlig økonomi) - pengene har hun jo haft
til rådighed men valgt at bruge dem til andet end betaling af
huslejen...

Der kan også være den mulighed, at din bekendte har søgt om indskud
i en bolig, hvor man f.eks. mener, at udgiften er for stor i forhold
til hendes indtægt og der kan være forhold omkring beliggenhed i
forhold til skole og offentlig transport....

Dette er gætterier.... spørg din veninde om hun har fået en
begrundelse for afslaget - så er det lidt lettere at råde og vejlede.

mange hilsner Ann

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-03-06 06:07

Øehm, så vi andre har altså betalt 3 gange indskud til hendes lejligheder
(og gud ved hvor meget andet hun har kostet samfundet) og nu skal vi så
betale endnu et indskud, fordi hendes 10 årige søn kun gider gå i skole i
København, selvom familien allerede _har_ en udemærket bolig hos en familie
i Jylland og vi andre betaler skat for, at han ganske gratis kan gå på den
lokale folkeskole i Aalborg?!!

Hvad om moderen lettede den tunge ende, så og fik sig et job, blev voksen og
passede sin økonomi og opdrog sin smækforkælede søn, til at være taknemmelig
for, at bo i et land, der uden videre gratis stiller skole og uddannelse til
rådighed for ham, uanset hvor i landet han befinder sig? Han skal da bare se
at komme ned på den lokale folkeskole i Aalborg og få sig en udddannelse, så
han i sit voksenliv kan få sig et arbejde og bidrage til kollektivet
Danmark.

Når jeg hører den slags historier, så tænker jeg på alle de kræftsyge
mennesker der venter i måneder på at nå frem i kemoterapi-køen,
trafikskadede som ikke kan få genoptræning fordi kommunen har måttet spare
faciliteterne væk, handicappede der er lænket til en seng og venter i timer
på at hjemmehjælpen kommer i 5 minutter og hjælper dem på toilettet - og
folk som os andre, der passer vores job og afleverer 2/3 af det vi tjener i
skat, så nasserøve som hende du kender, kan drive den af og ødsle pengene
væk og sætte børn i verden, der ikke kommer til at bidrage med andet end
udgifter og besvær til det samfund, der har forsørget dem.

/Gainsbourg