Corned Beef
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-06 11:04

Hejsan

Var en tur i USA for nogle måneder siden og smagte en utrolig lækker
sandwich med Corned Beef og Pickles.

Jeg fik selvfølgelig ikke omskriften med hjem, men har dog ikke desto mindre
fået blod på tanden for at forsøge at genskabe denne sandwich.

Men her opstår så problemet at jeg ikke en gang aner hvilken udskæring der
er tale om, eller hvilken tilberedning man skal kaste sig ud i.

Er der nogen der har ide om hvad der skal købes og hvordan det skal gøres ?

Med venlig hilsen

Henrik Pedersen

Fra : Max

Dato : 20-03-06 11:18

Hej Henrik

> Men her opstår så problemet at jeg ikke en gang aner hvilken
> udskæring der er tale om, eller hvilken tilberedning man skal kaste
> sig ud i.

Er det ikke sprængt oksekød.

Mvh Max

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-06 11:28

Max wrote:

> Hej Henrik

> Er det ikke sprængt oksekød.
>
> Mvh Max

Hmmm.

Ikke umiddelbart.
Jeg syntes ikke at det hverken lignede eller smagte som det ?

Henrik

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-03-06 11:57

Den Mon, 20 Mar 2006 11:03:36 +0100, skrev Henrik Pedersen :

> Er der nogen der har ide om hvad der skal købes og hvordan det skal gøres ?

Corned beef har intet med corn(majs) at gøre. Navnet hentyder til
størrelsen på de saltkorn man saltede kødet med i gamle dage.

Der er altså tale om et stykke saltet oksekød. Sprængt oksebryst er nok
det produkt der kommer tættest på herhjemme. Men corned beef indeholder
også krydderier, uden jeg skal gøre mig klog på hvilke.

Jeg faldt dog over denne opskrift på nettet:

1 stykke oksebryst
1/4 tsk saltpeter
4 spsk varmt vand
2 spsk sukker
2 finthakkede fed hvidløg
2 tsk paprika
1 spsk "pickling spice" *)
2 dl salt
2 ltr vand

Læg kødet i en passende stor beholder.

Opløs saltpeter i det varme vand. Tilsæt sukker, hvidløg, paprika og
"pickling spice".

Opløs saltet i vandet, bland det hele sammen og hæld det over kødet.
Kødet skal være HELT dækket.

Stil det i køleskab i 3 uger. Vend kødet et par gange om ugen.

Det færdige saltede kødstykke lægges nu i en stor gryde med fedtsiden
opad. Tilsæt 1 fed hvidløg, 10 hele sorte peberkorn og 2 laurbærblade.

Bring det hele i kog, sænk varmen til det kun simrer, skum overfladen
for urenheder, og lad det hele simre 3-4 timer.

Dit stykke corned beef er nu klar til brug.

*) "Pickling spice" er et blandingskrydderi amerikanerne benytter til
at lave pickles med. Jeg ved ikke om det kan købes færdigt men ellers er
der en opskrift her:

2 kanelstænger
1 spsk sennepsfrø
2 tsk sorte peberkorn
1 tsk tørret koriander
1 tsk nelliker
1 tsk allehånde
1 tsk enebær
1 tsk kardemomme
1 tsk dildfrø
4 laurbærblade
1 lille stykke tørret ingefær

Det hele knuses i en morter til fint pulver.

--
Kent Oldhøj

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-06 12:08

Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> 4 laurbærblade
> 1 lille stykke tørret ingefær
>
> Det hele knuses i en morter til fint pulver.

Det var da godt nok omstændigt.

Tak for hjælpen, så overvejer jeg lige om det er omstændigheden værd

Henrik

Fra : eh

Dato : 20-03-06 12:53

Er det ikke nemmere at prøve, om ikke du kan finde en forhandler? Corned
Beef er et typisk dåse-produkt, i stil med Jaka Bov og lignende. Smager
ganske godt, men jeg ved faktisk ikke, hvor det kan købes. Der er jo ikke
nogen amerikaner-base i DK. I Tyskland er det et forholdsvis almindeligt
produkt.
Erling

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 20-03-06 18:22

"eh" <eh-dh@mail.dk> wrote in message
> [...]
> nogen amerikaner-base i DK. I Tyskland er det et forholdsvis almindeligt

Prøv Abigail's, der leverer pr. post:
www.nks.dk
Klik på "Søgning" nederst på siden, og skriv "corned beef" i søgefeltet - at
finde, og bingo.
340 gr. for 25,00 kr.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-03-06 14:24

Den Mon, 20 Mar 2006 12:07:57 +0100, skrev Henrik Pedersen :

> Det var da godt nok omstændigt.

Jeg ville tjekke om ikke man kan få "pickling spice" i en
specialforretning. Så er der kun de 3 ugers venten tilbage

--
Kent Oldhøj

Fra : padre

Dato : 20-03-06 17:14

"Henrik Pedersen" <henrik.kirneh@SKIPTHIS-gmail.com> wrote in message

> Er der nogen der har ide om hvad der skal købes og hvordan det skal gøres
?

Jeg ville forsøge mig med at finde den nærmeste kosher slagter og købe et
par skiver pastrami, som jeg vil tro, minder meget om corned beef.

--
padre

Fra : Max

Dato : 20-03-06 19:24

Hej padre

> Jeg ville forsøge mig med at finde den nærmeste kosher slagter og
> købe et par skiver pastrami, som jeg vil tro, minder meget om corned
> beef.

For mig er det altså to helt forskellige ting, men det er måske
mig der har fået de forkerte ting.

Mvh Max

Fra : eh

Dato : 20-03-06 19:50

> Hej padre

> For mig er det altså to helt forskellige ting, men det er måske
> mig der har fået de forkerte ting.
>
> Mvh Max

Nej, Max, du tager ikke fejl. Corned Beef og Pastrami har kun det tilfælles,
at de engang gik på 4 ben og sagde muuuuuhhhh.
Erling

Fra : Max

Dato : 20-03-06 20:11

Hej Erling

> Nej, Max, du tager ikke fejl. Corned Beef og Pastrami har kun det
> tilfælles, at de engang gik på 4 ben og sagde muuuuuhhhh.

Tak, det var præcis min tanke også.

Mvh Max

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 21-03-06 07:51

Fandt lige denne her Amerikanske og engelske butik der kører rundt i Danmark
og har Corned Beef

http://www.foodfromhome.dk/shop/default.asp

Mvh

Karsten

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 20:40

Karsten H. Larsen wrote:
> Fandt lige denne her Amerikanske og engelske butik der kører rundt i
> [...]

Jeg har tidligere handlet med dem, og de kan varmt anbefales.

Charlotte Korsør