- at slette i gæstebogen
Fra : Fiel

Dato : 20-03-06 10:11

Hej Gruppe

Jeg er helt ny i PHP/SQL, og har med nogen møje endelig fået en slags
gæstebog til at virke nogenlunde. Jeg mangler nu blot at kunne forhindre
andre end skriveren selv i at kunne slette et indlæg. Det er formentlig
noget med den registrede IP adr. men hvordan?

Kan nogen her lede mig på sporet, evnt. til en tutorial, der beskriver det
nærmere.

På forhånd tak

mvh/leif b.
--
Fremtiden er trådløs...)))

Fra : Jesper H

Dato : 23-03-06 22:34

Hej Leif

Tjah, i din gæstebogsdatabase har du så et felt, hvor der står hvem
som har skrevet indlægget? Men hvis man selv fra gang til gang kan
vælge nyt brugernavn, er du nok ude i noget med IP-adressen Jeg
kan ikke huske om man kan læse den i den variabel, der hedder
$_SERVER["HTTP_X_FORWARDED_FOR"] eller om det er
$_SERVER["REMOTE_ADDR"] - måske nogle andre kan huske?

Men lad os så antage, at vi har fundet ud af hvilket af variablene det
er, og så har gemt IP'en i en variabel $ip. Denne kan du så både
bruge når du tilføjer indlæg til gæstebogsdatabasen (hvori du
naturligvis er nødt til at have et felt til IP-adressen), og når du
sletter fra databasen (hvor du sætter betingelsen at IP-feltet på
indlægget skal være den samme som den $ip den nuværende bruger har).

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 27-03-06 15:23

Jesper H skrev:
> [...]
> sletter fra databasen (hvor du sætter betingelsen at IP-feltet på
> indlægget skal være den samme som den $ip den nuværende bruger har).

Det er da bare at tilknytte et brugerid til brugeren, så er det lige
meget om brugeren skifter brugernavn eller ej, hans brugerid vil altid
være det samme.

Meget kort eksempel:

If $in_user[nr] = $tag_id

Mathias Mejborn

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-03-06 16:05

Jesper H wrote:
> [...]
> $_SERVER["HTTP_X_FORWARDED_FOR"] eller om det er
> $_SERVER["REMOTE_ADDR"] - måske nogle andre kan huske?

Det er da ikke nogen specielt god idé. For det første er der mange som
ikke har faste IP-numre og for det andet er der mange, som deles om det
samme IP-nummer.

Det er mere oplagt at bede folk om at bekræftige via email når de
skriver et nyt indlæg. Først når de har modtaget en mail og klikket på
et link i den, bliver deres indlæg vist i gæstebogen. Så ved man at
deres mailadresse er korrekt registreret.

Hvis de efterfølgende ønsker at slette et indlæg, sender man blot en ny
mail hvor man beder dem bekræftige sletningen.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Fiel

Dato : 28-03-06 13:03

Tak for alle indlægene

Det bliver mere og mere indviklet, men jeg går i gang med at
forsøge at få det til at virke.

mvh/leif b. / ny i PHP/SQL

Fra : Jesper H

Dato : 28-03-06 13:23

Naturligvis, men så kræver det vel også, at brugerne opretter sig i
en brugerdatabase på siden for at kunne skrive i gæstebogen, ikke?
Det kommer jo an på hvordan gæste-bogen er indrettet - om man skal
registrere sig først (med brugernavn, pass, evt. bruger-id (måske
auto-genereret), osv.), eller om det bare er en alm. form man udfylder
med et indlæg, hvor man kan skrive nyt navn fra gang til gang (altså
uden en bruger-database på siden) - og i sidstnævnte tilfælde, kan
man ikke giver hver bruger et unikt bruger-id, hvor man kan være
sikker på at samme bruger får samme id næste gang denne besøger
siden.

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/