RKI
Fra : ole

Dato : 19-03-06 18:22

Kan man blive registreret ved RKI, hvis man nægter at skylde nogen noget.?

Kræver det ikke enten at man erkender at skylde beløbet, eller at man bliver
dømt i retten og stadig ikke vil betale ?

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 19-03-06 18:24

> Kræver det ikke enten at man erkender at skylde beløbet, eller at man bliver
> dømt i retten og stadig ikke vil betale ?

Jo

--
Michael

Fra : Per

Dato : 19-03-06 21:55

"ole" <ole@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver
> dømt i retten og stadig ikke vil betale ?

Jeg ville have min bil til stor service og der blev spurgt om jeg ville
oprettes som kunde - Ja
Samtidig skrev jeg under på at de ville kontakte RKI for at se om jeg skulle
være registreret derinde - Nej

Det har jeg ikke noget imod, når oplysningerne bruges jf lovgivningen

vh Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-06 00:49

ole skrev:

> Kan man blive registreret ved RKI, hvis man nægter at skylde nogen noget.?

Sikken et slarraffenland for skyldnere hvis man bare skulle nægte
blankt.

> Kræver det ikke enten at man erkender at skylde beløbet, eller at man bliver
> dømt i retten og stadig ikke vil betale ?

.... eller at der på anden måde foreligger en officiel bekræftelse
af at man skylder pengene.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 21-03-06 09:04

> Sikken et slarraffenland for skyldnere hvis man bare skulle nægte
> blankt.

Ikke desto mindre er det RKIs generelle betingelser, at det foregår sådan.
Her vægter beskyttelsen af den mulige skyldner altså højere end kreditors
interesser.
Det skyldes nok at det vil være temmelig uheldigt, hvis RKI kom i den
modsatte situation, - at uskyldige mennesker blev registreret som skyldnere
uden grund (eller pga. af en tvist om betaling, som køber i sidste ende
vinder).

/Per

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-03-06 09:07

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> writes:

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke desto mindre er det RKIs generelle betingelser, at det foregår sådan.

Lægger de sig ikke bare tæt op af Persondatalovens §23 stk. 3:

Stk. 3. Summariske oplysninger om skyldforhold må kun
videregives, hvis oplysningerne hidrører fra Statstidende, er
indberettet af en offentlig myndighed efter reglerne i kapitel
5, eller hvis oplysningerne vedrører skyldforhold til samme
kreditor på mere end 1.000 kr. og kreditor enten har erhvervet
den registreredes skriftlige erkendelse af en forfalden gæld,
eller hvis der er foretaget retslige skridt mod den
pågældende. Oplysninger om endeligt godkendt gældssanering må
dog ikke videregives. De i 1. og 2. pkt. nævnte regler gælder
tillige for videregivelse af summariske oplysninger om
skyldforhold i forbindelse med udarbejdelse af bredere
kreditbedømmelser.

(Nej, jeg har ikke læst RKI's betingelser)

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : per christoffersen

Dato : 21-03-06 09:27

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Lægger de sig ikke bare tæt op af Persondatalovens §23 stk. 3:

Jo, - jeg var egentlig også mere ude i en forklaring på baggrunden for
hvorfor det er sådan, end en egentlig lovunderbyggelse.

/Per