Børnestole i bil.
Fra : Webpoint

Dato : 19-03-06 17:01

Håber mit spørgsmål høre ind under gruppen.

Min datters autostol, er en model med fast sæde og en ryg som kan af og på
monteres. Ideen er, at så længe barnet er for lille til en alm. sele, så
bruges bilens sele til at fastholde stolen og stolens egne H-sele fastholder
så barnet.

Da vi tog den i brug, blev jeg af en betjent oplyst, at sådan en stol havde
sin plads på bagsædet - om det var juridisk korrekt, skal jeg lade være
usagt, men vi fulgte påbuddet.

Nu er hun så blevet så stor, at nu er ryggen fjernet og stolen er derved
blevet til en selepude. Ergo, hun bruger nu bilens egen sele.

Må hun nu komme ind på forsædet med sådan en selepude ?

Mvh

Kim Larsen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 19-03-06 17:25

On Sun, 19 Mar 2006 17:00:33 +0100, Webpoint wrote:

> Da vi tog den i brug, blev jeg af en betjent oplyst, at sådan en stol
> havde sin plads på bagsædet - om det var juridisk korrekt, skal jeg lade
> være usagt, men vi fulgte påbuddet.

Er der noget der har en reference til den påstand? Jeg har gennem de
sidste 2-3 år haft en auto-stol foran og bagved på venstre side, og har af
og til mødt den påstand. Dog ikke fra ordensmagten.

Er der noget om det?
- ud over at der kan være problemer med en evt airbag, men det er ikke
aktuelt i min gamle bil

> Nu er hun så blevet så stor, at nu er ryggen fjernet og stolen er derved
> blevet til en selepude. Ergo, hun bruger nu bilens egen sele.
>
> Må hun nu komme ind på forsædet med sådan en selepude ?

Hvis der er et problem med autostolen på forsædet, vil jeg tro at du har
det samme problem med en sele pude, men jeg er også meget intereseret i
referencer.

Har ikke kunne finde noget.

/Henning

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-03-06 18:43

"Henning Wangerin" wrote

> Er der noget der har en reference til den påstand? Jeg har gennem de
> sidste 2-3 år haft en auto-stol foran og bagved på venstre side, og har af
> og til mødt den påstand. Dog ikke fra ordensmagten.

Det er nok mere et sikkerhedsteknisk spørgsmål
prøv i dk.fritid.bil

Pjece fra Rådet For Større Færdselssikkerhed
http://www.sikkertrafik.dk/db/files/boernibilen2005_rev_web.pdf

- Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-03-06 19:28

On Sun, 19 Mar 2006 17:24:52 +0100, Henning Wangerin
<news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis der er et problem med autostolen på forsædet, vil jeg tro at du har
>det samme problem med en sele pude, men jeg er også meget intereseret i

Færdselsloven § 80. (Sikkerhedsudstyr)
Såfremt en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert er forsynet
med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den person,
der benytter siddepladsen, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. Børn under 3 år skal i stedet for sikkerhedssele anvende
barnestol eller andet godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets
højde og vægt. Børn, der er fyldt 3 år, men ikke 7 år, kan i stedet
for sikkerhedssele anvende barnestol eller andet godkendt
sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt. Der kan i
kombination med sikkerhedssele anvendes selepude.

Stk. 3. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning
eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde
eller under lignende forhold.

Stk. 4. Føreren skal påse, at passagerer, der endnu ikke er fyldt 15
år, anvender sikkerhedsudstyr i overensstemmelse med stk. 1-3 samt
regler herom fastsat i medfør af stk. 5, nr. 1-3.

Stk. 5. Justitsministeren kan fastsætte regler om,

1) hvordan sikkerhedsudstyr til børn under 3 år skal anvendes,

2) at visse personer fritages for pligten til at anvende
sikkerhedsudstyr,

3) fritagelse for pligten til at anvende sikkerhedsudstyr ved særlige
former for kørsel, og

4) at føreren af en bus helt eller delvis fritages for den i stk. 4
nævnte pligt, samt om, hvilke foranstaltninger føreren i stedet skal
træffe.

/Hans

Fra : Henning Wangerin

Dato : 20-03-06 09:13

On Sun, 19 Mar 2006 19:27:43 +0100, Hans Kjaergaard wrote:

> Færdselsloven § 80. (Sikkerhedsudstyr) Såfremt en siddeplads i bil, på

<cut>

Dejligt at se at jeg har kørt lovligt med ungerne de sidste 3 år, selvom
der er en del der har ment det modsatte.

Tak for henvisningen.

/Henning

Fra : Brian k

Dato : 21-03-06 02:02

Henning Wangerin wrote:

> [...]
>
> Dejligt at se at jeg har kørt lovligt med ungerne de sidste 3 år,
> selvom der er en del der har ment det modsatte.

Og dertil kommer at det faktisk på mange områder skaber en bedre sikkerhed.

1. Man har barnet inden for rækkevide
2. Man kan se barnet uden at fjerne blikket fra vejen.
3. Det er nemmere at få barnet ud af bilen ved et uheld
(barnet/sikkerhedsselen er inden for rækkevidde)

Alle der har børn i den aldersgruppe vil nikke genkendende til at det er
nærmest UMULIGT at ikke være til fare for sig selv og andre i trafikken hvis
man kører langt med et barn på 2 - 3 år på bagsædet. (ikke hele tiden, men
til tider - uforudsete situationer sker med børn i den alder)

Ps. Jeg har altid selv haft mine mindste børn på forsædet (Airbag kan slås
fra) - naturligvis i en godkendt autostol.

mvh
brian

mvh
brian