Ménskadeerstatning?
Fra : L.Støvring

Dato : 19-03-06 15:34

Mon nogen i gruppen kan give et ( kvalificeret ) bud på udmåling af
ménskadeerstatning i nedenstående tilfælde:

( Ménet fremgår nemlig ikke direkte af Arbejdsskadestyrelsens méntabel )

Det drejer sig om en midaldrende mand som ved et færdselsuheld har
beskadiget sit knæ. Knæet er sat sammen ved en temmelig omfattende
operation - i journalen er brugt ord som bla. "svær" og "med nogen
vanskelighed sat sammen".

4 måneder efter operationen er status at; knæet kan bøjes ca. 100 grader og
strækkes næsten til 0 grader. Der er let halten, og patienten kan kun gå
vha. støtte fra en krykke. Der er lette smerter ved gang.

Hospitalet anbefaler at manden finder andet job, gerne deltid, da nuværende
er alt for stor en blastning for benet ( han er smed ). Jeg er klar over at
dette ikke har direkte betydning for udmåling af varigt mén, men det hører
vel med til anamnesen.

Jeg ved godt at det er for tidligt at udtale sig om mén, men lad os lege at
endelig fysiologisk status er som ovenfor.

Når man udmåler ménskadeerstatning tages der så højde for f.eks at;
patienten ikke kan dyrke de samme fritidsinteresser som tidligere (
badminton, håndbold ) ikke kan køre bil ( ihvertfald ikke pt. da koblingen
ikke kan rammes hurtigt og præcist ), ikke kan ligge på knæ?

Kender nogen til litteratur med lignende tilfælde?

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik Hansen

Dato : 19-03-06 20:14

"L.Støvring" skriver:

> [...]
> badminton, håndbold ) ikke kan køre bil ( ihvertfald ikke pt. da koblingen
> ikke kan rammes hurtigt og præcist ), ikke kan ligge på knæ?

Ved ménskadeerstatning tages der kun hensyn til den medicinske méngrad,
der tages ikke sociale hensyn som f.eks er even til at varetage
fritidsinteresser og arbejde.

Hvis evnen til at varetage et arbejde nedsættes, kan der tilkendes
erstatning for 'tab af erhversevne', som udbetales af den ansvarlige
skadevolders forsikringsselskab, en ulykkesforsikring dækker ikke 'tab
af erhversevne'.

> Kender nogen til litteratur med lignende tilfælde?

Der kan søges på kendelser hos ankenævnet for forsikring, hvor netop mén
erstatning udgør en ikke uvæsentlig del af sagerne.

/Henrik

Fra : Gainsbourg

Dato : 22-03-06 11:03

Der er nogle ret faste satser for hvor meget et mistet ben eller en arm er
værd og der skal forbløffende meget til, før mengraden bare er så langt oppe
som 15%. Det er et fuldstændig gæt, men som du beskriver skaden, skal han
nok ikke regne med mere end nogle ganske få %.

Med venlig hilsen
Gainsbourg