FÖRENA ER! Info #254se: Ingen intervention~
Fra : Rolf Martens

Dato : 18-03-06 22:13

FÖRENA ER! Info #254se: Ingen intervention i Iran!
[Sänt: 18.03.2006]

Anm.:
Meddelande-serien "UNITE! (osv) Info" (1995-) förespråkar
Marx', Lenins och Mao Zedongs politiska linje.
Alla nr, se www.rolf-martens.com.

INTRO-ANM.:

Jag har idag publicerat ett flygblad som återges nedan. Det
består av överblivna exemplar av mitt "INFORMATIONSBLAD Nr.
11" från 08.01.1980 som det nu har lagts till en rad på,
överst på sidan 1 i dessa exemplar. Flygbladet spreds vid en
manifestation här i Malmö idag mot kriget mot Irak.

Anm., 18.03.2006: Detta från år 1980 är lite aktuellt nu. Se
också www.rolf-martens.com.

INFORMATIONSBLAD

Proletärer i alla länder och förtryckta folk, förena er!
[Text med svart i en röd fana som inte återges här]

Utgivet av R. Martens Nr. 11 8/1 1980

I början av december publicerade det marxist-leninistiska
partiet i Tyskland, Kommunistische Partei Deutschlands /
Marxisten-Leninisten (NEUE EINHEIT), nedanstående ställnings-
tagande angående den nu fortfarande aktuella situationen i
Iran, som här återges i översättning för att göra denna rik-
tiga analys av det allmänna läget känd. De krav i denna vik-
tiga internationella fråga som ställs här är vad man bör
stödja härifrån Sverige också.

Nyligen (december/januari) har den flagranta sovjetrevisio-
nistiska militära inblandningen i Afghanistan drastiskt ökats.
Denna nya skändlighet måste likaledes överallt fördömas, lik-
som över huvud taget varje försök av den ena supermakten att
ta den andras förbrytelser mot tredje världen till förevänd-
ning för egna nya övergrepp med skärpa måste tillbakavisas.
Detta överfall har även åtföljts av öppna hotelser av sovjet-
revisionisterna mot Iran och ohöljda antydningar om att de i
själva verket gärna ser en USA-imperialistisk intervention
där. SOVJETREVISIONISTERNA VÄCK FRÅN AFGHANISTAN!!

Vissa händelser i Sverige som inte bör förbigås i detta sam-
manhang skall här också kort beröras, efter det översatta
flygbladet.

- Utg.

I N G E N I N T E R V E N T I O N AV

U S A - I M P E R I A L I S M E N I I R A N !

USA, som försöker att över energifrågan komma ett väsentligt
stycke framåt i sina världsherraväldesplaner, har gripit till
en rad olika medel för att förverkliga dessa. Till dem hör
till exempel Harrisburg-händelsen med sina ytterst skumrask-
betonade politiska omständigheter som fortfarande fullkomligt
förtigs. Till dem hör också det faktum att USA sedan i somras
ohöljt arbetar på att knåpa ihop en interventionsstyrka avsedd
för Mellersta Östern och i själva verket går omkring med
svärdet draget ur skidan. Det är klart att varende en av de
"oljekriser" (av politisk natur, väl att märka) som möjligen
skulle komma att uppstå, framkallade genom detta, i och för
sig skulle komma att framkalla rop efter kärnenergi. Det är
därför inte att undra på, att detta i förväg måste blockeras.
Att förbise detta politiska sammanhang i USA:s strävanden
innebär att politiskt predika total barnslighet.

USA:s brottsliga planer beträffande Mellersta Östern ändrar
sig naturligtvis heller inte genom ambassadhändelsen i Teheran
nyligen. Att profitera på denna aktion försöker till att börja
med två, eller hoppades åtminstone att profitera på den: För
det ena Khomeiny, just för att stabilisera sin regim, vilket
före denna aktion förvisso stod i fråga. För det andra USA,
som försöker att med denna aktion och med den kampanj som
följer ur den uppnå precis det som de hela tiden inte har
kunnat uppnå, nämligen att trovärdigt framkalla den så kal-
lade "oljebristen", att måla upp skräckbilden av en olje-
blockad från OPEC:s sida, för att för det första disciplinera
det egna folket och rättfärdiga ökad ekonomisk utpressning,
för det andra att discipliera Västeuropa och för det tredje -
det är inte alls oväentligt - att, byggt på detta, göra en
militär intervention i Mellersta Östern möjlig. Det arbetar
USA-imperialismen bevisligen och helt öppet på ända sedan
tidpunkten för Harrisburg-konflikten, som också bara tjänade
till att förstärka denna stötriktning.

Man måste verkligen fråga sig vad en sådan aktion i den nuva-
rande situationen skall tjäna för syfte. Saken med Kina går
alltmer in i en återvändsgränd, vilket till och med borgerliga
tidningar måste medge. En ytterligare brännpunkt och möjlighet
till orosstiftande är just Mellersta Östern. Och just i en
sådan situation där den frågan börjar att uppställa sig, vad
som skall hända med regeringen Khomeiny, då kommer det till en
sådan händelse. Vad skall man anse om det? Khomeiny vet all-
deles precis, att en sådan aktion i själva verket är ägnad att
ge ett skenbart rättfärdigande åt en intervention av USA-
imperialisterna, som de inte skulle ha haft tidigare. En mili-
tär intervention från USA:s sida vore visserligen militärt
möjlig, men skulle ha lagt USA:s avsikter öppna inför hela
världsoffentligheten, skulle ha framkallat en våg av protes-
ter. Man kan därför inte annat än konstatera, att båda sidor
här spelar ett farligt spel, där den ene sätter sin existens
i potten och där det för den andre gäller dess världshegemoni-
intressen, varvid de tar med på köptet faran av en världsbrand
eller en allvarlig omstörtning, som till exempel en olje-
blockad gentemot Europa som en följd av en sådan aktion.

[sida 2:]

USA-imperialismens interventionsavsikter låter sig absolut
inte rättfärdigas, för för det första existerar dessa inter-
ventionsavsikter sedan mycket längre tid tillbaka, vilket
organiseringen av den militära ingripande-styrkan visar. För
det andra får man inte alls glömma vilken brutal roll USA har
spelat gentemot länderna och folken i tredje världen, vilken
roll av av brutalt våldtagande av dessa länder som de har
spelat, och att deras ambassader verkligen inte är något annat
än subverionscentraler gentemot dessa länder. USA bryter per-
manent mot internationell rätt. En sådan makt tillkommer
aldrig rätten till någon intervention. Därför:

INGEN INTERVENTION AV USA-IMPERIALISMEN I IRAN !!!

Angelägenheterna i Iran måste ovillkorligen klaras upp i Iran
självt. Denna tvivelaktiga affär måste avslutas så fort som
möjligt, så att sakerna i Iran självt kan lösas, så att klass-
kampen i Iran kan utveckla sig. Det är objektivt nödvändigt,
och det är vad vi stöder. Båda supermakterna och hela imperia-
lismen har att entydigt och fullständigt hålla sig borta från
Iran. Det tillkommer folket i Iran att göra upp med de präs-
terliga nationalisterna och deras tveeggade förehavanden.

Det återstår för övrigt att avakta huruvida domstolen i Haag
också kommer att ta upp USA:s interventionshotelser, USA:s
världsomfattande kanonbåtspolitik och den med många hundra-
tusen man bedrivna subverionspolitik som USA-imperialismen
bedriver runtom hela jordklotet. Utan detta har ett utslag av
den inte ens ett sken av rättsavgörande.

VÄCK MED USA:S KRIGSFARTYG FRÅN PERSISKA VIKEN !!!

INGET DELTAGANDE AV DE EUROPEISKA STATERNA I USA:S
KOMPLOTTER OCH AVSIKTLIGA FÖRVECKLINGAR !!!

De europeiska staterna har inget intresse av att låta sig
spelas ut mot OPEC och alla länder i Mellersta Östern.

november / början av december 1979

Översättning av detta INFOMATIONSBLAD:s utgivare

Angående några aktuella händelser här i Sverige i detta sam-
manhang:

Den svenska borgarklassens vedervärdiga lakej-aktioner på
flera områden i samband med framför allt USA-imperialismens
herraväldessträvanden, dels för det första vad gäller *energi-
frågan* - nämligen i synnerhet *kärnenergifrågan*, deras be-
redvilliga "Harrisburg"-lamslagning av nära hälften av kärn-
kraftverken i Sverige för månader eller år framöver "för att
föregå med gott exempel" i Europa, deras ohöljda stopp- och
nedläggningsförehavanden här under förtecken av vad de hån-
fullt kallar en "folkomröstning om kärnenergin", där ingen
tillåts rösta mot deras egna, **kriminella**, program som
*allihop* går ut på ett omedelbart *stopp*(!!) för all utbygg-
nad av kärnenergi i Sverige utöver existerande eller redan
påbörjade anläggningar samt inledning av en total *avveck-
ling*(!!), i något långsammare eller i snabbare takt, av denna
energikälla här, allt medan de samtidigt skyller sin massiva
lönenedpressning på *"energikris"* - och dels för det andra,
nu senast, vad gäller *kanonbåtspolitiken*, som de inte drar
sig för att helt direkt uppmuntra och stödja, under uppgivande
av väsentliga säkerhetsintressen för det egna landet - detta
är naturligtvis särskilda brännande frågor här för närvarande,
som det också blir nödvändigt att gå in på utförligt i fort-
sättningen. Dessa förbrytelser är det en akut uppgift för alla
framstegets krafter i Sverige att radikalt bekämpa och bringa
på fall. Dessa händelser här i landet måste inte minst betrak-
tas i det internationella perspektivet här och mot bakgrund av
de internationella sammanhang som påvisas ovan.

Vad som här har förberetts i all hemlighet och nu skyndsamt
satts i verket, som beslöts av den borgerliga riksdagen den
18/12-79 utan omröstning och under en nästan fullständig tyst-
nad om saken inför offentligheten, det är att med mer eller
mindre omedelbar verkan, från den 1 januari 1980, ensidigt
*dra tillbaka Sveriges territorialvattengräns* från 12 till
c:a 9 sjömil från kusten på vissa *strategiskt viktiga stäl-
len* i södra och västra Sverige.

Det uttryckliga syftet med detta var att avsiktligt *under-
lätta* för främmande krigsfartyg och militärt flyg att oanmält
och okontrollerat passera i anslutning till Öresund, det vill
säga, helt konkret, att underlätta för supermakterna att be-
driva militär utpressning eller t.o.m. aggression mot andra
länder. Saken har också att göra med den pågående havsrätts-
konferensen där båda "överherrarna" nu vill trumfa igenom s.k.
"fri passage" för sina krigsfartyg genom vissa sund - bland
annat just inloppet till Persiska viken, dit USA-imperialismen
just nu koncentrerar flottstyrkor - och där länder i tredje
världen slåss mot detta och hävdar strandstaternas självklara
rätt till kontroll. Att skapa ett prejudikat i detta läge för
att hugga denna kamp i ryggen och gynna interventionspolitiken
var just också ett av syftena med aktionen här av vissa per-
soner som gärna hycklar "solidaritet med tredje världen".

I somras sade USA-imperialisterna offentligt att de "inte god-
tog" andra länders tolvmilsgränser och påstod att de nu demon-
strativt tänkte skicka in krigsfartyg så långt in i sådana
områden som de "fann lämpligt" (månntro); detta räckte för att
dåvarande (fp)/(s)-regeringen här den 25 juni i hemlighet och
helt illegalt skulle "utfästa sig" att avträda sjöterrito-
rium". Huvudansvariga är uppenbarligen precis samma krafter
som även var drivande i "den galna onsdagen" här den 4 april
när kärnkraftverken lamslogs. Vilkas intressen representerar
dessa personer, egentligen? *Återställ omedelbart landets
gränser*! *Inget stöd av Sverige åt interventionsförehavan-
den*!

INFORMATIONSBLAD

Utkommer oregelbundet

Utges av R Martens, Box 17513, 20010 Malmö

Anm., om några saker som nämns i detta flygblad:

1)

Kommunistische Partei Deutschlands / Marxisten-Leninisten
(NEUE EINHEIT) - KPD/ML (NEUE EINHEIT) eller ibland förkortat
"NE" - var från år 1970 och ungefär lite mer än ett årtionde
framåt ett verkligt marxist-leninistiskt och politiskt mycket
avancerat parti, fastän det också var mycket litet och bara få
utanför Tyskland (noga räknat, dåvarande Vättyskland och
Berlin (Väst)) ens hade hört talas om det. På grund av för-
följelser då fanns några representanter för detta parti i exil
här i Malmö i mitten av 1970-talet. Om några saker som hände i
Sverige år 1975 i samband med detta, se Info #051se, del 1/2
och del 2/2.

Jag samarbetade med "NE" och lärde mig enormt mycket av det,
från år 1974 fram till i april 1990, då jag hade upptäckt att
det tragiskt nog hade hade degenerat och blivit helt borger-
ligt, och bröt med det. En offentlig kritik av det partiets
politik under tiden 1989 / mitten av 1990 skrev jag i augusti-
september 1990 - se Info #049de, Teil 1/11 osv (dvs på tyska;
det viktigaste sammanfattat på engelska i Info #106en, part
3/7).

Inläggen i en senare offentlig polemik mellan mig, på den ena
sidan, och den "smarta" men lömska bluff"vänster"organisation,
"Gruppe Neue Einheit", som 1997-98 "efterträdde" det då de-
genererade partiet (och fortfarande existerar), på den andra
sidan, en polemik som fördes först år 1997 och sedan år 1999,
kan ses, de från min sida i Info #050en, part 1/6 osv, Info
#105en, part 1/3 osv, Info #106en, part 1/7 osv (allra vikti-
gast) och Info #109en, part 1/2 osv, och de från motsidan (på
engelska; polemiken fördes parallellt på tyska och franska
också) på en adress som man numera inte ens hittar via huvud-
sidan för "Verlag Neue Einheit" [http://www.neue-einheit.com/]
("gruppen" har ingen "egen" adress heller) men som är:
http://www.neue-einheit.com/mixed/rm/rme.htm. Dessa saker be-
skrivs också kort i "On my background".

2)

Harrisburg-händelsen: Med detta menades den så kallade
"olycka" som inträffade den 28.03.1979 i reaktor nr 2 i kärn-
kraftverket Three Mile Island, ganska nära Harrisburg, Penn-
sylvania, USA. Jag blev uppringd om den saken från "NE" i
Tyskland, som misstänkte att det inte var någon naturlig
olycka utan en manipulation, och bad mig hjälpa till med att
skaffa information internationellt angående denna fråga,
vilket jag gjorde. "NE" publicerade ett flygblad om detta som
jag senare översatte och gav ut på svenska som "INFORMATIONS-
BLAD Nr. 10: Några klargöranden angående 'Harrisburg' - Har-
risburg-händelsen kommer i längden inte att rädda den så
kallade anti-kärnenergi-rörelsen", den 26.05.1979. (Se "Lista
över flygblad i serien INFORMATIONSBLAD 1975 - ".) Detta flyg-
blad finns för närvarande inte i datorform.

3)

Ambassad-händelsen i Irak: I slutet av 1979 ockuperade några
islamiska s.k. revolutionsgardister USA:s ambassad i Teheran
och nog några i personalen som gisslan.

4)

"Den galna onsdagen" (04.04.1979): Under intryck av fifflandet
(vilket det var) med kärnkraftverket Three Mile Island i USA
och ett därmed sammanhängande ovanligt kraftigt anti-kärn-
krafts-ylande då i alla massmedia, mer eller mindre under USA-
imperialisternas kontroll, svängde ledningen för (s)-partiet i
Sverige angående en s.k. "folkomrösting om kärnkraften", som
(s)-kongressen i slutet av 1978 hade beslutat att det partiet
inte skulle förespråka, till att i stället "besluta" om en
sådan. Den körde då helt partistadgevidrigt över detta kon-
gressbeslut, för nu var det ju självaste "His Master's Voice"
som kallade, med stor bestämdhet också. (fp) hängde med på
samma sak.

Avsikten med denna "folkomröstning" var att det absolut skulle
bli ett "nej" i Sverige till kärnkraft, att visa upp inom
landet och även internationellt. "Problemet" var bara att det
fanns en kraftig majoritet bland folket i Sverige (redan då)
för kärnkraft, vilket alla politiker också visste. Så det fick
bli, som alla riksdagspartier enades om i december 1979, att
det bara skulle bli tillåtet att rösta "nej", "nej" eller
"nej", eller också avstå, i den ovanligt "smarta" "folkomröst-
ning" som sedan ägde rum den 23 mars 1980. Om detta gav jag ut
några flygblad, och "NE" gjorde detsamma i Tyskland, dels före
"omröstningen" och dels efter den. Se bl.a. "Lista...", Info
#231de och Info #023se, del 1/2 och del 2/2, samt Info #225en,
part 1/2 och part 2/2 - det sistnämnda med texten på alla
"röstsedlarna" 23.03.1980 på engelska.

Precis hur dessa mycket avslöjande och lärorika "röstsedlar"
såg ut (dvs på svenska) syns på MFK-sidan (med några dock
missvisande kommentarer) "Omröstning 1980".

[http://www.mfk.nu/artiklar/politik/omrostning.html]

På "den galna onsdagen" 04.04.1979 enades också (s) och (fp)
om att (helt lagstridigt) lamslå två nyss färdigbyggda kärn-
kraftsreaktorer, som just väntade på starttillsånd från den
ansvariga myndigheten, ända fram till denna s.k. "folkomröst-
ning" år 1980. Redan sedan tidigare stod det ytterligare två
reaktorer (av de sammanlagt 10 i landet då) lamslagna, lika-
ledes av extremt reaktionära politiska skäl. De styrande USA-
imperialism-lakejerna här i landet tvingades efter "folkom-
röstningen" år 1980 att starta alla dessa fyra lamslagna,
fastän de hade hoppats att kunna sabba åtminstone några av dem
helt. Deras otroligt fräcka "omröstnings"manipulationsförsök
hade nämligen blivit så pass avslöjat, och så genomskådat av
ganska många, att de inte vågade fördärva fullt så mycket just
då. De blev tvungna att vänta med detta några år - se bl.a.
hemsidan för Kommittén Rädda Barsebäck.

[http://www.mfk.nu/artiklar/politik/omrostning.html]

5)

Angående att Sveriges territorialvattengräns drogs tillbaka
från 12 sjömil till 9 på några strategiskt viktiga ställen
utanför syd-och västkusten 1979, i stormaktslakej-syfte: Det
som krävdes i flygbladet 1980, att landets gränser omedelbart
skulle återställas, har tyvärr inte skett under de 26 åren
sedan dess, utan den styrande borgarklassen här har (som be-
kant) under denna tid tvärtom bara blivit ännu mer självplå-
gande och stormaktsslickande. Det är ändå förstås lika själv-
klart idag som år 1980 att även Sverige bör upprätthålla en
12-milsgräns till havs överallt, och jag föreslår för alla
politiska partier och andra organisationer som inte bara är
totalt USA-regeringsstyrda att de stöder och själva offentligt
reser kravet på detta.

_____________________

Meddelande sänt av:
Rolf Martens
Malmö, Sverige
Telefon och fax:
+46 - 40 - 124832
rolf.martens@comhem.se
www.rolf-martens.com
______________________

Fra : Espen Schjønberg

Dato : 18-03-06 22:26

On 18.03.2006 22:12, Rolf Martens wrote:
> FÖRENA ER! Info #254se: Ingen intervention i Iran!

Da er det bare å trenere litt til, så får de bomben.

Etter det, er de nok trygge.

Dessuten kan de jo sette litt mer makt bak kravene neste gang de vil
kreve en forfatter utlevert til dødsstraff for å ha fornærma deres
religion.

Så for deg vil det jo bli en vinn-vinn situasjon!

--
Espen

Noe er Feil[tm]

Fra : Rolf Martens

Dato : 19-03-06 09:23

Fra : N/A

Dato : 20-03-06 13:55

Fra : Rolf Martens

Dato : 20-03-06 13:55

Fra : N/A

Dato : 20-03-06 22:37

Fra : Rolf Martens

Dato : 20-03-06 22:37

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-03-06 14:18

Rolf Martens <rolf.martens@comhem.se> wrote:

> I N G E N I N T E R V E N T I O N AV
>
> U S A - I M P E R I A L I S M E N I I R A N !
>

> USA, som försöker att över energifrågan komma ett väsentligt
> stycke framåt i sina världsherraväldesplaner,

Rent idioti. USA er ikke en imperialistisk magt. Lær det så.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Rom

Dato : 20-03-06 14:44

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message

> Rent idioti. USA er ikke en imperialistisk magt. Lær det så.

Nå har de også etablert seg i Georgia og Uzbekistan.

Amerika
Er ikke aktiv på noen øyer? (Påskeøya og Grenada?)

Asia
Aktiv øst for Kina (Korea), sør for Kina (Nepal),
vest for Kina (Uzbekistan). Her mangler de bare en base
i Sibir (kanskje Mongolia kan brukes?)

Midt-Østen
(det hopper vi over)

Afrika
Egypt (de ble kvitt Nasser)
Algeria (jo mindre vi vet jo bedre - Frankrike er verre)
Kongo var transittland for våpen (vi ser resultatet idag)
Equatorial-Guinea (gjett )
Det sørlige Afrika (la oss ikke snakke om holocaust enda en gang)

Blant de landene som kan gjøre som de vil er

Norge
(kjemisk fritt for USA-betalte elektro-spioner,
vi driver heller ikke å tester ut hvor stor motstandskraft
det er i samme granitt som i Murmansk)

og

Sverige
(som aldri vil godta å bli diktert av C*I*A,
takk for det - Palme)

Kjell