Første svenske whisky nu til salg!
Fra : Ukendt

Dato : 17-03-06 23:56

Det svenske destilleri, mackmyra, har efter 3 år nu aftappet de første
9.000 flasker. De 4.000 var reserveret til det svenske hjemmemarked og de
blev solgt på under en time.

I en nyhedsmail fra Juuls Vinhandel i København har jeg erfaret, at de
sælger en flaske (50 cl.) til 435 kr. Hvor mange de har ved jeg ikke, men
jeg har da omgående bestilt pr. postordre på deres hjemmeside.
http://www.juuls.dk/get/19186.html

Og nej: Jeg bor i den anden ende af landet og har *absolut* intet med Juuls
at gøre. Så ved I det
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Emil

Dato : 18-03-06 00:20

Kurt Hansen wrote:

>I en nyhedsmail fra Juuls Vinhandel i København har jeg erfaret, at de
>sælger en flaske (50 cl.) til 435 kr. Hvor mange de har ved jeg ikke, men
>jeg har da omgående bestilt pr. postordre på deres hjemmeside.

Det beviser blot, at alkohol medfører hjerneskader.

m.v.h. Emil

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-03-06 02:50

Den Sat, 18 Mar 2006 00:20:29 +0100, skrev Emil :

> Det beviser blot, at alkohol medfører hjerneskader.

Tag det roligt. Du er ikke i overhængende fare.

--
Kent Oldhøj

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-03-06 08:38

Emil wrote:

> Det beviser blot, at alkohol medfører hjerneskader.

Enig
Man kan få meget godt skotsk single malt for 435 kr.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 20-03-06 16:00

Emil wrote:

> Det beviser blot, at alkohol medfører hjerneskader.

Enig
Man kan få meget godt skotsk single malt for 435 kr.

Det kunne måske blive et samleobjekt.

Steen.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 20-03-06 18:27

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Enig
> Man kan få meget godt skotsk single malt for 435 kr.

Jeg spiste en gang sammen med en mand fra Irland og en mand fra Skotland.
Manden fra Irland fortalte Skotten, at teknikken at fremstille whiskey kom
til Irland med munke fra Frankrig. Kendskabet har senere spredt sig til
Skotland, og Skotterne har næsten lært det. Mon ikke kendskabet til
teknikken nu er vandret videre til Sverige og at svenskerne også en dag om
et halvt århundrede vil have lært det?

Hilsen Peter

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-03-06 16:55

Hør nu lige kære venner: Svensk Whisky - er der ikke et eller andet, der
lyder helt forkert?
Har ikke smagt det - ønsker det heller ikke.
Hvad med "Spansk wkisky" eller "Dansk wkisky"?
Nej, må jeg bede om den ægte skotske - til nød den irske Whiskey, men så
stopper det!!!
Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-06 11:54

On Tue, 21 Mar 2006 16:55:11 +0100, Aksel Pedersen wrote:

> Hør nu lige kære venner: Svensk Whisky - er der ikke et eller andet, der
> lyder helt forkert?

Hvorfor? I Sverige har man nøjagtigt lige så gode betingelser for at
fremstille whisky, som man har i Skotland. Mackmyra har været til stede på
diverse messer og udstillinger, hvor man har kunnet deltage i masterclasses
og få lov at smage nogle prøvedestillater, samt at dufte til andre. Der er
blandt whiskykendere bred enighed om, at der er tale om et kvalitetsprodukt
af høj klasse og dertil pikante fornyelser. Hvor man typisk bruger tørv til
at riste malten (det gør svenskerne *også*), har man også lavet en variant,
hvor man har brugt enebærkvas. Den har jeg haft mulighed for at dufte til
og jeg glæder mig *meget* til at smage den.

Det handler jo blot om at have kapitalen, råvarerne og hvad der iøvrigt
skal til og så en seriøs indstilling til tingene. Alt dette har folkene bag
Mackmyra!

> Har ikke smagt det - ønsker det heller ikke.

Det er jo frivilligt.

> Hvad med "Spansk wkisky" eller "Dansk wkisky"?

Der *har* faktisk været gjort et forsøg i Danmark. Cloc Whisky var på
markedet nogle få år (så vidt jeg husker i 50'erne), men den var ikke
særligt fremragende og forsvandt derfor igen. Men der produceres udmærket
whisky i mange lande; ikke mindst japanerne lavet *fremragende* whisky!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-03-06 16:55

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-06 09:08

Aksel Pedersen wrote:
> Hør nu lige kære venner: Svensk Whisky - er der ikke et eller andet, der
> lyder helt forkert?

Helt enig.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-03-06 12:06

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> on mandag 20. marts 2006 at 8:37
+0100 wrote:
>Enig
>Man kan få meget godt skotsk single malt for 435 kr.

Det kan man bestemt - men det kunne nu alligevel være sjovt at smage den
svenske. Man kan jo blive positivt overrasket

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-06 13:09

On Wed, 22 Mar 2006 12:05:47 +0100, Frank Løkkegaard wrote:

> Det kan man bestemt - men det kunne nu alligevel være sjovt at smage den
> svenske. Man kan jo blive positivt overrasket

Endelig en mand med horisont og mod på tilværelsen. Du bliver ikke skuffet,
tro mig
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 22-03-06 15:25

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse > Endelig en
mand med horisont og mod på tilværelsen. Du bliver ikke skuffet,
> tro mig
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Jeg synes, at det er helt fint, at folk er glade for den vare, de har købt.
Det er bare blevet sværere at købe ind - især af vin. Den Chardonnay, man i
dag træffer på, kan ligeså vel være fra eksempelvis Californien eller
Australien og sjældnere fra Frankrig. Navnlig fra Australien ser man vine,
der har "adopteret" klassiske franske vinnavne. Mange henviser til den
dominerende drue, og det er også i orden, men jeg har i Australien købt -
der var ikke andet valg - Vintage Port, som kun var et 3/4 år gammel !!!
Det er nok min aversion mod at bruge navne, der for en gammel fyr som mig
betegner bestemte typer af vin, til vine, der hører til en helt anden
kategori, der får mig til at stejle over "Svensk Whisky". Den kan muligvis
smage antagelig - måske endda godt - , men så længe, man kan få den ægte
vare, hvorfor skulle man så gå til kopiprodukter? Den overgår vel ikke de
gode skotske mærker?

Med venlig hilsen
Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 00:07

On Wed, 22 Mar 2006 15:24:43 +0100, Aksel Pedersen wrote:

> [...]
> vare, hvorfor skulle man så gå til kopiprodukter? Den overgår vel ikke de

Nu er det jo sådan med drikke- og fødevarer, at man kun til en vis grad kan
afgøre objektivt, om der er tale om noget "godt". At føromtalte japanske
whiskies kan måle sig med de bedste skotske er velkendt og med de
anstrengelser svenskerne har lagt for dagen, er jeg sikker på at Mackmyra
vil etablere sig i den øvre ende af skalaen.

Faktisk findes der jo slet ikke så få middelmådige skotske whiskymærker,
idet jeg her tænker på single malt aftapninger. På de godt 100
destillerier, er langt størstedelen af produktionen stadig beregnet til at
indgå i blends, men single malt er trendy og selvfølgelig sender de da
noget på markedet for at få del i festen og omsætningen, men stor whisky
bliver det aldrig.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 23-03-06 01:48

On Thu, 23 Mar 2006 00:06:31 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> anstrengelser svenskerne har lagt for dagen, er jeg sikker på at Mackmyra
> vil etablere sig i den øvre ende af skalaen.

Uden tvivl. De Mackmyra-produkter, jeg har smagt, er bestemt dygtigt lavet,
og virkede desuden til at modne utroligt hurtigt - måske for hurtigt.

Hvorvidt man mener de er bedre end en given skotsk whisky er naturligvis altid
en smagssag, men sikkert er det, at Mackmyra giver det et kompetent forsøg.

Personligt var jeg overrasket over, at Yoichi pludseligt var blandt mine
favoritter, så en rimelig svensk whisky overrasker ikke så voldsomt.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 11:18

On 23 Mar 2006 00:47:52 GMT, Sonny T. Larsen wrote:

> Uden tvivl. De Mackmyra-produkter, jeg har smagt, er bestemt dygtigt lavet,
> og virkede desuden til at modne utroligt hurtigt - måske for hurtigt.

De små fadstørrelser er uden tvivl en stor del af forklaringen. Nu ved vi
jo ikke hvordan f.eks. Laphroaig Quarter Cask ville have smagt ved lagring
i et hogshead, og det kan da meget vel tænkes, at den korte og intense
lagring gør whiskyen lidt mere aggressiv, men det kan nu ikke slå en jyde
omkuld

Så fik vi alligevel noget fornuftigt igang i denne tråd. Er der
whisky-interesserede, som endnu ikke kender sitet, vil jeg stærkt anbefale
whiskynyt.dk's forum.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 23-03-06 15:12

On Thu, 23 Mar 2006 11:18:14 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> i et hogshead, og det kan da meget vel tænkes, at den korte og intense
> lagring gør whiskyen lidt mere aggressiv, men det kan nu ikke slå en jyde

Heh, nej.

Jeg er iøvrigt ganske fascineret af både Lagavulin og Ardbegs unge udgaver,
ikke stor finesse, men charmerende.
Det er lidt det samme med de Mackmyra, jeg har smagt - alder er ikke alt.

Fra : noone

Dato : 23-03-06 03:08

Har en flaske af Mackmyra's Preludium:01 stående her ved siden af mig og
glæder mig helt bestemt til at smage den.

Var sidste år til Mackmyra smagning, hvor vi smagte ikke færdige udgaver af
6 forskellige varianter af Mackmyra - de var vist fra 11-29 måneder gamle
og allerede ret spændende, bortset fra at de næsten uden undtagelse ikke
udviklede sig positivt ved tilsætning af vand - selvom de alle var af
fadstyrke og lå omkring de 60%.

noone

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 11:21

On Thu, 23 Mar 2006 02:07:56 GMT, noone wrote:

> [...]
> og allerede ret spændende, bortset fra at de næsten uden undtagelse ikke
> udviklede sig positivt ved tilsætning af vand - selvom de alle var af

Måske skulle man købe nogle stykker til lager? 01'eren kunne vel godt gå
hen og blive et samlerobjekt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : noone

Dato : 24-03-06 12:09

> Måske skulle man købe nogle stykker til lager? 01'eren kunne vel godt
> gå hen og blive et samlerobjekt.

Det løb er vist ved at være kørt. Den er nu udsolgt i både Sverige og
Danmark.

noone