Tysklandskøb
Fra : Ole Nielsen

Dato : 17-03-06 22:48

Hej

I jagten på campingvogn er jeg faldet over Dansk Caravan Agentur, som efter
sigende er en slags mellemmand for nogle tyske forhandlere.
Vognene er noget billigere end hos andre forhandlere i Danmark så man bliver
jo interesseret, er der nogen som har handlet campingvogn gennem dem eller
som har handlet direkte hos en tysk forhandler og som vil dele deres
oplevelser og erfaringer ??

Mvh

Ole

Fra : SB

Dato : 18-03-06 15:06

"Ole Nielsen" <ean38@fjern_det_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver jo interesseret, er der nogen som har handlet campingvogn gennem
> dem eller som har handlet direkte hos en tysk forhandler og som vil dele

Jeg købte direkte i tyskland, faktisk er det langt fra så svært som man går
og tror.
Godt nok er det nemmere gennem en mellemmand, men på den anden side, forfor
betale for noget man selv kan gøre.
Der er lidt forskel på om det er ny eller brugt du vil importere.
Jeg hentede en der var 8 mdr. gammel kostede en tur til grænsen, en vejning
og et syn + selvfølgelig prisen på campingvognen og prøveplader

Søren

Fra : om

Dato : 19-03-06 09:48

Hvad med en link til Dansk Caravan Agentur

Hilsen Ole

Fra : Egon Gregersen

Dato : 19-03-06 10:15

Prøv denne
M.v.h.
Egon

http://www.dcag.dk/

Fra : Morten

Dato : 20-03-06 15:46

Hej Ole
Kig lige forbi www.caravan-center-nord.dk
Dine fordele:
- Ingen grænsefusk - altså ingen forhandler der transporterer din
vogn syd for grænsen
- Din vogn vil ca. være 10.000 ( ved ex. Knaus 550 FSK) BILLIGERE end
gennem DK forhandler med tysk afhentning
- De taler dansk
- De er til at handle med
- De er udpræget serviceminded
- Service eftersyn er billigere
- De kan indregistrere din nye vogn direkte på DK plader for 2200,-

Ulemper:
- Du skal til Padborg...

Jeg har selv gjort denne model
Skriv gerne igen, hvis du vil vide mere...

Mvh
Morten

Fra : SB

Dato : 20-03-06 18:24

"Morten" <holmgaard@lahd.nato.int> skrev i en meddelelse
[...]

og henter han den selv 150 km nede i tyskland kan den være op til små 30.000
billigere

Søren

Fra : Ny Campingvogns ejer

Dato : 23-03-06 09:14

[...]

Vi har kige købt en ny campingvogn, her var www.caravan-center-nord.dk også
inde i billedet men da vi fik tilbud fra SKcaravan i blommenslyst var de
billiger end caravan center nord så kig forbi http://www.skcaravan.dk/ inden
i køber i Tyskland hvor de har end anden lovgivning med hensyn til
reklamation og garanti.

Martin

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-03-06 13:24

"Ny Campingvogns ejer" <martin@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> - Ingen grænsefusk - altså ingen forhandler der transporterer din
> vogn syd for grænsen

Jeg tvivler på at de vogne der bliver solgt syd for grænsen nogensinde har
været i Danmark - og jeg tror heller ikke det er noget krav.

Det koster immervæk det hele, der kan spares mange penge på at lade
campingvognene læsse af i Tyskland.

Det er så penge i forhandlerens lomme, som kunden ikke ser noget til.

Taget et vist sted igen ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Ny Campingvogns ejer

Dato : 23-03-06 16:04

> [...]
> campingvognene læsse af i Tyskland.
>
> Det er så penge i forhandlerens lomme, som kunden ikke ser noget til.

De campingvogne der bliver solgt i Tyskland via SK caravan (kan kun snakke
ud fra dem da jeg ikke kender de andres muligheder) bliver læsset af i
danmark og bliver så kørt til grænsen af folk fra sk caravan hvor køberen så
mødes med dem i tyskland hvor også campingvognen skal betales.
De tilbud jeg fik fra tyskland var ikke billiger end dem vi fik i danmark så
derfor købte vi i danmark så er vi også fri for at kører til tyskland hvis
der er noget galt med campingvognen som garanti/forhandler skal dække

Martin

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-03-06 06:36

> [...]

> hvis der er noget galt med campingvognen som garanti/forhandler skal dække

Importøren i DK skal dække garanti - også dem man selv har hentet i Tyskland
hos tysk forhandler. Der er EU-garanti på dem.

Er der problemer i den retning henvender man sig ved fabrikanten, så sætter
de forhandlerne på plads.
--
Per, Esbjerg

Fra : Gert

Dato : 24-03-06 09:45

On Fri, 24 Mar 2006 06:36:24 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Importøren i DK skal dække garanti - også dem man selv har hentet i Tyskland
>hos tysk forhandler. Der er EU-garanti på dem.

Nej, det skal importøren ikke, det er altid forhandleren der har
"garanti" forpligtelsen overfor forbrugeren ifølge købeloven - det er
ikke importøren.

>Er der problemer i den retning henvender man sig ved fabrikanten, så sætter
>de forhandlerne på plads.

Ikke korrekt, man henvender sig der hvor man har købt sin vare !

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-03-06 17:05

"Gert" <Gert@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke importøren.

> Ikke korrekt, man henvender sig der hvor man har købt sin vare !

Det gør man så ikke nødvendigvis når fabrikkerne har lavet EU-garanti.

Jeg har f.eks. lige fået lavet et kamera købt i Tjekkiet på EU-garanti.

Jeg gætter på at det er et nyt begreb for dig, jeg ville have svaret lige
som dig for ½ år siden ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-03-06 10:20

Per Henneberg Kristensen skrev i
44238559$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> [...]
> Tyskland hos tysk forhandler. Der er EU-garanti på dem.
>
> Er der problemer i den retning henvender man sig ved fabrikanten, så

Jeg har set at ovenstående er fremført flere gange. Er du sikker på det?
Jeg har lige haft en garantisag (om et helt andet produkt), hvor jeg har
haft forbrugerstyrelsen inde i billedet - og her siger man at ethvert påkrav
i forb. med en garantisag starter hos sælger - altså forhandleren. Det er
nemlig sælger, der er din juridiske modpart og ikke producenten. I mit
tilfælde meget trælst fordi sælger havde lukket sin forretning. Derfor måtte
jeg æde transportomkostningerne ved at få fremsendt min vare til
forretningens leverandør (distributøren).
Er der specielle forhold ved campingvogne eller har jeg bare misforstået
noget?

mvh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Martin

Dato : 24-03-06 12:19

> [...]
> forretningens leverandør (distributøren).
> Er der specielle forhold ved campingvogne eller har jeg bare misforstået

Kan ikke forestille mig at campingvogne er udtaget af købeloven, hvorfor
skulle en forhandler hvor du ikke har købt vognen bruge tid på at servicerer
(bruge tid på reklamationer og andet) dig uden at få betaling for det, tror
ikke importøreren dække disse omkostninger hos deres forhandlerer.

Martin

Fra : Morten

Dato : 20-03-06 21:25

SB skrev:

> [...]
> Morten
>
> og henter han den selv 150 km nede i tyskland kan den være op til små 30.000

Ahhh... det kan vist ikke passe.. Knaus südwind 550 FSK til 70.000...
det kan vist ikke lade sig gøre...
Eller skal jeg have købt nogle flere...

Fra : Ole Nielsen

Dato : 20-03-06 22:24

Hej

Det virker jo let og ligetil, men jeg er lidt bekymret mht garanti og
servicering af en vogn hentet i Tyskland hos en tysk forhandler.

Hvordan er man stillet ved eventulle garanti reparationer ? skal vognen så
trækkes til den tyske forhandler eller dækker garantien så vognen kan bliver
lavet i Danmark.

Jeg ved godt man kan trække vognen mange gange for en besparelse på 20.000
men alligevel, det kunne man da godt blive træt af i længden.

Og så har jeg lige en ældre vogn keg skal have solgt privat, og markedet for
ældre vogne er der vist ikke meget gang i - de fleste (mig selv inkl) vil
gerne have nye eller næste nye vogne

mvh

Ole

Fra : Gert

Dato : 22-03-06 13:30

On Mon, 20 Mar 2006 22:23:46 +0100, "Ole Nielsen"
<ean38@fjern_det_hotmail.com> wrote:

> [...]
>trækkes til den tyske forhandler eller dækker garantien så vognen kan bliver

Alle former for garanti eller reklamationsret skal dækkes af den du
handler med.

Caravan Center Nord har alle forpligtelser - uanset hvor firmaet
henter sine vogne !

Fra : Morten

Dato : 20-03-06 22:44

Som udgangspunkt er der EU garanti. Dvs DK forhandler skal behandle dig
på lige fod med "egne solgte vogne".
Caravan center nord , er særdeles velbefaret i DK salg. Jeg ville ikke
betænke mig.

Morten

Fra : Morten

Dato : 22-03-06 14:42

Ja... men det var ikke lige det jeg mente...

Alle aut. Knaus forhandlere skal og bør, afhjælp rekl. på CV -
uasnet om den er køb der eller ej. Men det er jo, (ind til man har
opbygget et kundeforhold til det andet sted - hvor man ikke har købt
cv ) altid mere hensigtsmæssigt at henvende sig der hvor den er købt.

Men ellers er det jo lige som biler. De skal jo heller ikke til sercive
det samme sted som den er købt, for at garantien overholdes...

Jeg er også ret sikker på, at fabrikken eller det givne lands
importør vil påtale "varens fribevægelighed" over for det værksted
der ikke vil moftage rekl. eller lave garanti rep.

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 23-03-06 14:21

Per, Det er lige det der er meningen...:at købe en vogn der "født"
tysk ved en tysk forhandler. De er alligevel ens.. alle
brugsanvisninger er ex. universielle dvs. på alle sprog. Man kan i
princippet købe ved alle tyske forhandlere - men for nemhedens skyld,
har jeg ihvertfald, valgt en meget tæt ved grænsen.
De kender til dansker forhold ( de kan endda indreg. din CV direkte på
DK plader for dig hvis det er det man vil).
De udleverer også (nu kan jeg ikke lige huske hvad den helt nøjagtigt
hedder), den dataerklæring der skal bruges hvis CV ikke har været
reg. i et andet EU land mindst 3 mdr.

Ved denne model sparer man differencen mellem på en DK forhandler
tager for en CV ved afh. i tyskland.
Ex.
Sk caravan:
Knaus Sport 450 FU (Kampagne model)
DOBBELTSENG 2006
Tysk pris: Kr. 98.646

Caravan Center nord:
SPORT 450 FU Kr. 81.015,00
+ sport og psort plus pakke( kr. 9.270) ialt kr.: 90.285

Og s å skal man selvføleglig til at prutte bagefter...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-03-06 15:45

>Per, Det er lige det der er meningen...:at købe en vogn der "født"
> tysk ved en tysk forhandler. De er alligevel ens..

Det er de så ikke. Der kan være forskelle - da jeg i 97 købte en MTK 530
Knaus var køleskabet i Tyskland 80 liter som standard - lidt over 100 liter
i DK.

> [...]
> princippet købe ved alle tyske forhandlere - men for nemhedens skyld,
> har jeg ihvertfald, valgt en meget tæt ved grænsen.

Det er så også dér hvor du tjener mindst på købet i forhold til at købe i DK
fordi - som du ganske rigtigt skriver ..

> De kender til dansker forhold ( de kan endda indreg. din CV direkte på
> DK plader for dig hvis det er det man vil).

Og de kender derfor de danske priser :)

> De udleverer også (nu kan jeg ikke lige huske hvad den helt nøjagtigt
> hedder), den dataerklæring der skal bruges hvis CV ikke har været
> reg. i et andet EU land mindst 3 mdr.

Det er jo bare at be´ om den ;)

> [...]

> + sport og psort plus pakke( kr. 9.270) ialt kr.: 90.285

> Og s å skal man selvføleglig til at prutte bagefter...

Eller man kunne købe direkte hos en tysk forhandler uden om den danske - og
spare meget mere!

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 24-03-06 07:49

Ma kan selvfølgelig købe længere væk fra grænsen end som ex. jeg
har gjort. Det er måske billigere. Ifm. mit køb, var jeg omkring
knaus.de hjemmesiden, der finder man alle forhandlerer i alle EU lande.
Jeg fandt nogle hvis url var listet op - kiggede nogle igennem, og
sammenlignede priserne. Min erfaring, var at der måske kunne spares
500 EUR.. kontra Caravan Center Nord (fremover CCN). Men at jeg så ex.
skulle hente nede ved den tysk - hollandske grænse, syntes jeg ikke
var det værd.

Per, Man skal selvfølgelig lige sammenligne inden man køber(at det i
prisen givne udstyr er ens) - men er man ikke også villig til det...
jeg mener "arbejde lidt i det", når / hvis der er penge at spare ?

En anden "problemstilling": I DK skulle priserne på Knaus vogne fra
2006, indeholde de 2 grundpakker (for Südwinds vedkomne:Südwind +
Südwind plus)
og denne ændring er måske slået igennem i DK prisliste - men ikke
når man kigger på udstyrslisten. Så det kan være lidt forvirrende.

I tyskland, er grundpakkerne IKKE med i listeprisen, hvorfor man lige
skal ind og regne lidt.

Alle køber vel også de grundpakker. Hvis ikke er CV uhjælpeligt lavt
udstyret... man vil ex. ikke kunne åbne et eneste vindue... hvem
fan... er interesseret i det ?

Dertil skulle potientielle købere til at regne for at fidne den
korrekte endelige pris så man efterflg. kunen sammenlinge med andre
vogne. ex. Adria el. Hobby, som kører med højt grundstyr.

N.B. Hvor er det dejligt at vi kan debatere dette her.... det er jo
ikke tilladt på campingferie.dk

mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 24-03-06 12:49

VEd rekl. på cv der tgaer retning af garanti rep. får en forhandler
refunderet.
Men det er jo klart, at hvis man har et problem, henvender man sig
først der hvor varen er købt... det siger sig selv.
Det kan godt være, at synspunktet er, at en forhandler der ikke har
solgt vognen ikke vil... me nhvad er så fordelen ved at købe et
anerkendt ... og udbredt mærke, hvis dets forhandlere ikek ønsker at
hjælpe mærkets kunders problemer.
Og det var i den forbindelse man kunne tage kontakt til importøren.
Udelukkende den - det er krystalklart, at importøren ikke har noget
som sådan at gøre med en CV der har et givet problem.
Mvh
Morten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-03-06 14:54

Morten skrev i 1143200939.629378.24300@z34g2000cwc.googlegroups.com
dette:
> VEd rekl. på cv der tgaer retning af garanti rep. får en forhandler
> refunderet.

Afhænger vel helt af den kontrakt, han har med leverandør og er os som
forbrugere ganske underordnet.

> Men det er jo klart, at hvis man har et problem, henvender man sig
> først der hvor varen er købt... det siger sig selv.

Næh, det siger købeloven.

> [...]
> solgt vognen ikke vil... me nhvad er så fordelen ved at købe et
> anerkendt ... og udbredt mærke, hvis dets forhandlere ikek ønsker at

Det kommer sådan set ikke sagen ved. Spørgsmålet gik vel på, om man havde
ret til at få en garantirep. på en CV købt i Tyskland repareret af en dansk
forhandler/distributør eller om ens /ret/ er at indlevere den til reparation
hos sælger i Tyskland.
At der så kan være tale om at fabrikken går ind og betaler et dansk værksted
for at udføre reparationen er da en god service. Men har man krav på det?
Jeg tvivler.

> Og det var i den forbindelse man kunne tage kontakt til importøren.
> Udelukkende den - det er krystalklart, at importøren ikke har noget
> som sådan at gøre med en CV der har et givet problem.

Ikke forstået.

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-03-06 17:08

> [...]
> ret til at få en garantirep. på en CV købt i Tyskland repareret af en
> dansk forhandler/distributør eller om ens /ret/ er at indlevere den til

Nemlig ja. Og hvis man har problemer i den retning, så henvender man sig til
fabrikanten, så skal han nok kalde til orden. Det hedder EU-garanti og er
ganske nyt for mange fabrikanter.

--
Per, Esbjerg

Fra : Per

Dato : 24-03-06 19:13

Fabrikanten kan ikke "kalde til orden", da det afhænger af den enkelte
forhandlers kontrakt med importøren.
EU garanti er ikke entydig, da man kan være nødt til at sende sit produkt
til en forhandler i den anden ende af landet, for at opnå en
garantireparation.
I nogle tilfælde skal et importeret produkt sendes til udlandet for
reparation........ men man får en garantireparation ....selvfølgelig
......inden for EU !.... ikke nødvendigvis i hjemlandet !

Hilsen Per A.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-03-06 14:31

Per Henneberg Kristensen skrev i
44241a5b$0$47060$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Nemlig ja.

Det var et 'enten eller' - hvad er det, du svarer 'ja' til?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-03-06 17:03

> Per Henneberg Kristensen skrev i
> 44241a5b$0$47060$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> Det var et 'enten eller' - hvad er det, du svarer 'ja' til?

Ret til at få lavet en garantirep. hos en dansk forhandler på en campingvogn
købt i Tyskland.

--
Per, Esbjerg

Fra : martin

Dato : 25-03-06 20:25

> Ret til at få lavet en garantirep. hos en dansk forhandler på en
> campingvogn købt i Tyskland.
>
> --
> Per, Esbjerg

Gælder dette kun for campingvogne eller kan jeg købe en Webergrill i
Tyskland for derefter at gå til den lokale tømmergård/byggemarked eller hvem
der nu forhandler Webergrill i Danmark og så forlange at de skal bruge tid
på at behandle reklamationer inden for garantien og er det den tyske garanti
eller er det den danske man skal forholde sig til.
Det tror jeg ikke på!!!!!

Martin

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-03-06 14:36

Per Henneberg Kristensen skrev i
44241a5b$0$47060$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> Det hedder
> EU-garanti og er ganske nyt for mange fabrikanter.

Og tilsyneladende også for EU!
Kunne du ikke give et link til et sted, der beskriver begrebet. Det eneste
jeg kunne finde om 'EU-garanti' er noget, der benyttes i forbindelse med
betalingstransaktioner.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-03-06 17:05

> Kunne du ikke give et link til et sted, der beskriver begrebet. Det eneste
> jeg kunne finde om 'EU-garanti' er noget, der benyttes i forbindelse med
> betalingstransaktioner.

Jeg har ingen link - men jeg har læst om det på nettet. Husker ikke hvor.
Det var på et tidspunkt hvor det skulle indføres (tror det var fra 1.
januar).

Hvis dine spørgsmål drejer sig om en bestemt campingvogn, så skriv til
fabrikken og spørg.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-03-06 18:50

Per Henneberg Kristensen skrev i
44256e9b$0$47040$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> Hvis dine spørgsmål drejer sig om en bestemt campingvogn, så skriv til
> fabrikken og spørg.

Det er nok ikke nødvendigt. Det ser ikke ud til at der findes en sådan
EUgaranti.
Men det er da klart at enhver producent kan beslutte sig for helt privat at
lave en aftale med sit forhandlernet. Men der er ikke tale om at du har en
generel ret til at få lavet noget som helst på garanti hos en dansk
forhandler på en vogn købt i Tyskland.
Så har du ikke et stykke papir, der konkret indeholder en aftale af denne
art, er der altså ingen såkaldt EU-garanti.

mvh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-03-06 12:03

> Per Henneberg Kristensen skrev i
> 44256e9b$0$47040$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> Så har du ikke et stykke papir, der konkret indeholder en aftale af denne
> art, er der altså ingen såkaldt EU-garanti.

Jeg ved ikke med campingvogne - men dette stykke papir blev krævet da jeg
skulle have mit kamera lavet. Jeg havde det, så ingen problem.

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 28-03-06 08:08

Nu må i snart holde op med at være så "DK-agtige"... !
(det var en provokation... det var også meningen)...
Jeg er stadig at den holdning, at sælges en vare (læs den samme vare
- sammenlignelig i grundtræk el. 100 %) inden for EU af en fabrikant
med et distributør net over hele EU, vil der være "EU garanti".
Altså at man i andre lande end hvor CV er købt, kan henvende sig og
få hjælp til et givet problem.

Indlands kan de problemer der er diskuteret ovenfor, også forekomme
hvis man henvender sig til en forhandler som ikke har solgt varen.
Hvis EU garantien er af stor vigtighed ifm. købet - sikrer man sig jo
ved at undersøge dette ... inden handlen.

- - -

Hvad så med en bil der er købt i DK... Kan man ikke få foretaget en
garanti rep., hvis den går i stykker bare fordi den ikke er købt i
ex. Holland el. Italien ?

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-03-06 10:24

In news:1143529657.523684.158130@t31g2000cwb.googlegroups.com,
Morten <holmgaard@lahd.nato.int> typed:
> [...]
>
> Hvad så med en bil der er købt i DK... Kan man ikke få foretaget en
> garanti rep., hvis den går i stykker bare fordi den ikke er købt i

Jo, har lige fået skiftet kobling i Tyskland på garentien intet problem.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe