Dating igen
Fra : Martin Bak

Dato : 17-03-06 17:55

Der foregår lige i øjeblikket en heftig diskussion på Dating.dk om havd, man
må kalde sig som profilnavn og, om man må afsløre ting i sin profil eller i
sin blog der gør én identificerbar.

Dating hævder, at de har egne regler der gør, at man ikke må have et
personnavn som profilnavn. Hverken sit eget navn eller et tilfældigt valgt.
Dette skule være, for at beskytte brugerne mod, at blive identificeret og
chikaneret af andre brugere, der af den ene eller anden grund måtte have set
sig sur på en profil. Og for at forhindre, at personer der slet ikke er på
Dating skulle kunne blive forvekslet med profilindehavere på sitet og måske
kompromitteret.

Dating gør dog ikke opmærksom på disse regler når profiler oprettes, så hvis
man ikke ved det i forvejen vil man altså meget nemt kunne uforvarende komme
til, at forsynde sig imod disse interne regler.

Fint nok med Datings interne regler, dem kan de jo lave som de vil.

Men:

Nu hævder Datings personale, at reglerne er lavet efter aftale med
datatilsynet.. Det synes jeg lyder mærkeligt. Datatilsynet kan vel ikke
bestemme, om et voksent menneske frivilligt stiller sin identitet offentligt
til skue i et forum, der i et eller andet omfang kan sammenlignes med
usenet?

Citat fra debatten, hvor en datingmedarbejder skriver:

"Dating.dk er underlagt 'lov om behandling af personoplysninger' og har
forpligtet sig overfor Datatilsynet til at iagttage personers ret til
anonymitet på dating.dk og udvise ansvarlig omgang med personfølsomme
oplysninger. "

Kan dette tolkes som det bliver det af Dating.dk, altså at aftalen med
datatilsynet forhindrer at profilnavne er identiske med personnavne?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-03-06 18:13

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> writes:

> [...]
> til skue i et forum, der i et eller andet omfang kan sammenlignes med

Nej, men Datatilsynet kan opstille nogle regler for hvordan de kræver
dokumentation for at de registrerede har givet samtykke til
registreringen for ikke at udstede påbud efter Persondatalovens §59.

Hvis ikke dating.dk mener at de kan opfylde disse krav, mener jeg godt
man kan sige at de efter aftale med Datatilsynet har lavet regler der
siger at profiler ikke må indeholde personhenførbare oplysninger.

Dette kan være sket efter konkrete sager der har været klaget til
datatilsynet over.

Så spørgsmålet er ikke så meget at Datatilsynet vil hindre dig i
frivilligt at stille din identitet til skue, men at hvis nogen stiller
din identitet til skue så fører Datatilsynet tilsyn med at det skal
været med din samtykke.

--
Peter Makholm | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
peter@makholm.net | glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.

Fra : jensbacher@hotmail.c~

Dato : 17-03-06 18:15

En ret til anonymitet på nettet er ikke det samme som en pligt til at
være anonym.

Lovgivningen begrænser naturligvis ikke din ret at offentliggøre
oplysninger om dig selv.

Så simpelt kan det vel siges.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-03-06 13:59

<jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

omvendt begrænser lovgivningen heller ikke en tjenesteudbyders ret til at
lave nogle regler der ikke strider mod gælden lov i Danmark.

og dermed kan dating.dk jo sagtens lave sådanne regler

SÅ simpelt kan det også siges.

Peter
som er admin på TV2 spil, som også har regler som folk nu og da hævder
begrænser deres "frihedsrettigheder"

Fra : Codexx

Dato : 18-03-06 14:23

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> SÅ simpelt kan det også siges.
>
> Peter
> som er admin på TV2 spil, som også har regler som folk nu og da hævder

Det er helt rigtigt, men det var ikke hvad der blev skrevet.

Dating må næsten bestemme hvad de vil, men det er ukorrekt at gøre det med
henvisning til lovgivningen, i dette tilfælde.

--
Codexx

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-03-06 16:03

"Codexx" <ingenspamtak@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er helt rigtigt, men det var ikke hvad der blev skrevet.
>
> Dating må næsten bestemme hvad de vil, men det er ukorrekt at gøre det med
> henvisning til lovgivningen, i dette tilfælde.

nej det er det vel egentlig ikke. Hvis man nu tænker sig (jeg aner ikke om
det er tilfældet her, men for eksemplets skyld) at hvis dating tillader
identificerbare brugernavne, så vil det medføre enorme udgifter at leve op
til lovkravene, så kan man da godt sige at på grund af eksisterende
lovgivning kan man ikke tillade det

Peter

Fra : Martin Bak

Dato : 19-03-06 18:41

"Peter K. Nielsen" >
> [...]

> identificerbare brugernavne, så vil det medføre enorme udgifter at leve op
> til lovkravene, så kan man da godt sige at på grund af eksisterende

OK.. Jeg anderkender jo også Dating.dk´s ret til, at lave regler for deres
firma, som brugerne skal rette sig efter.

Der er dog det problem, at man ikke når man opretter en profil på sitet,
bliver gjort bekendt med disse regler.

En bruger har således i flere år haft dele af sit rigtige navn som
profilnavn, og har skabt sig en form for identitet på sitet. Hans profilnavn
er selvfølgelig en del af denne identitet. Nu er nogle administratorer
blevet opmærksomme på, at hans navn er i strid med de "hemmelige" regler, og
har forlangt, at hans skal ændre sit nick.

Det forekommer ikke rimeligt. Det er ikke noget problem for mig personligt,
men for en hel del andre brugere på sitet.

Kan man afvise Datings krav om, at man efter en årrække pludselig skal ændre
væsentlige ting ved sin profil, når Dating har forsømt at gøre opmærksom på
disse regler?

Eller kan Dating til enhver tid stikke nye regler ud, eller finde gamle
"hemmelige" regler frem, som samtlige 700.000 profiler skal rette ind efter,
hvis de ikke vil risikere sletning?

Martin

Fra : Thomas

Dato : 19-03-06 21:49

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Eller kan Dating til enhver tid stikke nye regler ud,

Når man kigger deres betingelser, så står der ikke ret meget om at de til
enhvertid kan lave nye regler, men skulle mener at der var et forbehold for
disse, men jeg kunne ikke finde dem.

Kh Thomas

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-03-06 18:56

> [...]

> firma, som brugerne skal rette sig efter.
>
> Der er dog det problem, at man ikke når man opretter en profil på sitet,

Jeg synes at afsnit G af deres betingelser er ret klare. Skønt jeg nok
havde ladet den sidste sætning være et afsnit for sig selv.

Der er heller ikke noget i vejen for at Dating ændrer deres
aftalegrundlag og opsiger aftalen med folk der ikke kan acceptere de
nye aftalebetingelser. At man en gang har indgået en aftale med et
firma med et sæt aftalebetingelser gør ikke at firmaet i al fremtid
skal tilbyde samme aftalebetingelser. Specielt ikke hvis tidligere
aftalebetingelser har gjort det umuligt for firmaet at overholde
persondataloven.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Martin Bak

Dato : 19-03-06 19:29

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal tilbyde samme aftalebetingelser. Specielt ikke hvis tidligere
> aftalebetingelser har gjort det umuligt for firmaet at overholde

Jeg forstår hvad du mener. Jeg paster den omtalte sætning her, for at lette
forståelsen for eventuelle andre læsere af denne tråd..

"Dating.dk accepterer ikke, at du oplyser din adresse, dit tlf. nr. eller
enhver anden form for oplysning, der kan identificere dig"

Sagen er imidlertid, at en meget meget stor del af profilerne har sådanne
oplysninger. Enten i form af links til deres private hjemmeside, til sider
med digte, malerier, fotografier eller alt muligt andet. Og på disse links
vil man kunne finde personidentificerbare oplysninger.

Som jeg ser det, så kan Dating altså have et problem med, at håndhæve deres
egne regler. Det er ikke min opfattelse, at Dating egentlig har noget imod,
at brugerne afslører deres identitet, men at de har et problem med de af dem
selv formulerede regler.

Dating har jo selvsagt ingen seriøs interesse i, at skille sig af med en
stor procentdel af deres betalende kunder.

Hvis man skulle være lidt konstruktiv, kunne Dating så løse problemet ved,
at få brugerne til at klikke på en "jeg accepterer" boks, hvor det man
accepterer er, at oplysninger der vil kunne identificere én, er lagt på
sitet på eget andvar? ville det stille Datatilsynet tilfreds?

Martin

Fra : per christoffersen

Dato : 19-03-06 20:32

> [...]
> accepterer er, at oplysninger der vil kunne identificere én, er lagt på
> sitet på eget andvar? ville det stille Datatilsynet tilfreds?

Måske og måske ikke.
Et sådant tilsagn skal kunne tilbagekaldes til enhver tid, og det bliver jo
svært at udføre i praksis på anden måde end ved at lukke for profilen. Det
giver så nogle aftalemæssige problemer ifht. abbonnementet hos Dating.

Problemet kan vidst reelt kun løses ved en forhandling mellem Dating.dk og
Datatilsynet, der munder ud i, at det fastlægges at de oplysninger som hver
profil lægger ud er for 'egen regning' så at sige, og at Dating.dk ikke er
ansvarlig for at friholde dem for personhenførbare data.
Det lyder ikke som en helt umulig konklusion at nå frem til, men
Datatilsynet er ikke så vilde med personhenførbare data, der spredes på
nettet, så det er muligvis ikke så nemt at komme igennem med.

Men det er jo gætværk, al den stund, at vi ikke kender til de nærmere
forhold om hvorfor Dating.dk reelt vælger at handle som de gør.

/Per