start på loginsystem for newbs
Fra : jesper

Dato : 16-03-06 17:05

hej hvorfor virker dette ikke ?:

<script language="php">
if ($_POST["submit"] == "login") {
if ((isset($_POST["username"])) && ($_POST["username"] !=
"Brugernavn")) {
if ((isset($_POST["password"])) && ($_POST["password"] !=
"Password")) {
echo "Logged in";
}
}
} else {
echo "<form method=\"post\" action=\"index.php\">";
echo "<input class=\"LoginTextBar\" type=\"text\"
value=\"Brugernavn\" name=\"username\" onclick=\"this.value=''\"
/>";
echo "<input class=\"LoginTextBar\" type=\"password\"
value=\"Password\" name=\"password\"
onclick=\"this.value=''\"/>";
echo "<input class=\"LoginButton\" type=\"submit\"
value=\"Login\" name=\"login\" />";
echo "</form>";
}
</script>

den burde jo skrive "logget ind" hvis man sætter bruger og
password til alt andet en ingenting og Brugernavn og hvis submit
knappen ikke bliver rørt viser den boxene man skal udfylde.. ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 16-03-06 20:17

Hej Jesper!
"jesper" <lindstroem89@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> value=\"Password\" name=\"password\"
> onclick=\"this.value=''\"/>";
> echo "<input class=\"LoginButton\" type=\"submit\"

Fordi man starter ikke et php-script med <script language="php"> og slutter
ikke med </script>!

Man starter sådan: <?php
eller blot med: <?
Og slutter sådan: ?>

Og jeg som troede, at jeg var newbie...

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : jesper

Dato : 16-03-06 21:38

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> "jesper" <lindstroem89@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi man starter ikke et php-script med <script language="php"> og slutter

mig som troede jeg var nUUB.. har godt nok læst mange stedet hvor man begynder
med <script language="PHP"> </SCRIPT> og dette er ligeså rigtigt som <? og
<?php.. <script language="PHP"> gør bare det nemmere at se hvis der er mange
forskellige scripts..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-03-06 21:48

On Thu, 16 Mar 2006 20:38:03 +0000, jesper wrote:

> [...]
> som <? og <?php.. <script language="PHP"> gør bare det nemmere at se hvis
Det ville jeg da personligt gerne have nogen links til?

Hint: <script language="PHP"> vil aldrig virke! PHP er et serverbaseret
scriptsprog. Ovenstående anvendes for at tilgå klientbaserede
scriptsprog som VBscript og Javascript.
http://www.w3.org/TR/REC-html40/interact/scripts.html

Ud over ovenstående er anvendelsen af language depricated; du bør
anvende type i stedet for (type="text/javascript")

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-03-06 00:37

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Hint: <script language="PHP"> vil aldrig virke! PHP er et serverbaseret
> scriptsprog. Ovenstående anvendes for at tilgå klientbaserede

Eh? Jeg har altså set den syntaks brugt flere steder, hvor det faktisk
blev afviklet på serveren ved at bruge attributten "runat" med værdien
"server". Se f. eks. bare her:

http://www.w3schools.com/aspnet/aspnet_controls.asp

Det er da kun rart at PHP-udviklerne har gjort det nemmere at pakke
koden ind i noget, der i højere grad kan blive til xhtml.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-06 01:31

On Fri, 17 Mar 2006 00:36:30 +0100, Michael Zedeler wrote:

> Eh? Jeg har altså set den syntaks brugt flere steder, hvor det faktisk
> blev afviklet på serveren ved at bruge attributten "runat" med værdien
> [...]
Det er da vist asp/ASP.NET specifikt? Kræver vel i bund og grund også,
at elementet bliver parset på serveren.

> Det er da kun rart at PHP-udviklerne har gjort det nemmere at pakke
> koden ind i noget, der i højere grad kan blive til xhtml.

Jeg forstår ikke, hvad du tænker på her?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-03-06 10:10

Michael Rasmussen wrote:

> Det er da vist asp/ASP.NET specifikt? Kræver vel i bund og grund også,
> at elementet bliver parset på serveren.

Ja. Det er specifikt for ASP, men nu skriver PHP jo på deres egen
hjemmeside at de har valgt at lave noget lignende.

> Jeg forstår ikke, hvad du tænker på her?

Formelt set er <?php ?> i overensstemmelse med xml-standarden, men jeg
har haft problemer med at finde en parser til debian, som ville
acceptere det.

Fra : jesper

Dato : 17-03-06 20:52

Michael Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>
> Ud over ovenstående er anvendelsen af language depricated; du bør
> anvende type i stedet for (type="text/javascript")

prøv evt www.g2k.dk og se hans bog lær PHP5.. der står det i som noget af det
første du lære..

Fra : Geert Lund

Dato : 17-03-06 21:10

jesper wrote:

> prøv evt www.g2k.dk og se hans bog lær PHP5.. der står det i som noget af det
> første du lære..

Synes faktisk det er lidt kritisabelt at han ikke lærer folk at bruge
<?php ?> notationen - men bruger det efterhånden "forældede" <? ?>
(shortags) - men det er bare en mindre bemærkning :)

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-06 21:46

On Fri, 17 Mar 2006 19:52:09 +0000, jesper wrote:

> prøv evt www.g2k.dk og se hans bog lær PHP5.. der står det i som noget
> af det første du lære..
Nu skal jeg ikke opkaste mig selv som dommer, da programmering, som alt
andet håndværk, er en smagssag, men jeg vil nu alligevel gerne give min
kommentar.

Da jeg ikke har læst hæftet, og da dette heller ikke er muligt fra det
link, du gav mig, vil jeg basere min kommentar på din viden. Jeg ville
mene, at anvendelsen af script elementet og brugen af short tags vidner
om, at forfatteren har en noget tilbagelænet stil - tenderende frygt for
fald! Hvis du læser PHP 5 power programming af Gutmans, Bakken og
Rethans, vil du intet steds finde et eksempel, der ikke benytter long tags
- <?php ?>, hvilket der er en god grund til: Short tags er uforeneligt
med XML, og script elementet er deprecated. Da jeg opfatter bogen som
biblen indenfor PHP 5, vil jeg mene, fatterne har givet et vink med en
vognstang om, at eneste "rigtige" måde er long tags.

Min konklusion: Undgå at læse ovennævnte hæfte hvis du vil lære PHP 5.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-06 21:47

On Fri, 17 Mar 2006 21:45:30 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Min konklusion: Undgå at læse ovennævnte hæfte hvis du vil lære PHP
> 5.
Hvis emnet skal debatteres yderligere, vil jeg foreslå at starte en ny
tråd, da emnet intet har at gøre med emnet i denne tråd.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Dan Storm

Dato : 16-03-06 22:28

jesper skrev:
> [...]
> <?php.. <script language="PHP"> gør bare det nemmere at se hvis der er mange

Og du siger at fisk smager af lakrids?
Vis mig lige et serverside script du kan få parset ved at bruge <script>
elementet?

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : JMo.

Dato : 16-03-06 23:27

http://dk.php.net/manual/en/language.basic-syntax.php

Fra : Dennis Munding

Dato : 17-03-06 00:00

"JMo." <ns_sf012@mohr.cx.invalid> skrev i en meddelelse

> http://dk.php.net/manual/en/language.basic-syntax.php

Det må jeg nok sige...

Tager hatten af, bukker og undskylder over for Jesper!

Så lærte vi også noget nyt idag... - og det virker:
http://www.skovaa-munding.dk/Test.php
(Teksten "Dette er en test!" har flg. kildekode:
<script language="php">
echo "<h1>Dette er en test!</h1>";
</script>)

Fra : jesper

Dato : 17-03-06 14:04

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> "JMo." <ns_sf012@mohr.cx.invalid> skrev i en meddelelse

> Det må jeg nok sige...
>
> Tager hatten af, bukker og undskylder over for Jesper!
tak ska du ha :P
> Så lærte vi også noget nyt idag... - og det virker:
> http://www.skovaa-munding.dk/Test.php
> (Teksten "Dette er en test!" har flg. kildekode:
> [...]

okay så man kan altså godt skrive <script language="PHP"> </script>
dette har manden bag bogen lær PHP5 også derfra jeg fik det nemlig :P

men hvad er fejlen så i mit script.. ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-06 00:31
Fra : Dennis Munding

Dato : 17-03-06 11:42

Hej Michael!
"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse
> http://www.datanom.net/misc/test.php

Så behøvede jeg vist ikke at bøje mig så dybt endda....

Har selv testet den valider-bare version - type="text/php" - og jeg fik
samme resultat, som dig:
Absolut blev skrevet ud!

Jeg holder mig bare til <?php, <? og ?> - det fylder heller ikke sig meget i
koden...

Fra : Bent Stigsen

Dato : 17-03-06 13:04

Michael Rasmussen wrote:

> http://www.datanom.net/misc/test.php

Jeg ved ikke om det er helt rimeligt at kalde det et hack fra
PHP-udviklernes side. Mig bekendt er der ikke en official type for
php-script, og det er lidt forskelligt hvad der bliver brugt som fx.
"application/x-httpd-php", som Apache bruger.
Da de ikke har nogen autoritet på det område har det nok været et
fornuftigt valg, ikke at bare implementere noget som senere evt. blev
lavet om.

/Bent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-06 14:17

On Fri, 17 Mar 2006 13:04:03 +0100, Bent Stigsen wrote:

> [...]
> autoritet på det område har det nok været et fornuftigt valg, ikke at
> bare implementere noget som senere evt. blev lavet om.

At jeg kalder det et hack, skyldes den omstændighed, at elementet
script, i HTML-sammenhæng, er konstrueret til afvikling af klientbaserede
script. PHP er et serverbaseret scriptsprog, hvorfor det aldrig har været
hensigten, at elementet script skulle anvendes til PHP. Tilsvarende er man
også nået til den konklusion i ASP.NET, hvorfor man har tilføjet sin
egen proprietære udvidelse til elementet - runat.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen