Andet multimedie
bentjuul 3670
Gennemsigtige billeder på hjemmeside?
Fra : junk@xot.dk

Dato : 15-03-06 14:51

Jeg har forgæves forsøgt at lave billeder til en hjemmeside
transperrant. Har forsøgt med gif og png, men har ikke fået noget af
det til at virke.

Jeg vil gerne have et billede der fader vertikalt fra 100% til 0%.
Under dette billede ligger der en baggrund for hele hjemmesiden, der
skal kunne ses mere og mere jo længere ned man kommer i billedet.

Kan det overhovedet lade sig gøre?

Hvad hvis vi KUN snakker sort/hvid... er det bedre? Tænker at et
alternativ kunne være et 100% billede med en border der fader...

Mvh
Anders

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 15-03-06 18:07

junk@xot.dk wrote:
> [...]
> Under dette billede ligger der en baggrund for hele hjemmesiden, der
> skal kunne ses mere og mere jo længere ned man kommer i billedet.

Med gif kan du ikke lave halv-gennemsigtige billeder, hver enkel pixel
skal enten være gennemsigtig eller farve ingen mellemting.

Med png kan det godt lade sig gøre, men det kræver at browseren
understøtter det, og det er der vist problemer med. Du kan læse lidt om
det her, og se hvordan din browser klarer skærene (Det duer naturligvis
ikke at din browser klarer det men alle dine besøgendes ikke gør, men du
kan bruge det til at se om du gør noget forkert eller det er din browser
der fejler).
http://entropymine.com/jason/testbed/pngtrans/

mvh Andreas

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-03-06 18:39

wrote:

> [...]
> Under dette billede ligger der en baggrund for hele hjemmesiden, der
> skal kunne ses mere og mere jo længere ned man kommer i billedet.

Jeps. Men du skal hjælpe IE6 på vej. Se f.eks.
http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/