Minimac og 37" LCD TV
Fra : Lars Brink

Dato : 15-03-06 10:31

Hey!

Jeg har en Minimac (1.4GHz G4/512/80GB/SuperDrive/) og et 37" LCD TV

Jeg kan godt få Macen til at køre på skærmen, men hvis jeg vælger den rette
opløsning (1366 x 768) vil den kun køre 60 Hz, hvilket får specielt tekster
til at stå meget grimt og hakket og internetsider til at være rimeligt
ulæselige.

Hvis jeg vælger en anden opløsning som ikke svarer til skærmens dimensioner
og kan vælge 75 Hz så står billedet fint og teksterne er læselige men er
forvrænget i dimensionerne.

Jeg ville egentligt bare vide om dette skyldes at grafikkortet ikke kan
trække det? At et bedre grafikkort ville kunne køre 75 Hz i den rette
opløsning og at billedet så ville stå flot?

....og hvis ja - så går jeg ikke ud fra at det kan lade sig gøre at sætte et
bedre grafikkort i?

Hilsen fra Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 11:42

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:
> [...]

> opløsning og at billedet så ville stå flot?

> ...og hvis ja - så går jeg ikke ud fra at det kan lade sig gøre at sætte et

Det kan du selvfølgelig ikke. Grafikkortet burde være fint, men
hvordan forbinder du den til TV'et, DVI, S-video eller VGA?
Og understøtter dit TV 1:1 pixelmapping?

Det lyder som om du forbinder TV'et via s-video og at du sender et
interlaced signal ind i det. Det er i givet fald den mest forkerte
måde du kan vælge.

Fra : Lars Brink

Dato : 15-03-06 13:25

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> [...]
>
> Det lyder som om du forbinder TV'et via s-video og at du sender et
> interlaced signal ind i det. Det er i givet fald den mest forkerte

Det er et Alfaview 37" LCD
Her er data:

Display Size: 37-Inch 16:9 Diagonal Screen
Contrast Ratio: 500:1
Brightness: 600 cd/m2
Pixel Format: 1366 horiz. x 768 vert.
Response Time: 8ms (GTG)
Pixel Pitch: 0.600mm(H) x 0.600mm(W)
Screen: 4:3, 16:9, Zoom1, Zoom2, Panorama
480i/p(60Hz), 576i/p(50Hz), 720p(50/60Hz), 1080i(50/60Hz)
Selectable 5 Mode (Cool 1,2 / Normal / Warm 1,2)

- Scart 1,2 Input: Scart1 (Half)x1, Scart2 (Full)x1
- Composite: RCA x 2Port (AV Input, AV Output)
- Component 1,2: RCA x 2Port (480i/p, 576i/p, 720p, 1080i)
- S-Video Input: Mini Din 4Pin x 1 Port
- PC Input: Mini D-Sub 15Pin x 1 port / HDTV Input
- DVI Input: Mini D-Sub 29Pin x 1 port / HDTV Input
- Audio In / Out: RCA x 5 Port
- Speaker Output: Cinch Type x 1 Port(Stereo L/R)
- Enternal Control Port: Mini D-Sub 9Pin x 1port
- AC Input: 110 ~ 240V, 50Hz ~ 60Hz
- Power Comsumption: 200 Watt

PC input står mærkbart flottere i 75 Hz så det må skærmen vel kunne
håndtere.
Minimacen er forbundet via en helt alm. PC indgang.
Macen må registrere skærmen for på skærmlisten får jeg valgmuligheden
1366x768 bare kun i 60 Hz. og så laver den virkeligt "hakker" specielt i
tekster.

Hilsen Lars

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-06 13:43

Lars Brink wrote:
> 480i/p(60Hz), 576i/p(50Hz), 720p(50/60Hz), 1080i(50/60Hz)

50 og 60hz over hele linien.. hvis den kun spiser 720p med 60hz så
er sansynligheden for at den spiser 1368x768 med mere end 60hz nok
ret lille..

> PC input står mærkbart flottere i 75 Hz så det må skærmen vel kunne
> håndtere.

Ikke nødvendigvis i højeste opløsning.

> Minimacen er forbundet via en helt alm. PC indgang.

DVI vil nok være pænere.

> Macen må registrere skærmen for på skærmlisten får jeg valgmuligheden
> 1366x768 bare kun i 60 Hz. og så laver den virkeligt "hakker" specielt i
> tekster.

Det er sikkert fordi skærmen siger til Mac'en at den kan køre
1366x768 ved højst 60hz.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-06 12:11

Lars Brink wrote:
> [...]
> til at stå meget grimt og hakket og internetsider til at være rimeligt

Det er rimeligt normalt at LCD-skærme kun kører 60hz..

Her virker vores plasmaskærm ganske udemærket med roligt billed i
1024x768@60hz (rimeligt underlig fysisk opløsning for en 16:9-skærm,
men anyway).

Kører du via DVI?

// Hans

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 15-03-06 12:43

Hej

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:
> Det er rimeligt normalt at LCD-skærme kun kører 60hz..

Just for the record, og af ren nysgerrighed... Er det ikke en
markedsførings ting med de 60Hz, så man kan sammenligne med
CRT-skærme?

Opdaterer LCD-skærme ikke de enkelte områder der har ændret sig,
fremfor at have en scanningslinie som man har på en CRT?

Måske henviser de 60Hz til når man kører med analogt signal?

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-06 12:49

jesper@FJERNveloce.dk wrote:
> Just for the record, og af ren nysgerrighed... Er det ikke en
> markedsførings ting med de 60Hz, så man kan sammenligne med
> CRT-skærme?

Det er den frekvens signalet skal komme ind med, hvis man prøver at
føde den hurtigere end den kan håndtere kan det give dårligt, eller
slet intet billed, alt efter hvor god skærmen er til at sige fra.

Der burde stå i dokumentationen til skærmen hvilken opløsning den
foretrækker.

> Opdaterer LCD-skærme ikke de enkelte områder der har ændret sig,
> fremfor at have en scanningslinie som man har på en CRT?

Ca. jo.

> Måske henviser de 60Hz til når man kører med analogt signal?

Du skal også føde den med en vis frekvens når du kører over DVI.

// Hans

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-03-06 15:35

Måske kan DisplayConfig X hjælpe dig <http://www.3dexpress.de/>

Det er shareware, men man kan afprøve det gratis før man betaler.

--
Mvh Martin

Fra : Ask Bjørn Hansen

Dato : 29-03-06 04:26

Lars Brink wrote:

> [...]
> og kan vælge 75 Hz så står billedet fint og teksterne er læselige men er

Få et DVI kabel.

Vi har en Infocus projektor (sp?) på vores Mac Mini og billedet er super
flot med DVI. Jeg prøvede kun med VGA i et minut -- billedet var helt
forfærdeligt.

- ask