|
| Køb af vare på nettet, forudbetailng, og f~ Fra : Kim Mogensen |
Dato : 15-03-06 09:17 |
|
Hej
Jeg kom til at sidde og tænke på, hvis man nu køber en vare i en
webshop og forudbetaler/betaler med dankort og får varen tilsendt, men
det er slet ikke den vare man har købt, som er i pakken.. Hvordan
står man som forbruger så ret juridisk?? For han har købt og bestilt
en anden vare end man modtager!!
Men hvis firmaet så påstår det er den bestilte vare, som er i
pakken, men kan kan konstatere at det er det ikke.. Så bliver der en
konflikt, og hvad kan man som forbruger gøre ved dette. Hvem har
bevisbyrden?? For som forbruger kan man jo først se pakkens indhold,
når man pakker den op..
mvh
Kim
| |
Per Tordrup (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Tordrup |
Dato : 15-03-06 09:50 |
|
Hej Kim
Merer der er noget med at man har 14 dages fortrydelsesret, når man laver
køb over nettet. Så man kan bare fortryde købet, hvis det er en cd, dvd
eller spil skal man bare lade være med at bryde foilien
Per
"Kim Mogensen" <darkdevildk@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1142410596.075331.281320@j33g2000cwa.googlegroups.com...
Hej
Jeg kom til at sidde og tænke på, hvis man nu køber en vare i en
webshop og forudbetaler/betaler med dankort og får varen tilsendt, men
det er slet ikke den vare man har købt, som er i pakken.. Hvordan
står man som forbruger så ret juridisk?? For han har købt og bestilt
en anden vare end man modtager!!
Men hvis firmaet så påstår det er den bestilte vare, som er i
pakken, men kan kan konstatere at det er det ikke.. Så bliver der en
konflikt, og hvad kan man som forbruger gøre ved dette. Hvem har
bevisbyrden?? For som forbruger kan man jo først se pakkens indhold,
når man pakker den op..
mvh
Kim
| |
Morten Wartou (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Morten Wartou |
Dato : 15-03-06 09:55 |
|
Det hjælper jo ikke så meget, firmaet vil jo sikkert holde fast i at de ikke
har fået den korrekte vare retur, det er jo varens art tvisten omhandler.
--
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
Per Tordrup wrote:
> Hej Kim
>
> Merer der er noget med at man har 14 dages fortrydelsesret, når man
> laver køb over nettet. Så man kan bare fortryde købet, hvis det er en
> cd, dvd eller spil skal man bare lade være med at bryde foilien
>
> Per
>
>
>
>
> "Kim Mogensen" <darkdevildk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1142410596.075331.281320@j33g2000cwa.googlegroups.com...
> Hej
>
> Jeg kom til at sidde og tænke på, hvis man nu køber en vare i en
> webshop og forudbetaler/betaler med dankort og får varen tilsendt, men
> det er slet ikke den vare man har købt, som er i pakken.. Hvordan
> står man som forbruger så ret juridisk?? For han har købt og bestilt
> en anden vare end man modtager!!
>
> Men hvis firmaet så påstår det er den bestilte vare, som er i
> pakken, men kan kan konstatere at det er det ikke.. Så bliver der en
> konflikt, og hvad kan man som forbruger gøre ved dette. Hvem har
> bevisbyrden?? For som forbruger kan man jo først se pakkens indhold,
> når man pakker den op..
>
> mvh
>
> Kim
| |
Anders Majland (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 15-03-06 10:03 |
|
> Det hjælper jo ikke så meget, firmaet vil jo sikkert holde fast i at de
> ikke har fået den korrekte vare retur, det er jo varens art tvisten
> omhandler.
Nogen af de store postordrebutikker videoovervåger pakningen - så kan de ved
en tvist hive video'en frem og se hvad der reelt er kommet i kassen.
/A
| |
Per Tordrup (16-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Tordrup |
Dato : 16-03-06 11:06 |
|
Der i har du da ret. Den smuttede lige for mig.
Per
"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:4417d648$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Det hjælper jo ikke så meget, firmaet vil jo sikkert holde fast i at de
> ikke har fået den korrekte vare retur, det er jo varens art tvisten
> omhandler.
>
>
> --
> Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou
>
> Per Tordrup wrote:
>> Hej Kim
>>
>> Merer der er noget med at man har 14 dages fortrydelsesret, når man
>> laver køb over nettet. Så man kan bare fortryde købet, hvis det er en
>> cd, dvd eller spil skal man bare lade være med at bryde foilien
>>
>> Per
| |
Kim Mogensen (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Kim Mogensen |
Dato : 15-03-06 09:59 |
|
Ja det er nemlig det... Det kan jo give en masse problemer.. For hvis
firmaet siger et og forbruger noget andet.. Så opstår der jo en
konflikt.. og så er jeg ude efter, hvad skal en forbruger stille op i
sådan et tilfælde?
mvh
Kim
| |
Martin Højriis Krist~ (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 15-03-06 10:10 |
|
"Kim Mogensen" <darkdevildk@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1142413169.496711.209740@p10g2000cwp.googlegroups.com...
> Ja det er nemlig det... Det kan jo give en masse problemer.. For hvis
> firmaet siger et og forbruger noget andet.. Så opstår der jo en
> konflikt.. og så er jeg ude efter, hvad skal en forbruger stille op i
> sådan et tilfælde?
Hvis du har betalt med Dankort så sender du pakken tilbage, og såfremt
butikken ikke tilbagefører pengene, så beder du banken om det. Du skal blot
underskrive en erklæring på at du ikke har fået din vare.
Så har butikken sin vare, og du har dine penge. Hvis butikken fortsat mener
du har en anden af deres varer, så ligger udspillet (formentligt en retssag)
på deres side.
--
Martin Højriis Kristensen
| |
Jonathan Stein (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 15-03-06 10:28 |
|
Martin Højriis Kristensen wrote:
> Hvis du har betalt med Dankort så sender du pakken tilbage, og såfremt
> butikken ikke tilbagefører pengene, så beder du banken om det. Du skal blot
> underskrive en erklæring på at du ikke har fået din vare.
Enig.
Jeg skulle lige til at skrive, at det kan man ikke, når pakken er
modtaget, men det må falde under "at den bestilte ydelse ikke er
leveret" i pkt. 5 tilfælde c i
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/
Hvis pakken er sendt med Post Danmark, har de i øvrigt logget en ret
præcis kontrolvejning, som også kan bruges hvis der er en vægtforskel på
det, man har modtaget og det, som butikken mener at have sendt.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Martin Højriis Krist~ (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 15-03-06 12:16 |
| | |
per christoffersen (15-03-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 15-03-06 12:24 |
|
"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
news:4417ddb1$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Højriis Kristensen wrote:
>
>> Hvis du har betalt med Dankort så sender du pakken tilbage, og såfremt
>> butikken ikke tilbagefører pengene, så beder du banken om det. Du skal
>> blot underskrive en erklæring på at du ikke har fået din vare.
>
> Enig.
>
> Jeg skulle lige til at skrive, at det kan man ikke, når pakken er
> modtaget, men det må falde under "at den bestilte ydelse ikke er leveret"
> i pkt. 5 tilfælde c i
Ja eller også så er varen leveret, men er mangelbehæftet. Det synes jeg er
lidt svært at afgøre generelt.
Hvis varen er mangelbehæftet, så er det de almindelige mangelsbestemmelser i
Købeloven. der træder i kraft.
/Per
| |
Bertel Lund Hansen (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 15-03-06 13:11 |
|
per christoffersen skrev:
> Ja eller også så er varen leveret, men er mangelbehæftet. Det synes jeg er
> lidt svært at afgøre generelt.
> Hvis varen er mangelbehæftet, så er det de almindelige mangelsbestemmelser i
> Købeloven. der træder i kraft.
Kun hvis man vælger at bruge de beføjelser. Man kan sagtens se
stort på mangelen og blot benytte returretten. Det kan være en
fordel.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Jonathan Stein (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 15-03-06 13:18 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>>Ja eller også så er varen leveret, men er mangelbehæftet. Det synes jeg er
>>lidt svært at afgøre generelt.
>>Hvis varen er mangelbehæftet, så er det de almindelige mangelsbestemmelser i
>>Købeloven. der træder i kraft.
>
> Kun hvis man vælger at bruge de beføjelser. Man kan sagtens se
> stort på mangelen og blot benytte returretten. Det kan være en
> fordel.
Ja - men hvis man fortryder efter at have modtaget varen, kan man ikke
bruge muligheden for at få banken til at tilbageføre beløbet.
Hvis man har modtaget pakken, og vil have banken til at tilbageføre
beløbet, skal begrundelsen være, at man ikke har modtaget den bestilte
ydelse.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 15-03-06 13:26 |
|
Jonathan Stein skrev:
> Ja - men hvis man fortryder efter at have modtaget varen, kan man ikke
> bruge muligheden for at få banken til at tilbageføre beløbet.
Nej. Jeg skrev cirka det samme. nemlig at hævningen var lovlig.
Det er først hvis butikken er urimeligt lang tid om at føre
pengene tilbage (eller evt. helt nægter), at der kan blive tale
om " uberettiget anvendelse af et betalingsmiddel".
Måske er det dog tvivlsomt om trækken i langdrag med
tilbagebetalingen er omfattet af § 11 i lov om betalingsmidler?
Selve benyttelsen af betalingsmidlet er jo for længst overstået,
og den transaktion det blev benyttet til, var berettiget.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
per christoffersen (15-03-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 15-03-06 13:46 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:441807c8$0$8068$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Måske er det dog tvivlsomt om trækken i langdrag med
> tilbagebetalingen er omfattet af § 11 i lov om betalingsmidler?
> Selve benyttelsen af betalingsmidlet er jo for længst overstået,
> og den transaktion det blev benyttet til, var berettiget.
Det er ihvertfald ikke omfattet af retningslinjerne fra det tidligere link.
/Per
| |
per christoffersen (15-03-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 15-03-06 13:32 |
|
"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
news:441805a1$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> Bertel Lund Hansen wrote:
>
>>>Ja eller også så er varen leveret, men er mangelbehæftet. Det synes jeg
>>>er lidt svært at afgøre generelt.
>>>Hvis varen er mangelbehæftet, så er det de almindelige
>>>mangelsbestemmelser i Købeloven. der træder i kraft.
>>
>> Kun hvis man vælger at bruge de beføjelser. Man kan sagtens se
>> stort på mangelen og blot benytte returretten. Det kan være en
>> fordel.
>
> Ja - men hvis man fortryder efter at have modtaget varen, kan man ikke
> bruge muligheden for at få banken til at tilbageføre beløbet.
>
> Hvis man har modtaget pakken, og vil have banken til at tilbageføre
> beløbet, skal begrundelsen være, at man ikke har modtaget den bestilte
> ydelse.
Og man skal selv betale returporto, hvis man vil benytte fortrydelsesretten.
Det skal man (klart nok) ikke, hvis varen ikke er leveret, og heller ikke
hvis der er tale om en mangel.
Og så er der jo lige det udestående 'Catch 22': hvis man vil fortryde, skal
varen leveres tilbage i væsentlig samme... osv. Hvordan gør man lige det,
når man ikke har fået varen? Det e rjo kernen i det oprindelige spørgsmål,
og hvordan man klarer den kan jeg ikke gennemskue.
/Per
| |
Bertel Lund Hansen (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 15-03-06 13:58 |
|
per christoffersen skrev:
> Og så er der jo lige det udestående 'Catch 22': hvis man vil fortryde, skal
> varen leveres tilbage i væsentlig samme... osv. Hvordan gør man lige det,
> når man ikke har fået varen?
Det er da nemt. Man leverer ingenting. Det har præcis samme stand
som det ingenting man modtog.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Kim Mogensen (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Kim Mogensen |
Dato : 15-03-06 11:12 |
|
Okay det lyder jo rart for forbrugeren, men når det er betalt og
beløbet er trukket, så er det vel kun en vis antal dage, hvor det er
muligt at føre beløbet tilbage???
mvh
Kim
| |
Bertel Lund Hansen (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 15-03-06 12:03 |
|
Kim Mogensen skrev:
> Okay det lyder jo rart for forbrugeren, men når det er betalt og
> beløbet er trukket, så er det vel kun en vis antal dage, hvor det er
> muligt at føre beløbet tilbage?
Nej.
Men bemærk at trækningen af pengene har været lovlig og at man
derfor ikke blot kan gå ned dagen efter returneringen og få dem
ført tilbage. Først når det står klart at butikken ikke vil følge
spillereglerne, er der tale om noget uberettiget, og så kan man
forlange pengene ført tilbage.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 15-03-06 12:05 |
|
Bertel Lund Hansen skrev:
>> Okay det lyder jo rart for forbrugeren, men når det er betalt og
>> beløbet er trukket, så er det vel kun en vis antal dage, hvor det er
>> muligt at føre beløbet tilbage?
> Nej.
Jeg burde have skrevet at forældelsesfristen for den slags krav
som udgangspunkt er 5 år, men den kan måske godt kortes ned ved
passivitet. Så taler vi dog om nogle år, så i praksis er
forældelsen ikke noget problem.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
|
|