Spam eller ej?
Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 09:03

Jeg har lavet en hjemmeside, hvor jeg linker til en lang række virksomheder.
Må jeg sende dem en individuel mail, hvor jeg fortæller dem, at de er at
finde på mit site med de og de oplysninger? Eller er det at betragte som
spam?
(det skal lige nævnes at jeg har fåët vidt forskellige svar andre steder på
dette spørgsmål - en advokat har bl.a. udtalt "Du må gerne sende mail til
dem, så længe det ikke er led i markedsføring af erhvervsvirksomhed.") Er
det så markedsføring, hvis man bare vil sikre, at de er enige/tilfredse med
de listede oplysninger, eller er det så tilladt?

Nu prøver jeg så endnu en gang for at (måske) af få et endeligt svar.

Håber der er nogle, der kan hjælpe
--

hilsen
Henrik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-03-06 10:36

Rygaard wrote:

> [...]
> dette spørgsmål - en advokat har bl.a. udtalt "Du må gerne sende mail til
> dem, så længe det ikke er led i markedsføring af erhvervsvirksomhed.")

Han har ret. (Og han har en lovpligtig ansvarsforsikring, hvis han tager
fejl...)

> Er
> det så markedsføring, hvis man bare vil sikre, at de er enige/tilfredse med
> de listede oplysninger, eller er det så tilladt?

Det er ikke umiddelbart markedsføring, men ligger der mere i det?

Kan de f.eks. ved samme lejlighed få deres oplysninger fremhævet for et
(beskedent) beløb? - eller købe en annonce?
Eller bliver de tilfældigvis opmærksomme på, at din side er et super
godt sted at søge den slags oplysninger?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 10:48

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Han har ret. (Og han har en lovpligtig ansvarsforsikring, hvis han tager
> fejl...)

OK

> [...]
> (beskedent) beløb? - eller købe en annonce?
> Eller bliver de tilfældigvis opmærksomme på, at din side er et super godt

Der vil ikke blive nævnt noget om nogen mulighed for køb af annonce eller
lign. i mailen. Formålet er at sikre, at de listede oplysninger er korrekte.
Men det vil jo altid være muligt at købe annoncerplads på et site - og hvis
nogle af de kontaktede virksomheder bliver interesseret i at annoncere efter
modtagelsen af mailen, så vil de selvfølgelig få lov til det...(og jeg ville
selvfølgelig håbe at mange var interesseret i det, men som sagt er det ikke
hovedformålet).
Og hvor står man så?

VH
Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-06 11:59

Rygaard skrev:

> [...]
> selvfølgelig håbe at mange var interesseret i det, men som sagt er det ikke

Med fødderne i fedtefadet.

§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen
   ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem
   eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom
   og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser,
   medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Når du kan tjene penge via din hjemmeside, er du
efhvervsdrivende. Du må derfor ikke rette henvendelse til nogen
via mail med henblik på afsætning - og det nytter ikke at du
prøver at camouflere afsætningen som en biting. Det kan enhver
idiot jo gøre.

Hvis du kun har brug for at få bekræftet at oplysningerne er
korrekte, har du jo ikke brug for at fortælle dem om din
hjemmeside. Du kan blot sende en mail med deres oplysninger og
bede dem bekræfte at de er korrekte.

Hvilket i øvrigt lyder som en sær idé. Hvor svært kan det være at
slå op i en telefonbog?

--
Bertel