/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
XML, PHP, Pascal og HTX...
Fra : Ukendt


Dato : 14-03-06 17:11

Jeg overvejer at skifte til Macintosh, men der er nogle få ting, som
holder mig tilbage.

Jeg laver hjemmesider i XML (delvist XHTML) og PHP. Findes PHP -
http://www.php.net (og evt. Apache - http://httpd.apache.org) til Mac?
Findes der teksteditorer til Mac med syntaksfarvning som er gratis?

Jeg programmerer i Pascal (med Borland Delphi -
http://www.borland.com/delphi). Findes der en compiler (ud over
FreePascal - http://www.freepascal.org) til Mac? Eller har I kommentarer
til FreePascal eller et andet sprog at foreslå?

Til sommer starter jeg på HTX. Har I kommentarer til en Mac på HTX?

 
 
Morten Reippuert Knu~ (14-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 14-03-06 23:15

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> wrote:

> Jeg laver hjemmesider i XML (delvist XHTML) og PHP. Findes PHP -
> http://www.php.net (og evt. Apache - http://httpd.apache.org) til Mac?

Ja selvfølgelig, Mac OS X er et POIX styresystem ganske som eks
solaris, *BSD og linux. Apple har også være så venlig at inkludere
såvel php som apache i standart installationen. Som udgangspunkt
findes alle opensource dimser der kendes fra linux også til Mac OS X -
Forudsat de ikke er afhægige af kerne eller maskin specifik kode.

<http://www.apple.com/dk/macosx/features/unix/>

> Findes der teksteditorer til Mac med syntaksfarvning som er gratis?

ja, masser. Både til GUI og CLI.

> Jeg programmerer i Pascal (med Borland Delphi -
> http://www.borland.com/delphi). Findes der en compiler (ud over
> FreePascal - http://www.freepascal.org) til Mac?

gpc, GNU pascal compiler. Der er sikkert også andre. Kig på hvad er
eks findes i "fink". <http://fink.sourceforge.net>

Eller søg lidt på <http://versiontracker.com>

> Eller har I kommentarer til FreePascal eller et andet sprog at
> foreslå?

Kig her for info om Apples udviklingsmiljø, Xcode:

<http://www.apple.com/dk/macosx/developertools/>.

> Til sommer starter jeg på HTX. Har I kommentarer til en Mac på HTX?

nej, men det er muligvis en dårlig ide, såfremt du er afhængig af
komerciel SW der kun findes til windows. CAD programmer er eks. ikke
særligt udbredte til Mac OS X. AutoCAD er et glimrende eksempel.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Ukendt (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-03-06 11:14

Morten Reippuert Knudsen skrev:
> nej, men det er muligvis en dårlig ide, såfremt du er afhængig af
> komerciel SW der kun findes til windows. CAD programmer er eks. ikke
> særligt udbredte til Mac OS X. AutoCAD er et glimrende eksempel.

Hvor meget minder en Mac med Intel-processor om en PC (i strukturen)? Er
det kun API'et der er anderledes?

Morten Reippuert Knu~ (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 15-03-06 12:03

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> wrote:

> > nej, men det er muligvis en dårlig ide, såfremt du er afhængig af
> > komerciel SW der kun findes til windows. CAD programmer er eks. ikke
> > særligt udbredte til Mac OS X. AutoCAD er et glimrende eksempel.

> Hvor meget minder en Mac med Intel-processor om en PC (i strukturen)? Er
> det kun API'et der er anderledes?

Hardware'en er identisk bortset fra at BIOS er erstattet med EFI
_uden_ et BIOS kompatibilitets lag. Windows XP kan ikke boote på 32bit
EFI, Vista kommmer ej heller til at boote på 32bit EFI.

Styresystemet er et andet, og det kan ikke afvikle eks. Windows
programmer. Hvad fisker du efter?

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Ukendt (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-03-06 12:59

Morten Reippuert Knudsen skrev:
> Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> wrote:
> Styresystemet er et andet, og det kan ikke afvikle eks. Windows
> programmer. Hvad fisker du efter?

Hvor meget anderledes et Windows-program er fra et Mac OS-program.

Morten Reippuert Knu~ (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 15-03-06 13:13

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen skrev:
> > Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> wrote:
> > Styresystemet er et andet, og det kan ikke afvikle eks. Windows
> > programmer. Hvad fisker du efter?

> Hvor meget anderledes et Windows-program er fra et Mac OS-program.

Tilstrækkeligt til at du ikke kan afvikle windows programmer på en mac
og omvendt. Igen: hvad fisker du efter?

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Ukendt (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-03-06 14:01

Morten Reippuert Knudsen skrev:
>> Hvor meget anderledes et Windows-program er fra et Mac OS-program.
>
> Tilstrækkeligt til at du ikke kan afvikle windows programmer på en mac
> og omvendt. Igen: hvad fisker du efter?

Ikke noget specielt. Jeg tænkte, at der sikkert var én bestemt ting, som
udgjorde hele forskellen. For det ville nemlig være interessant.

Morten Reippuert Knu~ (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 15-03-06 16:41

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> wrote:

> Ikke noget specielt. Jeg tænkte, at der sikkert var én bestemt ting, som
> udgjorde hele forskellen. For det ville nemlig være interessant.

API... Du har heller ikke den store chance for at køre solaris x86
programmer direkte på windows. Intet nyt under solen der.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thorbjørn Ravn Ander~ (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 15-03-06 17:25

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> writes:

> Hvor meget anderledes et Windows-program er fra et Mac OS-program.

Rigtigt, rigtigt meget - ihvertfald i detaljerne.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Per Rønne (16-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 16-03-06 07:05

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> wrote:
>
> > > nej, men det er muligvis en dårlig ide, såfremt du er afhængig af
> > > komerciel SW der kun findes til windows. CAD programmer er eks. ikke
> > > særligt udbredte til Mac OS X. AutoCAD er et glimrende eksempel.
>
> > Hvor meget minder en Mac med Intel-processor om en PC (i strukturen)? Er
> > det kun API'et der er anderledes?
>
> Hardware'en er identisk bortset fra at BIOS er erstattet med EFI
> _uden_ et BIOS kompatibilitets lag. Windows XP kan ikke boote på 32bit
> EFI, Vista kommmer ej heller til at boote på 32bit EFI.
>
> Styresystemet er et andet, og det kan ikke afvikle eks. Windows
> programmer. Hvad fisker du efter?

Personligt har jeg besluttet mig for at vente med at købe en MacIntel
indtil disse problemer er løst. Og jeg tror også at jeg vil holde mig
til 64-maskiner.

Så foreløbig bliver jeg ved min G4/867/640, men det er da muligt at jeg
vil sætte ekstra 512 M RAM i maskinen. Især java-programmer som Den
Store Danske Encyclopædi og Encylopædia Britannica 2005 kører ekstremt
langsomt. Fordi java-maskinen hele tiden skal swappes mellem harddisk og
RAM?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Per Rønne (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 15-03-06 07:48

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> wrote:

> Til sommer starter jeg på HTX. Har I kommentarer til en Mac på HTX?

Det kommer an på hvilke fag du skal have.

Microsoft Office findes også til MacOS X, lige som Macromedia med bl.a.
Dreamweaver og Flash. Men hvis du skal have Programmering C, og der her
benyttes Visual Basic eller Delphi vil du have lidt af et problem. Java
går udmærket, og også rent Turbo Pascal [GNU Pascal].

Og så kan det naturligvis være at du skal bruge AutoCAD eller lignende.
Men med de nye MacIntel-maskiner kan det ikke vare længe inden disse
maskiner kan køre Windows-programmer i stor hastighed. Der sidder jo
trods alt en Intel-processor i dem.

Forvent en løsning herpå inden sommerferien. Og det eneste edb du mig
bekendt skal have på første år er Kommunikation/IT, som jeg selv har
undervist på. Du kan allerhøjst ikke bruge Microsoft Project [men
Entourage indeholder også projektstyring, blot på et enklere niveau].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Morten Reippuert Knu~ (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 15-03-06 09:25

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Og så kan det naturligvis være at du skal bruge AutoCAD eller lignende.
> Men med de nye MacIntel-maskiner kan det ikke vare længe inden disse
> maskiner kan køre Windows-programmer i stor hastighed. Der sidder jo
> trods alt en Intel-processor i dem.

Jeg synes at et råd basseret på så usikkert gætværk er lidt er
hassarderet.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Per Rønne (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 15-03-06 10:11

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
>
> > Og så kan det naturligvis være at du skal bruge AutoCAD eller lignende.
> > Men med de nye MacIntel-maskiner kan det ikke vare længe inden disse
> > maskiner kan køre Windows-programmer i stor hastighed. Der sidder jo
> > trods alt en Intel-processor i dem.
>
> Jeg synes at et råd basseret på så usikkert gætværk er lidt er
> hassarderet.

Jeg synes ellers at jeg har læst at Microsoft er i fuld gang med at lave
en VirtualPC til MacIntel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Morten Reippuert Knu~ (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 15-03-06 11:44

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> > Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> >
> > > Og så kan det naturligvis være at du skal bruge AutoCAD eller lignende.
> > > Men med de nye MacIntel-maskiner kan det ikke vare længe inden disse
> > > maskiner kan køre Windows-programmer i stor hastighed. Der sidder jo
> > > trods alt en Intel-processor i dem.
> >
> > Jeg synes at et råd basseret på så usikkert gætværk er lidt er
> > hassarderet.

> Jeg synes ellers at jeg har læst at Microsoft er i fuld gang med at lave
> en VirtualPC til MacIntel.

Vent til det er officielt. Der er rygter om at de nuker VPC til mac.

Derudover er det muligt at et program som AutoCAD vil være ganske
ubrugeligt da vi endnu ikke ved om grafikdriveren i et sådan produkt
vil være accelereret.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thorbjørn Ravn Ander~ (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 15-03-06 12:28

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> writes:

> Jeg programmerer i Pascal (med Borland Delphi -
> http://www.borland.com/delphi). Findes der en compiler (ud over
> FreePascal - http://www.freepascal.org) til Mac? Eller har I
> kommentarer til FreePascal eller et andet sprog at foreslå?

Hvis du gerne vil udvikle programmer på een platform til at køre på en
anden platform, så vil jeg foreslå dig at skifte sprog.

Enten til C# under Mono, eller Java.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Ukendt (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-03-06 13:09

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Hvis du gerne vil udvikle programmer på een platform til at køre på en
> anden platform, så vil jeg foreslå dig at skifte sprog.

Hvis jeg skifter min Amitech ud med en Mac, så skifter jeg også den
platform, jeg udvikler til. Jeg udvikler primært til mig selv, fordi jeg
selv kan bestemme hvordan programmet skal se ud.

> Enten til C# under Mono, eller Java.

Hvad er C# under Mono? Apples svar på C#?

Hvor findes en detaljeret beskrivelse - gerne med statistik over
udbredelse - af mulige programmeringssprog til Mac?

Thorbjørn Ravn Ander~ (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 15-03-06 17:24

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> writes:

> > Hvis du gerne vil udvikle programmer på een platform til at køre på en
> > anden platform, så vil jeg foreslå dig at skifte sprog.
>
> Hvis jeg skifter min Amitech ud med en Mac, så skifter jeg også den
> platform, jeg udvikler til. Jeg udvikler primært til mig selv, fordi
> jeg selv kan bestemme hvordan programmet skal se ud.

Prisværdigt.

Selv har jeg brugt Perl meget under diverse Unix'er (grumt men godt),
og har de sidste år levet af at programmere Java på en del platforme.
Eclipse er et godt værktøj til Java, og gør det acceptabelt at
programmere i.

Derudover er Java bare det sprog jeg har valgt. Der er naturligvis
andre.



> > Enten til C# under Mono, eller Java.
>
> Hvad er C# under Mono? Apples svar på C#?

Mono er en OpenSource implementering af DotNet, som svjv kører på Mac,
men ihvertfald under diverse Unixvarianter.

> Hvor findes en detaljeret beskrivelse - gerne med statistik over
> udbredelse - af mulige programmeringssprog til Mac?

Ingen anelse. Jeg traf valget for mange år siden at jeg ikke ville
være bundet til een platform, og så droppede jeg Borland Pascal.

Det er fint at kunne mange sprog, men det er træls at skulle
reimplementere alting bare fordi man skal bruge det efter man har købt
ny maskine.


--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Morten Reippuert Knu~ (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 15-03-06 18:00

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> > Hvis du gerne vil udvikle programmer på een platform til at køre på en
> > anden platform, så vil jeg foreslå dig at skifte sprog.

> Hvis jeg skifter min Amitech ud med en Mac, så skifter jeg også den
> platform, jeg udvikler til. Jeg udvikler primært til mig selv, fordi jeg
> selv kan bestemme hvordan programmet skal se ud.

> > Enten til C# under Mono, eller Java.

> Hvad er C# under Mono? Apples svar på C#?

> Hvor findes en detaljeret beskrivelse - gerne med statistik over
> udbredelse - af mulige programmeringssprog til Mac?

1) carbon mach-o
2) cocoa (Objective C)
3) C
4) Java

Ovenstående er gæt men jeg vil blive meget overasket hvis ikke det
forholder sig ca sådan.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Per Rønne (16-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 16-03-06 07:05

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> writes:
>
> > Jeg programmerer i Pascal (med Borland Delphi -
> > http://www.borland.com/delphi). Findes der en compiler (ud over
> > FreePascal - http://www.freepascal.org) til Mac? Eller har I
> > kommentarer til FreePascal eller et andet sprog at foreslå?
>
> Hvis du gerne vil udvikle programmer på een platform til at køre på en
> anden platform, så vil jeg foreslå dig at skifte sprog.
>
> Enten til C# under Mono, eller Java.

Microsofts C#? Hvorfor ikke C++, der er åbent?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thorbjørn Ravn Ander~ (16-03-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 16-03-06 08:23

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> > Enten til C# under Mono, eller Java.
>
> Microsofts C#? Hvorfor ikke C++, der er åbent?

Under Mono. Her fungerer det som Java.

C++ er åbent men ikke krydsplatform.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Per Rønne (16-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 16-03-06 09:35

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
> > > Enten til C# under Mono, eller Java.
> >
> > Microsofts C#? Hvorfor ikke C++, der er åbent?
>
> Under Mono. Her fungerer det som Java.
>
> C++ er åbent men ikke krydsplatform.

Det kommer da vel an på det benyttede klassebibliotek, og jeg tænker her
på et GUI-klassebibliotek.

C++ findes på et utal af platforme, og umiddelbart kan jeg da også kun
komme på en platform, som det næppe findes til.

CP/M.

Men ok, det er vel også 15 år siden jeg solgte min gamle CP/M-80
maskine. En Amstrad med monokrom skærm, kassettebånd i tastaturet og to
diskettestationer til vendbare disketter, med plads til hele 180K på
hver siden ... og med WordStar, SuperCalc, dBase II og Pascal MT+ som
vigtigste programpakker ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thorbjørn Ravn Ander~ (16-03-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 16-03-06 10:58

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det kommer da vel an på det benyttede klassebibliotek, og jeg tænker her
> på et GUI-klassebibliotek.

Krydsplatform på binær form. Altså uden at man skal genoversætte
kildeteksten.

> Men ok, det er vel også 15 år siden jeg solgte min gamle CP/M-80
> maskine. En Amstrad med monokrom skærm, kassettebånd i tastaturet og to
> diskettestationer til vendbare disketter, med plads til hele 180K på
> hver siden ... og med WordStar, SuperCalc, dBase II og Pascal MT+ som
> vigtigste programpakker ...

Jah, vi er nogen dinosauere os to.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Ukendt (16-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-03-06 16:47

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
>> Men ok, det er vel også 15 år siden jeg solgte min gamle CP/M-80
>> maskine. En Amstrad med monokrom skærm, kassettebånd i tastaturet og to
>> diskettestationer til vendbare disketter, med plads til hele 180K på
>> hver siden ... og med WordStar, SuperCalc, dBase II og Pascal MT+ som
>> vigtigste programpakker ...
>
> Jah, vi er nogen dinosauere os to.

Men I er da i det mindste ikke uddøde endnu... Eller...?

Per Rønne (16-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 16-03-06 17:35

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> >> Men ok, det er vel også 15 år siden jeg solgte min gamle CP/M-80
> >> maskine. En Amstrad med monokrom skærm, kassettebånd i tastaturet og to
> >> diskettestationer til vendbare disketter, med plads til hele 180K på
> >> hver siden ... og med WordStar, SuperCalc, dBase II og Pascal MT+ som
> >> vigtigste programpakker ...
> >
> > Jah, vi er nogen dinosauere os to.
>
> Men I er da i det mindste ikke uddøde endnu... Eller...?

Det er dinosaurerne da heller ikke endnu, selv om de i øjeblikket
opskræmmer den danske befolkning ved at dø af - fugleinfluenza H5N1.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Ukendt (16-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-03-06 17:45

Per Rønne skrev:
>>> Jah, vi er nogen dinosauere os to.
>> Men I er da i det mindste ikke uddøde endnu... Eller...?
> Det er dinosaurerne da heller ikke endnu, selv om de i øjeblikket
> opskræmmer den danske befolkning ved at dø af - fugleinfluenza H5N1.

Ja, okay - du fik mig... Men det har influenzaen ikke endnu :)))))

Morten Reippuert Knu~ (16-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 16-03-06 22:31

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Det er dinosaurerne da heller ikke endnu, selv om de i øjeblikket
> opskræmmer den danske befolkning ved at dø af - fugleinfluenza H5N1.

tja, så kan vi da osse argumentere for at du er en amøbe.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Per Rønne (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 17-03-06 04:36

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
>
> > Det er dinosaurerne da heller ikke endnu, selv om de i øjeblikket
> > opskræmmer den danske befolkning ved at dø af - fugleinfluenza H5N1.
>
> tja, så kan vi da osse argumentere for at du er en amøbe.

Dinosaurerne er fuglenes forfædre, og dinosaurerne var 1) fugleagtige,
2) nærmere beslægtede med fuglene end med nutidens reptiler.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Henrik Münster (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 17-03-06 10:43

On 2006-03-17 04:36:24 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
>>
>>> Det er dinosaurerne da heller ikke endnu, selv om de i øjeblikket
>>> opskræmmer den danske befolkning ved at dø af - fugleinfluenza H5N1.
>>
>> tja, så kan vi da osse argumentere for at du er en amøbe.
>
> Dinosaurerne er fuglenes forfædre, og dinosaurerne var 1) fugleagtige,
> 2) nærmere beslægtede med fuglene end med nutidens reptiler.

Jeg troede, du ville prøve at modsige Morten
   Dinosauerne slægtskab med fugle bygges vel på bækkenets facon, det
lette kranium med huller i knoglerne samt at flere af dem havde fjer.
Det kan nu være svært at se ligheden mellem en ankylosaurus og en fugl.
Fire tons pansrede muskler og knogler flyver vist ikke så langt. Jeg
kan kun anbefale, at man tager til Berlin og ser Humboldt-museet, hvor
de har en rigtig flot archaeopteryx, der blev fundet i sandsten ved
München. Det vil sige, det er vel nærmest et aftryk i sandstenen, men
det er meget tydeligt alligevel. Det har vist også en i London, der er
knap så flot. Archaeopteryx er nærmest en fugl med ansigt som et firben
med tænder og det hele. Den er vel på størrelse med en and, men mere
slank.

<http://www.dinoland.dk/Dinosaurer/Archaeopteryx.html>
<http://www.dinoland.dk/Dinosaurer/Ankylosaurus.html>

   Udstillingens clou er en brachiosaurus, der blev fundet Tanzania i
1909-11. Det er verdens største offentligt udstillede dinosaurus. Den
er godt 11 m høj og 22 m lang. Så føler man sig godt nok lidt lille og
ubetydelig.

<http://www.museum.hu-berlin.de/home.asp?page=http://www.museum.hu-berlin.de/auss/sehwert/brachio.asp>
<http://www.dinoland.dk/Dinosaurer/Brachiosaurus.html>
--


Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Thorbjørn Ravn Ander~ (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 17-03-06 15:48

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

>    Udstillingens clou er en brachiosaurus, der blev fundet
> Tanzania i 1909-11. Det er verdens største offentligt udstillede
> dinosaurus. Den er godt 11 m høj og 22 m lang. Så føler man sig godt
> nok lidt lille og ubetydelig.

Jeg har set den. De har opstillet den sådan at hovedet når helt op i
ovenlysvinduet - man føler sig ganske rigtigt ret lille.

Så også på Dinoer i Denver engang. De har også nogen flotte ting, men
ikke så overvældende som den i Berlin.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Morten Reippuert Knu~ (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 17-03-06 14:35

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:
> On 2006-03-17 04:36:24 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> >
> >> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> >>
> >>> Det er dinosaurerne da heller ikke endnu, selv om de i øjeblikket
> >>> opskræmmer den danske befolkning ved at dø af - fugleinfluenza H5N1.
> >>
> >> tja, så kan vi da osse argumentere for at du er en amøbe.
> >
> > Dinosaurerne er fuglenes forfædre, og dinosaurerne var 1) fugleagtige,
> > 2) nærmere beslægtede med fuglene end med nutidens reptiler.

> Jeg troede, du ville prøve at modsige Morten

De fleste evlutions teoretikkere har vist svært ved at modsige mit
argument i denne kontext, oder?

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Morten Reippuert Knu~ (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 17-03-06 14:35

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> > Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> >
> > > Det er dinosaurerne da heller ikke endnu, selv om de i øjeblikket
> > > opskræmmer den danske befolkning ved at dø af - fugleinfluenza H5N1.
> >
> > tja, så kan vi da osse argumentere for at du er en amøbe.

> Dinosaurerne er fuglenes forfædre, og dinosaurerne var 1) fugleagtige,
> 2) nærmere beslægtede med fuglene end med nutidens reptiler.

Og?

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thorbjørn Ravn Ander~ (16-03-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 16-03-06 18:05

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> writes:

> > Jah, vi er nogen dinosauere os to.
>
> Men I er da i det mindste ikke uddøde endnu... Eller...?

Nogen morgener kan man nu godt ønske sig 10-20,000 år yngre. Kender
du ikke det?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Ukendt (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-03-06 16:34

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> writes:
>
>>> Jah, vi er nogen dinosauere os to.
>> Men I er da i det mindste ikke uddøde endnu... Eller...?
>
> Nogen morgener kan man nu godt ønske sig 10-20,000 år yngre. Kender
> du ikke det?

Hmm joeh det hænder. Men ikke 20 år yngre - så var jeg ikke undfanget...

Thorbjørn Ravn Ander~ (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 17-03-06 19:13

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> writes:

> Hmm joeh det hænder. Men ikke 20 år yngre - så var jeg ikke undfanget...

Sådanne morgener findes skam også - vær du glad for du ikke har haft
nogen af dem :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Ukendt (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-03-06 20:19

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> writes:
>
>> Hmm joeh det hænder. Men ikke 20 år yngre - så var jeg ikke undfanget...
>
> Sådanne morgener findes skam også - vær du glad for du ikke har haft
> nogen af dem :)

Uha ja. Min kære fader snakker også om de morgener, hvor han ønsker sig
50 år yngre - den tid den sorg, for det bliver en sorg.

Thomas Bjorn Anderse~ (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 15-03-06 20:25

Kristian Kjærgaard <kristiankjaergaard@gmail.com> writes:

> Hvor findes en detaljeret beskrivelse - gerne med statistik over
> udbredelse - af mulige programmeringssprog til Mac?

Det lyder som om, at du ville kunne bruge lidt tid på at kigge rundt
http://www.apple.com/developer for at se hvad der findes af
muligheder. Xcode er faktisk ret interessant at sidde og nørde lidt
med.


--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408562
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste