Brizz wrote:
> Er total nybegynder mht studie fotografering men har mod og råd til at
> starte op i det små. Men jeg aner ikke hvilke mærker jeg skal gå efter
> af lys.
> En af de ting jeg bla er usikker på er hvad de forskellige lys bruges
> til osv. Pilot lys fx? softbox/softbox ikke?
> Er der nogen sider der forklarer elementær lyssætning?
Jamen jeg skal da lige prøve at gi dig en hurtig one on one gennemgang af
lyset.
Du har med garanti prøvet at tage billeder med blitz enten den indbyggede
eller en ekstern monteret oven på kameraet!
resultatet taler for sig selv. Billedet blir fladt og højlys hårdt belyst,
mens der ingen overgang er mellem lys og skygge. Er du lidt uheldig har
personerne også røde øjne fordi lyset rammer dem vinkelret på i forhold til
kameraet.
Lyset er meget hårdt, fordi det kommer koncentreret fra en meget lille
lyskilde, nemlig blitzen. Man kan sige at kvaliteten af lyset er meget lav,
fordi koncentrationen af det er meget høj.
Du vil også opdage, at lyset udendørs en solfyldt sommerdag er dårligt
omkring middag, hvor solen står højt. billederne blir flade og lyset flader
forkert. Tidligere og senere på dagen, hvor solen står lavt, er lyset meget
bedre. Man kan få liv og kontrast i billederne.
En overskyet dag vil du se, at lyset smyger sig om alting. Skyggerne, hvis
der er nogen, er bløde og diffuse. Det skyldes faktisk, at skyerne virker
som en kæmpemæssig softboks. Lyset kommer ikke længere direkte fra solen,
som et punkt på himlen, men hele den skydækkede himmel er oplyst, og lyset
kommer næsten allesteder fra. Det er den ultimative softboks
øMan kan
sige, at kvaliteten af lyset er meget høj - Desværre er der ikke ret meget
af den sådan en overskyet dag.
I studioet bruger vi det samme princip. Vi er ikke interesseret i hårdt
direkte lys, der gør billederne flade og kedelige. Vi vil gerne ha en meget
stor lyskilde for at gøre lyset blødt og overgangene mellem lys og skygge
blød. Derfor monterer vi en softboks foran flashen. Dermed forandres lyset
fra at komme fra et koncentreret punkt til at komme fra en stor flade. Jo
større i forhold til motivet, jo blødere lys. softboksen kan også være en
octagon (8kantet softboks), der gør lyset endnu blødere
Så er det jo så spørgsmålet om, hvor blødt man vil ha lyset. Det har også en
stor betydning, hvor tæt man placerer lyskilden til motivet. Jo tættere på
desto blødere, fordi vinklen fra softboksens kanter bliver større.
Pilotlys på en flash er en lampe, der er indbygget i flashen, og kan følge
flashens lysstyrke. Med pilotlyset kan du på forhånd se, hvordan lyset
falder på motivet og i ro og mag flytte rundt på flash og reflektorer, så
det ønskede resultat opnås.
Studioflash fjernstyres fra kameraet enten via et kabel sat i kameraets
Sync-stik, eller ved at man har monteret en Infrarød trigger på kameraet (en
flash, der blitzer med infrarødt lys) og aktiveret flashens slavefunktion.
Sidste mulighed er en trådløs sender monteret på kameraet og en modtager på
flashen.
Til et godt portræt bruger man normalt kun en lampe til hovedlys og opbløder
skyggerne med reflektorer. Man kan også lægge reflekser i håret ved at bruge
endnu en flash monteret med en Snoot-cone (gir et koncentret lys, lige som
en spotlampe) højt placeret over personen.
Bruger man flere flash, vil der også komme flere reflekser i personens øjne,
hvilket virker forstyrrende.
Til at bestemme blændet bruger man normalt et flashmeter (brug en fast
lukkertid på1/125 sec.)
Et DSLR har dog et histogram, der kan bruges istedet. Snup et billed og kig
på histogrammet og tilpas blænden.
Som en tommelfingerregel, kan du regne med et udgangspunkt på F:8,0 ved 100
ISO ved laveste styrke på flashen eller deromkring, men du vil hurtigt få
skudt dig ind.
Hvis du bor i nærheden af Århus, kan du jo aflægge husets studio et besøg,
og tage flashkørekortet for 100 kr og derefter leje studioet for bare 50
kr/timen. så kan du for små penge afgøre, om studioarbejde er noget for dig.
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger