stegepande i kobber
Fra : Ukendt

Dato : 14-03-06 16:21

Jeg har fået en ny pande - en af rustfri metal med kobberbelægning yderst.

Men kan ikke lige gennemskue om den er smart eller hva.

Den har ikke nogen teflonbelægning og maden brænder derfor nemt fast...

Hvordan skal den bruges for at undgå dette ? Er der en eller anden fidus ?
Eller køber folk dem kun fordi de er flotte at se på ?

Fra : Jette

Dato : 17-03-06 12:14

Min svoger påstår han har set Claus Meyer sige at man aldrig skal bruge
sulfo på sine pander/gryder. Jeg troede kun det gjaldt for støbejernsting,
men han fortæller at det er hylenemt at vaske en eva triogryde af for
havregrød, når han ikke bruger sulfo. Jeg ved ikke....bruger mest
teflongryder.
vh. Jette
www.stay-clean.dk
nanoforsegling af bil, båd osv.

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse

Fra : Padre

Dato : 17-03-06 12:29

>han fortæller at det er hylenemt at vaske en eva triogryde af for
>havregrød, når han ikke bruger sulfo.

Det er korrekt - så godt som alt kan komme af mine eva-trioer uden
brug af sulfo, bare man lader det stå lidt i blød. Det samme gælder
mine støbejernsting, 2 pander og en gryde.

--
padre

Fra : Padre

Dato : 17-03-06 12:36

Hvis tingene brænder fast ville jeg tro, at du enten bruger for lidt
fedsstof eller steger ved for høj temperatur, mens du lader tingene
ligge stille. Hvis man fx laver brasede kartofler, er det min erfaring,
at man skal starte med rigeligt fedsstof og ved en lidt lavere
temperatur end man vil slutte ved, og så stille og roligt skrue op
undervejs, mens man næsten konstant ryster kartoflerne omkring.

Hvis man lægger en bøf på en gloende pande, og ikke ryster den lidt
omkring på panden under stegningen, vil den også brænde på, uanset
om man bruger rigeligt fedtstof.

Samtidig kan brug af sulfo på panden medføre, at tingene lettere
brænder på.

Fsva kobberet - hvis det er en tyk kobberpande med et tyndt lag stål
indvendig, så er kobberet der, fordi det har bedre varmeledende
egenskaber end stål og støbejern, det skulle give en pande, som
hurtigere varmer op. Er det et tyndt lag kobber, ja så er det der bare
til pynt. En "rigtig" kobberstegepande koster vistnok omtrent 1.500. I
hvert fald har de små kobbergryder, jeg har set, kostet omtrent 1.300

--
padre