Mail program på Mac.
Fra : Henrik

Dato : 14-03-06 10:22

Hej NG

Jeg ved godt jeg spørger mere end 10 tosser kan svare.

Nu er jeg nået til programdelen.

Er der normalt Mail program med når man køber en Mac med F.eks. 10.3 eller
10.4 eller skal man ud og købe hente et program.

Er det muligt at overføre sit adresse kartotek fra Outlook på en Win XP
maskine til et mailprogram på en Mac?

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 10:58

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> Er der normalt Mail program med når man køber en Mac med F.eks. 10.3 eller
> 10.4 eller skal man ud og købe hente et program.

Mail er præinstalleret.

> Er det muligt at overføre sit adresse kartotek fra Outlook på en Win XP
> maskine til et mailprogram på en Mac?

Det er der vistnok. Personligt synkroniserer jeg nu mellem Outlook på to
Windows XP Pro-maskiner, min Palm og Entourage på Mac'en - og jeg
synkroniserer gennem Palm'en.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-03-06 11:49

On 2006-03-14 10:22:08 +0100, "Henrik" <dyk@mil.dk> said:

> Jeg ved godt jeg spørger mere end 10 tosser kan svare.

Så er vi lidt på den her i gruppen.

> Nu er jeg nået til programdelen.
>
> Er der normalt Mail program med når man køber en Mac med F.eks. 10.3
> eller 10.4 eller skal man ud og købe hente et program.

Der følger et glimrende mailprogram med det fantasifulde navn Mail med.
Apple laver generelt rigtig gode programmer. De er ikke helt oppe på
pro-niveau, men de er enkle og behagelige at bruge og ser godt ud. Jeg
bruger selv Apples programmer som Mail, Safari, Billedfremviser,
TextEdit og iTunes, der alle er gratis med styresystemet. Jeg bruger
også iPhoto, der skal købes som en del af iLife, der følger gratis med
nye computere.

> Er det muligt at overføre sit adresse kartotek fra Outlook på en Win XP
> maskine til et mailprogram på en Mac?

Det skulle være muligt, men jeg har godt nok ikke prøvet selv. Man kan
i hvert fald eksportere som vCard fra Outlook og importere dem i
Adressebog, som adressebogen hedder på en Mac. Den virker integreret
med Mail. Jeg mener også helt bestemt, at der findes
tredjepartsprogrammer, der kan føre ting fra Outlook over i Adressebog.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 13:00

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:
> Hej NG

> Jeg ved godt jeg sp?rger mere end 10 tosser kan svare.

> Nu er jeg n?et til programdelen.

> Er der normalt Mail program med n?r man k?ber en Mac med F.eks. 10.3 eller
> 10.4 eller skal man ud og k?be hente et program.

Apples eget Mail.app som opfylder de flestes behov er inkluderet i
alle versioner af Mac OS X. Den understøtter IMAP, POP3, unix mail,
Exchange, LDAP, SSL mm.

Apple leverer desuden en adressebog, Adressbook.app som er en ganske
kompetent adressebog der også kan snakke med en mobiltelefon over
bluetooth mm, diverse messenger klienter.
Apples leverer også et kalender program iCal.app som anvender
icalender formatet.
Siste komponent i Apples medleverede PIM pakke er iSync.app som kan
syncronisrere med telefoner, palm etc.

Mail.app, Adressbook.app, iCal.app og iSync.app er en ganske kompetent
løsning, hvis man ikke har behov for groupware funktionalitet.

Ellers er de mest anvendte mozillavarianterne og MS's Entourage som
vel bedst kan beskrives som OE på anabolske stereoider. Entourage
indeolder diverse PIM funktioner og kan i et vist omfang snakke med en
Exchange server. Entourage er inkluderet i Office til Mac OS X.

> Er det muligt at overf?re sit adresse kartotek fra Outlook p? en Win XP
> maskine til et mailprogram p? en Mac?

Det kommer an på hvilke formater Outlook kan eksportere i. Apple
Adressebog kan umidelvart importere vcard, LDIF (anvendes ved import
fra mozilla) samt komma separeret text.

Såvidt jeg ved er der er stort udbud af købeware til diverse platforme
der kan eksportere fra .pst. Det er muligt du skal den vej. MS's gør
jo en stor dyd ud af at beholde data i Outlooks proporitære .pst
format. eks kan selv deres klient til Mac, Entourage, end ikke
importere fra .pst

Fra : Henrik

Dato : 14-03-06 13:17

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> icalender formatet.
> Siste komponent i Apples medleverede PIM pakke er iSync.app som kan

Er der egentlig noget skrive program med, jeg er selvfølgelig klar over at
skal man have
Word eller lign, så skal man købe office, men er der noget der kan gøre det
ud for dette?

Ligeledes skal den bruges til mine fotos så er der et fremviser program
standard?

Tak for de hurtige svar

Hilsen Henrik

Fra : Karl Antz

Dato : 14-03-06 14:17

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> [...]
> skal man have
> Word eller lign, så skal man købe office, men er der noget der kan gøre det

TextEdit følger med - det kan gemme som Word, som Word XML, som RTF og
som HTML, og det har rudimentære formateringsmuligheder

> Ligeledes skal den bruges til mine fotos så er der et fremviser program
> standard?

iPhoto følger med en ny mac som del af iLive - den er god til de fleste
formål og kan også rudimentær billedbehandling såsom heling af røde
øjne. Ellers er der det fremragende shareware-program GraphicConverter
hvor en dansk programudgave automatisk følger med:
<http://www.lemkesoft.de>
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-03-06 15:54

On 2006-03-14 14:17:15 +0100, karl@antz.dk (Karl Antz) said:

> TextEdit følger med - det kan gemme som Word, som Word XML, som RTF og
> som HTML, og det har rudimentære formateringsmuligheder

Hvis man f.eks. henter WordService, som giver nogle ekstra
småfunktioner, og måske også dansk stavekontrol fra CocoAspell, så er
TextEdit en glimrende tekstbehandler. Og så bruger den RTF-formatet,
som stort set alle programmer kan læse.

<http://www.devon-technologies.com/products/freeware/services.php>
<http://cocoaspell.leuski.net/>

> [...]
> øjne. Ellers er der det fremragende shareware-program GraphicConverter
> hvor en dansk programudgave automatisk følger med:

Jeg kan på det varmeste anbefale iPhoto. Det er ikke et
redigeringsprogram som sådan, selv om det kan alle de småting, man har
brug for til hverdag, men det er et rigtig godt arkiveringsprogram
eller fotoalbum. Jeg havde aldrig så godt styr på mine billeder, da jeg
brugte gammeldags film. Samtidig er det godt integreret med de andre
programmer, så det f.eks. er nemt at sende en e-mail med billeder eller
lave en hjemmeside, hvis man har iWeb, som er en del af iLife.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 15:56

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Ellers er der det fremragende shareware-program GraphicConverter
> hvor en dansk programudgave automatisk følger med:
> <http://www.lemkesoft.de>

Den følger kun med pro computerne, dvs ikke med til en iBook - Med
mindre Apple har ændret på det for nyligt.

Fra : Karl Antz

Dato : 14-03-06 16:21

> Den følger kun med pro computerne, dvs ikke med til en iBook - Med
> mindre Apple har ændret på det for nyligt.

det keg mente vr at den dnakse (hovsa - Morten la vær ... ) udgave
automatisk følger med når man køber programmet
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 17:20

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> TextEdit følger med - det kan gemme som Word, som Word XML, som RTF og
> som HTML, og det har rudimentære formateringsmuligheder

Han kan også få openoffice.org ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 14:27

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> Er der egentlig noget skrive program med, jeg er selvf?lgelig klar over at
> skal man have
> Word eller lign, s? skal man k?be office, men er der noget der kan g?re det
> ud for dette?

TextEdit.app er en simpel Editor der kan læse .doc og skrive .rtf samt
..txt. Den håndterer selvfølgelig et utal af tegnsæt. Den er glimrende
for de fleste brugere der blot skal skrive et brev i ny og næ, eller
fixe lidt kode.

Apple har derudover et program, Pages.app, som placerer sig et sted
mellem et layoutprogram og et textbehandlingsprogram. Det er komerciel
SW, men der følger en demo med til alle nye Mac'er. Hvis du skriver lange
texter og udvksler dokumenter med andre, vil du formegenlig fortrække
Word såfremt du er fortrolig med det program og iøvrigt køber en
Office pakke.

Sidst men ikke mindst er der jo OpenOffice og forskellige tetex
løsninger hvis man er til den slags. TexShop er er lækker frondend til
tetex: <http://www.uoregon.edu/~koch/texshop/texshop.html>

> Ligeledes skal den bruges til mine fotos s? er der et fremviser program
> standard?

Ja. Preview.app er klarer såvel PDF som alle formater understøttet af
Quicktime. Til at importere bilelder fra kamra/scanner er der osse t
program.

Deruover er dert et katalogiserings+fremviser program med i
iLife pakken, iPhoto.app, som vel bedst kan sammenlignes med Adobe's
"album" eller, iview og google's ditto.

Nu er det på tide du selv kigger lidt på henholdsvis Mac OS X's udbud
af programmel samt iLife og evt. iWork.

<http://www.apple.com/dk/macosx/overview/>
<http://www.apple.com/dk/ilife/>
<http://www.apple.com/dk/iwork/>

Apples SW bundle er ganske udemærket og kan formegenlig snildt løse
99% afdine behov.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-03-06 17:54

> Apple har derudover et program, Pages.app, som placerer sig et sted
> mellem et layoutprogram og et textbehandlingsprogram. Det er komerciel
> SW, men der følger en demo med til alle nye Mac'er.

Jeg har lige købt Pages 2.0 og Keynote 3.0 (Apples Powerpoint killer
app) som en samlet pakke kaldet iWork. I forhold til prisen er det en
fed programpakke. Man kan lave nogle meget flotte dokumenter lynhurtigt
i Pages.

Hvis man ønsker programmet i forbindelse med en nyindkøbt Mac, kan man
nøjes med at købe et licensnummer hos Apple. Den fulde version af iWork
ligger nemlig på Mac'en i forvejen. Prisen er den samme som for en
installations DVD, men så undgår man at skulle vente på at posten kommer
med pakken.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-03-06 17:54

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> Ligeledes skal den bruges til mine fotos så er der et fremviser program
> standard?

Hvis man markerer et antal billeder i en mappe (ikke i iPhoto, men i
Finder), højreklikker på dem og vælger "lysbilledshow" så vises
billederne i fuldskærm. Hvis man bevæger musen får man et lille
kontrolpanel hvor man kan springe frem og tilbage samt få en "lysbords
oversigt" over de billeder man har valgt. Det er en kanon funktion som
jeg bruger mere og mere. Faktisk kan dette sammen med organisering af
ens billeder i datobenævnte mappe gøre det ud for iPhoto. (Jeg bruger
selv Capture One til at manipulere mine RAW billeder.)

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 19:26

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Hvis man markerer et antal billeder i en mappe (ikke i iPhoto, men i
> Finder),

tilføjelse, "Finder" er navnet på filhåndterings programmet i Mac OS X.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-03-06 19:17

> Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> jo en stor dyd ud af at beholde data i Outlooks proporitære .pst
> format. eks kan selv deres klient til Mac, Entourage, end ikke

Den kan man nu godt. Se f.eks

Newsgroups: dk.edb.mac
Subject: Tip: kopiere adressebog fra/til Entourage og til/fra Outlook
Express
From: hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt)
Date: Sun, 4 Dec 2005 17:06:58 +0100

Og så kan man osse bruge sin digitalsignatur men En'rage.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 22:33

> <snip>

> Den kan man nu godt. Se f.eks

> Newsgroups: dk.edb.mac
> Subject: Tip: kopiere adressebog fra/til Entourage og til/fra Outlook
> Express
> From: hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt)
> Date: Sun, 4 Dec 2005 17:06:58 +0100

Det fremgår da ikke af den artikkel. For det først ønsker Henrik at
hive data _ud_, dernæst er det ikke fra Outlook Express han øsnker at
hvive data ud fra.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-03-06 00:06

<snip>

> Det fremgår da ikke af den artikkel. For det først ønsker Henrik at
> hive data _ud_, dernæst er det ikke fra Outlook Express han øsnker at
> hvive data ud fra.

Data fra/til Outlook kan osse eksporteres/importeres vhja en
komma-delimiteret fil.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 09:38

> Data fra/til Outlook kan osse eksporteres/importeres vhja en
> komma-delimiteret fil.

Det er muligt men det fremgår ikke af dit indlæg.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-03-06 13:29

:
: > Data fra/til Outlook kan osse eksporteres/importeres vhja en
: > komma-delimiteret fil.
:
: Det er muligt men det fremgår ikke af dit indlæg.

Det var da utroligt! Den handler om hvordan man udveksler data med en
komma-delimiteret fil når der bruges dansk tegnset. I det tilfælde fra
Entourage til Outlook Express. Metoden kan naturligvis også bruges med
Outlook - og alle andre programmer der udveksler data i en flad fil.

Fra : Henrik

Dato : 15-03-06 16:38

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Entourage til Outlook Express. Metoden kan naturligvis også bruges med
> Outlook - og alle andre programmer der udveksler data i en flad fil.

Nu skal i ikke komme op og slås... :)

Fra : Henrik

Dato : 15-03-06 16:36

> Det fremgår da ikke af den artikkel. For det først ønsker Henrik at
> hive data _ud_, dernæst er det ikke fra Outlook Express han øsnker at
> hvive data ud fra.

Hej Morten.

Det er helt korrekt.

Jeg har en Windows PC med Outlook 2003 hvor jeg har 400+ adresser som jeg
gerne vil have over på en iBook med iLife.

(det skal lige siges at jeg først får den på torsdag) og er spændt som en
fjedder.

Hilsen Henrik

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 14-03-06 13:55

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> Hej NG
>
> Jeg ved godt jeg spørger mere end 10 tosser kan svare.

Så er du kommet til de rette

> [...]
> 10.4 eller skal man ud og købe hente et program.
>
> Er det muligt at overføre sit adresse kartotek fra Outlook på en Win XP

Hvis du bruger 10.4 kan programmet "Adressebog" importere en tekstfil.

I både 10.3 og 10.4 ligger ved standardinstallation et script på disken
bl.a. i biblioteket i harddiskens 1.ste niveau ved navn "Import
Addresses.scpt".
Hvis man åbner den og afvikler den vil man blive ført gennem proceduren
for import fra en tidligere Mac-version af Outlook. Om det i en eller
anden variant kunne bruges til at flytte adresser fra en Windows-outlook
tør jeg ikke gætte på. Det kan nok kun svare sig at tænke i, hvis man
har rigtigt mange adresser.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik

Dato : 14-03-06 16:51

Tak til alle for deres overbærenhed, jeg har nu fået overbevist mig selv om
at det er en iBook 12" jeg skal kigge på, vil formodentlig bestille en ny
hvor såvel Blåtand og iLife er med, og så går jeg efter 100 GB hd, og så vil
jeg finde en 1 gb ram kreds ude på nettet for Apples RAM priser er lige i
overkanten.

Hilsen Henrik

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 14-03-06 18:00

"Henrik" <palshoej@nyka.dk> on tirsdag 14. marts 2006 at 16:50 +0100 wrote:
> [...]
>vil
>jeg finde en 1 gb ram kreds ude på nettet for Apples RAM priser er lige i

Hvis du melder dig ind i macbrueger for 150 kr, pr år. kan du få en iBook
med rabat.
Jeg købte min i Fona i Roskilde og fin ekstra RAM til en rigtig god pris
hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 14-03-06 17:57

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> on tirsdag 14. marts 2006 at
15:56 +0100 wrote:

>Den følger kun med pro computerne, dvs ikke med til en iBook - Med
>mindre Apple har ændret på det for nyligt.

Det har de. jeg fik en iBook i julegave og der var pakken med.
hilsen Hanne

www.macbruger.dk
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 22:41

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> on tirsdag 14. marts 2006 at

> Det har de. jeg fik en iBook i julegave og der var pakken med.

Ok, er Omni programmerne så også med? Og i givet fald i hvilken version?