Sende sms til mange, verificere tilmelding~
Fra : brian@menu-kort.dk

Dato : 14-03-06 08:51

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om hvorvidt der skal sendes en
virifikasions-kode pr sms hvis man tilmelder sig en sms-service på
nettet for at undgå at folk tilmelder andre.

Nu overvejer jeg så at man kan oplyse både mobilnummer og
e-mailadresse, hvor verifikationen så kommer til at bestå i et link
som sendes til e-mailen... det vil jo være noget lettere for mig at
lave en autogenereret mail frem for en sms.

er denne verifikation tilstrækkeligt til at jeg ikke vil gøre mig
skyldig i spam?

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : Christian Andersen

Dato : 14-03-06 09:34

brian@menu-kort.dk wrote:

> [...]
> lave en autogenereret mail frem for en sms.
>
> er denne verifikation tilstrækkeligt til at jeg ikke vil gøre mig

Nej da!

Hvordan vil du sikre dig at mobilnummeret "hører til" e-mailadressen?

Eksempel: Jeg tilmelder dit mobilnummer, men indtaster min egen
e-mailadresse (fra en anonym service, no less) og klikker på linket -
vupti, du er tilmeldt!

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-03-06 11:38

Christian Andersen wrote:

> [...]
>
> Eksempel: Jeg tilmelder dit mobilnummer, men indtaster min egen
> e-mailadresse (fra en anonym service, no less) og klikker på linket -

Det kan altså sagtens lade sig gøre via email. Du sender simpelthen
bare en kode til email adressen som den person skal sende fra den
tilhørende mobil telefon ind til dit nummer. Derved kan du afgøre
at vedkommende ivertfald har haft adgang til den mobil telefon på
tilmeldings tidspunktet.

Hvis folk sender koden fra et forkert telefon nummer, så er der ingen
tilmelding.

JonB

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-03-06 09:37

<brian@menu-kort.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lave en autogenereret mail frem for en sms.
>
> er denne verifikation tilstrækkeligt til at jeg ikke vil gøre mig

Der er i hvert fald ikke meget sikkerhed i den løsning.
Med din løsning kan man spame andres mobil med SMS-bekeder, blot ved at
oprette en hotmail-adresse.

Verifikationen bør naturligvis skulle besvares fra samme mobil-nummer, som
du ønsker at sende SMS til.

Fra : per christoffersen

Dato : 14-03-06 10:19

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Verifikationen bør naturligvis skulle besvares fra samme mobil-nummer, som
> du ønsker at sende SMS til.

Da det jo er afsenderen af SMS-en, der skal kunne dokumentere tilmeldingen,
kan man næsten tale om et krav om dette.
Ihvertfald hvis man vil være sikker på, at kunne leve op til
dokumentationskravet.

/Per

Fra : brian@menu-kort.dk

Dato : 14-03-06 11:38

per christoffersen skrev:

> Da det jo er afsenderen af SMS-en, der skal kunne dokumentere tilmeldingen,
> kan man næsten tale om et krav om dette.
> Ihvertfald hvis man vil være sikker på, at kunne leve op til
> dokumentationskravet.

Hvad så med steder som Jensens Bøfhus?? der kan man tilmelde sig ved
at udfylde en seddel på restauranten... skal dette ikke verificeres ??

Mvh Brian Tingholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-06 12:16

brian@menu-kort.dk skrev:

> Hvad så med steder som Jensens Bøfhus?? der kan man tilmelde sig ved
> at udfylde en seddel på restauranten... skal dette ikke verificeres ?

Jo, Bøfhuset har bøffet i det. Den dag de sender en sms til én
der ikke selv har bedt om det, får de en spamsag på halsen.

--
Bertel

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 14-03-06 12:45

> Jo, Bøfhuset har bøffet i det. Den dag de sender en sms til én
> der ikke selv har bedt om det, får de en spamsag på halsen.

De fleste Buddy Holly, Crazy Daisy diskoteker m.fl. gør det samme via.
http://justparty.dk - der er heller ingen verificering...

--
Michael

Fra : per christoffersen

Dato : 14-03-06 13:05

"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> skrev i en meddelelse

> De fleste Buddy Holly, Crazy Daisy diskoteker m.fl. gør det samme via.
> http://justparty.dk - der er heller ingen verificering...

Der er som sådan ikke noget lovkrav om, at der skal være verificering.
Kravet dukker først op i det tilfælde at en eller anden rejser en sag om
spam-SMS-er. Her er loven utvetydig, - afsenderen skal kunne dokumentere
tilmeldingen.

Det er altså ikke principielt ulovlig at gennemføre den slags tilmeldinger
uden verificering. Men jeg synes, at det er åbenlyst, at det er dumt og
usikkert at gøre det.
Hertil kan man også bemærke, at det er ulovligt at udsende SMS-er (eller
anden elektronisk henvendelse) til nogen som ikke selv har bedt om det,
uanset om man troede at de havde gjort det eller ej. Man er altså ikke selv
lovligt undskyldt, fordi andre har lavet sjov/chikane med nogen.

Så man kan godt køre efter 'happy go lucky'-modellen, som nogen altså gør.
Men det er at udsætte sig selv for en betydelig risiko for at begå
ulovligheder.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-06 13:05

Michael Kjærsgård skrev:

> De fleste Buddy Holly, Crazy Daisy diskoteker m.fl. gør det samme via.
> http://justparty.dk - der er heller ingen verificering...

Enten bliver det ikke misbrugt (hvilket faktisk ville undre mig),
eller også lukrerer de på en blanding af at folk ikke kender
deres rettigheder eller husker hvad de eventuelt i en brandert
har tilmeldt sig.

Men den dag et offer beder om dokumentation for at han selv har
tilmeldt sig, er de på den hvis han ikke har.

--
Bertel

Fra : brian@menu-kort.dk

Dato : 14-03-06 11:41

Jon Bendtsen skrev:

> [...]
> tilmeldings tidspunktet.
>
> Hvis folk sender koden fra et forkert telefon nummer, så er der ingen

Så skal jeg have mulighed for at modtage disse sms'er og det bliver
vist ikke lettere at automatisere en gennemgang af disse end det vil
være at automatisere udsendelsen af en sms...

--
Brian Tingholm

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-03-06 12:23

brian@menu-kort.dk wrote:

> Så skal jeg have mulighed for at modtage disse sms'er og det bliver
> vist ikke lettere at automatisere en gennemgang af disse end det vil
> være at automatisere udsendelsen af en sms...

Det er ikke mit problem, jeg beskrev bare en metode som ville virke.

JonB

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-03-06 14:07

brian@menu-kort.dk wrote:

> [...]
> som sendes til e-mailen... det vil jo være noget lettere for mig at
> lave en autogenereret mail frem for en sms.

Hvorfor - der findes masser af mail -> SMS gateways...

> er denne verifikation tilstrækkeligt til at jeg ikke vil gøre mig
> skyldig i spam?

Jeg tror ikke en email ændrer noget væsentligt på forholdet. En kode pr.
SMS, der skal indtastes på web-siden, er stadig det sikre valg.

Loven forskriver ikke om eller hvordan, man skal verificere en
anmodning. Derfor må det komme an på en konkret afvejning, om det er
"godt nok".

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : brian@menu-kort.dk

Dato : 14-03-06 15:04

Jonathan Stein skrev:

> Hvorfor - der findes masser af mail -> SMS gateways...

hvor er disse?? må jeg bruge dem til erhverv??

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-03-06 15:39

brian wrote

> (..) der findes masser af mail -> SMS gateways...

hvor er disse?? må jeg bruge dem til erhverv??

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=DVXA,DVXA:2004-52,DVXA:en&q=SMS+gateway+opensource

- Peter

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 14-03-06 16:11

> hvor er disse?? må jeg bruge dem til erhverv??

http://jth.net har noget, det koster lidt pr. besked, men så er du til
gengæld også dækket ind..

--
Michael