Mazda 6 - 12 volt til campingvogn
Fra : Jørgen Kjøller

Dato : 13-03-06 18:02

Hej Gruppe

På min nye bil er der desværre ikke 12 v konstant strøm i
campingvogsstikket. Det normale ben hertil er anvendt til tågelys.

Er der nogen af jer kloge, der ved om 12 v konstant strøm er ført tilbage i
venstre side af bagagerummet på Mazda'en, så jeg slipper for at trække en 12
v plus ledning helt fra akkumulatoren ?

Med venlig hilsen

Jørgen Kjøller

Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 13-03-06 19:21

Hej

Jeg kan ikke svare på om der er ført de 12v om i bagagerummet, men kan måske
komme med en anden ide.

Da jeg købte min forrige bil, ville jeg ikke selv montere ledningen fra
batteri til stik, da jeg troede det indebar en masse skillen ad for at få
det gennem kabinen. Jeg lod den lokal elektro firma udføre det, og det tog
3/4 time med alt.

De havde ført ledningen under bilen og ikke igennem kabinen. Det virkede
rigtig godt.

Min nye bil, er der 12v i bagagerummet, og de tog det derfra. Det er jeg
ikke helt tilfreds med, da sikringen kan finde på at springe hvis jeg har
campingvogn og køletaske kørende samtidig. Jeg ville have valgt det gjort
anderledes hvis jeg vidste det.

Mvh

Thorkild Nielsen

--
Ved direkte mail fjern: _fjern_ fra emailadresse
http://www.voip-user.dk

Fra : T. Hartung

Dato : 13-03-06 20:20

> [...]
> i venstre side af bagagerummet på Mazda'en, så jeg slipper for at trække
> en 12 v plus ledning helt fra akkumulatoren ?

Mener ikke du har noget valg. P.g.a. ledningdimensionen på min. 4 mm², egen
sikring og et relæ med holdestrøm ført ind i kabinen - må du op til
batteriet. Men så virker det også bare :)

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : edob

Dato : 13-03-06 21:01

> [...]
egen
> sikring og et relæ med holdestrøm ført ind i kabinen - må du op til
> batteriet. Men så virker det også bare :)

Jeg har trukket 10 kvadrat (blød maskinkabel) hele vejen fra
bilakkumulatoren helt til køleskabet - det har givet "pote", jeg har fulde
12 volt ved 10 amp målt ved køleskabet og det køler perfekt (det gjorde det
ikke før jeg ændrede installationerne). Det er 120 watts som fabrikanten
anbefaler. Sikringen ved akkumulatoren er af en meget god kvalitet, så nu
kan jeg ikke måle spændingstab hen over sikringen (før havde jeg et tab på
0,3 volt).

Når mange campister taler om at deres køleskabe ikke køler godt nok fra
bilens akkumulator, skyldes det sikkert ofte et alt for stort spændingsfald.

Før forbedringen havde jeg kun 9,4 volt ved køleskabet med en tilsvarende
lav strøm - så tror pokker det ikke kunne køle godt nok!

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Søren

Dato : 15-03-06 11:01

> [...]
> kan jeg ikke måle spændingstab hen over sikringen (før havde jeg et tab på

det var godt nok en kraftig ledning, er den i kobber eller aluminium ?
Er den i aluminium kunne du have nøjes med en 5 mm2 kober ledning, det havde
givet samme resultat.

Fra : edob

Dato : 15-03-06 17:21

> det var godt nok en kraftig ledning, er den i kobber eller aluminium ?
> Er den i aluminium kunne du have nøjes med en 5 mm2 kober ledning, det
havde
> givet samme resultat.

Hej Søren. Det er en kobberledning.

Jeg startede med at kortlægge spændingstabene over alle delstregninger for
såvel plus- som minusledningen. Så kunne jeg jo se hvor jeg skulle sætte
ind. Det var stortset over det hele, at der var mulighed for forbedringer.
Så det var ud fra princippet "mange bække små" som gav det gode resultat.

Minussen i bilen til anhængerstikket var hentet med en "strømtyv" (klemme)
fra en tynd stelledning der gik til en af bilens baglygter! Jeg tror jeg
her hentede 0,5 volt ved at etablere en solid stelledning til bilens
karosseri!

Effektmæssigt, med køleskabet tændt, havde jeg før forbedringerne kun godt
HALV effekt - det er sikkert derfor så mange klager over at deres køleskabe
ikke køler ordentligt når de kører sydpå og køleskabet forsynes med "12"
volt fra bilen (eller hvor få volt der nu når frem til køleskabet). Så
mange vælger at køre køleskabet på gas.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Søren

Dato : 17-03-06 13:03

> [...]
> ikke køler ordentligt når de kører sydpå og køleskabet forsynes med "12"
> volt fra bilen (eller hvor få volt der nu når frem til køleskabet). Så

Lyder fornuftigt. Jeg har selv ført et ekstra sæt ledninger (plus og stel)
frem til køleskabet fra batteriet på bilen. Ved hjælp af et relæ kører de
helt uden om stel og 12 volt i campingvognen. På den måde er jeg sikker på
at batteri i campingvogn, gasalarm og hvad der eller kan tænkes at være
tændt, ikke stjæler strøm fra køleskabet.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 23-03-06 18:06

Hej Jørgen Kjøller

Jeg vil anbefale dig at trække et 2,5 m2 kabel fra bilens batteri
for de kabler som farbrikken bruger er måske fra 0,75 m2 til 1,5
m2 husk sikring fra batteriet
Hvis du gerne vil tågelys som det er på bilen idag. kan du
skifte stikket på bil og campingvogen til 13 polet.som fåes i
4 udgaver som du kan se på denne side :

www.solifer.dk/elstik.htm

Håber du kan bruge dette

Fra : Per

Dato : 23-03-06 18:28

Hej Jesper.
Der er desværre en fejl i den oversigt som der står på Solifer siden.
Køleskabet er normalt forbundet til ben 10 og ikke til ben 9 på det 13
polede stik.
Det er jo meningen at når du afbryder tændingen skal strømmen til køleskabet
også afbrydes !
Hvis det er muligt bør man også trække et kabel der 4 mm2.... 2.5 er lige i
underkanten når køleskabet trækker 10 ampere og eventuelle ladere måske 5-8
ampere.
Se her:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

Hilsen Per A.

Fra : Oda Christensen

Dato : 24-03-06 21:55

Jeg takker for rådene og må så i gang med ledningerne fra batteriet til
campingstikket.

Mvh.

Jørgen