Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan bruges et gråkort til hvidbalance,~
Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 12:12

Da jeg lige har været i ikke superfrugtbar debat i anden gruppe om
brugen af gråkort til hvidbalance korrigering vil jeg lige sikre mig at
jeg har fattet brugen af dette.

Jeg har tænkt mig IKKE at indstille hvidbalance på kameraet men derimod
tage et billede der inkludere et gråkort under samme belysningsforhold
som det egentlige motiv. Derefter var det min plan i rawshooter at bruge
"hvidbalancesampleren" og angive det fotograferede gråkkort som
hvidbalance reference.

Det er min opfattelse at denne reference så kan anvendes til alle
billeder der er taget under identiske lysforhold.

Er der noget forkert i dette raw workflow iforhold til hvidbalance ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Helmer Hansen

Dato : 13-03-06 12:25

Prøv at check her www.rawworkflow.com/products/whibal/index.html

mvh.Mogens

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 12:28

In article <dv3kq9$ljf$1@newsbin.cybercity.dk>, oz5m@email.dk says...
> Prøv at check her www.rawworkflow.com/products/whibal/index.html

Kender den men tak for linket :0).

Jeg ser intet på den side jeg er uenig i jeg ville bare gerne have det
be eller afkræftet fra brugere på denne side der evt. indstiller
hvidbalance på den måde at min opfattelse er korrekt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-03-06 12:29

Jakob skrev:
> [...]
>
> Jeg har tænkt mig IKKE at indstille hvidbalance på kameraet men derimod
> tage et billede der inkludere et gråkort under samme belysningsforhold

Og det er netop ikke den forklaring du lige gav i den anden gruppe:

"Jeg har prøvet at bruge det grå
pap præcist som et gråkort til hvidbalance kan bruges ved at tage et
billede af det under samme lysforhold som det egentlige billede og brugt
dette til at sætte hvidbalance med."

Hvis du nu kunne finde ud af hvad du virkeligt mener, var det lettere
for andre at forholde sig til det

>Derefter var det min plan i rawshooter at bruge
> "hvidbalancesampleren" og angive det fotograferede gråkkort som
> hvidbalance reference.

Hvorfor dog komplicere ved at bruge et gråkort til hvidbalance

Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006
http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 12:40

In article <4415576e$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> [...]
> pap præcist som et gråkort til hvidbalance kan bruges ved at tage et
> billede af det under samme lysforhold som det egentlige billede og brugt

Prøv lige at forklare mig hvor forskellen ligger for jeg kan ved gud
ikke se det.

> Hvis du nu kunne finde ud af hvad du virkeligt mener, var det lettere
> for andre at forholde sig til det

Jeg gider ikke videreføre den ikke særligt frugtbare debat fra den anden
tråd her men når du nu beklikker mig på den måde vil jeg da lige citere
mig selv direkte fra den anden tråd hvor du mener jeg siger noget andet
end her

""""""" Jeg har såmænd bare inkluderet det famøse papstykke på et
billede taget
under samme forhold som resten, og brug "hvidbalance-sampleren" i
rawshooter til at vælge den med.

Dette medførte ikke en god og naturtro hvidbalance, så vi sletter anden
mulighed""""""""""

Hvad er det du mener jeg udtrykker anderledes i denne tråd ? Det er
muligt du ikke har læst hele den anden tråd, eller ikke ved hvad der
menes med ovenstående men lad lige være med at tørre det af på mig.

> Hvorfor dog komplicere ved at bruge et gråkort til hvidbalance

Fordi jeg har prøvet at bruge et hvidt stykke karton til det samme og et
gråt stykke pap (som foreslået i den anden tråd) uden gode og
konsistente resultater.

Jeg har læst at mange er rigtigt glade for de her gråkort til
hvidbalancejustering og derfor har jeg tænkt det som en løsning til mig.
Det er færdiglavet, vandfast, holdbart og kompakt så gider jeg ikke
brygge en løsning selv hvis det andet virker.

og ja jeg ved godt at jeg bare kan sample rundt på mit billede til jeg
nærmer mig noget der virker rigtigt synes bare ikke det er godt nok.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-03-06 13:39

Jakob skrev:
> In article <4415576e$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>,
> olenospam@nospam.dk says...

> Prøv lige at forklare mig hvor forskellen ligger for jeg kan ved gud
> ikke se det.

Ovenstående siger du et billede af gråkortet + et andet billede.

I det du har klippet væk vil du inkludere gråkortet i billedet (og det
er en rigtig god ide)

> Fordi jeg har prøvet at bruge et hvidt stykke karton til det samme og et
> gråt stykke pap (som foreslået i den anden tråd) uden gode og
> konsistente resultater.

- forklaringen på det har du fået: Man skal kende og forstå
målemetoden for at få det til at fungere.

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 14:03

In article <441567ec$0$15791$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> Ovenstående siger du et billede af gråkortet + et andet billede.
>
> I det du har klippet væk vil du inkludere gråkortet i billedet (og det
> er en rigtig god ide)

Faktum er at i begge tråde omtaler jeg at jeg vil tage et billede hvor
gråkortet inkluderes og efterfølgende bruge dette som hvidbalance
reference for et ANDET billede taget under samme forhold.

Du har misforstået dette og det er jo fair nok. Oven i det har du så
rodet eksponeringen ind i det hvilket nok har gjort forvirringen
komplet.

Det ville da klæ dig at indrømme dette istedet for krampagtigt at
forsøge at fremstille det som om jeg har skiftet holdning.

> - forklaringen på det har du fået: Man skal kende og forstå
> målemetoden for at få det til at fungere.

Ja så bliver du selvhøjtidelig ingen. Jeg har forstået proceduren, du
har misforstået spørgsmålet eller ikke læst hele tråden og så er den nok
ikke så meget længere.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-03-06 14:18

Jakob skrev:
> [...]
> gråkortet inkluderes og efterfølgende bruge dette som hvidbalance
> reference for et ANDET billede taget under samme forhold.

NIX:

"Og så har jeg IKKE misforstået noget. Jeg har prøvet at bruge det grå
pap præcist som et gråkort til hvidbalance kan bruges ved at tage et
billede af det under samme lysforhold som det egentlige billede og brugt
dette til at sætte hvidbalance med. Det ramte så ikke rigtigt og jeg kan
kun tilskrive at papkortet ikke rammer helt rigtigt og det er derfor
ikke en løsning jeg kan bruge."

> [...]
>
> Ja så bliver du selvhøjtidelig ingen. Jeg har forstået proceduren, du
> har misforstået spørgsmålet eller ikke læst hele tråden og så er den nok

Så jeg har ikke misforstået noget, har ikke noget at indrømme. Måske har du.

Men jeg gider ikke dette, hvor du som ovenstående løber fra egne udsagn

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 14:32

In article <44157118$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> [...]
> dette til at sætte hvidbalance med. Det ramte så ikke rigtigt og jeg kan
> kun tilskrive at papkortet ikke rammer helt rigtigt og det er derfor

OK og det vil du bruge til at dokumentere at jeg har skrevet er noget
andet ? DET ER JO DET SAMME...

Fatter ikke hvor du vil hen med det men det er også ligemeget. Hvis du
har læst den anden tråd i sin helhed har jeg helt ned i detaljen
beskrevet hvad det er jeg ville, og hvordan jeg vil gøre det inklusive
hvilke værktøjer jeg bruger i rawshooter.

> Men jeg gider ikke dette, hvor du som ovenstående løber fra egne udsagn

Fint nok det giver heller ingen mening overhovedet jeg må indrømme jeg
kan overhovedet ikke se hvad du mener, det giver ikke mening.

EOD.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Johnny Andersen

Dato : 13-03-06 13:23

> [...]

> Det er min opfattelse at denne reference så kan anvendes til alle
> billeder der er taget under identiske lysforhold.

Du har forstået det rigtig Jakob. Dog er der en del ueninghed om det skal
være 12 eller 18% grå.
Thom Hogan sværger til 12% grå, så den ville nok være en fordel, at have
begge.

http://www.bythom.com/graycards.htm

Så godt din debat med Ole Larsen i den anden gruppe - jeg kunne heller ikke
finde rundt i hvad det var han mente.

Med venlig hilsen

Johnny

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 13:26

In article <44156425$0$15791$14726298@news.sunsite.dk>, netsat_99
@yahoo.dk says...

> Du har forstået det rigtig Jakob.

Godt tak for det :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-03-06 13:40

> [...]

> som det egentlige motiv. Derefter var det min plan i rawshooter at bruge
> "hvidbalancesampleren" og angive det fotograferede gråkkort som

Hej Jacob

Du kan bruge bække metoder, dog ville jeg foretrække at komme hjem med en
optagelse som var perfekt, det vil sige at hvidbalancen var indstillet inden
optagelsen.
Men du kan jo gøre bække dele, hvis du vil skyde en serie, kan du tage 1.
billede af gråkortet til referencen og indstilling, og derefter tage din
serie, forudsat at lyset er uændret, når du kommer hjem har du billede 1 til
at indstille efter.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-03-06 13:55

Leif Langgaard skrev:

> [...]
> serie, forudsat at lyset er uændret, når du kommer hjem har du billede 1 til

Det vil kun fungere præcist hvis eksponering (tid/bl./iso) og motiv er
uændret.
Se evt. Russell Browns film - det var vist om hans script til "image
processor" til ps cs

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 14:08

In article <44156bbc$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> Det vil kun fungere præcist hvis eksponering (tid/bl./iso) og motiv er
> uændret.

Er du sikker på det, det ændrer vel ikke på lysets farve og det er vel
det man korrigerer ved hvidbalance justering.

Igen taler jeg IKKE om at bruge et gråkort til at styre eksponeringen
efter men vil da ikke afvise at det hænger sammen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-03-06 14:13

Jakob skrev:
> [...]
>
> Igen taler jeg IKKE om at bruge et gråkort til at styre eksponeringen
> efter men vil da ikke afvise at det hænger sammen.

Naturligvis ændrer en anden ekspo. på farverne der registreres af kameraet

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-03-06 14:14

> Det vil kun fungere præcist hvis eksponering (tid/bl./iso) og motiv er
> uændret.

Motiv!

Hvordan har det indflydelse på en måling af det indfaldene lys'
farvetemperatur?

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-03-06 14:23

Leif Langgaard skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Motiv!
>
> Hvordan har det indflydelse på en måling af det indfaldene lys'
> farvetemperatur?

Går ud fra, når du kun tager motiv op, at du erkender at ekspon. skal
være uændret?

Motiv: Det i kameraet indfaldende lys er reflekteret af motivet, der
derved "farver" lyset. Derved kan du se forskel på en sort og en hvid
væg i samme lys.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-03-06 15:26

> Motiv: Det i kameraet indfaldende lys er reflekteret af motivet, der
> derved "farver" lyset. Derved kan du se forskel på en sort og en hvid væg
> i samme lys.

Her tager du fejl, ovenstående er jo en "standartmåling" uden brug af
referencekort!
Det er jo netop for at undgå motivets "farvning" af lyset man bruger
referencekort.
Derved justeres VB til det lys der rammer kortet, dette giver et
måleresultat der er uafhængig af de farver der er i, eller måtte dominere
motivet.

Jeg vil gerne høre lidt om hvordan tid/blænde har indflydelse på
farvetemperaturen, når vi taler om almindeligt benyttede kombinationer?

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 15:27

In article <441580ea$0$15787$14726298@news.sunsite.dk>,
langgaard@klarupnet.dx says...

> [...]
> Derved justeres VB til det lys der rammer kortet, dette giver et
> måleresultat der er uafhængig af de farver der er i, eller måtte dominere

Det er præcis sådan jeg har opfattet det.

> Jeg vil gerne høre lidt om hvordan tid/blænde har indflydelse på
> farvetemperaturen, når vi taler om almindeligt benyttede kombinationer?

Det vil jeg egentlig også gerne.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-03-06 15:35

Leif Langgaard skrev:
> [...]
> Derved justeres VB til det lys der rammer kortet, dette giver et
> måleresultat der er uafhængig af de farver der er i, eller måtte dominere

Netop, hvis man gør som du foreslog:

> [...]
> serie, forudsat at lyset er uændret, når du kommer hjem har du billede 1 til

Vil man komme hjem med en stribe med forskellig farvebalance, der skal
justeres ind efter en anden optagelse. Det er upræcist

> Jeg vil gerne høre lidt om hvordan tid/blænde har indflydelse på
> farvetemperaturen, når vi taler om almindeligt benyttede kombinationer?

Prøv selv at tage -1ev, o, +1ev af samme motiv, så behøver du ikke spørge.

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 15:42

In article <44158321$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> Vil man komme hjem med en stribe med forskellig farvebalance, der skal
> justeres ind efter en anden optagelse. Det er upræcist

Sludder, da ikke hvis præmissen om at de er optaget under ens lysforhold
opfyldes. Det er jo det der er udgangspunktet for debatten.

> Prøv selv at tage -1ev, o, +1ev af samme motiv, så behøver du ikke spørge.

Det vil jeg da prøve af iaften.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-03-06 16:00

Jakob skrev:
> [...]
>
> Sludder, da ikke hvis præmissen om at de er optaget under ens lysforhold
> opfyldes. Det er jo det der er udgangspunktet for debatten.

Du er et vrøvlehoved:

Prøv at tage en sort væg og en hvid væg under samme lysforhold.
Og prøv at gøre det med samme eksponering.
Og gentag det med eksponering efter motiv.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-03-06 16:37

> Prøv selv at tage -1ev, o, +1ev af samme motiv, så behøver du ikke spørge.

Jeg har ikke talt om fejlbelysninger, men om korrekt belyste motiver, på
disse er der _ingen_ forskel på om et billede er taget på 1/30sec. f.16
eller 1/1000sec. f.2,8. rent farvemæssigt (og jeg ved godt at
dybdeskarpheden ændre sig).

Slut herfra.

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-03-06 16:49

Leif Langgaard skrev:

> [...]
> disse er der _ingen_ forskel på om et billede er taget på 1/30sec. f.16
> eller 1/1000sec. f.2,8. rent farvemæssigt (og jeg ved godt at

Har jeg påstået at der skulle være det?
Men en rød postkasse har en anden farve i skygge end i "ikke skygge" og
derfor skal motivet være det samme for at førnævnte af dig foreslåede
metode er præcis

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-03-06 17:15

> Har jeg påstået at der skulle være det?

Ja, her:

> [...]

> Men en rød postkasse har en anden farve i skygge end i "ikke skygge" og
> derfor skal motivet være det samme for at førnævnte af dig foreslåede

niels,,,,,,,,, ohhh undskyld, Ole, nye motiver kræver nye målinger, jeg
skrev at man efter målingen kunne skyde en serie. Men jeg burde måske, for
din skyld havde skrevet at det skulle være under de samme lysforhold

Helt slut herfra.

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-03-06 17:40

Leif Langgaard skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, her:
>
> ">Prøv selv at tage -1ev, o, +1ev af samme motiv, så behøver du ikke
> spørge."

Og det skrev jeg som svar på dit spørgsmål om ekspon. skulle påvirke
farvebalancen. Og i forskellige motiver vil der være en forskellig
fordeling af farver og lys hvorfor min foreslåede lille test kunne vise
dig det. Men jeg har aldrig påstået at forskellige kombinationer af
tid/bl i samme lysværdi skulle gøre en forskel. Det kan næppe selv du få
det til.

> niels,,,,,,,,, ohhh undskyld, Ole, nye motiver kræver nye målinger, jeg
> skrev at man efter målingen kunne skyde en serie. Men jeg burde måske, for
> din skyld havde skrevet at det skulle være under de samme lysforhold

Åh, når argumenterne fejler, benytter vi øgenavne. Kan jeg så nu se frem
til at du i årevis herefter forfølger mig på samme åndspygmæiske måde du
forfølger niels?
Hvad er der galt med dig - kan du ikke tåle at man har en anden
opfattelse end du, uden du geråder til uartigheder.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-03-06 18:37

> [...]
> Hvad er der galt med dig - kan du ikke tåle at man har en anden opfattelse
> end du, uden du geråder til uartigheder.

Du må undskylde hvis du føler at jeg har en anden opfattelse end dig.

Og for min skyld kan vi godt sige at alt hvad jeg har skrevet i denne tråd
er forkert, og alt hvad du har skrevet er korrekt.
Nu er jeg da nem at have med at gøre ikke?
Og samme status som niels har, opnår du _aldrig_

Men jeg ved at vi er enige om emnet, men uoverensstemmelserne beror på
misforståelser som ofte kan forekomme når man på skrift og ganske kort skal
kommunikere så forholdsvis komplekse budskaber.

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 18:08

In article <44159a84$0$15787$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> skrev at man efter målingen kunne skyde en serie. Men jeg burde måske, for
> din skyld havde skrevet at det skulle være under de samme lysforhold

Det har jeg allerede skrevet 10 gange uden at det hjælper. Igen er det
et af de forhold jeg har understreget som forudsætning men det siver
åbenbart ikke ind.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper HVL

Dato : 13-03-06 16:00

Leif Langgaard wrote:

> [...]
> Derved justeres VB til det lys der rammer kortet, dette giver et
> måleresultat der er uafhængig af de farver der er i, eller måtte dominere

Netop (efter min forståelse) Gråkortet bruges i den digitale verden til
at finde "farven hvid". Det er derfor det er "kritisk" at det
reflekterer _alle_ synlige frekvenser lige meget. Om det er 12, 18 eller
42% er faktisk ligemeget - det er i realiteten de relative RGB tal i
billedet der bruges til at finde "farven hvid". Bagsiden af en blok,
eller et stykke papir, vil typisk ikke være ensartet neutralt/hvidt på
tværs af frekvenser. (For flueknipperen er det vigtigt

Husk at mennesket øjne er meget tilgivne. Om aftenen er det f.eks. svært
at se at det lys der kommer fra en typisk lampe faktisk er temmelig gult.

Derfor skal gråkort bruges "intelligent".

Gå f.eks. ud en aften hvor solen er ved at gå ned, men det stadigvæk er
lyst. Tag et billede med kortet vendt mod solen - dvs. lys reflekteret
fra kortet direkte fra solen, og et med kortet vendt væk fra solen -
dvs. lys reflekteret fra kortet der er indfaldent spredt lys fra
atmosfæren (fra solen). Det vil selfvølgelig give to vidt forskellige
resultater!

Normalt vil man bruge kortet til at finde balancen af det lys der
oplyser motivet.

> Jeg vil gerne høre lidt om hvordan tid/blænde har indflydelse på
> farvetemperaturen, når vi taler om almindeligt benyttede kombinationer?

Det har den selvfølgelig ikke - det er et spørgsmål om fysik. Lysets
farvesammensætning (frekvensfordeling) ændres ikke ved at du ændre en
lukketid

Det der kan sættes spørgsmålstegn ved er: CCD/CMOS'ens farverespons som
funktion af eksponeringstid og ISO.

Og her kan der _måske_ være en ide i at måle med den ISO du bruger.

Men nu vil jeg gå ud lege med mit Mamiya C33

Just my 2 cents
J.

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 16:18

In article <441588f4$0$38733$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
jhvl@nospammail.tele.dk says...

GOd sammenhængende forklaring, tak for det :0).

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-03-06 16:24

Jakob skrev:
> In article <441588f4$0$38733$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> jhvl@nospammail.tele.dk says...
>
> GOd sammenhængende forklaring, tak for det :0).

Kom bare igen når du har klaret foregående

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-03-06 18:54

Jesper HVL skrev i 441588f4$0$38733$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:
> Leif Langgaard wrote:

> Husk at mennesket øjne er meget tilgivne. Om aftenen er det f.eks.
> svært at se at det lys der kommer fra en typisk lampe faktisk er
> temmelig gult.

Næh - det skyldes meget banalt at vores nattesyn er baseret på stave i
nethinden, der ikke kan skelne farver. Men er lampen kraftig nok til at vi
benytter tappene i stedet, kan vi sagtens se at lampen er gul.
Men man kan sige at vi har en dynamisk indbygget hvidbalancejusteriung, der
indretter sig efter hvad vi forventer at se. Altså ikke alene som reaktion
på øjnenes inpunt men på baggrund af indlærte erfaringer.
Problemet er så, når der under en af de moderne gultskinnende
(natrium-et-eller-andet?) er placeret en postkasse. Så fortæller vores
erfaring os at den er rød og vores øjne at den er sort. Det gule lys er
nemlig bestående af en blanding af ganske få farver og alle ting med andre
farver end de der indgår bliver sorte. Og det fremkalder frustration - nogle
mennesker kan ligefrem føle fysisk ubehag ved denne form for frustration.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper HVL

Dato : 13-03-06 20:12

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> indretter sig efter hvad vi forventer at se. Altså ikke alene som reaktion
> på øjnenes inpunt men på baggrund af indlærte erfaringer.

Ja - det var nu også mest vores opfattelse af farve jeg ville beskrive

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 14:06

In article <44156838$0$15788$14726298@news.sunsite.dk>,
langgaard@klarupnet.dx says...

> Men du kan jo gøre bække dele,

Jeg er helt sikker på at jeg fortrækker det med at inkludere et
referencekort i et testskud, istedet for at begynde at kalibrere
"incamera" hvidbalance. Jeg synes simplethen det er lidt mere bøvlet det
sidste :0)

> billede af gråkortet til referencen og indstilling, og derefter tage din
> serie, forudsat at lyset er uændret, når du kommer hjem har du billede 1 til
> at indstille efter.

Ok det var planen, tak for dit input jeg tror jeg holder mig til sidste
løsning, det bare passer lidt bedre ind i mit workflow :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-03-06 14:23

Jakob skrev i MPG.1e7f71f61bc2bfde98a2ad@news.sunsite.dk dette:
> [...]
> billeder der er taget under identiske lysforhold.
>
> Er der noget forkert i dette raw workflow iforhold til hvidbalance ?

Nu har jeg ikke haft fornøjelsen af at følge jeres åbenbart livlige
diskussion andetsteds, så det er muligt at jeg træder ind i noget, der er
helt uddebatteret, men så vil jeg bede jer tilgive mig:

Har jeg helt misforstået noget, eller er det famøse gråkort på 18% (evt.
12%) tiltænkt hvidbalancejustering? Jeg kender det som et værktøj til
indstilling af belysningsmængden (ISO/blænde/tid). Jeg ville da til analyse
af frekvenssammensætningen af lyset foretrække et helt hvidt kort.
Umiddelbart forekommer det mig ikke hensigtsmæssigt at måle
farvesammensætningen af det indfaldende lys på en overflade, der pr.
definition æder noget af lyset (og gør det det jævnt over hele spektret?)
Og så er det nok min opfattelse helt basalt at hvidbalanceindstillinger bør
bruges til at ramme den farvetemperatur, der bedst rammer det indtryk man
vil have. Ellers giver en korrekt hvidbalance vel kun mening i forbindelse
med standardkalibrerede skærme og printere.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 14:43

In article <44157238$0$925$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> diskussion andetsteds, så det er muligt at jeg træder ind i noget, der er
> helt uddebatteret, men så vil jeg bede jer tilgive mig:

Bland du dig endelig for jeg forstår sgu ikke hvad manden mener :0)

> Har jeg helt misforstået noget, eller er det famøse gråkort på 18% (evt.
> 12%) tiltænkt hvidbalancejustering?

Ja det er et kort som whibal eller andre, jeg har fundet en billigere
version men det er sådan set underordnet.

Og ja det er udelukkende til hvidbalancejustering. Som jeg har forstået
det er reflektansen på de 18 eller 12 % underordnet i den sammenhæng det
væssentlige er at kortet er neutralt dvs reflekterer alle farver i
spektrummet ens. Som jeg har forstået det kommer reflektansen i spil når
man bruger et gråkort til at eksponere efter, det er muligt at jeg tager
fejl.

> indstilling af belysningsmængden (ISO/blænde/tid). Jeg ville da til analyse
> af frekvenssammensætningen af lyset foretrække et helt hvidt kort.

Det er jo også muligt men ikke desto mindre laves der adskillige af
disse gråkort til hvidbalance justeringer. Som jeg har forstået det er
det ligegyldigt om det er hvidt eller gråt fordi de er lige neutrale men
adskiller sig udelukkende ved deres luminans.

Hvorfor grå er at foretrække ved jeg ikke, men ikke desto mindre lader
det til at være den foretrukne metode.

> Umiddelbart forekommer det mig ikke hensigtsmæssigt at måle
> farvesammensætningen af det indfaldende lys på en overflade, der pr.
> definition æder noget af lyset (og gør det det jævnt over hele spektret?)

det er vel ligemeget hovedsagen er at det er jævnt.

> Og så er det nok min opfattelse helt basalt at hvidbalanceindstillinger bør
> bruges til at ramme den farvetemperatur, der bedst rammer det indtryk man
> vil have.

Jo selvfølgelig men jeg er nu overbevist om at det er en god hjælp for
mig ihvertfald. Synes tit jeg sidder og fedter med hvidbalance og så er
det rart i det mindste at have en reference at gå ud fra.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-03-06 14:55

Jakob skrev i MPG.1e7f956bda5be00398a2b6@news.sunsite.dk dette:
> [...]

> det til at være den foretrukne metode.

> det er vel ligemeget hovedsagen er at det er jævnt.

Det er så her, jeg plejer at komme op at toppes med folk , men jeg tager
alligevel chancen idet jeg gerne vil understrege at jeg ikke spørger
polemisk men for at blive klogere.

Har du en henvisning til en kilde, hvor der argumenteres for denne
anvendelse af gråkort?
Umiddelbart lyder det for mig ikke særligt logisk.
Det vælter med hear-says i denne verden, og at der produceres sådanne kort
siger IMO alene noget om at det efterspørges.
Hele ideen er jo i virkeligheden at man skal have foretaget en
frekvensanalyse af det indkommende lys, hvilket vel burde gøres med et
fotospektrometer direkte på det indfaldende lys. I mangel på et sådant er
vel så logikken at se på reflekteret lys fra en overflade, der reflekterer
lige meget af alle frekvenser. Men hvorfor det skulle være en ide at smide
en del af de indfaldende fotoner væk og kun analysere de resterende
reflekterede, fatter jeg ikke.

vh
Jan

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 15:09

In article <441579ca$0$922$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/white-balance.htm

> Umiddelbart lyder det for mig ikke særligt logisk.
> Det vælter med hear-says i denne verden, og at der produceres sådanne kort
> siger IMO alene noget om at det efterspørges.

Jeg er ret ligeglad bare det virker :0), men må da også indrømme at jeg
er glad for holdbare tekniske forklaringer.

> lige meget af alle frekvenser. Men hvorfor det skulle være en ide at smide
> en del af de indfaldende fotoner væk og kun analysere de resterende
> reflekterede, fatter jeg ikke.

Jamen det er jo bare en reference. Når man "kan se" hvad resultatet er
og man ved at udpege en kendt reference kan angive hvad den bør være kan
billedet korrigeres. Mere kompliceret er det vel ikke.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-03-06 19:05

Jakob skrev i MPG.1e7f9b489e87d3898a2b9@news.sunsite.dk dette:
> In article <441579ca$0$922$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> spamhater@nowhere says...

> http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/white-balance.htm

Jeg kan finde en masse om hvidbalance, men ikke et eneste argument for
gråkort vs. hvid.

> Jeg er ret ligeglad bare det virker :0),

jamen, gør det da det?

> men må da også indrømme at
> jeg er glad for holdbare tekniske forklaringer.

Den kunne du da ikke finde i denne kilde. Og hvad værre er - heller ingen
teoretiske.

> Jamen det er jo bare en reference. Når man "kan se" hvad resultatet er
> og man ved at udpege en kendt reference kan angive hvad den bør være
> kan billedet korrigeres. Mere kompliceret er det vel ikke.

Næh, men der må (bør) vel være en grund til at anskaffe et gråkort - ud over
at fodre producenten med penge. Og jeg vil indtil andet fremkomme hævde at
det ikke har nogen bund i virkeligheden (aka. løwn og varm luft).
Men enhver er jo selvfølgelig salig i sin tro .
Det er ikke ret længe siden jeg læste en artikel om konflikter mellem hvad
folk forventede at høre og fakta. I langt de fleste tilfælde afviser folk i
sådanne situationer fakta og vælger at fortsætte livet på forventninger.

mvh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 19:17

In article <4415b432$0$868$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Den kunne du da ikke finde i denne kilde. Og hvad værre er - heller ingen
> teoretiske.

Det eneste argument er vel at det er kontroleret neutralt og det er godt
nok til mig.

Synes der er nok at blive klog på på det link men orker ikke lige
diskussionen mere idag, men når jeg har fået anskaffet mig et skal jeg
gerne fortælle dig om det virkede efter hensigten eller ej :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-03-06 09:19

Jakob skrev i MPG.1e7fd589a2e9428498a2c6@news.sunsite.dk dette:

> Det eneste argument er vel at det er kontroleret neutralt og det er
> godt nok til mig.

Jamen, så er det jo godt.

> Synes der er nok at blive klog på på det link

Ja sikkerty - men bare ikke et komma om hvorfor det skal være et gråkort.

> men orker ikke lige
> diskussionen mere idag,

Det er en ærlig sag.

> men når jeg har fået anskaffet mig et skal jeg
> gerne fortælle dig om det virkede efter hensigten eller ej :0)

Du har så ikke forstået, hvad jeg skrev. Jeg er ikke i tvivl om at et
neutralt gråkort vil virke - jeg spurgte blot efter om du eller andre vidste
hvorfor det lige netop skulle være et gråkort og ikke et hvidt. Og det er
der tilsyneladende ikke nogen der gør.

Der er tilsyneladende ingen efterspørgsel efter mythbusters!

vh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 14-03-06 09:20

In article <44167c6a$0$916$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Der er tilsyneladende ingen efterspørgsel efter mythbusters!

Nu er det jo en ny dag og jeg vil fandeme også være mythbuster :0) så
jeg vil i andet fora prøve at forhøre mig om nogen kan komme op med en
god forklaring :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-03-06 09:42

Jakob skrev i MPG.1e809b267d2787f498a2cf@news.sunsite.dk dette:

> Nu er det jo en ny dag og jeg vil fandeme også være mythbuster :0) så
> jeg vil i andet fora prøve at forhøre mig om nogen kan komme op med en
> god forklaring :0)

vh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 14-03-06 17:25

In article <441681e7$0$915$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

De bud jeg har fået indtil nu går på følgende nagler.

1) man kan ligesågodt bruge hvidt papir hvis det er neutralt. Man kan
dog ikke regne med at tilfældige hvide genstande og papir er neutrale
derfor er det ikke ideelt.

2) Det er teknisk vanskeligere at fremstille en ren neutral hvid end en
neutral grå.

3) Ved at bruge grå fremfor hvid rammer man midt i sensorens
arbejdsområde, hvilket minder mig om at referencer i andre systemer
generelt helst ikke skal ligge i systemets yderpunkter så det giver
egentlig mening synes jeg.

4) der er også tildels historiske årsager til brugen af gråkort da disse
har været brugt til eksponerings indstilling og derfor kan tjene 2
formål hvis de kan bruges til hvidbalancejustering også.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-03-06 18:57

Jakob skrev i MPG.1e810cb7a4969fcf98a2d0@news.sunsite.dk dette:
> [...]
>
> 1) man kan ligesågodt bruge hvidt papir hvis det er neutralt. Man kan
> dog ikke regne med at tilfældige hvide genstande og papir er neutrale

....ligesom med tilfældige grå genstande og papir.
Men bunden fra en Pringle-dåse skulle vist være OK. Og det kan jo være, at
dette produkt er mere ensartet fra batch til batch end gråkortene

> 2) Det er teknisk vanskeligere at fremstille en ren neutral hvid end
> en neutral grå.

Den køber jeg - uden at have forstand på det lyder det acceptabelt.

> [...]
> arbejdsområde, hvilket minder mig om at referencer i andre systemer
> generelt helst ikke skal ligge i systemets yderpunkter så det giver

Hmmm - jeg ville da tro at blænden sikrer at man rammer midt i sensorens
arbejdsmåde.

> 4) der er også tildels historiske årsager til brugen af gråkort da
> disse har været brugt til eksponerings indstilling og derfor kan
> tjene 2 formål hvis de kan bruges til hvidbalancejustering også.

Ja, det lyder da rimeligt. Man kan så undre sig over at det gråkort du
henviste til netop udmærker sig ved ikke at være produceret så ensartet, at
det kan bruges til eksponeringsbestemmelse (iflg. producentens hjemmeside).

Jeg er ikke overbevist, men som du siger - der er da et par nagler.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-03-06 09:34

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> der tilsyneladende ikke nogen der gør.
>
> Der er tilsyneladende ingen efterspørgsel efter mythbusters!

Selvfølgelig er der ikke det - de afslører for megen vane"tænkning"

Personligt kan jeg ikke se nogen grund til at vælge grå frem for hvid
eller omvendt med undtagelse af den større reflektans fra hvid. Måske er
det faktum, at Whibal kommer i tre (er det vist), to forskellige grå og
en hvid, et udtryk for at de heller ikke ved det, deres
pseudovidenskabelige snake-oil til trods.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-03-06 09:46

Ole Larsen skrev i 44168009$0$15784$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> grå og en hvid, et udtryk for at de heller ikke ved det, deres
> pseudovidenskabelige snake-oil til trods.

Jeg læste det pdf-dok. der ligger på deres hjemmeside. Og interessant nok
kunne ordet 'grey' erstattes med 'white' uden at det ændrede substansen en
tøddel.

vh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-03-06 12:36

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> kunne ordet 'grey' erstattes med 'white' uden at det ændrede substansen en

Her er lidt mere morskab:

http://www.rmimaging.com/information/dgc_faq.html

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-03-06 19:03

Ole Larsen skrev i 4416aa88$0$15786$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Her er lidt mere morskab:
>
> http://www.rmimaging.com/information/dgc_faq.html

Ja, jeg blev også imponeret. Da jeg var færdig med at grine, altså!

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-03-06 19:23

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> [...]
> vidste
> hvorfor det lige netop skulle være et gråkort og ikke et hvidt. Og det er

Jeg _ved_ det ikke, men en mulig forklaring:

En WhiBal har 4 stykker plastik med gråtoner fra sort til hvid.
Det vil øge sandsynligheden for mindst eet af dem ligger placeret god i
midten af sensorens dynamik område (histogrammet) i alle 3 farve kanaler.

Hvid referencen fylder typisk kun en forholdvis lille del af billedet (noget
i retningen af 10-40% af billedfladen).
Hvis man bruger en helt hvid og kører manuelt eksponering (eller på anden
måde sikrer at kameraets automatik ikke gør det mellemgråt) vil hvid
reference ligge i den øverste del af dynamik området eller eventuelt udenfor
dynamik området.
Hvis hvid referencen ligger uden for dynamik området på blot een farvekanal
kan den absolut ikke bruges.

Jeg har sommetider fotograferet på en indendørs ridebane hvor lyset kommer
fra natrium lamper (tror jeg) og der er noget orange-gult strøelse på
gulvet.
Der er farvetemperaturen så hysterisk at den blå kanal ligger et par blænder
under de andre.
Hvis hvid referencen i den situation ikke ligger placeret i midten ville man
nemt risikere at mindst een af kanalerne røg udenfor dynamik området.

Så rent praktisk er det givetvis nemmest at sikre at hvid referencen ligger
midt i histogrammet ved at gøre den mellemgrå.
Livrem og seler metoden er så at bruge flere forskellige gråtoner.

Med hensyn til mængden af fotoner der er til rådighed for målingen, så er
det klart at der går mange tabt ved at bruge noget mellemgråt som hvid
reference.
Situationen er blot den at der er en masse fotoner at tage af, så det
spiller ikke nogen praktisk rolle.

> Der er tilsyneladende ingen efterspørgsel efter mythbusters!

Jo da

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 15-03-06 00:35

In article <44170a13$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
mogens_h@dk-online.dk says...

> Så rent praktisk er det givetvis nemmest at sikre at hvid referencen ligger
> midt i histogrammet ved at gøre den mellemgrå.
> Livrem og seler metoden er så at bruge flere forskellige gråtoner.

Det synes jeg faktisk lyder som et af de bedste argumenter for grå.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-03-06 08:32

Mogens Hansen skrev i 44170a13$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk
dette:

> [...]
> eventuelt udenfor dynamik området.
> Hvis hvid referencen ligger uden for dynamik området på blot een

Enig. Men hvorfor skulle den gøre det. Normalt tager jeg da heller ikke
/billeder/ med udbrændtheder.

> [...]
> Hvis hvid referencen i den situation ikke ligger placeret i midten
> ville man nemt risikere at mindst een af kanalerne røg udenfor

Det lys, der kommer fra en natriumlampe kan under ingen omstændigheder
'normaliseres' med hvidbalancen. Lyset består af få meget diskrete farver.
Prøv at holde et billede af et helt farvespektrum ind under en natriumlampe
og se hvor få farver, der kan gengives. Så farven 'hvid' eksisterer ikke i
natriumlys.

> Så rent praktisk er det givetvis nemmest at sikre at hvid referencen
> ligger midt i histogrammet ved at gøre den mellemgrå.
> Livrem og seler metoden er så at bruge flere forskellige gråtoner.

Ja, det lyder da nogenlunde fornuftigt. Det er et /gæt/, jeg godt vil købe.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 15-03-06 08:53

In article <4417c2d4$0$934$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Enig. Men hvorfor skulle den gøre det. Normalt tager jeg da heller ikke
> /billeder/ med udbrændtheder.

En af argumenterne for RAW er vel netop at man kan redde sådanne uheld
så det er vel for at tage højde for det.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-03-06 12:00

Jakob skrev i MPG.1e81e63a1ae7f92f98a2d4@news.sunsite.dk dette:
> In article <4417c2d4$0$934$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> spamhater@nowhere says...

> En af argumenterne for RAW er vel netop at man kan redde sådanne uheld
> så det er vel for at tage højde for det.

Jeg kan ikke se, hvad det har med hvidbalancen at gøre.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-03-06 14:26

Jakob wrote:
> [...]
> billeder der er taget under identiske lysforhold.
>
> Er der noget forkert i dette raw workflow iforhold til hvidbalance ?

Der er absolut ingen grund til at ofre en formue på et ligegyldigt gråkort,
som har ganske andre formål end at skulle bruges til hvidbalancejustering.
Du får, med garanti, et lige så godt resultat med et almindeligt stykke
hvidt papir.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 14:46

In article <441572e3$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk says...

> Der er absolut ingen grund til at ofre en formue på et ligegyldigt gråkort,
> som har ganske andre formål end at skulle bruges til hvidbalancejustering.

Jeg har sandelige ikke tænkt mig at bruge en formue men 70 kr vil jeg
godt give for et hjælperedskab.

> Du får, med garanti, et lige så godt resultat med et almindeligt stykke
> hvidt papir.

Synes bare ikke jeg har fået helt så konsistente resultater når jeg har
prøvet men jeg vil da prøve igen. Når jeg foreksempel har et stykke
hvidt papir ændrer belysningen sig alt efter hvordan det hælder og så
synes jeg der er stor varians alt efter hvor jeg sampler billedet henne
men det er da muligt at problemstillingen er den sammme med et
"officielt" hvidbalancekort.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-03-06 15:06

Jakob wrote:
> [...]
> morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk says...

> Jeg har sandelige ikke tænkt mig at bruge en formue men 70 kr vil jeg

Det gad jeg i hvert fald ikke give for et stykke pap. :)

> [...]
> billedet henne men det er da muligt at problemstillingen er den
> sammme med et "officielt" hvidbalancekort.

Det er klart, at belysningen skal ramme papiret, og du får ikke aldrig
perfekt hvidbalance hvis der er flere forskellige typer belysning i rummet -
jeg tror ikke du får mere konsistent resultat med et gråkort, og som
tidligere nævnt, gråkort bruges faktisk til at ramme den korrekte
eksponering, ikke hvidbalance. Der er forresten en del der er fortalere for
at benytte låget fra et Pringles chipsrør - det har ydermere den fordel, at
man får lidt godt i maven. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 15:13

In article <44157c4a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk says...

> Det gad jeg i hvert fald ikke give for et stykke pap. :)

Det er plastic vil netop ikke have noget der ikke tåler vand :0).

> Det er klart, at belysningen skal ramme papiret

Kun hvis den rammer motivet ;0)

> og du får ikke aldrig
> perfekt hvidbalance hvis der er flere forskellige typer belysning i rummet -

Enig, en selvstændig problemstilling.

> jeg tror ikke du får mere konsistent resultat med et gråkort, og som
> tidligere nævnt, gråkort bruges faktisk til at ramme den korrekte
> eksponering, ikke hvidbalance.

Det er forkert, de gråkort jeg har henvist til er alle til hvidbalance
og ikke eksponering så de findes åbenbart til begge formål.

> Der er forresten en del der er fortalere for
> at benytte låget fra et Pringles chipsrør - det har ydermere den fordel, at
> man får lidt godt i maven. :)

Jamen det skal da prøves, håber sour cream versionen er ok ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-03-06 15:35

> Det er forkert, de gråkort jeg har henvist til er alle til hvidbalance
> og ikke eksponering så de findes åbenbart til begge formål.

Hej

Da jeg var dreng, for mange år siden, da havde et "gråkort" to sider, en grå
som reflekterede 18% af det indfaldene lys, og en hvid side som reflekterede
96%
(hæng min ikke op på de 96%)

Kan det være årsagen til de lange rækker af misforståelser?

Altså en side til hver funktion.

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 15:52

In article <4415832f$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> som reflekterede 18% af det indfaldene lys, og en hvid side som reflekterede

Det mener jeg ikke. Jeg mener at du her taler om reflektans (muligvis
luminans) og som jeg har forstået det er det ikke det der er det
væssentlige her.

Det væssentlig for hvidbalance justering er neutralitet som jeg har
forstået det, altså det at alle farver i spektret reflekteres ens fra
kortet.

> Kan det være årsagen til de lange rækker af misforståelser?

Altså jeg er helt sikker på at de her dedikerede plastkort til
hvidbalance anvender grå. Jeg kan dog ikke fortælle hvorfor grå er bedre
end hvid, begge kan anvendes da de begge kan være neutrale forskellen er
luminans og den har såvidt jeg kan se ikke betydning for hvidbalancen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 13-03-06 18:52

Der findes 2 typer for måling af WB/hvidbalancen med gråkort eller neutralt
hvidt papir, og jeg fornemmer at det er det der bliver blandet sammen her.
Et Kodak gråkort i A4 størrelse bruges til at måle lyset til en korrekt
eksponering og kan også bruges til at indstille kameraets custom WB og det
er her at der også kan bruges et stykke neutralt hvidt papir. Hvis man vil
bruge whibal plast kortene skal de bruges helt anderledes end Kodak kortet,
her tager man et billede sammen med kortene og indstiller herefter
billedernes WB i sit photoprogram efter dette foto med whibal kortet og med
denne metode er det ligegyldigt hvilken WB indstilling kameraet var sat på.
Fordelen ved at bruge whibal plast kortet er at det er meget hurtigere end
custom WB.

> Jeg har sandelige ikke tænkt mig at bruge en formue men 70 kr vil jeg
> godt give for et hjælperedskab.

-men lige et spørsmål til Jacob, whibal kortene koster i nærheden af 500
kr. så 70 kr. lyder meget billig, kunne man få en link til stedet hvor de
sælger dem til en så favorabel pris.

mvh Arne J. Nielsen

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 19:14

In article <4415b152$0$47027$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
a.j.nielsen@adslhome.dk says...

> denne metode er det ligegyldigt hvilken WB indstilling kameraet var sat på.
> Fordelen ved at bruge whibal plast kortet er at det er meget hurtigere end
> custom WB.

Stemmer fint overens med hvad jeg har tænkt mig.

> -men lige et spørsmål til Jacob, whibal kortene koster i nærheden af 500
> kr. så 70 kr. lyder meget billig, kunne man få en link til stedet hvor de
> sælger dem til en så favorabel pris.

Det er ikke whibal men en konkurent jeg synes whibal er for dyre men har
fundet dem her.

http://www.rmimaging.com/products/graycard_index.html

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 13-03-06 20:10

> Det er ikke whibal men en konkurent jeg synes whibal er for dyre men har
> fundet dem her.
>
> http://www.rmimaging.com/products/graycard_index.html

Tak, det ser fint ud

mvh Arne

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 13-03-06 19:18

On Mon, 13 Mar 2006 14:46:11 +0100, Jakob
<nomail@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk says...

>Jeg har sandelige ikke tænkt mig at bruge en formue men 70 kr vil jeg

klip
Det må da være billigere at bruge hånden (også i dette tilfælde),
som en kendt fotograf gjorde, stillede WB efter hånden.
mvh Ebbe

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-03-06 19:23

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Det må da være billigere at bruge hånden (også i dette tilfælde),
> som en kendt fotograf gjorde, stillede WB efter hånden.

Mener du ikke eksponering i stedet for hvidbalance ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 20:35

In article <mjdb12h4gg27msltmju56mvee0jlr5coda@4ax.com>,
ebbeh@mail1.stofanet.invalid says...

> klip
> Det må da være billigere at bruge hånden (også i dette tilfælde),

FNis

> som en kendt fotograf gjorde, stillede WB efter hånden.

Måske er han blevet kendt pga hans unikke hånd der lineært reflekterede
lyset ;0)

tror jeg prøver noget mere konstant men tak for tippet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-03-06 19:14

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> wrote in message

> Da jeg lige har været i ikke superfrugtbar debat i anden gruppe om
> brugen af gråkort til hvidbalance korrigering vil jeg lige sikre mig at
> jeg har fattet brugen af dette.

Et traditionelt gråkort (18% reflektion) benyttes til at justere
eksponeringen.

En hvidbalance reference har til formål at reflektere lige meget af alle
farver.
En WhiBal har 4 forskellige neutral grå i forskellige nuancer (fra sort til
hvid), og så vidt jeg kan se er ingen af den specificeret til at reflektere
18%.

Det er altså 2 forskellige ting man justerer - men man burde kunne lave en
neutral grå med 18 % reflektion af et robust materiale.

> Jeg har tænkt mig IKKE at indstille hvidbalance på kameraet men derimod
> tage et billede der inkludere et gråkort under samme belysningsforhold
> som det egentlige motiv.

Jeps - sådan gør jeg.
Kameraet står næsten altid på AWB (auto white balance).
På den måde har man potentielt 3 bud på hvidbalance: en målt, kameraets auto
og RAW konverens auto.

Ofte tager jeg billedet af WhiBal så det er ude af fokus for på den måde
lave
et "optisk gennemsnit"

Det er underforstået at du optager RAW billeder.
Hvis man tager JPG er det en fordel at justere hvidbalancen i henhold til
referencen, så billedet bliver korrigeret i kameraet.

> Derefter var det min plan i rawshooter at bruge
> "hvidbalancesampleren" og angive det fotograferede gråkkort som
> hvidbalance reference.

Ja -præcis.

> Det er min opfattelse at denne reference så kan anvendes til alle
> billeder der er taget under identiske lysforhold.

Ja - cut-and-paste

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jesper HVL

Dato : 13-03-06 20:19

Mogens Hansen wrote:

> [...]
> og RAW konverens auto.
>
> Ofte tager jeg billedet af WhiBal så det er ude af fokus for på den måde

Hey...

Det burde egentlig ikke være nødvendigt.

Så vidt jeg ved så tager "programmerne" gennemsnittet af et område
omkring den pixel du vælger. Jeg er i hvert fald sikker på at CaptureOne
gør det, og jeg tror også at Potoshop CS gør det.

Mvh
J.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-03-06 20:23

"Jesper HVL" <jhvl@nospammail.tele.dk> wrote in message
> Mogens Hansen wrote:

[8<8<8<]

> [...]
> den pixel du vælger. Jeg er i hvert fald sikker på at CaptureOne gør det,
> og jeg tror også at Potoshop CS gør det.

Det lyder helt rimeligt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 13-03-06 20:32

In article <4415b663$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
mogens_h@dk-online.dk says...

Tak for dit input mogens, så har jeg forstået det korrekt og ja jeg
skyder i raw :0)

--
Venlig hilsen

Jakob