Opsigelse og restferie
Fra : Henning Lund

Dato : 13-03-06 11:18

Hvordan er reglerne når en person er ansat under funktionærloven
og har en mdr. opsigelse når personen siger sit job op? Jeg
tænker på om personen må holde ferie i den måned opsigelsen løber
over, når personen har ca 1 mdr. restferie der ikke er brugt.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : per christoffersen

Dato : 13-03-06 11:37

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> holde ferie i den måned opsigelsen løber over, når personen har ca 1 mdr.

Ferie indgår ikke i funktionærloven, - det er reguleret i Ferieloven.

Fsva. ferie under opsigelse er her de relevante §-er:
§ 16. En lønmodtager, der er opsagt, kan ikke holde hovedferie i
opsigelsesperioden, hvis opsigelsesvarslet er på 3 måneder eller derunder.
Dette gælder, uanset hvad der tidligere måtte være fastsat om afholdelse af
ferien. Det gælder dog ikke, hvis opsigelsesvarslet er forlænget med
antallet af feriedage.
Stk. 2. Hvis lønmodtageren er fritstillet, anses ferie for holdt, uanset om
ferien er fastsat, hvis de i § 15, stk. 2, nævnte perioder og ferien kan
rummes inden for fritstillingsperioden.

Hovedferien som indgår i §15 er fastsat i
§ 14. Af ferien skal mindst 15 dage gives i sammenhæng (hovedferien).
Hovedferien skal holdes i perioden 1. maj til 30. september (ferieperioden).
Hvis lønmodtageren har optjent mindre end 15 dages ferie, er hele den
optjente ferie hovedferie.

/Per

Fra : Henning Lund

Dato : 13-03-06 12:39

per christoffersen wrote:

> [...]
> 30. september (ferieperioden). Hvis lønmodtageren har optjent
> mindre end 15 dages ferie, er hele den optjente ferie

Nu er jeg ikke så klog på alle de paragraffer, men vil det sige
der ikke kan holdes ferie, men personen skal troppe op på arbejde
den måned opsigelsen personen indgav varer? Personen har holdt 3
ugers sommerferie og har så resten tilbage.

Fra : per christoffersen

Dato : 13-03-06 12:55

> [...]
> kan holdes ferie, men personen skal troppe op på arbejde den måned
> opsigelsen personen indgav varer? Personen har holdt 3 ugers sommerferie

De tre ugers sommerferie er hovedferien.
Resten af ferien kan holdes i opsigelsesperioden - selvfølgelig efter aftale
med arbejdsgiveren.

/Per

Fra : Henning Lund

Dato : 13-03-06 17:58

per christoffersen wrote:

> De tre ugers sommerferie er hovedferien.
> Resten af ferien kan holdes i opsigelsesperioden -
> selvfølgelig efter aftale med arbejdsgiveren.

Fino, jeg takker og lader svaret gå videre.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-03-06 19:00

> Fino, jeg takker og lader svaret gå videre.

Bemærk "kan" og "efter aftale med arbejdsgiveren" i Per's svar.
Man kan ikke bare aflevere en opsigelse til arbejdsgiveren og så sige "jeg
kommer for øvrigt ikke mere, da jeg holder en måneds ferie, svarende til
opsigelsperioden".