Screen scraping
Fra : Martin Larsen

Dato : 12-03-06 20:58

Hej gruppe

Screen scraping vil sige at man vha. et program simulerer en browser og
henter informationer fra eller udfører funktioner på en hjemmeside. Det
kunne være aktiekurser, tv-programmer, priser osv.

Jeg har en ide til en service som benytter screen scraping, men jeg er i
tvivl om hvordan juraen er. Af hensyn til min gode ide formulerer jeg
mig generelt

Et firma har nogle abonnenter som betaler for at bruge firmaets service,
heriblandt nogle funktioner på deres hjemmeside.

Jeg laver så en service der virker som en overbygning på deres service.
Min service gør det lettere at bruge firmaets service, og man får nogle
nye muligheder. Men man skal stadig være abonnent, og man betaler stadig
nøjagtig det samme til firmaet per service. Faktisk vil min
overbygning nok gøre at folk bruger det andet firma mere, så de derved
tjener flere penge.

Jeg tager så et fast beløb, fx 100 kr om året, for at stille min service
til rådighed overfor abonnenterne. Dvs. det er en forretning mellem mig
og abonnenterne, ikke mellem mig og det andet firma.

Spørgsmålet er om dette er lovligt?

Hilsen og høj hat!
Martin

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-03-06 22:41

Martin Larsen wrote:

> Jeg har en ide til en service som benytter screen scraping, men jeg er i
> tvivl om hvordan juraen er. Af hensyn til min gode ide formulerer jeg
> mig generelt

Det er svært at svare præcist, når du formulerer det så bredt, men hvis
det så åbenlyst er en fordel for det andet firma hvorfor laver du så
ikke på forhånd en aftale med dem?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-03-06 23:02

Jonathan Stein wrote:

> Det er svært at svare præcist, når du formulerer det så bredt, men hvis
> det så åbenlyst er en fordel for det andet firma hvorfor laver du så
> ikke på forhånd en aftale med dem?

Det er heller ikke umuligt at jeg gør det. Men det er nok klogt at kende
lidt til reglerne på forhånd. Derfor vil jeg gerne høre nogens bud.

Jeg kan godt konkretisere det lidt mere med et tænkt eksempel....

Lad os forestille os der findes nogle datingsider som kræver betaling.
For at øge chancerne for at finde den eneste ene, beslutter du at spille
på mange heste. Det er bare ret besværligt at skulle oprette og
vedligeholde profiler alle steder, men så finder du min service. Den
tillader dig at oprette profilen på min hjemmeside, som så sørger for at
gemme den samme profil i alle de datingsteder du tilmelder dig. Ændrer
du masterprofilen, ændrer du også profilen de andre steder. Du skal dog
selv tilmelde dig og betale hvad medlemskabet koster de pågældende steder.

Kan datingstederne modsætte sig dette?

Det skal lige siges at det i virkeligheden ikke har noget med dating at
gøre, men hermed er ideen givet videre

Hilsen
Martin

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-03-06 23:28

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> ændrer du også profilen de andre steder. Du
> skal dog selv tilmelde dig og betale hvad medlemskabet koster de

Tjaaah, datingstederne kan godt indføre "fair use" regler for deres
brugere om at opdateringer af profiler skal ske manuelt, og at brugerne
ikke må automatisere dette via software. Det kunne f.eks. være begrundet
i risiko for pres på serverne, hvis de bliver tæppebombarderet med
opdateringer. Sådanne restriktioner ser du f.eks. på websider, som giver
adgang til whois oplysninger (hvem ejer domæner). Men om det i givet
fald kan blive et problem mellem dit firma og datingstederne, eller om
det alene er et issue mellem datingstederne og deres brugere skal jeg
ikke kunne sige...

--
Jesper Lund

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-03-06 00:07

Jesper Lund wrote:

> [...]
> ikke må automatisere dette via software. Det kunne f.eks. være begrundet
> i risiko for pres på serverne, hvis de bliver tæppebombarderet med

Det er et udmærket argument. Dog er der en væsentlig forskel her som jeg
ikke nævnte, nemlig at I den den service jeg tænker på (det er som sagt
slet ikke dating), der koster hver transaktion et beløb. Dvs. hvis folk
med min service "tæppebomber" firmaet, kommer de til at tjene rigtig
mange penge!

Er det muligt juridsk for firmaerne at modsætte sig en sådan brug? Eller
formuleret på en anden måde, er det forbudt at få et program til at
efterligne en browser, såfremt det ikke skader firmaet i form at
serverbelastning etc?

Martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-06 02:14

On Mon, 13 Mar 2006 00:07:00 +0100, Martin Larsen wrote:

> [...]
> formuleret på en anden måde, er det forbudt at få et program til at
> efterligne en browser, såfremt det ikke skader firmaet i form at

Dækker etc også eventuelle manglende reklamevisninger?

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-03-06 09:10

Frank E. N. Stein wrote:

> Dækker etc også eventuelle manglende reklamevisninger?

Ja, der er ingen reklamer på hjemmesiden. Firmaet lever helt af sine
abonnementsindtægter.

Ellers er dit spørgsmål i øvrigt temmelig relevant og bringes ofte frem
i forbindelse med screen scraping.

Martin

Fra : per christoffersen

Dato : 13-03-06 09:17

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> formuleret på en anden måde, er det forbudt at få et program til at
> efterligne en browser, såfremt det ikke skader firmaet i form at

I det omfang det pågældende firma eller service har en varemærkelignende
status akn der opstå et problem.
Du kan nemlig ikke markedsføre din service med brug af deres varemærker uden
tilladelse fra varemærkeindehaveren.
Det taler meget stærkt for på forhånd at indgå aftaler med de firmaer du
påtænker at arbejde op imod.

/Per