Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Slideshow på 16:9 TV, med 3:2 fotos
Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 17:38

Hvad er mulighederne for at vise slideshow på en 16:9 TV skærm uden at der
kommer sorte bjælker i både højre/venstre side og i top/bund, eller at
billedet forvandskes (stretch).

Jeg gætter på at der må findes noget software som skalerer billederne på en
sådan måde at de ser normale ud på 16:9 tv'et, men dog med små sorte bjælker
i højre/venstre siderne

Billederne er i 3:2 format. Der er sluttet en PC til "analog vga input" på
TV'et. PC'en er indstillet til 1024*768. TV'ets panel er dog på 1366*768.
Det er ikke muligt at indstille PC'en til samme opløsning som TV'et. Det er
altså sådan at PC-billedet på 1024*768 fylder hele arealet på 16:9 skærmen.

Jeg er nødt til at indstille TV'et til "4:3" for at undgå forvandskning
(stretch) af billederne. Dermed kommer der et lille billede på skærmen med
sorte bjælker hele vejen rundt om billedet, men proportionerne er dog
korrekte.

Det burde være muligt at vise billederne så der ikke er sorte bjælker i
top/bund, men dog med en smule sort bjælke i højre/venstre.

16:9 formatet og 3:2 formatet er ikke så lagt fra hinanden. Under alle
omstændigheder burde der kun være bjælker enten i top/bund eller i
højre/venstre. ikke begge steder.

Hvad gør I?

Mvh.
Jesper Juul Pedersen

Fra : Thomas Kjær

Dato : 12-03-06 17:50

On 2006-03-12, Jesper Juul Pedersen <spam> wrote:
> Hvad er mulighederne for at vise slideshow på en 16:9 TV skærm uden at der
> kommer sorte bjælker i både højre/venstre side og i top/bund, eller at
> billedet forvandskes (stretch).
[..]
> [...]
> altså sådan at PC-billedet på 1024*768 fylder hele arealet på 16:9 skærmen.

Er du sikker på du ikke kan få computeren til at outputte den rigtige
opløsning? Måske folkene i dk.teknik.htpc har en idé til en løsning.

Personligt kører jeg 1360x768 ud af min HTPC, og viser så ellers
billederne med qiv[1].

1) http://www.klografx.net/qiv/

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 20:50

> Er du sikker på du ikke kan få computeren til at outputte den rigtige
> opløsning? Måske folkene i dk.teknik.htpc har en idé til en løsning.

Det er en meget gammel PC som ikke kan dette. Hvis skaffer nyt skærmkort og
indstiller til 768x1366, bliver alting så korrekt? Hvordan kan
operativsystemet vide om det er en normal eller 16:9 skærm?

Hvis operativsystemet ikke ved at det er en 16:9 skærm, så vil billedet vel
altid blive forvandsket uanset opløsningen?

Er der nogen som har prøvet med et DVI->HDMI kabel?

Mvh
Jesper

Fra : F.Larsen

Dato : 12-03-06 23:14

"Jesper Juul Pedersen" <spam> wrote in message
> Hvad gør I?

Jeg konverterer billedet til et forhold så det bliver vist korrekt på et
16:9 TV.
Beregning: 4:3 == 12:9 skal vises på en skræm i forholdet 16:9
dvs du skal ændre bredden af billedet i forholdet 12/16 ~= 0.75 x
Så vil billedet blive vist i det rette [højde x bredde] forhold på TV'et.
Kun i det tilfælde dit "originale" billede er i forholdet 16:9 kan du undgå
sorte blælker...

--
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 23:50

> Jeg konverterer billedet til et forhold så det bliver vist korrekt på et
> 16:9 TV.

Findes der en slideshow viewer med denne funktionalitet indbygget så jeg
slipper for at resize alle billederne?

Fra : F.Larsen

Dato : 13-03-06 23:35

"Jesper Juul Pedersen" <spam> wrote in message
> Findes der en slideshow viewer med denne funktionalitet indbygget så jeg
> slipper for at resize alle billederne?

Ikke mig bekendt ...

Men, du kan bruge PS batch kørsel facilitet til konverteringen.

--
Flemming