Gammelt, men stadig sandt: Mindstelønninge~
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-03-06 23:01

Godt nok er det fra 1995, men her er 50 års forskning i mindstelønninger
fra USA samlet:

http://www.house.gov/jec/cost-gov/regs/minimum/50years.htm

Mindstelønnen i USA er svjv pt. på 5,5 $/timen, og det kan mærkes.

Her i Danmark er den arbejdsgiver/fagforening fastsatte overenskomstløn
oftest omkrign de 100 kr/timen (svarende til 15$/timen) - hvor meget
skade tror i ikke det gør, hvis en trediedel af dette beløb allerede kan
mærkes på arbejdsmarkedet?

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : @

Dato : 11-03-06 23:55

On Sat, 11 Mar 2006 23:00:38 +0100, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter
Bjørn Perlsø) wrote:

> [...]
>
>http://www.house.gov/jec/cost-gov/regs/minimum/50years.htm
>
>Mindstelønnen i USA er svjv pt. på 5,5 $/timen, og det kan mærkes.

jep der er 15 millioner fattige i verdens rigeste land -
var der nogen som sagde paradox

mindsteløn i DK ca. 90 kr. minus skat så er vi på 54 kr.

alt hvad man gør i DK minus moms 51,40 kr.

benzinafgifter registreringsafgifter på biler og andre afgifter
udhuler yderligere dette beløb

så mon ikke en lavtlønnet dansker reelt kan købe varer til en værdi af
40 kr.

US mindsteløn 5,5$ X kurs 641 = 35,25
DK mindsteløn ca. 40,00

så forskellen er ikke så stor endda

>Her i Danmark er den arbejdsgiver/fagforening fastsatte overenskomstløn
>oftest omkrign de 100 kr/timen (svarende til 15$/timen)

fejl mindstelønnen er 89.75
http://www.krifa.dk/ung/nyheder/mindsteloen.jsp

> hvor meget
>skade tror i ikke det gør, hvis en trediedel af dette beløb allerede kan
>mærkes på arbejdsmarkedet?

det er blot mærkeligt at de firmaer der går bedst er dem som betaler
de højeste lønninger

Fra : P. Larsen

Dato : 12-03-06 04:50

@ wrote:

> jep der er 15 millioner fattige i verdens rigeste land -
> var der nogen som sagde paradox

Det var godt nok lidt af et kaenguruspring? Hvordan i hulen faar du den
sammenhaeng bevist?

> mindsteløn i DK ca. 90 kr. minus skat så er vi på 54 kr.
> alt hvad man gør i DK minus moms 51,40 kr.

Uhmmm ... har du ikke glemt bundfradrag mv.?? Hvis du har minimumsloen i
DK, er du ikke langt over bundfradraget ...

Og mens du er igang med at spille kong-smart, hvorfor glemmer du at der
ogsaa betales skat og moms (VAT) i USA?

> benzinafgifter registreringsafgifter på biler og andre afgifter
> udhuler yderligere dette beløb

ja ja ja ... hvor mange burgers kan du koebe ... det er langt nemmere at
sammenligne ;) Igen, hvorfor glemmer du USAs ditto for samme?

> så mon ikke en lavtlønnet dansker reelt kan købe varer til en værdi af
> 40 kr.

Ja, hvis du beskatter ham som en middelindkomst der har raad til biler
mv. saa JA :) Men det haenger jo ikke sammen med en samlet indkomst
omkring kr. 120k ? Der er vist ikke mange penge tilabge til andet end
en busbillet .. hvis det kan goere det.

> US mindsteløn 5,5$ X kurs 641 = 35,25

Hvad med at justere for skat og moms her ogsaa?
Mens du er igang, hvad med at upjusere danske priser for "gratis
ydelser"? Gratis laege, hospital, og uddannelse?

> DK mindsteløn ca. 40,00

Som at sammenligne bananer og aebler .....

> så forskellen er ikke så stor endda

Jo da ... DK har en langt dyrere arbejdskraeft. Du kan saa snakke om
fordele og ulember ved dette. F.eks. har Kina langt lavere loenninger
end USA, og ser ud til at klare sig udemaerket ....

> det er blot mærkeligt at de firmaer der går bedst er dem som betaler
> de højeste lønninger

DER ligger den rigtige diskussion :) Som du nok har bemaerket, har
Danmark langt hoejere kvalitet i arbejdsstyrken end USA; mon ikke
aarsagen til forskellen bla. kan findes der?

Mvh.
P. Larsen

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-06 05:41

@ <1@invalid.net> wrote:

> mindsteløn i DK ca. 90 kr. minus skat så er vi på 54 kr.

Danmark har ikke nogen mindsteløn, men i praksis er det vist umuligt at
finde et job til under 95-100 kroner i timen. Især i dag, hvor der efter
sigende er højkonjunktur.

> fejl mindstelønnen er 89.75
> http://www.krifa.dk/ung/nyheder/mindsteloen.jsp

Kristelig Fagforening ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 12-03-06 10:37

On Sun, 12 Mar 2006 05:41:17 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Danmark har ikke nogen mindsteløn, men i praksis er det vist umuligt at
>finde et job til under 95-100 kroner i timen. Især i dag, hvor der efter
>sigende er højkonjunktur.

>Kristelig Fagforening ;-(.

ja det er den laveste jeg kunne finde for organiseret arbejdskraft,
det er jo næsten ikke muligt at finde tal for de uorganiserede

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-06 11:22

@ <1@invalid.net> wrote:

> ja det er den laveste jeg kunne finde for organiseret arbejdskraft,
> det er jo næsten ikke muligt at finde tal for de uorganiserede

Det er en stor fejl at man ikke her i landet har en officiel
minimumsløn. Jeg så gerne at den for de 18-65-årige [som kan være
medlemmer af A-kasse] knyttedes direkte til dagpengemax, således at den
mindst tilladte timeløn lå på eksempelvis dagpengeMax for den pågældende
aldersgruppe, divideret med 0,85.

I dag er dagpengeMax på 90,14 kroner i timen for voksne [halvt beløb for
unge under 25, så de må vel få 45,07 i timen, og kun i halvt så lang tid
som voksne]. Det ville i så fald give en mindsteløn på kr. 106,05 i
timen for voksne og 53,02 for unge. Sidst jeg spurgte en af mine
htx-elever om hvad han tjente som kassedreng i Netto lød svaret: 56
kr/t. Som jeg så kunne sammenligne med min egen løn på 345 kr/t.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-03-06 11:17

@ <1@invalid.net> wrote:

> fejl mindstelønnen er 89.75
> http://www.krifa.dk/ung/nyheder/mindsteloen.jsp

Tak.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-03-06 12:24

On Sun, 12 Mar 2006 11:16:45 +0100, Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Tak.

Siger du tak for det forkerte svar eller tak for at du fik vist at der er
folk der får betydeligt under 100 kr/timen?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-03-06 12:37

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Siger du tak for det forkerte svar eller tak for at du fik vist at der er
> folk der får betydeligt under 100 kr/timen?

Hvad tror du selv? Det sidste selvfølgelig. Jeg kendte ikek den
specifikke mindsteløn.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-03-06 13:50

On Sun, 12 Mar 2006 12:37:10 +0100, Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Hvad tror du selv?

Hvorfor tror du jeg spørger?

> Det sidste selvfølgelig. Jeg kendte ikek den
> specifikke mindsteløn.

Pointen er at der ikke er nogen mindsteløn. En specifik fagforening mener
at man ikke skal have under 89,25 kr/time for en specifik
arbejdssituation. I den aktuelle sag var den specifikke løn 45 kr/time,
så så lavt kan man være lønnet i Danmark - helt uden at komme i
klammeri med nogen som helst lovgivning.

Fra : HrSvendsen

Dato : 12-03-06 00:44

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> [...]
> oftest omkrign de 100 kr/timen (svarende til 15$/timen) - hvor meget
> skade tror i ikke det gør, hvis en trediedel af dette beløb allerede kan

I Kina arbejdes der for lønninger langt under 5,5 dollar. Har du en
nedre grænse for, hvad det er rimeligt at tilbyde i løn?

Fra : @

Dato : 12-03-06 01:33

On Sun, 12 Mar 2006 00:44:04 +0100, HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com>
wrote:

>I Kina arbejdes der for lønninger langt under 5,5 dollar. Har du en
>nedre grænse for, hvad det er rimeligt at tilbyde i løn?

det mest mækelige er at det altid er folk med en høj løn som mener
mindste lønnen er for høj

hvad er de høje lønniger så - alt for høje måske?

Fra : Svend Poulsen

Dato : 12-03-06 09:04

> det mest mækelige er at det altid er folk med en høj løn som mener
> mindste lønnen er for høj
>
> hvad er de høje lønniger så - alt for høje måske?

mja og kristelig fagforening er "vanvittige dygtige", til at få nedsat en
erstatning til 4 måneders løn, når en gravid bliver fyret, fordi hun er
blevet fyret på grund af graviditet, hvor andre fagforeninger får
erstatningen på 12 måneders løn igennem.

Arbejdsgiverstøttet fagforening der hjælper arbejdsgivere til, billigt at
slippe af med medarbejdere de ikke gider have mere ?

Svend

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-03-06 11:17

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> I Kina arbejdes der for lønninger langt under 5,5 dollar. Har du en
> nedre grænse for, hvad det er rimeligt at tilbyde i løn?

Nej. Det er op til folk selv at bestemme hvad de vil lade deres
arbejdskraft gå for. For fattige latinamerikanere der kommer ulovligt
til USA er 2$/timen fx en gangske overdådig løn ift. forholdene hvor de
komemr fra.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : HrSvendsen

Dato : 12-03-06 16:40

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Nej. Det er op til folk selv at bestemme hvad de vil lade deres
> arbejdskraft gå for.

Er det så også op til folk selv om de vil stå sammen og kollektivt kræve
en højere løn? I givet fald kan jeg ikke se, det, du taler for, ændrer
noget.

Fra : Egon Stich

Dato : 12-03-06 17:57

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Er det så også op til folk selv om de vil stå sammen og kollektivt kræve
> en højere løn? I givet fald kan jeg ikke se, det, du taler for, ændrer
> noget.

Stå sammen?
Kræve højere løn?

Den går ikke i et land som danmark.
Forsøger man det, ophøjer skiftende regeringer forslag til lov.
Lønmodtagere skal ikke have for meget
Det kalder man et "frit arbejdsmarked".

Men når nogle kapitalistsvin sælger ud af vor infrastruktur, og scorer
millioner, klapper alle fjolserne beundrende i hænderne.

Jo, liberalisme er en sjov fætter

MVH
Egon

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-03-06 18:44

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Er det så også op til folk selv om de vil stå sammen og kollektivt kræve
> en højere løn? I givet fald kan jeg ikke se, det, du taler for, ændrer
> noget.

Naturligvis. Folk skal have lov til at lade andre forhandle for sig.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-03-06 02:36

On Sat, 11 Mar 2006 23:00:38 +0100, Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Her i Danmark er den arbejdsgiver/fagforening fastsatte overenskomstløn
> oftest omkrign de 100 kr/timen (svarende til 15$/timen)

Der er masser af arbejdspladser uden overenskomst og man kan som ufaglært
nemt komme til at arbejde for under 100 kr/time. Fra HKs hjemmeside:
Hvert fjerde medlem hos HK/Handel tjener under 16.194 kr. om måneden. De
laveste lønninger findes primært inden for ekspedientarbejde -
faglært såvel som ufaglært, -lager, -dekoratør- og
telefonomstillings-arbejde.

> - hvor meget
> skade tror i ikke det gør, hvis en trediedel af dette beløb allerede kan
> mærkes på arbejdsmarkedet?

Hvordan er det, har vi høj eller lav arbejdsløshed?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-03-06 11:17

> Hvordan er det, har vi høj eller lav arbejdsløshed?

Høj ift. USA.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : @

Dato : 12-03-06 11:45

On Sun, 12 Mar 2006 11:16:46 +0100, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter
Bjørn Perlsø) wrote:

>Høj ift. USA.

er du helt sikker på at det passer,

en ting er politikere og procenter det kan være temmelig misvisende

en måde at finde ud af hvor mange der er i arbejde er at sammenligne
tal for hvor mange personer mellem f.eks. 18 og 65 år der er i arbejde

her er der langt flere i arbejde i DK end i USA

målt efter den metode er Danmark nok det land i verden der har den
laveste arbejdsløshed

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-03-06 12:21

On Sun, 12 Mar 2006 11:16:46 +0100, Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Høj ift. USA.

Kom med nogen tal.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-03-06 12:37

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Kom med nogen tal.

USA:

http://www.bls.gov/

Unemployment Rate:
4.8% in Feb 2006

DK:

http://www.bm.dk/pressemeddelelser/arkiv/040826.asp

"26. august 2004
Arbejdsløsheden falder fortsat
Danmarks Statistik har i dag offentliggjort tallene for ledigheden i
juli måned.
Ledigheden er faldet med 5.100 personer. Fra 176.900 i juni til 171.800
i juli. Arbejdsløshedsprocenten ligger nu på 6,2 procent mod 6,4 procent
i juni."

Det er de seneste tal jeg kunne finde. Bemærk at arbejdsløsheden i USA
har ligget stabilt i mange år på ca 6%, men den I Danmarks i 80'erne har
været oppe og runde 12%.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-03-06 13:45

> [...]
>
> Det er de seneste tal jeg kunne finde. Bemærk at arbejdsløsheden i USA
> har ligget stabilt i mange år på ca 6%, men den I Danmarks i 80'erne har

Så vidt jeg kan se, har antallet af ledige i USA været støt stigende
siden 1996 (ca 1 million flere ledige), men det skal selvfølgelig så
sammenholdes med indbyggertallet.
Udover det, så kan jeg ikke se at tallene er direkte sammenlignelige
mellem USA og DK, bl.a. er et af kravene for at tælle med i USA, at man
skal have været aktivt arbejdssøgende i de sidste 4 uger før
undersøgelsen (det er statistik baseret på forespørgsler, ikke en reel
optælling) og ulønnet arbejde samt ganske få arbejdstimmer tæller som
"i arbejde".

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-06 05:41

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Mindstelønnen i USA er svjv pt. på 5,5 $/timen, og det kan mærkes.

Tjae, en 30 kroner i timen.

> [...]
> oftest omkrign de 100 kr/timen (svarende til 15$/timen) - hvor meget
> skade tror i ikke det gør, hvis en trediedel af dette beløb allerede kan

I Danmark får voksne på kontanthjælp godt 8500 om måneden, svarende til
53 kroner i timen.

En New Yorker-journalist har oplevet, at amerikanske »working poors« tit
må have to fuldtidsjobs for at få det til at løbe rundt, og alligevel
kun have råd til at bo i en slags campingvogn eller, i storbyen, sammen
med en bunke andre leje et lille hummer, hvor de kan sætte flere
3-etages køjesenge ind, hvor de så er tre om hver seng [ni om hver
køjeseng]. De skal jo alligevel ikke sove, når de arbejder på MacDonald
eller Kentucky Fried Chicken.

Jeg tror godt jeg ved hvad /jeg/ foretrækker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-03-06 11:17

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> 3-etages køjesenge ind, hvor de så er tre om hver seng [ni om hver
> køjeseng]. De skal jo alligevel ikke sove, når de arbejder på MacDonald

Det skulel vel ikke være den kære Paul Krugman?

Hvor mange "working poor" er der?

> Jeg tror godt jeg ved hvad /jeg/ foretrækker.

Du er jo også socialdemokrat...

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-06 11:38

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Det skulel vel ikke være den kære Paul Krugman?

Næppe, det var nemlig en /kvindelig/ journalist. Men jeg husker ikke
lige hendes navn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk