|
| Ang. returret, tilbagebetaling, eksp. geby~ Fra : Stine Vestergaard |
Dato : 11-03-06 16:53 |
|
Hej,
Hvordan fungere det når en kunde sender en vare retur. jeg er virksomheden.
jeg har et eksp gebyr tillagt, da der er mange udgifter med varen og der er
porto.
Kan det virkelig passe de bare kan bestille for 4000 kr. og kræve alt
tilbage + porto omk, hvis det har kostet 100 kr.. at sende, samt eksp
gebyret, omkostning til emballage osvosv
For der er mange "små" piger der finder det sjovt og bestille en masse og
kaste det hele retur...
For ser man på den store net butik www.hm.com betaler de ikke eksp gebyr og
porto omk tilbage når jeg som privat handler der.
håber der er nogle der kan hjælpe
mvh stine
| |
Carsten Riis (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Carsten Riis |
Dato : 11-03-06 18:20 |
|
Stine Vestergaard skrev den 11-03-2006 16:53:
> Hej,
>
> Hvordan fungere det når en kunde sender en vare retur. jeg er virksomheden.
> jeg har et eksp gebyr tillagt, da der er mange udgifter med varen og der er
> porto.
>
> Kan det virkelig passe de bare kan bestille for 4000 kr. og kræve alt
> tilbage + porto omk, hvis det har kostet 100 kr.. at sende, samt eksp
> gebyret, omkostning til emballage osvosv
>
> For der er mange "små" piger der finder det sjovt og bestille en masse og
> kaste det hele retur...
>
> For ser man på den store net butik www.hm.com betaler de ikke eksp gebyr og
> porto omk tilbage når jeg som privat handler der.
>
Det er gør Ecco Amager's netbutik heller ikke.
De tager faktisk penge for at tage varerne retur.
mvh
Carsten
| |
Jonathan Stein (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 11-03-06 20:51 |
|
Carsten Riis wrote:
> Det er gør Ecco Amager's netbutik heller ikke.
Det er måske derfor, de ikke nævner forbrugeraftaleloven på
http://www.eccoamager.dk/behandling.asp?mid=89
"Jeg (Christian Vinding som registreret direktør) garanterer for at ECCO
Amager altid vil overholde de til enhver tid gældende bestemmelser i
markedsføringsloven og persondataloven."
- Men Dell, HM og ECCO Amager er åbenbart ikke alene:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/fo/fopresse/netbutikker/
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
alexbo (11-03-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 11-03-06 21:14 |
|
"Jonathan Stein" skrev
> - Men Dell, HM og ECCO Amager er åbenbart ikke alene:
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/fo/fopresse/netbutikker/
Man kan så undre sig over at forbrugerombudsmanden mener man kan returnere
en vare man har brugt.
Hvis man i forbindelse med en handel køber en forsendelse og denne
forsendelse bliver udført, hvordan kan man så returnere dette køb.
mvh
Alex Christensen
| |
Jonathan Stein (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 11-03-06 22:09 |
|
alexbo wrote:
>>- Men Dell, HM og ECCO Amager er åbenbart ikke alene:
>> http://www.forbrug.dk/markedsforing/fo/fopresse/netbutikker/
>
> Man kan så undre sig over at forbrugerombudsmanden mener man kan returnere
> en vare man har brugt.
> Hvis man i forbindelse med en handel køber en forsendelse og denne
> forsendelse bliver udført, hvordan kan man så returnere dette køb.
Loven skelner mellem "varer" og "tjenesteydelser". Jeg går stærkt ud
fra, at forsendelse falder under sidstnævnte.
Det er kun varer, der skal leveres tilbage.
Dog tvivler jeg lidt på, om man overhovedet kan sige, at forbrugeren
køber en forsendelse af den erhvervsdrivende. Han køber en vare, som
sælger påtager sig at levere.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
alexbo (11-03-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 11-03-06 22:45 |
|
"Jonathan Stein" skrev i
> Det er kun varer, der skal leveres tilbage.
Ja det mener jeg jo også, og derfor kun varens pris man kan få
tilbagebetalt.
> Dog tvivler jeg lidt på, om man overhovedet kan sige, at forbrugeren køber
> en forsendelse af den erhvervsdrivende. Han køber en vare, som sælger
> påtager sig at levere.
Det komme an på hvad du mener med "påtage sig at levere".
Hvis leveringsomkostninger og porto fremgår af slutprisen, har sælger godt
nok påtaget sig at sørge for transport, men på købers regning.
På dit link skriver forbrug.dk .
"Forbrugeren har imidlertid ret til at få refunderet både købsprisen og
leveringsomkostningerne. Det eneste forbrugeren selv skal betale, er
udgifterne til at sende varen retur."
Det er den jeg finder noget tvivlsom, leveringsomkostninger er jo som du
skriver en tjenstydelse, men jeg kender ikke til nogen afgørelser.
mvh
Alex Christensen
| |
Jonathan Stein (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 12-03-06 14:07 |
|
alexbo wrote:
>>Det er kun varer, der skal leveres tilbage.
>
> Ja det mener jeg jo også, og derfor kun varens pris man kan få
> tilbagebetalt.
Nej, man kan også fortryde køb af tjenesteydelser.
Der er (jo) ganske specifikke regler for hvornår og hvordan man kan
begrænse fortrydelsesretten.
>>Dog tvivler jeg lidt på, om man overhovedet kan sige, at forbrugeren køber
>>en forsendelse af den erhvervsdrivende. Han køber en vare, som sælger
>>påtager sig at levere.
>
> Det komme an på hvad du mener med "påtage sig at levere".
> Hvis leveringsomkostninger og porto fremgår af slutprisen, har sælger godt
> nok påtaget sig at sørge for transport, men på købers regning.
Jeg tvivler.
Det er jo ikke købet af en bestemt vare, men den samlede "aftale", man
kan fortryde. Og jeg tvivler på, at man kan se varekøb og forsendelse
som selvstændige aftaler.
Måske hvis forbrugeren specifikt beder sælger om at indlevere varen til
en given fragtfører, og beder sælger lægge ud for forsendelsen...
Loven er i øvrigt en implementering af et EU-direktiv (97/7/EF), som
siger: "Hvis forbrugeren gør fortrydelsesretten i medfør af denne
artikel gældende, skal leverandøren vederlagsfrit tilbagebetale de
beløb, som forbrugeren har indbetalt. De eneste omkostninger, der kan
pålægges forbrugeren, når denne gør sin fortrydelsesret gældende, er de
direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varen."
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
alexbo (12-03-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 12-03-06 20:58 |
|
"Jonathan Stein" skrev
> Loven er i øvrigt en implementering af et EU-direktiv (97/7/EF), som
> siger: "Hvis forbrugeren gør fortrydelsesretten i medfør af denne artikel
> gældende, skal leverandøren vederlagsfrit tilbagebetale de beløb, som
> forbrugeren har indbetalt. De eneste omkostninger, der kan pålægges
> forbrugeren, når denne gør sin fortrydelsesret gældende, er de direkte
> udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varen."
Det er da i hvert fald klar tekst, men dog med et lille forebehold.
Artikel 6 stk. 3.
"Medmindre parterne har aftalt andet, kan forbrugeren ikke gøre den i stk.
1 fastsatte fortrydelsesret gældende i forbindelse med aftaler:
- om tjenesteydelser, hvor udførelsen er påbegyndt med forbrugerens samtykke
inden udløbet af den i stk. 1 fastsatte frist på syv (14. min tilføjelse)
hverdage"
Jeg skal ikke fremture, men man kunne lade køberen samtykke i at
forsendelsen påbegyndes straks, og derved holde omkostninger til dette ude
af fortrydelsesretten.
Men indtil videre tager jeg argumentet med at forsendelse og vare er eet køb
til mig.
mvh
Alex Christensen
| |
Henning (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 11-03-06 19:37 |
|
On Sat, 11 Mar 2006 16:53:26 +0100, "Stine Vestergaard"
<stine_vestergaard@hotmail.com> wrote:
>Hej,
>
>Hvordan fungere det når en kunde sender en vare retur. jeg er virksomheden.
>jeg har et eksp gebyr tillagt, da der er mange udgifter med varen og der er
>porto.
>
>Kan det virkelig passe de bare kan bestille for 4000 kr. og kræve alt
>tilbage + porto omk, hvis det har kostet 100 kr.. at sende, samt eksp
>gebyret, omkostning til emballage osvosv
Nej, kun varens pris. Porto, ekspedition og returporto hænger kunden
selv på.
| |
Klaus H (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Klaus H |
Dato : 11-03-06 21:43 |
|
>
> Nej, kun varens pris. Porto, ekspedition og returporto hænger kunden
> selv på.
Kun hvis disse omkostninger fremstår som selvstændige poster på fakturaen.
Klaus H
| |
Stine Vestergaard (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Stine Vestergaard |
Dato : 12-03-06 17:28 |
|
Hej Klaus,
Er der nogle § osv om dette. For på de fakturaer vi udsender står de for sig
selv, altså varens pris, og så eksp gebyr og så porto.
For det kan virkelig ikke passe, for mange synes det er sjovt bare at
bestille og så bare sende retur, og hvis alle forbrugere ved dette så går
det galt, så vil jeg sige så overvejer jeg at lukke ned, da det koster i
hvert fald 100 kr for mig hver gang en vare skal sendes, altså porto, kasse
osv.
og tak for alle svar:)
Stine Vestergaard
"Klaus H" <news@6705e.dk> skrev i en meddelelse
news:44133644$0$171$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
>> Nej, kun varens pris. Porto, ekspedition og returporto hænger kunden
>> selv på.
>
> Kun hvis disse omkostninger fremstår som selvstændige poster på fakturaen.
>
> Klaus H
>
| |
Johan Holst Nielsen (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Johan Holst Nielsen |
Dato : 12-03-06 17:55 |
|
Stine Vestergaard wrote:
> For det kan virkelig ikke passe, for mange synes det er sjovt bare at
> bestille og så bare sende retur, og hvis alle forbrugere ved dette så går
> det galt, så vil jeg sige så overvejer jeg at lukke ned, da det koster i
> hvert fald 100 kr for mig hver gang en vare skal sendes, altså porto, kasse
> osv.
Hvor mange er mange? I så fald burde du rimeligt nemt kunne lave en
"blacklist" over disse personer. Desuden bør du medregne udgifter som
disse i din fortjeneste på varene.
Mvh
Johan
| |
Stine Vestergaard (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Stine Vestergaard |
Dato : 12-03-06 18:03 |
|
Hej,
Man kan jo ikke lave en blacklist efter det er sket.
Der er dyre kjoler vi handler med, og mange spørger med at bestille 4 og så
sende retur... og mange villle gøre det hvis de vidste de ikke havde
udgifter ved det. 4 kjoler koster 100 kr at sende... bare lige et eks.
"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse
news:44145259$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Stine Vestergaard wrote:
>> For det kan virkelig ikke passe, for mange synes det er sjovt bare at
>> bestille og så bare sende retur, og hvis alle forbrugere ved dette så går
>> det galt, så vil jeg sige så overvejer jeg at lukke ned, da det koster i
>> hvert fald 100 kr for mig hver gang en vare skal sendes, altså porto,
>> kasse osv.
>
> Hvor mange er mange? I så fald burde du rimeligt nemt kunne lave en
> "blacklist" over disse personer. Desuden bør du medregne udgifter som
> disse i din fortjeneste på varene.
>
> Mvh
> Johan
>
>
| |
Geert Lund (18-03-2006)
| Kommentar Fra : Geert Lund |
Dato : 18-03-06 19:46 |
|
Stine Vestergaard wrote:
> For det kan virkelig ikke passe, for mange synes det er sjovt bare at
> bestille og så bare sende retur, og hvis alle forbrugere ved dette så går
> det galt, så vil jeg sige så overvejer jeg at lukke ned, da det koster i
> hvert fald 100 kr for mig hver gang en vare skal sendes, altså porto, kasse
> osv.
Måske du skulle overveje at indføre nogle bedre verifikationsprocedurer
inden du sender dine varer? En af procedurerne der ofte er brugt - er at
ringe til kunden og høre om kunden også er sikker på at kunden ønsker varen.
Det burde da i hvertfald kunne fange nogle af dine snyde-kunder.
Der kan sikkert udtænkes andre metoder til at verificere ordrerne bedre
og dermed mindske antallet af returnerede ordrer.
--
Med venlig hilsen
Geert Lund
| |
|
|