Sonnet Encore/ST G4 duet DUAL 1,8 Ghz
Fra : perjak

Dato : 11-03-06 15:50

Hej

Jeg har en 400Mhz Gigabit Ethernet G4 og overvejer denne opgradering.

http://eshop.macsales.com/item/Sonnet%20Technology/SG4D1800/

Er der nogen der har erfaringer og/eller råd omkring dette?

Mvh Per Jakobsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-06 16:01

perjak <per@perjak.dk> wrote:
> [...]

> http://eshop.macsales.com/item/Sonnet%20Technology/SG4D1800/

> Er der nogen der har erfaringer og/eller råd omkring dette?

Mit råd: drop det. Du trækkes stadig med et ringe grafikort, 120GB
begrænset ATA, dyr og langsom SDRAM osv.

Køb istedet en brugt dual maskine med et Quartz Extreme fäigt grafikort
- eller en Mac mini, gerne den gamle med G4.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-06 18:29

Hej Per

perjak wrote:
> Jeg har en 400Mhz Gigabit Ethernet G4 og overvejer denne opgradering.
>
> http://eshop.macsales.com/item/Sonnet%20Technology/SG4D1800/

Før du køber den, er der et par ting, du skal overveje og være sikker på...
-UniNorth ASICS tallet skal være på 7 eller højere, for at du kan opg.
til en Dual.

-At din maskine er _meget_ godt udstyret i forvejen.

Med det sidste mener jeg, om du har +1gb RAM, godt grafikkort - fx.
Radeon 8500 eller større, min. 200gb i harddisk kapacitet, DVD brænder,
evt. SCSI kort, zip drev osv.. - Har du det, kan det godt betale sig, da
du beholder muligheden for at kunne boote i OS 9.x også. - Med andre
ord, - du vil have en Dual 1,8ghz til omkring 5000kr. + det, din nuv.
opsætning er værd - ca. 1500-1800kr.. - Det kan man ikke købe en brugt
til...

Er den derimod kun i nogenlunde std. konfig. - 512mb RAM, 80-120gb HD,
std. Rage128Pro AGP, ingen SCSI osv., så kan det næppe betale sig, da du
så udover processoren også bør anskaffe mere RAM, mere HD plads og ikke
mindst et bedre gfx kort. OK, du kan få et Radeon 9000 hos OWC til en
rimelig pris - ca. halv pris af herhjemme.

Du skal regne med, at prisen bliver $599 + ca. $40 til porto og
forsikring + DK moms og told + 125-150kr. for fortoldningsomk., hvis du
ikke er importør- og momsregistreret. PostDanmark tager 125kr. for
fortoldning, FedEx tager 150, men er til gengæld noget hurtigere til
levering. Sidst, jeg fik hos OWC, sendte de med UPS (United Parcel
Service), men man kan bede om fors. med FedEx eller DHL.

> Er der nogen der har erfaringer og/eller råd omkring dette?

Ja, begge mine G4 er opr. Sawtooth 400mhz, og jeg har en 1,4ghz i den
ene og en 1,5ghz MP Dual i den anden. Begge er fra GigaDesign, men jeg
overvejede at købe en Sonnet Encore istedet for GigaDesign M13Dual
processoren. Encore processorerne har et rigtig godt ry, og de er meget,
meget stabile og yder meget for pengene. Det eneste, man ikke må med
Encore, er at overclocke dem, så bliver de ustabile.

Desværre har OWC ikke for tiden GigaDesign, ellers ville jeg klart
anbefale dem istedet. Encore serien yder lige knap så meget effektivt
set, men du vil få en meget hurtig maskine. Og som sagt, - har du en i
forvejen godt udstyret maskine, så gør det, du beholder fordelene ved
dual-boot og du får en maskine, der ca. vil yde det, der svarer til en
G5/1,45ghz Dual.

Jeg sidder rent faktisk selv og overvejer, om jeg skal have en dual i
min G4/1,4ghz, da den er rimelig godt udstyret - 1,28gb RAM, 2x120gb HD,
UltraSCSI LVD kort, Radeon 8500 grafik, ny Pioneer DVD brænder m.m.. -
Jeg har også en PM 9600, som er nærmest 'fyldt op' med div. - UltraSCSI,
3x 10.000rpm diske, zip, godt grafikkort og næsten 1gb RAM. - Jeg
overvejer at smide enten en G4/800mhz eller en G3/1100mhz i den...

Hvis du vælger at købe og er interesseret i 'samkøb', så er jeg både
importør- og momsregistreret, så du vil i givet fald kunne spare de
125-150kr. for fortoldning + halv porto - måske lidt mere porto, da jeg
kender en anden, der også overvejer at få en ny processor til hans G4...
Er du interesseret, så kontakt mig på <kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
eller ring 86136640, så kan vi finde ud af det...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : perjak

Dato : 12-03-06 10:25

Tak for svarene. Jeg går videre med mine planer.

Mvh Per