Returret ved internet køb
Fra : Henrik4100

Dato : 11-03-06 12:58

Hej

En af mine venner har købte en PC fra dell.

Han blev "presset" til hurtigt at afgive ordren, da der kun var 15% rabat
til og med dagen efter.

Han bestilte en pc til kr. 3.750,- incl de 15% rabat.

2 dage senere kommer der en tilbudsavis ind af døren hvor samme pc nu sælges
til 2.700,-

Han kontakter del og siger at han godt kunne tænke sig difference beløbet
retur, ellers ville han bruge sin returret og retunere de 2 pc'er ( han
endnu ikke havde modtaget)

Men så får han at vide at dell vil trække 750 kr. fra det beløb som de vil
sende retur til ham, med henvisning til deres salgsbetingelser 7.2, hvor de
skriver:
Citat:
Dell vil senest 30 dage efter modtagelsen af Produktet refundere Købsprisen
med fradrag af eventuelle rimelige udgifter i forbindelse med
tilbagetagelsen, herunder returfragt, og et rimeligt beløb i tilfælde af
beskadigede produkter
Citat slut

Spørgsmål.
Kan de det?
Skal de ikke refunder hele beløbet, også hvis vi tænker os at PC er taget op
af kassen og afprøvet, hvilket den i dette tilfælde ikke er, har endnu ikke
modtaget dem med posten.

mvh
Henrik

Fra : per christoffersen

Dato : 11-03-06 17:22

"Henrik4100" <ikke@oplyst.her> skrev i en meddelelse
> Spørgsmål.
> Kan de det?
Nej, det fulde beløb skal refunderes (inder forudsætning af, at din har
handlet som privatperson).
Han kan iøvrigt bare undlade at tage imod pakken når den kommer, - det er
nok til at bruge sin fortrydelsesret.

> Skal de ikke refunder hele beløbet, også hvis vi tænker os at PC er taget
> op af kassen og afprøvet, hvilket den i dette tilfælde ikke er, har endnu
> ikke modtaget dem med posten.

Jo det er jo det de skal
Ifølge forbrugerombudsmandens seneste udlægninger, så er han af den
oevrbevisning, at også port og ekspeditionsgebyr skal tilbagebetales.

Dell er jo en temmelig stor sælger på markedet, så mon ikke nogen vil være
interesserede i at udrede trådene for dem. Det kunne være
Forbrugeromudsmanden, Forbrugerklagenævnet eller evt. dele af pressen.

/Per

Fra : Henning

Dato : 11-03-06 19:32

On Sat, 11 Mar 2006 17:21:30 +0100, "per christoffersen"
<pc@FJERNcomonto.dk> wrote:

>"Henrik4100" <ikke@oplyst.her> skrev i en meddelelse
>Nej, det fulde beløb skal refunderes (inder forudsætning af, at din har
>handlet som privatperson).
Nej, læs længere nede.

>Han kan iøvrigt bare undlade at tage imod pakken når den kommer, - det er
>nok til at bruge sin fortrydelsesret.
Beløbet trækkes stadig på Dankortet. Han får ikke refunderet porto og
ekspedition.

>Jo det er jo det de skal
Nej, igen - ikke porto og ekspedition.

>Ifølge forbrugerombudsmandens seneste udlægninger, så er han af den
>oevrbevisning, at også port og ekspeditionsgebyr skal tilbagebetales.
Forbrugerombudsmanden er en interesseorganisation uden magt. Han kan
komme med henstillinger, men kan derudover kun hjælpe forbrugere med
at køre sagen ved domstolene.

Fra : per christoffersen

Dato : 12-03-06 14:59

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Forbrugerombudsmanden er en interesseorganisation uden magt. Han kan
> komme med henstillinger, men kan derudover kun hjælpe forbrugere med
> at køre sagen ved domstolene.

Det er ikke korrekt at betegne Forbrugerombudsmanden som en
interesseorganisation. Han har magtbeføjelser iflg. lovgivning, og kan bla.
indgå aftaler med erhvervets interesseorganisationer om bindende
retningslinjer for deres medlemmer.
Det er rigtigt, at afgørelser han træffer kan indbringes for domstolene, men
sådan er det jo normalt med administrative afgørelser.

Han kan ikke træffe afgørelser direkte i sager om fjernsalg, - det kan
forbrugerklagenævnet. Deres afgørelser kan man undlade at følge, og så må
man en tur i retten for at få dem gennemført.
Klagenævnet har fornylig fået mulighed for at rejse sager for klagere (ved
domstolene) hvis de er af principiel karakter.

/Per

Fra : Henning

Dato : 11-03-06 19:36

On Sat, 11 Mar 2006 12:57:57 +0100, "Henrik4100" <ikke@oplyst.her>
wrote:

> [...]
>
>Han bestilte en pc til kr. 3.750,- incl de 15% rabat.
>
>2 dage senere kommer der en tilbudsavis ind af døren hvor samme pc nu sælges
Tvivlsomt - Dell har aldrig 100% ens tilbud lige efter hinanden. Er
der samme mængde ram, grafikkort, harddisk osv? Læs lidt nærmere.

>Han kontakter del og siger at han godt kunne tænke sig difference beløbet
>retur, ellers ville han bruge sin returret og retunere de 2 pc'er ( han
>endnu ikke havde modtaget)
Det kan han sagtens gøre, men skal selv betale returporto samt porto
og ekspedition.

> [...]
>med fradrag af eventuelle rimelige udgifter i forbindelse med
>tilbagetagelsen, herunder returfragt, og et rimeligt beløb i tilfælde af

Så vidt jeg ved kan man ikke bestille uden at godkende disse
betingelser? Så ja - det kan de godt.
>Skal de ikke refunder hele beløbet, også hvis vi tænker os at PC er taget op
>af kassen og afprøvet, hvilket den i dette tilfælde ikke er, har endnu ikke
>modtaget dem med posten.

Jo, men ikke porto og ekspedition. Da PC sendes fra Irland udgør porto
stor del af det samlede beløb, 750,- er ikke urealistisk.

Fra : Peter Kirk

Dato : 11-03-06 20:01

> [...]
>
> Jo, men ikke porto og ekspedition. Da PC sendes fra Irland udgør porto
> stor del af det samlede beløb, 750,- er ikke urealistisk.

Men skal denne porto ikke blive specificeret på den oprindelig faktura? Hvis
ikke, hvordan kan jeg ved en vare bliver sendt fra Høje Taastrup, Irland,
eller Syd Amerika?

Dell siger "med fradrag af eventuelle rimelige udgifter i forbindelse med
tilbagetagelsen" - ikke noget med "porto", men en slags gebyr for at
modtage varen retur. Er det tilladt?

Peter

Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-03-06 20:34

Henrik4100 wrote:

> [...]
> med fradrag af eventuelle rimelige udgifter i forbindelse med
> tilbagetagelsen, herunder returfragt, og et rimeligt beløb i tilfælde af

Lov om visse forbrugeraftaler
(http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040045130) §21 siger ganske
tydeligt, at sælger ikke kan gøre krav gældende, når forbrugeren har
fortrudt - og at sælger skal tilbagebetale et evt. betalt beløb.

Jvf. §19 stk. 3 kan man bruge fortrydelsesretten ved at undlade at
modtage forsendelsen.

Hvis man _har_ modtaget den, skal man dog selv sørge for returnering (§ 20).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/