Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
5-600mm
Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 11-03-06 12:52

hej

Vil gerne op på 5 - 600mm brændvide, men de er for dyre, til min pengepung
PT i hvertfald.

Så kan jeg købe en 300mm f2.8 + TC, det kan også acepteres, så har man en
600mm 5.6
Så tænker man, at købe en Sigma, da man har deres 1.4x og 2x TC, men skulle
man alligevel købe en original Canon, den koster det dobbelte, har IS osv.

Har nogen erfaringer med om Canons IS virker med en Sigma TC, eller med
Canons egen for den sags skyld.
Hvad med AF kører det godt med en påmonteret TC, henholdsvis på Canon og
Sigma objektiverne. Forventer dog at Af er bedst på Canon, men er der nogen
der har kendskab til begge objektiver og TCere.

Fra : KNL DtP

Dato : 11-03-06 13:52

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> skrev i en meddelelse

> Vil gerne op på 5 - 600mm brændvide

Hvem vil ikke gerne det :)

> Så kan jeg købe en 300mm f2.8 + TC, det kan også acepteres, så har man en
> 600mm 5.6

Hans Kruse fra NG bruger svjh. sådan en løsning.

> Har nogen erfaringer med om Canons IS virker med en Sigma TC, eller med
> Canons egen for den sags skyld.

ImageStabilizer-systemet påvirkes ikke direkte af en TC.

Inddirekte set medfører den mindre blændeåbning (grundet lystab med TC) dog at
lukkertiden skal forlænges tilsvarende, og dels gør den ekstra forstørrelse,
at rystelser fra fotografen bliver endnu tydligere. Alt sammen noget som
sætter IS på overarbejde...

> Hvad med AF kører det godt med en påmonteret TC

Når jeg bruger min Tamron 1,4x TC får næsten alle objektiver ringere AF. Den
er knap så hurtig til at finde fokus, og har ofte tildens til at "hunte" -
dvs. at den søger frem og tilbage flere gange før den finder fokus. Jeg gætter
på, at dette ske som følge af den mørkere søger grundet føromtalte lystab.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tommy Obitsø

Dato : 11-03-06 14:04

Jan Damkjær Dahl skrev:
> [...]
> Sigma objektiverne. Forventer dog at Af er bedst på Canon, men er der nogen
> der har kendskab til begge objektiver og TCere.

Jeg har en canon 300mm f/2.8 IS, og den er absolut brugbar med både 1.4
og 2x teleconverter, du mister lidt skarphed ved 2x con. men ikke noget
der ikkke kan bruges, jeg kender ikke til sigmaen i 300mm, men har selv
haft 500mm f/4.5 og den var ok. skarp osv. Men i dag ville jeg ikke købe
en objektiv uden IS, det er langt nemmere håndholdt at få gode billeder
med IS end uden, da jeg brugte sigmaen måtte jeg bruge stativ for at få
skarpe billeder, dem kan jeg nu få uden.

Jeg ved så godt at der skal spyttes lidt mere i kasssen for at få
Canonén, men for mig at se får du også et meget brugbart objektiv, du
får en ren 300mm, m/1.4 = 420mm, m/2x = 600mm, og du kan få gode
billeder ud af alle kombinationer. + at bygget kvaliteten / finishen er
langt bedre på canonén.

Billederne her er taget med 300mm f/2.8 + 1.4 conv.

http://www.pixelshooter.dk/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=20

Just my five C...

Tommy

http://www.pixelshooter.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-03-06 15:01

> [...]
> Sigma objektiverne. Forventer dog at Af er bedst på Canon, men er der
> nogen der har kendskab til begge objektiver og TCere.

Du burde næsten spørge Hans Kruse.
Han ejer en Sigma 300/2,8 og en 2X converter.

Det er erfaringen, at det er bedst at ha samme mærke i TC og objektiv.
Altså Sigma TC'er til Sigma objektiver og Canon TC'er til Canon teler.

Evt. kunne du jo prøve at lede efter en Canon EF 500/4,5 USM eller en Sigma
EX 500/4,5 HSM. Begge er de fremragende.
Canon'en kan en sjælden gang i mellem findes til omkring de 20 kilo mens
Sigma'en typisk handles omkring de 15 kilo.
Sigmaen kan findes fra ny til 24,500 kr fra ny af i Tyskland
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suche=sigma+ex+500%2F4%2C5&x=29&y=2

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 12-03-06 08:18

> [...]
> Sigma'en typisk handles omkring de 15 kilo.
> Sigmaen kan findes fra ny til 24,500 kr fra ny af i Tyskland

Hvis man nu køber en Sigma 500 f4.5, og vil sætte en 1.4x TC på, hvad så med
AF, går det fløjten pga. den halve blænde.

Det er nu en iriterende begrænsning, for det har j ikke noget med
lysentensiteten at gøre, da man godt kan bruge af i lidt mørke rum uden
hjælpelys fra flash osv. men på et objektiv med ringere lysstyrke i
strålende sol, kan man ikke.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-03-06 13:12

> [...]
> lysentensiteten at gøre, da man godt kan bruge af i lidt mørke rum uden
> hjælpelys fra flash osv. men på et objektiv med ringere lysstyrke i

Det kommer an på dit kamera.
Har du et Canon 20D eller 350D kan du ikke. De stopper begge ved F:5,6.
Har du derimod et 1D MkII kan du, da den gerne vil være med helt til F:8.

Men uanset, så bevarer du lysmålingen og AF-indikatoren virker stadig.
Der er blot manuel fokus.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 12-03-06 20:06

> Det kommer an på dit kamera.
> Har du et Canon 20D eller 350D kan du ikke. De stopper begge ved F:5,6.
> Har du derimod et 1D MkII kan du, da den gerne vil være med helt til F:8.

Ja og jeg bruger jo 20D, så..

> Men uanset, så bevarer du lysmålingen og AF-indikatoren virker stadig.
> Der er blot manuel fokus.

Ja men jeg vil heller have AF. var der ikke noget med at man kan sætte noget
tape på kontakterne, så den gør det alligevel.

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-03-06 22:40

> Ja og jeg bruger jo 20D, så..

> Ja men jeg vil heller have AF. var der ikke noget med at man kan sætte
> noget tape på kontakterne, så den gør det alligevel.

Jeg har prøvet det på Canon 300mm f/4L IS og det virkede ikke for mig. Som
sagt, så var selv Sigma 300mm f/2.8 ikke overbevisende med 2x TC på 20D.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-03-06 15:51

> [...]
> Så tænker man, at købe en Sigma, da man har deres 1.4x og 2x TC, men
> skulle man alligevel købe en original Canon, den koster det dobbelte, har

Som andre har skrevet så har jeg en Sigma EX 300mm f/2.8 HSM og 1.4x og 2x
TC. Med min Canon 20D må jeg sige det var et vist had/kærlighedsforhold til
denne combo. Dels syntes jeg ikke der var overbevisende mere opløsning med
2x TC ift. upsampling fra 1.4x TC og det værste var at den en gang imellem
med Ai Servo (kontinuerlig autofokus) tabte fokus. Det kunne ske unanset
hvilken TC jeg brugte og også uden. Uden TC er den absolut skarp og med 1.4x
også. Dens boke er ikke den flotteste jeg har set. Det jeg har set fra
Canons 300mm f/2.8L IS er meget flottere.

Da jeg fik min Canon 5D var jeg selvfølgelig spændt på, hvordan den
kombination ville fungere. Jeg har ikke brugt lang tid på at teste endnu (og
heller ikke lavet noge formel testopstilling), men de foreløbige
konklusioner er at den performer meget bedre med 5D. Fokusproblemerne er
helt væk. PÅ 5D bruger jeg Ai Servo med extended mode, som betyder at med
kun center punktet aktiveret vil de 6 hjælpe AF punkter lige rundt om denne
assistere og det gør de åbenbart godt for fokus er langt mere præcis og den
slippes ikke. Skarpheden er endnu bedre end med 20D, formentlig da alt
glasset nu bruges (2,56x mere!) isf. midter delen, som med 20D's 1,6x crop.
Når jeg får tid og det ikke er så koldt ude, vil jeg slevfølgelig prøve at
teste 2x TC ift. 1.4x TC upsamplet.

Et par eksempler kan ses her:

Uden TC http://www.pbase.com/hkruse/image/56603471/original og beskåret
http://www.pbase.com/hkruse/image/56603470/original
Med 1.4x TC http://www.pbase.com/hkruse/image/56603944/original og beskåret
http://www.pbase.com/hkruse/image/56604083/original
Med 2x TC http://www.pbase.com/hkruse/image/56603177/original og beskåret
http://www.pbase.com/hkruse/image/56603151/original

Du kan finde Sigma'en brugt her http://www.pbase.com/hkruse/hornborga_2005
og her http://www.pbase.com/hkruse/sweden_winter_20056.

> Har nogen erfaringer med om Canons IS virker med en Sigma TC, eller med
> Canons egen for den sags skyld.

Ja, har prøvet med Canons og købte Sigma's, da Canon's nedsætter AF
hastighed mærkbart. Sigma's nedsætter ikke mærkbart AF hastighed og jeg
synes også billedkvaliteten er bedre.

> Hvad med AF kører det godt med en påmonteret TC, henholdsvis på Canon og
> Sigma objektiverne. Forventer dog at Af er bedst på Canon, men er der
> nogen der har kendskab til begge objektiver og TCere.

Sigma har en hurtig AF og da jeg slap for problemerne med tab af AF
(tracking), så er der ikke problemer længere.

Om jeg vil anbefale Sigma'en? Ja, hvis der ikke er de AF problemer, som jeg
oplevede med Ai Servo (ingen problemer uden) med 20D, så er det en langt
billigere løsning end Canons. Jeg fik min til 1700euro, hvor Canons koster
ca. 4000. TC'ere er også billigere til Sigma end Canon. Men hvis jeg var
villig til at bruge de 4000euro, så er der ingen tvivl om, hvad jeg ville
købe (Canon), men Sigma'en er faktisk god og den er godt og solidt bygget.

Når du vil op på 500-600mm, må det dog siges at en rigtig 500mm, som f.eks.
Canons 500mm f/4L IS eller Sigma's 500mm f/4.5 er bedre end 300mm med 2x TC!
Til gengæld er 300mm'eren betydeligt billigere og mere håndterbar.

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 12-03-06 07:43

> [...]
> f.eks. Canons 500mm f/4L IS eller Sigma's 500mm f/4.5 er bedre end 300mm
> med 2x TC! Til gengæld er 300mm'eren betydeligt billigere og mere

Ja jeg ved godt at det ville være bedre med en rigtig 500 men det er jo
prisen. men jeg kan godt se hvis den kan fåes fra 25k så er det jo lige før
man kan få både en 300 og en 500 sigma til samme pris som en Canon 300

så måske man lige skulle overveje..

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-03-06 13:03

"Jan Damkjær Dahl"
> [...]
> Sigma objektiverne. Forventer dog at Af er bedst på Canon, men er der nogen
> der har kendskab til begge objektiver og TCere.

300/4 usm is er et fremragende objektiv - med 1,4x tc er det et glimrende 420/5,6
objektiv - med 2x tc et det et middelmådigt 600/8 objektiv. Is fungerer med tc, men
afhængigt af hvilket kamera du har kan du få problemer med AF. Gode og billige tc
Kenko 300pro, har ikke haft eller hørt om kombatibilitets problemer. -max-